A világ egyik nagy igazságtalansága, hogy míg a konnektort, töltőt sosem látott, főként céges flottába vásárolt PHEV modellekhez jár a zöld rendszám, addig az öntöltő hibridek, valóban benzingőzön eltengődő változatai csak álmodhatnak erről, és a vele járó előnyökről. Pedig érdekes lenne egy statisztika, ami ezeknek a PHEV-ek és az öntöltő hibridek valódi használat mellett összehozott fogyasztását, károsanyagkibocsátását hasonlítaná össze. Valószínűleg parádésan szerepelne a Toyota ötödik generációs hibridrendszere is, amelyet először a Corolla Cross kapott meg.
Igen már ez is Corolla. A világ legnépszerűbb autója, amelyből 2022-ben több mint 1,1 millió fogyott világszerte, kölcsönadta a nevét és padlólemezét a jelenleg legdivatosabb karosszériaformához. Az eddig ferdehátúként, szedánként és kombiként kapható Corolla, szabadidő-autóként is megszületett, hogy a Toyota legújabb hibrid-hajtásával párosítva indítsa meg karrierjét. 2020-as bemutatkozását követően tavaly Európába is megérkezett. Mi most a kétliteres, vagyis a nagyobb, erősebb motoros változatot próbáltuk ki, összkerékhajtással.
Külső
Nem is a legszebb, nem is a legpraktikusabb autóforma a szabadidő-autók pufók krumpliformája, a vásárlók mégis ezt szeretik, erre vágynak leginkább. Okos autógyártó, pláne, ha pénzt is szeretne keresni, az pedig kielégíti ezeket az igényeket. A Toyota nem viccel, a kínálatában minden létező méretű és tudásszintű SUV, vagy SUV-szerű valami megtalálható, a legkisebb, picit emelt Aygo X-től a profi világjáró Land Cruiserig.
A taktika könnyen követhető, a márka majdnem minden méretkategóriában többféle, stílusban, tudásban, felhasználási módjában kissé eltérő modellt is kínál, hogy senkinek ne kelljen Toyota nélkül szomorkodni. Hogy még kisebbek legyenek a hézagok a nagy Toyota mátrixban, a márka megcsinálta a RAV4 és a C-HR, illetve Yaris Cross közé beékelte Corolla Cross-t, amely tengelytávjában – 2640 mm – ugyan megegyezik a nála kisebb, de bátrabb formatervű C-HR és a Cross nélküli Corolla hasonló méretével, mégis érezhetően tágasabb nála.
Az autó hossza 4460 milliméter, szélessége 1825 mm magassága pedig 1620 mm. Míg a C-HR leginkább azoknak lehet érdekes, akik jellemzően városban laknak, és még, vagy már gyerekek nélkül utaznak, addig az aktívabb életet élőknek, akik gyerekkel, több holmival utaznak, azoknak a hátul érezhetően nagyobb és tágasabb, praktikusabb utasterű Corolla Cross lehet a befutó.
Szemből a RAV4-re hasonlít leginkább, és ahogy kell, megvannak a szabadidőautós jellegzetességek is rajta: a fényezetlen, fekete műanyag betétek, amik a küszöbön és a kerékjárati íveken futnak körbe, hátul pedig egész magasra felkúsznak. A tesztautó még egy oldalfellépőt is kapott, ami itt alig vesz el valamit a hasmagasságból, bár nehéz elképzelni, ki képes rálépni erre a keskeny felületre.
Hangulatra inkább a konzervatív vonalat követi a Corolla Cross külseje, nyoma sincs rajta a C-HR izgága vonalvezetésének, formai zsúfoltságának, bár az A-oszlop tövében lévő domborítások egyszer a frászt hozták rám, bizonyos fényviszonyok mellett határozottan úgy néz ki, mintha valaki megnyomta volna a kasztnit. Amúgy olyan igazi biztonsági megoldás lett a forma, ami jó eséllyel szinte mindenki számára emészthető.
Belső
Sok kritika érte korábban a Toyotát, hogy aránylag lassan változtatnak, csak megfontoltan követik a trendeket, ha utastérdizájnról van szó. A korábbi hátrányból most előny lett, a Corolla Cross belseje ugyanis teljesen jól használható, ergonomikus. Minden nagyjából a helyén van, – nekem egyedül a vezető melletti ajtón lévő ablakemelő gombok voltak irtó furcsán elérhetők – de van benne hagyományos klímapanel, gombok, kapcsolók, ahol csak kell.
Az ülés- és kormányfűtés is ilyennel kapcsolható, és ami különösen mókás, hogy az amúgy teljesen digitális műszerfal alján egy apró nyomógomb szolgál a napi számláló lenullázásához, és szintén ezzel lehet a napiról az összes megtett kilométert mutató számsorra váltani.
Persze modern megoldások is vannak az utastérben, például a 12,3 colos képátmérőjű műszerfal, amelynek grafikája a megjelenített információk is személyre szabhatók és ott a középkonzol 10,5 colos kijelzője, amelyen egy logikus felépítésű menüben lehet kalandozni. Viszont a vezeték nélküli telefontükrözés kimaradt belőle. Elöl egy USB-A, hátul két USB-C aljzaton keresztül lehet telefont tölteni, vagy a fedélzeti rendszerre csatlakozni, de indukciós töltési lehetőség és 12 voltos aljzat is található az első ülések között.
Ülése elektromos állítású, van deréktámasz is, a fűthető első ülések kényelmesek, és ha nem is sok, de oldaltartásuk is van. Kormánya átlagos méretű és vastagságú, a karima kényelmesre formázott és hidegben jól jön, hogy az ajánlott fogási pontoknál komfortosan langyosra fűthető.
Nemcsak elöl van elég hely a Toyota Corolla Crossban, hanem a második sor is jóval élhetőbb méretű teret kínál, mint amit a C-HR ad, és a hangulat is sokkal jobb, hála a nagy ablakoknak, jó kilátásnak, amire még az üvegtető is rátesz egy lapáttal. 190 centiméterrel az üvegtető ellenére is marad elég hézag a fej és a tető között és még a térd sem ér bele a vezetőülés háttámlájába.
Hátul állíthatók a háttámlák dőlésszögei – két darabra osztottan – a csomagtartó mérete pedig 433 literes, ami 1337 literesre növelhető, ha feláldozza valaki a hátsó helyeket. Szatyorkampó, csomagrögzítő fülek, és háló is segít a rakomány megzabolázásában.
Technika
A Corolla Crossban mutatta be legújabb, azaz már ötödik generációs hibrid hajtását a Toyota. A lényeg ugyanaz benzinmotor és villanymotor(ok), lítium-ion akkumulátor valamint egy bolygóműves erőátvitel alkotja a rendszert. Persze minden kicsit könnyebb, kicsit fejlettebb, mint korábban.
A belső égésű, Atkinson-ciklusú, nagy hatékonyságú motorokon nem változtattak, a korábbinál mégis 8 százalékkal nagyobb lett a rendszer együttes teljesítménye, az új fejlesztésű lítiumion akkumulátor pedig nagyobb kapacitású, miközben 40 százalékkal könnyebb is lett elődjénél, és módosítottak az erőátviteli rendszeren is, ami többek között a kisebb viszkozitású olajtól is kisebb belső ellenállású, takarékosabb, mint korábban.
Kétféle motorral, és hajtáslánccal kapható a Corolla Cross, van 1,8-as és 2,0 változat is, első- valamint a nagyobb motor opciós intelligens összkerékhajtású változatban is, ahol a hátsó tengelyen is található egy villanymotor, ami 42 lóerős. Érdekes, hogy ez az összteljesítményen nem változtat, hiába a plusz villanymotor, a csúcsteljesítmény nem lesz tőle nagyobb. Az 1,8-as 140, a 2,0 literes 197 lóerős rendszerteljesítményre képes, ami 10 és 8,8 másodperces százra gyorsulásra elég.
A modell alapját a TNGA-C padlólemez adja, ugyanez található a C-HR és a hagyományos Corolla alatt is. Futóműve elöl MacPherson rendszerű, belső hűtésű féktárcsákkal, hátul csatolt lengőkaros megoldású, szintén tárcsafékkel.
Vezetés
Általában a takarékos hibrideknél nem szerepel a jó vezethetőség a legfontosabb kritériumok között és az első Toyoták furcsán, a sebességtől teljesen függetlenül vonyító motorjai hiába voltak műszakilag a topon, velük élni nem volt igazán harmonikus. Aztán generációról generációra finomodott ez az élmény, és az ötödiknél a gázpedál helyzete és a hajtáslánc tényleges reakciója közötti kapcsolat újrakalibrálásával már egész autószerű lett a hibrid rendszer működése.
Kiszámíthatóbb, természetesebb vezetési élményt nyújt, ahogy a sebesség és a motorfordulatszám szorosabban kapcsolódik egymáshoz. És ami különösen jó, autópályás menetnél sem kell már megtébolyodni a motorhangtól, aránylag alacsonyan tartja a fordulatszámot a vezérlés.
Jót tett a nagyobb teljesítmény is a vezethetőségnek, bár a 197 lóerő akár soknak is tűnhet. Pláne, hogy az autó minden pillanatban azt suttogja a füledbe: spóóórooolj. Tehát a hibrid toyotás sosem a belső sávban takarít, hanem inkább komótosan halad, miközben belül mosolyog, ahogy a pillanatnyi fogyasztásmérő lehetetlen mennyiségeket mutat. És ehhez a stílushoz nagyon passzol benne minden.
A futómű kellően stabil, de közben komfortos, a kormány is könnyű, de nem teljesen steril, minden pont olyan, hogy jó legyen vele autózni, de egy pillanatra se csábítson gyorsabb, sportosabb vezetésre. Pedig a vezetési módok között ez is kiválasztható.
Vezetőtámogató rendszerei szintén kifinomultak, jól, zavaró hisztik nélkül működik benne az összes rendszer, amiből kismillió van, de élesben csak az adaptív tempomatot és a sávtartót próbáltuk, ezek civilizáltan működtek, indokolatlan pánik miatt sosem vészfékezett a rendszer.
Van egy nagyon izgalmas funkciója az autónak, magától képes beparkolni. Láttunk már hasonlókat korábban, általában nem működnek túl jól, és ha igen, akkor is olyan sokáig szöszmötölnek egy beállással, hogy ha valaki a forgalomban próbálná meg, tuti hogy botrány lenne belőle.
Bár elég macerás kiválasztani, hogy merről, hova és milyen irányban próbáljon meg leparkolni, és elképesztően sokáig tartott, de olyan szépen betette a kinézett helyre magát – a kamera kép alapján kiválasztott helyre, a felfestések közepére – hogy csak na. Ha negyed ennyi idő alatt végezne vele, valódi segítség lenne.
A végére maradt a legfontosabb, a fogyasztás. Tudtuk, hogy takarékos, hiszen minden Toyota hibrid az. Itt a végső érték 5,6 liter lett – a gyári érték 5,3-5,6 liter a WLTP szabvány szerint – a szinte végig városban, masszív forgalomban leautózott tesztidőszak végére. Egy összkerekes, magasépítésű, közel 200 lóerős szabadidőautótól ez derék eredmény.
Költségek
12.850.000 forinttól indul az 1,8 literes Corolla Cross árlistája, 2,0 literes motorral pedig 14.050.000 forint a beugró ár. A legolcsóbb, már összkerekes változat – ez csak a nagyobb motorral választható opció – 14.850.000 forintba kerül.
A tesztautó az üvegtetővel, de kéttónusú fényezés nélkül 17.275.000 forinttól indul. Különféle csomagokból nagy a választék, de nem mindegyik rendelhető mindegyik felszereltségi szinthez. Érdemes az aktuális árlistában nézelődni. Fényezések közül a Premier Edition-höz többféle is rendelhető felár nélkül – ezüst, szürke, fehér és vörös – míg a többi változathoz csak a fehér szín jár felár nélkül, a többi 190 és 290 ezer forint körüli extra kiadást jelent.
A Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 LE 4WD-i e-CVT és vetélytársai – Listaár, forint |
|
---|---|
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid (197 LE) | 14 850 000 |
Mazda CX-30 e-Skyactiv G 150 AWD AT (150 LE) | 13 509 900 |
Nissan Qashqai e-Power 2WD (190 LE) | 15 999 000 |
Értékelés
Közeli rokonánál konzervatívabb megjelenésével, jól csengő nevével, praktikus méretével és tágas belsejével a Toyota Corolla Cross tökéletesen beleillik abba a szűk résbe, ahová szánták. Igazán racionális választás, komfortos vezethetőséggel, és benzines szabadidő-autóhoz képest parádés fogyasztással.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|