Európai szemmel hajlamosak lehetünk alulértékelni a platós kisteherautókat. Mifelénk sokkal több kis SUV és kompakt autó van az utcaképben, de Ausztráliában, Dél-Afrikában, Észak-Amerikában vagy Thaiföldön a pickupok nagyon népszerűek.
Olyannyira, hogy a Fordnak egyetlen autója sincs, amit a világ ennyire sok részén gyárt és értékesít. A Ranger 180 országban van piacon és négy kontinensen összesen hat üzem ontja a pickupot, köztük a Raptort gyártó thaiföldi és a most vezetett Ranger Wildtraket gyártó dél-afrikai létesítmény. Komoly darabszámokról van szó, Pretoriában évi 200 000 Ranger készülhet, az elődjéből 873 751 darabot állítottak elő a Silverston összeszerelő üzem dolgozói.
1982 óta ez az ötödik generáció, 1993-ban, 1998-ban és 2011-ben volt modellváltás, mielőtt tavaly először láthattuk a mostani Rangert. A haszonjárművek között hosszabbak a termékciklusok, mint a személyautók világában.
Sajátos menetrendet választott a Ford az új Ranger bevezetéséhez, mert a Raptor csúcsmodellt tavaly ősszel vezethettük és már tesztautó is járt nálunk belőle. A Wildtrak azonban most először volt kipróbálható, benne a V6-os dízelmotorral.
Külső
Amerikai ihletésű formatervvel nyomul az új Ford Ranger. A C alakú nappali menetfény az F-150-re hasonlít, amely Észak-Amerika és egyben a világ legnagyobb darabszámban eladott pickupja. Magyarországon és Európában is a Ranger a piacvezető a forgalomba helyezési statisztikák szerint.
Menő mátrix-LED-es fényszórója is lehet a pickupnak, megjelenésének jót tesz a kerékjáratok és a nyomtáv kiszélesítése. Az öblösebb kerékjáratokat nagyobb, akár 20” átmérőjű kerekek töltik ki. A Wildtrak X-en, mint terepjárásra hangolt modellen, 17-es a terepgumis felni, a fotókon szereplő sima Wildtraken 20-as felniket láttok.
Hatalmas autó az új Ranger, hossza a most vezetett Wildtrak kivitelben 5359, szélessége 1977, magassága 1848 milliméter. 3220 mm a tengelytáv.
Platóbélés nélkül a rakfelület hossza 1613, szélessége 1560, mélysége vagy magassága 541 mm. A Wildtrak rakodásához 85,7 cm magasra kell emelni a cuccokat, alacsonyabb modellekben ez az érték csak 83,5 cm.
Sokat segít az autó használatában a hátsó kerekek mögötti platófellépő. Mindkét oldalon megtalálható és elég széles ahhoz, hogy 47-es bakanccsal is biztonságosan ráléphessünk. A plató fedőrolója kézzel vagy motorosan mozoghat, ami azonban nettó 810 000 forintos extra a raktér védőburkolatával együtt.
A plató a praktikus elválasztóelemekkel sokféleképpen felosztható. Nagyon sok jó ötlet van az autóban, ilyen a lehajtott platóélen lévő mérőszalag vagy a platóajtó belső borításában lévő kimélyítés pohárnak, vizes flaskának vagy a deszkák, csövek fűrészeléséhez szükséges gyors szorító a platóajtóban. Hátsó 230 voltos áramforrás is van, maximum 400 wattos áramfelvételű eszközökhöz.
Így működik a rakományrögzítő rendszer
Belső tér
12 hüvelykes digitális óracsoport fogad a kormánykerék mögött, középen álló formátumú kijelző uralja az utasteret. Szériafelszereltséggel 10,1 coll a képátlója, itt nettó 100 000 forintos felárért 12”. A monitor grafikája szép és a reakciói is gyorsak.
Árukhoz képest a duplakabinos pickupok kényelme kifogásolható. A Ranger Wildtrak belső terében tisztességes anyagokkal és burkolatokkal találkozunk, elöl motoros állítású az ülés, bőrhatású kárpit fedi az üléseket, de az alacsony hátsó padon kényelmetlen utazni, mert erősen behajlított lábbal kell ülni.
Ez egy bruttó 22,6 millió forintos autó és ennyi pénzért nagyon szomorú, hogy az első utasülés dőlése egyáltalán nem állítható, így kicsit előrebillentett helyzetben telnek az órák a jobb egyben.
Magától P-be vándorol a választókar a motor leállításakor
Technika
Haszonjárművet a legritkább esetben éri meg egyedül gyártani, így a Ranger technikája is közös az Amarok második generációjával.
A Volkswagen az első körben saját fejlesztésű platós kisteherautóval lépett be ebbe a kategóriába, de a második generációban már a Fordra támaszkodtak az új Amarokkal, cserébe a Caddy lényegült át Transit és Tourneo Connecté. A Rangerben a hathengeres dízel a Ford észak-amerikai típusaiból érkezik. Az F-150-ben 2021 nyaráig volt elérhető ez a V6, aztán a benzinesek kiszorították a kínálatból.
Maradt az alvázas felépítés, masszív létraalváz adja az autó alapját. Az autó gerincoszlopát nettó 150 000 forintos extraként alvázvédő viaszbevonattal óvhatjuk alaposabban a korróziótól. 50 mm-rel lett hosszabb a tengelytáv a modellváltással és ugyanennyivel nőtt a nyomtáv is.
A hátsó lengéscsillapító bekötési pontjai az alváz hossznyúlványának külső részére esnek, így a rugózás szélesebb tartományban hangolható. A Wildtrak X sárga Bilstein-lengéscsillapítós, terepjárásra hangolt futóművet kap hosszabb rugóutakkal, a sima Wildtrak kevésbé offroad-irányultságú. Mivel az első túlnyúlás csökkent, jobb az első terepszög. A motort acél kartervédő óvja az alattomos kövektől, fatuskóktól.
Új Ford Rangert 170 lóerős 2,0 literes dízelmotorral is vehettek, 420 Nm-rel. Ez az egyturbós az egyetlen motorváltozat, amihez a kézi váló az alapfelszerelés és feláras a tízgangos automatika. Az erősebb dízelekből nincs manuális váltós.
Mivel az orr nagyobb lett a V6-os dízel befogadása érdekében, a tágasabb motortérben egy kiegészítő akkumulátor is elhelyezhető a Ford szerint, ami elektromos kéziszerszámok használatához vagy kempingezéskor is jól jöhet. Az elektromos fogyasztók bekötését a tetőben hat előre bekábelezett kapcsoló segíti, a 10-30 amper közötti biztosítékokkal például elektromos csörlőt vagy munkalámpát használhatunk.
Két turbófeltöltős a 2,0 literes négyhengeres, amely a most vezetett Wildtrak takarékosabb motorja. 205 lóerős és 500 Nm nyomatékmaximumot préseltek ki belőle 1750-2000 közötti fordulatszámon. A sebességváltó itt is automatikus és tízfokozatú.
Modelltől függően kapcsolható vagy állandó 4×4-es lehet a Ranger hajtása. Előbbiben gombnyomásra a középső vezérlőtárcsával választhatunk hátsókerék-hajtást, beállíthatjuk automatikusra a nyomatékmegoszlást az első és a hátsó kerekek között.
Van ezenkívül gyors összkerekes állás és a terepáttétel kapcsolásával, felezős 4L, azaz low. A V6-os dízel Wildtrak hajtása a kapcsolható, de automatikusan is működő összkerekes rendszer.
925-1191 kg közötti a megengedett terhelhetőség. A platóméret növelését szolgálja a modellváltáskor az 50 mm-es nyomtávszélesítés, ami egyben az autó stabilitásának is jót tesz és az oldaldőléssel szemben is ellenállóbbá teszi.
Vezetés
Aszfalton nagyon kevés ideig volt velünk a Ranger Wildtrak, terepen hosszabb ideig tudtuk vezetni. A terep ebben az esetben részben mesterséges, részben természetes emelkedőkkel tarkított, saras árokkal látványosabbá tett pálya volt. Sajnos itt az alvázas pickup képességeit olyannyira nem lehetett kihasználni, illetve határaikat megközelíteni sem, hogy az autók a legsimább utcai gumival is rezzenéstelenül mozogtak.
Nem volt szükség terepáttételt kapcsolva, motorfékes leereszkedésre sem, mert a lejtmenetvezérlés ezt is jól megoldja helyettünk a fékerő automatikus adagolásával tartva a kívánt, 32 km/órán belüli sebességet. A terepes menetvezérlés ezt előrefelé is tudja, tehát az autó a beállított tempóval haladhat felfelé gázadás nélkül. Ez a funkció segít feljutni sziklás terepen a kipörgésgátlás és a gázadás átvételével, a Toyota CrawlControl rendszeréhez hasonlóan.
Terepre érve talajtípustól függően előre konfigurált üzemmódokat kapcsolhatunk. Ezekkel az autó magától aktiválja a hátsó differenciálzárat és a felezőt is. Hatféle beállítás van, vontatás, sár, homok, csúszós utas, normál és takarékos.
Kényelmes és gyors megoldás így átállni a terep adottságaira, de aki nem tudja, mire valók ezek a funkciók és hol érdemes őket használni, az ritkán kerül olyan helyzetbe, amiben ne boldogulna terepáttétel vagy hátsó diffizár nélkül.
Gyári videón a Ford Ranger Wildtrak
Hegynek fel az erdei próbapályán egyszer volt szükség a hátsó differenciálzárra, ha nem akartál lendületből nekirombolni a meredélynek. Bár erőből és lendületből sok mindent meg lehet oldani, én nem így akartam. Megmaradt bennem Sellár Ottó offroados operatőrkolléga bölcsessége: nem a terep öli meg az autót, hanem a tempó.
Amikor csak az eget látod az emelkedőn, nagyon jól jön az első kamera képe a középső kijelző felső részén, ahol látni az autó előtti területet, amit az orr kitakar.
Nagyon jól jöhet szűk fordulókban a Wildtrak X tudománya, az ívbelső hátsó kerék lefékezésével működő kanyarodás-támogatás, amivel az autó szűkebb íven képes elfordulni, mint a kormány alászedésével lehetséges volna.
Terepen és aszfalton is támaszkodhatunk a nagy dízelmotor egyenletes és bőséges erejére. A motor már percenként 3250-es fordulatszámon 240 lóerős a, a maximális nyomatéka 600 Nm. Ehhez sem kell sokat húzatni, 1750 és 2250 között állandó.
Hathengeres dízelt régebben a Navara nyújtott az Amarok mellett. A 3,0 literes motor kényelmes, egyenletes erőleadása, jó vontatási adottságai, finom járása, szép hangja miatt is más világ egy drabális sornégyes dízelhez képest.
Ahogy egy úr a pokolban is úr, a hathengeres egy pickupban is hathengeres. A V6-os motor hajógépes nyugalommal rotyog alapjáraton, surrogva jár és erőt sugárzó, szép hanggal festi alá az autózást.
Csak azt ne várjátok tőle, hogy bősz erővel elragadja az autót, mert ahhoz a 2,4 tonnás Ranger Wildtrak túl nehéz. De van benne akarat, elszántan csörtet és két kanyar között a fékeknek rengeteg mozgási energiát kell hővé vasalniuk.
Bár a 10 fokozatú automatikus váltó nagyon sokat kapcsol a szűk áttételi ugrások miatt, a hajtáslánc békéjét nem fodrozzák idegesítően a váltások. A Ranger Wildtrak nyugodt autó és ahhoz képest, hogy terhelés nélkül vezettük (így a rugózott és a rugózatlan tömeg arányát nem javította a rakomány), a rugózási kényelme sem volt rossz.
3500 kg-os össztömegű utánfutót húzhat a Ranger. A vontatásban a szerelvény teljes hosszával kalkuláló holttérfigyelő segít, tehát tudja, hogy az utánfutót is figyelembe kell vennie.
Költségek
Nincs a hazai kínálatban hátsókerék-hajtású Ranger, mindegyik 4×4-es. Mivel a duplakabinos Rangerből hétféle kivitel van a lemezfelnis XL-től a Platinumig és még szimplakabinos alváz is kapható belőle, a választék igen széles. A 170 lóerős, kézi váltós dízel nettó 12 845 000 forinttól indul, a Platinum felszereltségű verzió ára 18 500 000 Ft+áfa, ami áfásítva 23 495 000 Ft volna.
Magyarországon a Ranger Wildtrak nettó 16 480 000 forinttól kapható a 205 lóerős dízellel, ami bruttó 21 386 800 forint. Nettóban 970 000 forint a V6-os Ranger Wildtrak felára, áfával ez 22 618 700 forintos indulóárat jelent. A fekete kilincsekkel, szélesített kerékjáratokkal és közúti helyett terepjárásra hangolt futóművel marconábbra vett Wildtrak X modellek ára valamivel magasabb.
Magas árához illően a felszereltség is gazdag. Dupla kabinnal az alapverzióban is van tolatókamera és hátsó radar, ütközésmegelőző vészfékrendszer, táblafelismerés és távolságtartós adaptív tempomat. 2+3 év/150 000 km az autó garanciális periódusa, ami bruttó 396 900 forintért megnyújtható 250 000 km-ig.
A Ford Ranger V6 Wildtrak és aut. váltós vetélytársai – Nettó listaár, Ft | |
---|---|
Isuzu D-Max LS Plus AT (163 LE) | 11 999 000 |
Ssangyong Grand Musso 2,2 Premium AWD (202 LE) A4 2.0 TDI Sport S-tronic (150LE) | 12 199 000 |
Toyota Hilux 2,8 Invincible (204 LE) | 16 365 000 |
VW Amarok 3,0 TDI V6 PanAmericana (241 LE) | 19 538 000 |
Bár az autó már rendelhető, kiszállítását csak nyár végétől ígéri a Ford, 2023 augusztusától érkezhetnek meg az autók. A Ranger uralja szegmensét, amelyben egyre gyérebb a konkurencia.
Mivel a Mitsubishi L200 és a FIAT Fullback illetve a Nissan Navara-Mercedes X-osztály-Renault Alaskan vonulat is megszűnt, a piacon alig maradt konkurens pickup. A legközelebbi vetélytárs a Volkswagen Amarok, mert az Isuzu D-Maxból és a Ssangyong Grand Mussóból nem kapható V6-os. A Rangerek hagyományosan legerősebb vetélytársa itthon is a Toyota Hilux, de ebből sincs hathengeres.
Értékelés
Büszke árával és a V6-os motorral az új Ford Ranger valamint testvérmodellje, a Volkswagen Amarok is a szegmens tetejébe céloz. Vezetőtámogató rendszereivel, kifinomult motorjával és dicsérhető kényelmével a hathengeres Ranger Wildtrak menő pickup lett, ám négyhengeres munkaautóként is jóval többe kerül az ázsiai konkurenseknél. De valószínűleg így is sikere lesz a magyar vevőknél.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|