Bár a Dacia megelégedhetne a Spring más villanyautókhoz képest alacsonyabb árával és az Európában eladott 110 000 darab sikerével, nem ártott fejleszteni a kocsin. A Dacia Spring nagyobb teljesítményű motorral és szebb kivitellel igyekszik kicsit feljebb lépni az elektromos minimálautó szerepéből. Az autót az osztrák fővárosban és Bécs környékén vezettük.
Külső
Halszálkát idéző LED-menetfény teszi csinosabbá a keskeny és magas városi autót. A kisautó hossza 3734 mm, szélessége 1579, magassága 1513 mm, ez majdnem akkora, mint a crossovernek árult DS3-é. Nekem kicsit a tavaly kerek évfordulót ünneplő Renault 5-öt idézik a Spring arányai.
Réz színűre fújt tetősínbetét, felnikupak és tükörház különbözteti meg az Extreme kivitelt a többitől, az ajtókon lévő ütközésvédő elemeket díszítő szintvonalakkal együtt. Felniből egyféle van, a 14-es lemezkereket dísztárcsa fedi, a gumiméret 165/70 R14.
Egyetlen alapáras dukkózás van a Dacia Springhez, a jégfehéren kívül hat másik választható. Kizárólag az Extreme rendelhető a fotókon látható autó palakékjében, a 180 000 forintos felár megegyezik a többi metálszín költségével.
Belső tér
Belül is rezes árnyalatú díszek különböztetik meg az Extreme Springet a többi modelltől. Réz színű az ajtóhéj díszléce, a levegőkilépők kerete, az ülések díszvarrása és az érintőképernyő kerete. Elöl hiába keresnétek Isofix-rögzítőpontokat az autóban, csak hátul van kettő a gyermekülések biztonságos és gyors rögzítéshez, kivételéhez.
Egyszerűsége ellenére az utastér barátságos. Ami kezelőszerv és funkció adott, az mind könnyen használható és van valami felszabadító az autó puritán, strapabírónak ígérkező belső terében.
Itt az autó van érted, nem kell féltve óvni és a Spring az állítható övmagassággal vagy a mély első rakodóhelyekkel legalább részben kompenzálja a négyszemélyes utasteret és a csak osztatlanul ledönthető hátsó üléstámlát.
A kijelző képátlója 7,0”, működése kicsit lassú, grafikája és képminősége egy 9,8 milliós autóban átlagon aluli. Ne feledjük, hogy a Spring csak villanyautóként olcsó, valójában a 65 lóerősnek egy teljes millióval magasabb a listaára, mint egy 4×4-es, dízelmotoros Duster Extreme-é. Ráadásul majdnem kétmillióval drágább az LPG-üzemben parádésan csekély költséggel használható, négy- helyett hétüléses Joggernél.
Más jelenkori Daciákkal szemben a Spring csúcsmodelljében sajnos nincs vezeték nélküli okostelefon-tükrözés, de a wifi helyett kábelen futó AndroidAuto és Apple CarPlay bőven elfogadható ebben a kategóriában.
Alapesetben 270 vagy 290 literes a csomagtér, ami a külső méretekhez képest tisztességes térfogat. A jó térkihasználást igazolja, hogy 1,9 méteres porhüvelyemet minden további nélkül el tudtam helyezni a hátsó ülésen is. Nagy piros pont jár a csomagtér alatti teljes méretű pótkerékért, ami Expression szinten széria, itt 60 000 Ft a felára.
Technika
Európában friss autó a 2021-ben bevezetett Dacia Spring, de hasonló formában mintegy hét éve gyártásban van. Eredetije belső égésű motorokkal az indiai Renault Kwid, testvérmodellje a kínai piacról a Renault City K-ZE, szintén elektromos hajtással.
A kínai Dongfenggel közös kiskocsit a távol-keleti partner gyártja Kínában, ideszállítása súlyosbítja az autó gyártáskori szén-dioxid-emissziós hátrányát egy benzines kisautóhoz vagy a szomszédos Szlovéniában készülő, de itthon nem forgalmazott villany Twingóhoz képest.
Ennek a modellnek a fő újdonsága az eltérő tekercseléssel és nagyobb fordulatszámmal erősebbé tett villanymotor. Az állandó mágneses szinkronmotor maximális fordulatszáma a 33 kilowattos verzióban 8500 percenként, a 48 kilowattosnál 14 700.
Az egyfokozatú erőátvitel lassító áttétele 1:7,162 helyett 1:12,057 arányú, a reduktor áttételpárja messze ellentételezi a 125 helyett 113 newtonméteres nyomatékcsúcsot. Látványosan javult a gyorsulás. 0-ról 50 km/óráig 5,8 helyett 3,9 mp telik el és 19,1 helyett 13,7 másodperc elegendő 100-ig.
262,8 volt a 12 modulba foglalt 72 akkucella feszültsége, ennél magasabb jellemző a modern villanyautókban. Bruttó 28,3, nettó 26,8 kilowattóra a lítiumion-akkumulátor kapacitása. A nagyfeszültségű akkucsomag súlya 188 kilogramm, plusz-mínusz 5 kg a gyári adatok szerint.
A nagyfeszültségű akkumulátorral szemben az inverter (váltóáram-egyenáram átalakító), a töltőmodul és a villanymotor is folyadékhűtéses. Ez fontos eltérés a Zoétól, amelynek villanymotorját ventilátor hűti levegővel.
A fedélzeti váltóáramú töltőre nem lehet egy szavunk sem, mert az autó 7,4 kilowattal tölthet AC-ről, ha megvesszük hozzá tartozékként a feláras váltóáramú töltőkábelt. Alapfelszerelésként csak a 230 voltos vésztöltő jár.
230 ezer Ft felárért a Dacia Spring villámtölthető egyenáramról is, 30 kilowattig. Gyorsabb töltést valószínűleg nem enged a se nem hűtött, se nem fűtött akkucsomag, de nincs is szükség erősebb töltésre. A CCS-csatlakozós DC-töltés hamar feltolja a lemerült akkumulátor töltöttségét.
WLTP-méréssel 220 km maradt meg a kisebb teljesítményű verzió 230 km-es hatótávolságból. Az elsődleges felhasználási móddal ez nem számít, mert a városi hatótávra megadott 305 km azonos.
Egyszerű az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű-konstrukció, a legtöbb kisautóban ugyanez az alapfelállás. A hátsó dobfék az egy tonna alatti autón elfogadható.
Linglong márkanevű kínai gumiabroncsokat láttunk a kipróbált autókon. Az ügyfelek bizalmának erősítéséhez ennél nevesebb gumikkal is jöhetnének a kínai gyártóbázisról Európába exportált autók. A Joggereken például Continental és Goodyear márkájú gumikkal találkoztunk.
Vezetés
Ennyire korlátozottan beállítható üléshelyzettel ritkán találkozni, a legdrágább Springben sem módosítható az ülés magassága és a kormánykerék helyzete. Az ülés a leghátsó pozícióba kapaszkodott, pedig 190 centivel nem vagyok égimeszelő, de rövid utakra elfogadható a helyzet.
Keskeny az utastér, az irányváltó használatakor közel van az utas lábszára. A mosógépek programkapcsolójára emlékeztető pogácsának összesen három állása van (D-N-R), a motor N-ben indul és a kézifék behúzásával ez a parkolóállás is.
Van valami franciás lazaság a Springgel közös életben. Az erősebb motorral is csupán 975 kilós autó felhőtlenül könnyedén hasít városban. Nem kell félteni, 9,5 méteres fordulókörével feltűnően kezes, jó belőle a kilátás, kényelmes rugózásával simán veszi a huplikat és a gödröket.
Hiába kisebb az új motorverzió nyomatékmaximuma a 45 lóerősénél, a rövidebb áttétellel az autót valójában jóval nagyobb forgatónyomaték gyorsítja és a felfelé megnövelt fordulatszám-tartománnyal a rövidebb áttétellel jóval többet forgó motor a városi sebességen túl is lendületben tartja az autót.
80 felett a 45 lóerős Spring az oldtimer korú szívódízel Mercedes-Benz S124-em temperamentumát idézi. A 65 lóerős sem az a big blockos erőgép, de 80-ról 120 km/órára 26 helyett 13,5 mp alatt felér, ami hatalmas különbség. Az új motorral a Dacia Springen sokkal kevésbé érezni azt, hogy városi tempó felett küzdene az elemekkel.
Erősebb igen, gyorsabb nem lett a Dacia Spring. Végsebessége ugyanúgy 125 km/óra, mint a továbbra is kapható 45 lóerősé. Óra szerint ennél valamivel többet megy az autó, a 128 km/órás érték nagyobb sikerélmény volt az osztrák A4-es autópályán, mint a 250-es leszabályozás egy übererős prémiumtermékkel. Ebben a mezőnyben ez a standard, a jóval erősebb motorú elektromos Up és a Smart EQ Forfour is leszabályoz 130-nál.
Autópályán a keskeny nyomtávú és magas építésű kisautó oldalszél nélkül sem ad jó biztonságérzetet. Zajszintje és egyenesfutása elfogadható, de a nagy oldaldőlés és az indirekt kormány a keskeny gumikkal óvatosságra int.
Egy Dacia Spring minden adottságában városi autó. Minél többször negligálja ezt valaki gyorsforgalmi és országútra kényszerítve a kocsit, annál kevésbé fog neki tetszeni a Spring és minél többet fut városi forgalomban, annál többször merül fel az emberben, hogy nem kell ennél több.
205 km hatótávot ígért az autó induláskor, amit dicséretes arányban tartott is. A megtett úttal összhangban apadt a hatótávígéret a schwechati reptérről a császárvároson át a Bécsi-erdőig vezető, majd onnan a reptérre visszaforduló próbaút végéig.
A tesztút nagyja városi forgalom volt, de autópályás szakaszokat is tartalmazott. A kegyes időjárásban fűteni már nem kellett, de a klímaberendezésre még nem volt szükség.
Költségek
Március elseje óta rendelhető a Spring az erősebb motorral, az első autók heteken belül megérkeznek Magyarországra. Az Electric 65 nevű modell csak az új Extreme felszereltséggel lesz kapható 9 799 000 Ft a listaára. A továbbra is kapható Electric 45 csak Essential, Expression és furgonként kialakított Cargo kivitelben rendelhető.
A Dacia Spring Electric 65 Extreme és pár alternatíva – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 CVT aut. Extreme (90 LE, benzines) | 7 539 000 |
Dacia Spring Electric 45 Expression (45 LE, 230 km WLTP) | 9 399 000 |
Dacia Spring Electric 65 Extreme (65 LE, 220 km WLTP) | 9 799 000 |
Volkswagen E-Up (83 LE, 260 km WLTP) | 11 464 120 |
Kereken egymillió forint az árkülönbség a 44 lóerős Essential alapverzió és a 65 lóerős Extreme között. Ez elfogadható annak tükrében, hogy a jóval erősebb motoron felül alapáron kapjuk a tolatókamerát, a hátsó parkradarokat és az ablakemelő hátul is elektromos. A manuális klímaberendezés, a fedélzeti számítógép, az első, az oldalsó és a függönylégzsák minden hazai Springben alapáron jár.
Sajnos az akkugarancia csak a 8 évvel hozza az átlagot, a futásteljesítmény korlátja a megszokott 160 ezer helyett 120 000 km.
Smart EQ Forfour, elektromos Renault Twingo és Škoda Citigo híján a Spring fő konkurense a most épp rendelhető Volkswagen E-Up. A VW az erőre kapó Springnél is sokkal komolyabb és kényelmesebb villanyautó, de ára 1,7 millió forinttal északabbra húzódik, többet fogyaszt és nem ennyire fordulékony. Tisztán városi autónak praktikusabb a Dacia elektromos autója, vegyes használatra jobb az E-Up.
Értékelés
A Dacia Springet az automatikus váltós benzineseknél magasabb árú és hosszabb utakon lebőgő villanyautók között érdemes értékelni. A Spring közönségének nem érv, hogy a fullos Duster vagy a Jogger mennyivel tud többet és mennyivel kerül kevesebbe, mert az egyik villanyautó, a másik kettő nem.
Jót tett a Dacia Springnek az erősebb motor és az új felszereltség. Az Electric 65 nem olyan gyámoltalan, mint a 44 lóerős és az Extreme okosan összeválogatott extrái, vidám színei feldobják a kínai gyártású villanyautót. A Dacia Spring Electric 65 továbbra is minimálautó, de a potensebb motorral sokkal dinamikusabb és az Extreme kivitelben szebbek vele a mindennapok.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|