A világ más részein a Suzuki és a Toyota régóta kínál párhuzamosan szinte azonos autókat saját név alatt, de 2020 óta Európában is van két ikermodelljük. Nálunk a Suzuki Across testvére a Toyota RAV4, a Corolláé a Swace. Utóbbi modellek nemrég megújultak, így 2023 elején a Suzuki Swace is átesett az E210-es Toyota Corollát elérő modellfrissítésen. Kívülről szinte ugyanolyan maradt, de a technika fejlődött, az új hibridgeneráció jobb autóvá tette a csak egyféle hajtáslánccal kapható kombit.
Külső
Nem ez az a Suzuki, amely az első Vitara, a vasaló Swift Sport vagy a 2006-os SX4 örököse lesz karakteres formatervével. Itt a karosszérián és a kormánykeréken lévő emblémák cseréjével, más típusfeliratokkal, picit más orrmaszkkal és eltérő első lökhárítóval született Suzuki a Toyotából.
Feketeöves különbségkeresőnek kell lenni ahhoz, hogv felfedezzük az eltéréseket a modellfrissítés előtti és utáni Suzuki Swace között. Ha mind a kettő LED-es lámpás, akkor a LED-es nappali menetfény (DRL) és az irányjelző egybeolvadását, illetve a DRL csíkjának megnyúlását fedezhetjük fel.
Hátul sem könnyebb a dolgunk, a lökhárító szélén a krómfényes díszeken kívül csak az izzósról LED-esre váltó irányjelzőre hagyatkozhatunk a két sorozat megkülönböztetésében. A minimálfacelift valószínűleg nem a Suzukin múlt, a Minor Change, a szó szerint kis átdolgozás nem módosított többet a Corollán sem.
Ennek is van jó oldala, csereszabatosak lesznek a ráncfelvarrás előtti és utáni autók bontott karosszériaelemei. A módosított Suzuki Swace hossza 4655, szélessége 1790, magassága 1460 milliméter, a tengelytáv változatlanul 2700 milliméter.
Belső tér
Belül sem érzékelhetnek jelentős fejlődést a típust jól ismerők Suzuki Swace tesztautónkban. Más az üléskárpit anyagának mintája, a műszerfal feletti, 8,0” képátlójú központi érintőkijelzőn egy tekerőgomb maradt csak meg a kettőből a hangerőnek és a ki-bekapcsolásnak.
Eltér az eddigitől a 7,0 hüvelykes digitális óracsoport grafikája is. Erre a felületre a menüből elhelyezhetjük a fordulatszámmérőt is, a megjelenítés stílusa háromféle lehet. A Toyota nem adja át a Suzukinak a gazdagabban felszerelt Corollák 10,1 collos középső képernyőjét és 12,3” képátlójú óracsoportját, de nekünk egyik sem hiányzott a tesztautóval töltött egy hét alatt.
Összesen négy USB-C-csatlakozó lehetne az autóban, sajnos a GL+ felszereltségi szinten nem járnak a hátsó töltőaljzatok és hiányzik a Qi-szabvány szerinti vezeték nélküli telefontöltés is, ami a gazdagabban felszerelt a GLX-ben adott.
Van viszont a második üléssorban tágas hely a lábnak és a fejnek is, kapunk továbbá kényelmes, magasságba hajló kartámaszt a csomagtér felől távnyitással lehajtható üléstámlából.
Nagyon kicsik a hátsó ajtótárolók, az elsők sem nagyok, és sajnos máig kísért az ázsiai autógyártók elkeserítő gyakorlata, a vetetőülés háttámlájáról lehagyott kenguruzseb. Emiatt csak a jobb első ülés erszényébe rámolhat a hátul ülő.
Bal- és jobbkezeseknek is jut mélyedés a csomagtérfedél lehúzásához. A csomagtartó nemcsak méretében kiemelkedő 596-1606 literes térfogatával, de átgondoltságával is a kategória legjobbjai között van. Az oldalfalak kiszedésével a nagy alsó üregbe kényelmesen elhelyezhető a kivett kalaptartó és az első ülések mögé is rögzíthető védőháló, alul teljes méretű pótkeréknek is van hely.
Technika
Mivel az autót a Toyota gyártja nagy-britanniai üzemében, a Swace is profitál a Corolla modellfrissítésekor továbbfejlesztett hibridhajtásból. A hibrid hajtásrendszer csúcsteljesítménye 140 lóerőre nőtt, ami 18 lóerővel jobb az eddiginél.
Nőtt mindkét villamos gép, a hajtó villanymotor és a benzines négyhengerest újraindító generátor-indítómotor teljesítménye és 14 százalékkal csökkent a lítiumion akkumulátor tömege. Javult a továbbfejlesztéssel az akkuk hűtése, ami azonban továbbra is az utastér levegőjével működik, tehát a bal hátsó ülés alatti légrostélyok porszívózása, állatszőr-mentesítése továbbra is fontos feladat.
A 2ZR-FXE kódjelű, Atkinson-ciklussal takarékosabbá tett, szívócső-befecskendezős, 1798 köbcentis benzines nyomatékmaximuma 142 Nm és csúcsteljesítménye is csak 72 kW vagy 98 lóerő, de nem önmagában kell mozgatnia az autót. Erősen megtámogatja ebben a hajtó villanymotor. Az eddigi 53 kW (72 LE) teljesítmény 70 kW-ra vagy 95 lóerőre nőtt, 163 helyett 185 Nm a villanymotor nyomatéka.
Változatlan a tesztelt Suzuki Swace 180 km/órás végsebessége, ennyit enged az elektronikus szabályozás. A gyorsulás ideje 9,4 mp 100-ra, ami 1,7 másodperces javulás az eddigihez képest.
Mivel a Swace az 1,8-as szívómotorra épülő hibridet örökölte, orrában jut hely a 12 voltos akkumulátornak. Az erősebbik Corolla hibridben a 12 voltos akku hátul, a csomagtér padlója alatt elvesz némi helyet, ezért annak 596 helyett 584 literes a csomagtartója.
Corolla-klónként a Swace is a GA-C-padlólemezt veszi át. Ebből fakadóan az első MacPherson futóműhöz független, kettős keresztlengőkaros hátsó kerékfelfüggesztés társul, adaptív lengéscsillapítás nem rendelhető.
Vezetés
Indítás után a benzines motor sokszor néma, Ready felirat jelzi a menetkészséget. A szerkesztőségi garázsból többnyire hajtó villanymotorja gördítette ki az autót, amikor nem volt szükség a nagyfeszültségű akkumulátor töltéséhez a benzines járatására.
Bár a hajtásvezérlés felülbírálása összességében növeli a fogyasztást, de jó funkció az elektromos üzemmód. Az üzemmódváltó billenőkapcsoló mellől, gombnyomással kapcsolható EV üzemmódban a benzines beindulás nélkül lehet kiosonni a teremgarázsból, elindulni az óvoda mellől.
Van ugyan tolatókamera a ki-beálláshoz, de a kameraképen megjelenő irányvonalak statikusak. Nem követik a kormányzást és nem segítenek egy erre rászoruló vezetőnek azzal, hogy a kormányzással együtt mozgó vonalak legalább nagyjából megmutatják, hol tud még elfordulni az autó, ha valaki ezt nem érzi, nem látja a tükörből.
Óriási előrelépés az optikailag alig módosított Swace-ben a Toyota ötödik generációs hibridhajtásának működése. Az autó lelkesen és az eddiginél könnyedebben gurul a villamos géppel hajtva. A megerősített villanymotor sokkal egészségesebb gázadásokat elvisel a benzines ráindítása nélkül, még enyhe emelkedőkön felfelé is elboldogulhat egyedül.
Örvendetesen sokféle adat lekérhető a műszerfali kijelzőre, csak átlagfogyasztásból vagy háromfélét tud mutatni az autó. A leolvasható értékek egyike az utak végén a benzines deaktiválásával megtett út aránya.
Ha élünk a hibridhajtás lehetőségeivel és figyelünk a gázpedál feljebb engedésére egyenletes tempónál, városi forgalomban 42-91 százalék közötti elektromos hajtásarányt láthatunk attól függően, milyen töltöttséggel indultunk útnak és mennyi lejtő jutott az útvonalra. Ez nem külső töltés eredménye, hanem a fékezéskor, gázelvételkor más autókban veszendőbe menő mozgási energiából összekukázott elektromos energiát hasznosítjuk!
Érezhetően javult a rekuperáció hatékonysága, a sokszor bejárt lejtők aljára érve szembeszökő a teljes hibridrendszer működési ábráján az akkutöltöttség megugrása. A tesztelt Suzuki Swace hajtáslánca rendkívül hatékonyan működik és jó példa arra, mennyivel több szén-dioxid légkörbe okádását lehet megspórolni, ha a szűkös akkucella-kínálatban egy 60-80-120 kilowattórás akkucsomagot nem egyetlen villanyautó hajtására pazarlunk el, hanem ezt az akkukapacitást 40-50-80 full hibridre osztjuk le.
Nagyon sokat enyhült a hibridbégetés a hajtásrendszer átprogramozásával. Padlógáznál a fordulatszám fokozatosan, több lépcsőben nő 4800 fölé, nem ugrik azonnal a maximálisra és időközben a zajszigetelés is alaposabb lett és a fordulatszám valamelyest arányosan nő a fokozódó sebességgel, mint egy kézi váltós autóban, amivel harmonikusabb az egész.
Sztrádák gyorsítósávján besorolva sincs már fülsértő motorzaja a hibridrendszernek, a villanymotor érezhetően a Swace hóna alá nyúl erejével. Konstans 130-nál csendes az utastér, ha beállt az áttételezés az egyenletes sebességre, mindössze 1800-as percenkénti fordulatszámmal tartja a tesztelt Suzuki Swace a 130-at.
Ha megpróbálsz gyorsan autózni, a Swace elfogadhatóan fokozza a tempót, de ez az egész idegen tőle, hiába segíti az eltalált futómű és a jól tartó vezetőülés a gyors kanyargást. A felugró fordulatszámmal ez sehogy nem passzol a hibrid kombihoz, hiányzik a gyors vezetés élvezeti értéktöbblete.
Sokféle vezetőtámogató segédrendszer jár alapáron, többek között van ütközésmegelőző rendszer (PCS), sávban tartó asszisztens (LTA), jelzőtábla-felismerés (RSA), adaptív tempomat (DRCC), holttérfigyelő (BSM) és tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető eszköz is (RCTA).
Közös bennük a túlzott óvatosság, az ütközésveszélyt jelző szisztéma is hajlamos alaptalanul pánikot kelteni, de érzékenységük mérséklésével a legtöbb funkcióval együtt lehet élni. ha így is sok, kikapcsolhatók a menüből, ahonnan az autó rengeteg részfunkciója személyre szabható, kedved szerint alakítható, ha rászánsz egyszer 10-20 percet megérkezés után. Például műszeregységnek van okos, alkalmi és sportos stílusa, de választhatsz hibridrendszer-visszajelzőt vagy fordulatszámmérőt középre.
Apropó megérkezés: nagyon kár a motor leállítása után azonnal elnémítani a rádiót vagy beszélgetés közben a telefon-kihangosítást, ezen rég túl kellett volna lépnie az ázsiai márkáknak.
Az adaptív tempomat autópályán hasznos segítség, a táblafelismerés sebességkorlátjával is kombinálható sebességtartó maximum 5 km/órás eltérést enged a sebességhatártól felfelé és lefelé is, ami túl szűk tartomány. Okos viszont a tempomat ugrásainak beállítása lépésenként vagy a gomb nyomva tartásával a sebességváltozás lehet 1-5-10 km/óra.
Költségek
Háromszori teletankolás után 4,7-5,0 liter/100 km-es átlagfogyasztást mértünk. Városban is hozza a tesztelt Suzuki Swace az 5 literen belüli fogyasztást, ha élünk a hibridrendszer lehetőségeivel.
Egyedül autópályán eszik valamivel többet, de 5,5-6,2 liter is jelentéktelen ahhoz képest, amit ez az autó nyújt. 700-800 kilométer jut két tankolás között, ami a csupán 43 literes tankkal igen szép hatótávolság.
Nincs GL alapverzió a Swace-ből. A kormánykerékfűtéses, a vezető oldalán motoros deréktámaszos GL+ a láblendítésre nyíló csomagtérfedélen és a kulcsérzékelős, szabadkezes ajtónyitáson-záráson kívül mindent megad, ami kellhet egy mai családi autó kényelméhez, biztonságához, ideértve a sokféle vezetőtámogató segédrendszert, amik többnyire idegesítőek, de egyszer nagyot menthetnek.
Listaáron is kedvező az érte kért összeg, de a 900 ezer forintos központi árkedvezménnyel a tesztelt Suzuki Swace ára a hűségprogramhoz csatlakozó ügyfeleknek 11 550 000 forintra esik, ami a tébolyítóan megdrágult autók között ezért a technikáért és használati értékért jónak számít. Comfort felszereltséggel a Corollában már benne lenne a nagyobb középső kijelző, a fejlettebb digitális óracsoport és helytakarékos pótkereket is kapnánk.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Focus Kombi 1,0 Hybrid Titanium aut. (48V kisegítő hibrid, 155 LE) | 10 240 000 |
SEAT Leon Kombi 2,0 TDI DSG Style (150 LE) | 11 578 105 |
Suzuki Swace 1,8 Hibrid GL+ (140 LE, full hibrid) | 12 450 000 |
Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid Comfort (140 LE, full hibrid) | 13 555 000 |
Garanciális védelemben a Suzukinál megvett Corolla kombi igen sokat nyújt. Hibridgaranciája 3+7 évre vagy 200 000 km-ig érvényes és a motor, a villamos gépek, az erőátvitel vagy a hibrid rendszer hibája, a nagyfeszültségű akkumulátor zárlata esetén érvényes. Szerencsétlen módon a Suzuki leírása szerint a védelem a sebességváltóra vonatkozik, jóllehet ebben az autóban sincs sebességváltó, fokozatmentes erőátvitele sem CVT-sebességváltó, szerkezetileg más.
Értékelés
Ameddig a teljesen elektromos autózás még Magyarországon belüli célpontokig is kínos vergődés a kis hatótáv és a lassú töltők szorításában, a városi kilométerek legalább felét villanymotorjával megtevő Suzuki Swace nagyon élhető megoldás.
Nincsenek különösebben lelkesítő vonásai és idegesítő megoldások is vannak benne, de összességében a hibrid kombi használati értéke kiugróan jó a valóban madárétkű hajtáslánccal és az eltalált, kényelmes futóművel.
A Toyota kompakt kombijának klónjaként a Swace értelemszerűen nem tud jobb autó lenni a Corollánál. De akit hidegen hagy az erősebbik hibrid hajtáslánc és a Corolla sokkal magasabbra emelhető felszereltsége, jobban járhat a Suzuki-emblémás, alacsonyabb árú kombival.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|