Elektromos hajtású szabadidő-autó. Ez lehet a közeljövő fejőstehene az autógyártók szerint. Nem számít az akkumulátor tömege, mert egy SUV az lehet nehéz, a divatos formáért lehet sokat elkérni, a modern hajtásláncért még többet.
A Citroën új modellje hozza a szabadiő-autós vonalat és az elektromos hajtás technikáját, de úgy, hogy klasszikus formára alapoz és a hagyományos hajtásláncok is megmaradtak benne. Még az ára is versenyképes. Bemutatkozott Magyarországon a Citroën C4 X.
Külső
„Formai bravúr, ezért is vagyunk a MOME-n” – mondta Hajdú Nóra, a Citroën marketingigazgatója a C4 X-ről, az autó a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tartott bemutatóján. És valóban, ha csak a sziluettet nézzük, a Citroën C4 X egy hosszú csapotthátú szedán. Ugyanakkor az emelt karosszéria, magasan futó, asztallapszerű motorháztető, a fényezetlen műanyag elemek, a masszív sárvédőívek és lökhárítók ügyesen hozzák a terepes vonalat.
Mostanáig nem nagyon ismertük a tereplimuzint, idén azonban már kettő is érkezett, hiszen a C4 X mellett ott van a konszerntárs autója, a Peugeot 408 is. Ugyan az ötajtós, mégis hasonlóan különc forma, a kettőnek azonban kevés a köze egymáshoz, eltérő padlólemezt is használnak. A C4 X a CMP platformra épül, így a C4-gyel áll közös rokonságban, nagyjából a második oldalajtókkal bezárólag szinte azonosak is.
Míg a C4 4360 mm, a C4 X 4600 milliméter hosszú, miközben tengelytávjuk azonosan 2670 mm. Ebből már látszik is, hogy a fastback formát követő új modell hátsó túlnyúlása jelentősen nőtt. Ennek köszönhetően a csomagtartója is nagy, 510 literes, de belelógnak a fedél zsanérjai. Sokat javítana, ha teleszkópok nyitnák.
Az autó orra hozza a Citroëntől megszokott arcot, amelyet főként az határoz meg egy ideje, hogy a nappali menetfény lámpája van felül, míg a főfényszóró alatta. Hátul szokványosabb lámpákat alkalmaznak, persze LED-es technikával.
Lehetett volna sokkal praktikusabb a C4 X, egy, az üveget is magában foglaló ötödik ajtóval, de ez a modell egy olyan vevőkörnek készül, amely háromdobozos (különálló motortér, utastér, csomagtér) megoldást vár.
Belső
Az utastér kissé szomorkás hangulatú a sok sötét elemmel, ezt valamelyest csökkenti a tető és az oszlopok belső részének világos színű kárpitozása. Alapvetően kemény anyagokból épül fel a műszerfal és az ajtók borítása, de a mintázattal, apró díszekkel a tervezők oldották ezt az érzést. Az ülések kárpitja, a kormány bőrözése pedig jó.
Amiben jó az autó, az a térkínálat, nem csak tágasnak érződik, az is a C4 X. Elöl könnyű nagy helyet adni, de itt hátul is felnőttekre szabták a méreteket. Ülései hozzák a Citroën-hagyományt, puha, de masszív tömésűek, akár a nagymama fotelje. Az első ülések fűthetők, ráadásul masszázsfunkció is elérhető hozzájuk. A téli komfortot az opciós fűthető szélvédő és fűthető kormánykerék javíthatja.
Nem számoltam össze, de a Citroën állítása szerint összesen 16 különféle rekeszbe lehet elszórni a dolgainkat, ezek összesen 39 liternyi tárhellyel szolgálnak. A legérdekesebbek az utas elé kerültek, egy fiók, illetve egy tablettartó.
Nyilván a műszerfal is követi az ötajtós C4-esét, így itt is egy apró 7 colos képernyő mutatja a vezető számára az alapvető információkat. De igazából ez nem számít, ha megrendelik a színes head-up displayt, mert onnantól úgyis az lesz az elsődleges információforrás.
A fedélzeti rendszer központja egy 10”-os HD-képernyő, amelynek működését a mobil eszközök jellemzői alapján alakították ki a tervezők. Hangvezérléssel is működik, 20 nyelven ért. A fedélzeti rendszer vezeték nélkül képes kapcsolódni az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekhez, és itt jelenik meg a tolatókamera képe is.
A középkonzolon találunk vezeték nélküli töltőfelületet okostelefonok számára, emellé akár négy USB-csatlakozó is társulhat, mégpedig úgy, hogy A- és C-típusú aljzat is van közöttük.
Navigációs rendszere a TomTom Traffic szolgáltatáson keresztül valós idejű forgalmi információkat nyújt, de a töltőállomások és parkolók elhelyezkedéséről, illetve árairól is tudósít. A My Citroën mobiltelefonos alkalmazással kapcsolatot lehet tartani az autóval, ami az elektromos változatnál különösen hasznos. Ellenőrizhető az akkumulátor töltésszintje és a rendelkezésre álló hatótáv, de beprogramozható a jármű töltése és elindítható az utastér fűtése/hűtése.
Technika
2023-ban már meglepőnek is mondhatjuk, hogy egy autógyártó benzines, dízel- és elektromos variánst is kínál ugyanabból a modellből. A C4 X viszont ilyen. Benzinmotorja 1,2 literes háromhengeres turbófeltöltővel, kétféle teljesítményszinten. A 100 lóerős (205 Nm) változathoz hatfokozatú, manuális váltó tartozik, a 131 lovashoz (230 Nm) 8 fokozatú automata. 131 lóerős az 1,5-ös dízelmotor is, ennek azonban 300 Nm a maximális nyomatéka. Ez a kivitel is csak 8 fokozatú, automatikus váltóval választható.
A kínálat legerősebb darabja az ë-C4 X, ebben a villanymotor 136 lóerős (260 Nm). Ezzel a legjobban gyorsuló C4 X, hiszen Sport módban 9,7 másodperc alatt tudja le a 0-100 km/órás sprintet. Végsebessége azonban 150 km/órában korlátozott, a belsőégésűek – az említés sorrendjében – 184, 200, 206 km/órára képesek.
Fontosabb adat, hogy az elektromos variáns a WLTP szabvány szerint 360 km-es hatótávolságra képes, ami a valóságos felhasználásban valahol 220-280 körül lehet nyáron. Az energiát 50 kWh-s nagyfeszültségű (400 V) lítiumion-akkumulátor adja. Nem mondható nagyvonalúnak a töltési rendszere, hiszen alapesetben 7,4 kW-ra képes, a 11 kW-os fedélzeti töltő is opciós. Ugyanakkor egyenáramú villámtöltőn keresztül 100 kW-tal is táplálható a kocsi.
Követve az ötajtós C4-est, a C4 X futóműve is elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros megoldású. Ez a legegyszerűbb megoldás ma az autóiparban, a tudás másban van itt: a mechanikus helyett két hidraulikus ütközőt használnak a két végállásnál, így a felfüggesztés az igénybevételtől függően két ütemben működik.
Kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító szabályozza a függőleges mozgásokat. Ugyanakkor nagymértékű rugózásoknál a hidraulikus ütközőelemek is beszállnak, fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Ezzel a megoldással igyekeztek a mérnökök megszüntetni az úthibák hatásait.
20 vezetéstámogató rendszerrel is felvértezhető a Citroen C4 X, így aktív vészfékező rendszer, ütközésveszély-jelző, adaptív sebességtartó, sávtartóasszisztens, éberségfigyelő, holttérfigyelő rendszer, távolságifényszóró-vezérlés, táblafelismerő és sebességhatár-ajánló kerülhet a modellbe.
Vezetés
A hazai bemutatón csak egy kis kóstolót kaptunk az autókból, amelyeket a nemzetközi menetpróbán hosszabban sikerült vezetni:
Az erősebb benzinest és az elektromos hajtásút sikerült egy-egy rövidke körre elvinni. Ami kiderült, hogy az elektromos hajtással igazán jó a C4 X a hétköznapokon. Vélhetően az akkumulátor plusztömege segítette ahhoz, hogy azt a kényelmet nyújtsa a futómű, amit a Citroën ígér: valóban kisimítja az úthibákat. A benzinesben megjöttek az ütések, de ez is komfortosabb más modellekhez képest.
Nem mondható hangosnak a belső égésű motorral sem a C4 X, de az egyikből átülve a másikban nagyon feltűnő, mennyire pihentető a villanyautó csendes üzeme. Ezzel a teljesítménnyel csak annyiban más a villanyautó vezetése, hogy sokkal hirtelenebben indul meg gázadásra. Sokkal nagyobb az eltérés a fékezés kapcsán, hiszen a rekuperáció miatt hajlamosak vagyunk kifuttatni az elektromos autót, de még az erősebb B fokozatban sem kerülhető el a fék használata, ettől viszont kissé darabos lesz a megállás.
A kormányzása illik az autóhoz, alapvetően komfortos, könnyen tekerhető, nem túl direkt, visszajelzésekkel sem terheli túl a sofőrt.
Költségek
Méretéhez képest igazán versenyképes áron indul a Citroën C4 X forgalmazása Magyarországon. A 100 lóerős benzinmotorral szerelt alapmodell listaára 9.750.000 forint. A 130 lóerős benzines 11.320.000 forinttól, a legolcsóbb dízel 11.810.000 forinttól vásárolható meg, de ezek már magasabb felszereltséggel választhatóak. Elektromos hajtással 15.840.000 forint a modell alapára.
Azonban ennél olcsóbban is meg lehet szerezni a Citroën C4 X-et jelenleg. A magánügyfelek 600.000 forintos kedvezményt kapnak az említett árakból, illetve létezik egy másik 300.000 forintos kedvezmény a készleten lévő autókra. Így pedig 8.850.000 forinttól meg lehet venni az alapmodellt.
Az alapfelszereltségű Feel kivitelekben (csak a 100 lovas benzinesből és az elektromosból létezik) szereplő említhető felszereltségi tételek: a 6 légzsák, a hátsó parkolószenzorok, az automata légkondicionáló, az elektromos rögzítőfék, a 10″ digitális érintőképernyő.
Elsősorban olyan vevőkörnek szánja modelljét a Citroën, akiknek fontos a hátsó lábtér, így a családok és a személyszállítással foglalkozó üzleti vásárlók, így a taxisok, sofőrszolgálatok és autóbérléssel foglalkozó cégek is szóba jöhetnek.
Citroën C4 X és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Arkana 140 EDC (140 LE) 7AT | 11 799 000 |
Peugeot 408 1,2 PureTech (130 LE) 8AT |
14 610 000 |
Ford Focus 1,0 EcoBoost (125 LE) M6 | 10 650 000 |
Toyota Corolla 1,5 (125 LE) CVT | 11 245 000 |
Citroën C4 X 1,2 Pure Tech (130 LE) 8AT | 11 320 000 |
Értékelés
Klasszikus és modern formával, klasszikus és modern hajtásláncokkal széles spektrumon indul a vevőkért a Citroën C4 X, amely tágasságával és kényelmével emelkedik ki a tömegből. Elektromosként igazán pihentető, de aki sokat megy, annak még mindig a dízel lesz az igazi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|