Legtöbbször azt látjuk a márkák elképzelt jövőjében, furcsa tanulmányautóiban, hogy sokan már kormány nélkül képzelik el a 10-15 évvel későbbi autóikat. Ez drasztikus változás lenne egyik pillanatról a másikra, de nem kell aggódni, lesz átmenet. A Lexus legújabb modellje mutatja meg, hogy milyen lesz ez az időszak, ami leghamarabb két év múlva kezdődhet.
Most egy olyan változatot próbálhattunk ki az RZ-ből, aminek van is kormánya meg nincs is, és ebben a formában leghamarabb 2025-ben léphet piacra – de még ez sem biztos, a bemutató után jelentették be, hogy halasztani szeretnék a piacra lépést. Szokatlan a megoldás, de nem élhetetlen, viszont erősen ellopja a show-t a Lexus második villanyautójában.
Külső
Annyira biztonsági játékot űz a Lexus, hogy az RZ szinte csont nélkül passzol a modellkínálatba külsőleg. Egyelőre nincs új formanyelv, ami azt jelenti, hogy még úgy is használták az óriási hűtőmaszkformát az elején, hogy arra semmi szüksége. Nincs is rács, amin bejutna a levegő, az egyszerű változatokon így a karosszéria színét viseli az orr. Ebben a formában ez nagyon szokatlan, az orsó helyére rácsot képzel a tudatalattink, erre jelent jó megoldást a kéttónusú fényezés, ahol a „géptető” és a maszk fekete. Szándékosan ilyet fotóztam a rendezvényen.
Ugyanez az autó szerepel a piacon Toyota bZ4X és Subaru Solterra néven is némi különbséggel a dizájnt illetően, de ha olyan érzésed lenne, hogy ezt már láttad, akkor ez lesz rá a megoldás. Magasra húzott has, alacsony tető, kupésra csapott hátsó ablak és crossoveres vonások. Ide jutott a divat, ezen a formán minden kötelező elem szerepel, mintha az AI-nak megmondták volna, hogy mit szeretnek ma a vásárlók, az pedig egy képen a tervezők elé dobta.
4805x1895x1635 milliméter teret foglal el a világból egy darab Lexus RZ, a tengelytávolsága pedig 2850 milliméter. Felniből kétféle méret kerülhet rá, 18 vagy 20 colos, előbbi csak az alapfelszereltséghez tartozik, fölötte mindegyik változat a nagyobbat kapja. Az eladások 80%-át a magasabb felszereltségű modellektől várják, így a legtöbb RZ nagyfelnis lesz, ami az autó hatótávolsága miatt fontos, mert a gyárilag ígért legmagasabb értéket csak a kisebb felnivel tudja elérni, a 20-assal csak 40 kilométerrel kevesebbet ígér a gyártó is.
Kellőképpen áramvonalasnak tűnik a forma és itt-ott kis trükkökkel segítették a légáramlást – mint a teljes hátsó szpojler helyetti két kis fül – mégis csak 0,29-es légellenállási együtthatót tudtak kicsikarni belőle. Ez mai szemmel nem tűnik annyira jónak, de már a legújabb Prius értéke is ez, miközben a korábbiak tudtak akár 0,26-ot is. A forma a Lexusnál is a funkció fölé állt volna?
Belső
Elektromos kilinccsel pattan fel az RZ ajtaja, ez az egy mozdulat elegánsabb, mint egy hagyományos kilincs, de kicsit még szokatlan. Azonnal megcsap a klasszikus lexusos illat, pedig az RZ-ben már nincs állati eredetű bőr, ezt a kellemes, jellegzetes aromát mégis meg tudták tartani. Növényi bőr huzatokat használnak a fenntarthatóság és állatbarát világ jegyében, és ez egyáltalán nem feltűnő. Tapintásra és illatra sem mondanánk meg, hogy nem egy marhát nyúztak meg érte.
Formatervre otthonos az RZ-belső, de elsőre túl nagy és sík, unalmas felületeket lát meg a szemünk, főként az ajtókárpiton. Ez főként azért van, mert a legnagyobb részre sötétben mintát vetít a hangulatvilágítás, úgy már van benne fantázia, világosban sajnos nem valami látványos. A műszerfalat uraló óriási érintőkijelző 14 colos, látványosan integrálták bele a kétzónás klíma tekerős kezelőszerveit, így legalább a hőfokállítás klasszikus, minden más menüből történik.
A kijelzőn futó szoftver új – akik az NX-et próbálták már, azoknak ismerős lesz – a korábbi lexusos multimédiához képest óriási ugrás, de nem ez lesz az autóipar benchmarkja. Néha lassú, a menürendszer sokszor nem logikus, tanulást igényel, de nagy előny, hogy a kezelését már nem furcsa tapipaddal kell végezni, mint régen.
Tazuna, ez a beltér koncepciójának becses neve
Ahogy a lovas ül a nyeregben, és apró mozdulatokkal tudja irányítani az állatot, úgy tervezték meg a Lexus utasterét. Ez nem is feltétlenül csak hangzatos történet, viszont nem minden formában igaz az RZ-re. Mert ez a modell most az első a Lexusnál, ami nem csak hagyományos kormányt kap. A One Motion Grip névre keresztelt furcsa szarvkormány teljesen megváltoztatja a fogalmunkat a vezetésről és arról, ahogyan egy autót irányítani kell.
Ez a kormány tényleg arról szól, hogy minimális mozdulatokkal tudjuk kezelni az autót. Ehhez a kezelőszervek helyét és működését is megváltoztatták a hagyományoshoz képest. A kormány mögé apró karokra kerül az index és az ablaktörlő, ezek vele együtt forognak. A fényszórókapcsolás és az ablaktörlő érzékenysége viszont egy-egy tekerőt kapott a kormányon, ez talán a legfurcsább megoldás. Így azonban egy pillanatra nem kell elengedni a kormányt vezetés közben, ami sokaknak imponálhat.
Maga a kormány messze nem annyira idegen, mint amilyennek tűnik. Szabályos kormányfogással – 9 és 3 óránál – pont olyan, mintha egy hagyományos kormányt fognánk. El kell felejteni a felül vagy alul egy kézzel kormányzást, az itt lehetetlen, arra pedig nem lesz szükség, hogy átfogjunk rajta, mert úgysem fordul át egyszer sem. Még csak 180 fokban sem, 150-160 fokot fordul legfeljebb, ez talán a legszokatlanabb, de nem mondanám idegennek.
Hagyományos kormánnyal lesz alapból
A furcsa kormány leghamarabb 2025-ben kerülhet piacra az RZ-ben, addig minden autó hagyományos kormányt kap. Ezzel minden, ami igazán érdekes az RZ-ben, hiányzik belőle. Ebben még hagyományos helyen szerepelnek a kezelőszervek és a kormány is majdnem kétszer átfordul. Miután vezettem a One Motion Grip kormánnyal, nevetségesen unalmasnak tűnt így az új modell, pont olyan, mint bármilyen másik Lexus vagy Toyota.
Helykínálatában elég jó az RZ, elöl tágas és hátul magam mögött is tökéletesen elfértem. Igaz, a hátsó sor kevésbé kényelmes, főként az egyszerű ülőlapú ülés miatt, és a padló is egészen magasnak tűnik, a combom nem érte az ülőlapot, ami hosszú távon engem nagyon zavarna. A térérzethez sokat ad hozzá az üvegtető, ami felárért gombnyomásra elhomályosítható, alapáron viszont még egy roló sincs hozzá, ami nem egy jó megoldás a tűző napon. Nem is a hő, inkább a túlzott fények miatt. Csomagtérajtaja motorosan nyílik és 522 liternyi helyet tár fel, amiből 58 a padló alatti rekeszekre értendő.
Technika
Közös alapokra épül a Toyota bZ4X-szel, ez az elektromos autók alá szánt e-TNGA platform. Ponthegesztések helyett lézerhegesztést alkalmaznak a gyártásánál, így több helyen is pontosabb illesztést érnek el, emellett a hagyományosan ponthegesztett és ragasztásos kötések is szerepelnek az autó vázszerkezetén. Tetőlemeze vékony acél, motorházteteje viszont alumínium, így tartották a lehető legalacsonyabban az autó súlyát.
Az RZ súlyát 2 tonna környékén tudták tartani (2055 kg), amiből jelentős részt vállal az akkumulátor. A lítiumion-csomag teljes egészében a padlóba kerül, kapacitása bruttó 71,4, nettó 64 kilowattóra, utóbbi a kihasználható teljesítménye. 96 cellából áll és 355 voltos feszültségen üzemel, töltése pedig 150 kilowattos oszlopról is történhet, olyankor 20-80%-ra 30 perc alatt tölt fel az RZ. Váltóáramról (AC) 11 kilowattal tölthető 6,5 órás teljes töltési idővel. Hatótávolsága 18 colos felnivel 435-440 kilométer, a 20 colos szettel viszont 395-407 kilométert ígér a gyártó.
Futóműve elöl McPherson, hátul pedig több lengőkaros, Lexus-nyelven e-Axle tengelyre szerelve, ez tulajdonképpen egy egységet jelent, amiben a villanymotor, a bölcső és a futóműelemek szerepelnek, elöl és hátul is így épül fel a futómű. Első villanymotorja 150, hátsó 80 kilowatt teljesítményű, így együtt 230 kilowattot, vagyis 313 lóerőt teljesítenek. 266 Nm nyomaték teker elöl és 168 hátul, tehát az első tengely az uralkodó, alapvetően csak akkor hajt hátul, ha szükséges a plusztapadás és erő miatt. Kanyarodáskor a nyomatékot folyamatosan osztogatja a kerekek között, az egymástól független tengelyeken a kerekek oldalanként is eltérő nyomatékvezérlést kaptak.
Kormányzása alapvetően elektromos rásegítésű, teljesen hagyományos, míg a One Motion Grip esetében egy teljesen egyedülálló rendszerről van szó. Nincs kormányoszlop az autóban, a kormányzás teljes egészében vezetéken keresztül, virtuálisan történik, a kormány csak egy elektromos jeladó, nincs fizikai összeköttetés a kormány és a kormánymű között. Még olyan biztonsági kormányoszlop sincs, mint az Infiniti pár évvel ezelőtti megoldásában.
A kormányzás áttételezése folyamatosan változik sebességtől függően. Így lehetséges, hogy bár körbefordítani nem lehet, ugyanolyan kormányszöget lehet elérni álló helyzetben és lassú tempónál is, mint a hagyományos kormánnyal. Minél magasabb a tempó, annál lassabban fordulnak a kerekek, minél alacsonyabb, annál gyorsabb a kormányzás, de ez sokkal drasztikusabb változás, mint az eddig ismert változó áttételű kormányműveknél.
Ahhoz, hogy a kormányzás működése biztosított legyen, saját, teljesen különálló áramellátása van, így a hajtáshoz használt nagy akkumulátor mellett szerepel egy 12 voltos az alaprendszerek működtetéséért, és egy 48 voltos a kormányműért, így ebben az autóban összesen három akkumulátor van. Ezzel súlyban semmit nem nyernek egy hagyományoshoz képest, amit nyernek a kormányoszlop elhagyásával, elveszítik a pluszakkumulátorral.
Vezetés
Furcsa érzés beülni egy olyan autó kormánya mögé, amiben nem hagyományos szerkezet dolgozik, és a kormány sem kerek. Ez az RZ szexepilje, a különlegessége, és egy elég komoly technológiai fejlődés, ami fontos alapja lesz az önvezető autóknak és az eltűnő kormányoknak. Mondhatnánk, hogy maradi vagyok, de nekem vezetés közben folyamatosan azon jár az agyam, mit csinál a technika éppen, és egy kormányoszlop nélküli autót vezetni számomra nagyon furcsa érzés.
A szervezők sem bíztak abban, hogy mindenki elsőre megbirkózik a feladattal, kis francia hotelünk kihajtójának éles kanyarján túl adták át ezeket az autókat, míg a hagyományos kormánnyal kezdők a hotel bejáratától indultak. Mókásnak tartottam, aztán megértettem az első méteren. Egy szimpla kikanyarodás berögzött kormánymozdulattal azt jelenti, hogy a mellettünk álló autó oldalában kötünk ki. Villámgyors a kormányzás, folyamatosan arra kell gondolnom, hogy a lehető legapróbb mozdulatokat kell tennem. Kell pár kilométer, mire hozzászokok, aztán kisimul minden.
Apró mozdulatokkal irányítható az autó, szinte semmilyen erőfeszítésbe nem telik, ami egy olyan sofőrnek imponálhat, aki nem is feltétlenül szeret vezetni és a kormánnyal bíbelődni. Minel magasabb a tempó, annál keményebb és nehezebb a kormányzás, mígnem nehezebb lesz, mint a hagyományos, úgy 80-90 körül. Utána hirtelen megint furcsa lesz, amikor meg kell állni egy kereszteződésben vagy körforgalomnál. Ráfordulok a padkára, majd hirtelen be az ív közepére, mire összeáll megint a harmonikus mozdulat. Nekem ez még nagyon furcsa.
Egy óra vezetés után viszont már kezdem élvezni, hogy nincs igazán dolgom. Aztán eszembe jut, hogy valójában nincs közöm a kormányműhöz, ha az autó hibát produkál, nincs olyan, hogy majd megoldom erőből. Az jár az eszemben, hogy a legjobb telefon is tud szaggatni, megáll egy pillanatra a görgetés, vagy egyszerűen leáll egy alkalmazás. Mi van, ha ez a kormányzás szoftverében is megtörténik? Rosszul vesz egy jelet, és nulláról a pillanat tört része alatt 100 vagy –100%-ra tekeri a kormányművet?
A fejlesztők szerint épp a saját külön áramköre miatt nem történhet ilyen, és saját sajtóközleményük szerint túl jól is működik a rendszer, amit egyelőre nem tudok megmagyarázni, hogy mit takarhat. Mindenesetre nem véletlen, hogy ezek az autók még prototípusok és leghamarabb két év múlva kerülhetnek piacra.
Hagyományos kormánnyal elég semmilyen
Nevetségesen könnyűnek és érzéketlennek tűnik a hagyományos kormányzás, a One Motion Grip legalább némi súlyozást mutat, ez viszont semmit. Ebben a verzióban viszont már tudok figyelni az RZ-re. Viszont sok feltűnő jellemzője nincs, akárcsak bármelyik Lexus, ez is szinte észrevétlen. Nagyon csöndes, kényelmes a rugózása, és a mozgásán egyáltalán nem érezni, hogy 2 tonna feletti a tömege.
Feltűnően puhábban rugózik 18 colos kerekekkel, mint a 20-asokkal, a zajszint nagyon hasonló. A különbség látható a fogyasztásmérőn is, míg a 20 colossal 21-22 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztással jártunk, addig a kisfelnissel 20 alatt maradt. Az autó hatótávolsága az induláskor nagyjából 290-300 kilométert ígért, amiből a megtett távolsággal nagyjából arányosan fogyott is, de az útvonal meglehetősen ideális volt, semmi város, semmi autópálya, csak országút 70-90 közötti tempókkal, lankás vidéken. Hazai körülmények között használva majd kiderül, mennyit tud valójában.
Költségek
27 590 000 forintról indul Magyarországon az RZ árlistája. Az Elegance és Prestige felszereltségű autókon 18 colos felni szerepel, a gyártó szerint ezekkel tudja a legnagyobb hatótávolságot az RZ, de minden további felszereltséghez 20 colosak tartoznak, amikkel alacsonyabb a hatótáv.
30,5 millió forintba kerül a Prestige Plus feszereltség, amiben már az új fűtési rendszer is szerepel. Ez a csökkentett teljesítményű fűtés az elöl utazóknak szól, hirtelen felfűti a lábteret, így hosszú távon kevesebb energiát fogyaszt a rendszer, mint a hagyományos fűtés. Bőrhuzat felárért sincs az ülésekre, csak műbőr, mivel a Lexus már csak környezet- és állatbarát anyagokat használ erre a célra.
Vezetéstámogató rendszerekből csak a panoráma nézetes parkolókamera adhat pluszt a legmagasabb felszereltségnél, minden elérhető már az alapverzióba is bekerül. Így adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, sávtartó és sávváltásasszisztens is működik az RZ-ben vészfékező-funkció és gyalogosra figyelmeztetés mellett.
A Lexus RZ 540e és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Lexus RZ 450e (313 LE) | 27 500 000 |
Toyota bZ4X (204 LE) | 23 160 000 |
Kia EV6 (170 LE) | 21 890 000 |
Volkswagen ID.5 (204 LE) | 21 198 000 |
Értékelés
Kényelmes elektromos autó a Lexus RZ, hozza a nagyobb modellek minőségérzetét és felszereltségét, ez már nem a UX viszonylag egyszerű színvonala. Az új kormányzás óriási fejlesztés és teljesen megváltoztatja az autó használhatóságát, ez csak akkor tűnik fel, ha a hagyományosat is vezetjük. Érdekes az új megoldás és előremutató, határozottan valamilyenné teszi az RZ-t, amiről emlékezni fogunk rá, máskülönben csak egy sokadik villanyautó lenne.
Szavazás