Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 1

Nem mai darab az Opel Astra, ezelőtt 32 évvel lépett a porondra, miután a kifáradt Kadettet levonszolták a színpadról. Volt, amikor megkerülhetetlen szereplője volt a piacnak, Magyarországon a szentgotthárdi gyár miatt mindig különösen fontos dátumnak számított, amikor új Astrát mutattak be. Aztán jöttek a SUV-ok, illetve az elektrifikáció mindent elsöprő divatja, és rendesen megkopott a típus, sőt, az egész ötajtós kategória fénye. 

De az Astra még mindig itt van velünk, próbál alkalmazkodni a világ aktuális igényeihez, és mivel nagyobb nem nagyon tud lenni, így belehúzott a villanyosításba. Igaz, eddig is volt belőle konnektorból is tölthető hibrid – PHEV – kivitel, de most bővült a kínálat, egy sportosabb, erősebb változattal, illetve várhatjuk egy teljesen elektromos Astra eljövetelét is. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 2

Külső

A legújabb Opel Astra a Stellantis csoport más modelljeinél is használt platformra épül – ilyen a Peugeot 308, vagy a DS4 – ami a keresztségben az EMP2 nevet kapta. Így nem meglepő, hogy méretben sem üt el nagyon az Astra a rokonaitól, a karosszéria 4374 milliméter hosszú, 1860 mm széles, 1431 mm magas, míg a tengelytávolsága 2675 mm. 

Más hasonlóság kintről nem nagyon fedezhető fel, az Astra a többi csoporttárstól teljesen különböző dizájnt kapott, amiben apró, a korábbi, érdekesebb Opel modellek formai elemei is felismerhetők. Főleg a márkarajongóknak szól a D-Kadettet idéző csíkozás a C-oszlopnál, vagy a Manta A orráról ismerős fekete Vizor, amiben alig lehet látni az Opel emblémát, de szerencsére a jellegzetes nappalifény forma segít felimerni, hogy Opel-t látunk. A fényes fekete betétből jutott egy arasznyival lejjebb is, amitől szemből nézve rettentő szélesnek tűnik az autó, ami még egy centivel alacsonyabban is hordja a hasát, mint a „normál” Astra.

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 60

45 lóerővel lett erősebb az Astra GSe változata

Van még határozott él a motorháztetőben, oldalról a felni és az autóéval megegyező színű C-oszlop érdekes, illetve hátul a tető magasságába épített harmadik féklámpa és a csomagtartó kilincse egyedi, ami maga az embléma. Nem a megjelenésről, hanem a praktikumról szól, hogy a töltőnyílás fedelének nyitása után nem kell már semmi gumibigyóval, vagy ajtócskával vacakolni, hanem rögtön lehet csatlakoztatni a töltőkábel megfelelő végét. Apróság, de gyakori töltésnél sokkal kényelmesebb ez a megoldás. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 61

Klassz, hogy nem kell gumikupakokkal szerencsétlenkedni

Belső

Utastere elsőre, álló helyzetben elég sötét, sivár, de a nagyméretű, egyetlen közös plexi mögött lakó monitorok – a műszerfal mellett a fedélzeti rendszer kijelzője is 10 colos – bekapcsolása után izgalmasabbá válik minden. Belsejének dizájnja inkább letisztult, de szerencsére nem vitték túlzásba a takarítást, maradtak benne gombok és kapcsolók is, amik látványra nem törik meg a sík felületeket, hanem szépen belesimulnak a bútorozásba. De legalább vannak, így a hangerőszabályzónak, a klímavezérlésnek – ez utóbbi menüből is állítható, ha valakinek ez szimpatikusabb – és pár fontosabb funkció is kapott saját, dedikált gombot. Például a kormány és ülésfűtésnek is van ilyenje.

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 62

Vegyes az anyaghasználat, de jellemzően kellemes tapintású, amihez hozzáérsz

Az anyagminőség változó, a kellemes tapintású felületek mellett rideg, kemény műanyagok is vannak benne, és a fényes fekete zongoralakk se a legszerencsésebb választás egy autóba. Ha csak ránézel, már attól karcos lesz, és a még alig használt tesztautóban is úgy nézett ki a középkonzol műanyagja, mintha pár jégkorongdöntőt már lenyomtak volna rajta. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 63

A zongoralakk nem autóba való

Ülései hagyományosan parádésak, nem is emlékszem rá, hogy valaha megfordultam-e olyan Opel tesztautóban, amibe nem a profi, AGR minősítésű – Aktion Gesunder Rücken, magyarul Egyesület az Egészséges Gerincért – állítható ülőlaphosszúságú, szinte hibátlanra faragott ülés lett volna. Ebben is ilyen van, és ez továbbra is az egyik legjobb dolog az erősebb Astra PHEV-ben. 

Kormánya alul kicsit lapított, és valamiért erre is fényes, rondán koszolódó gombok kerültek. Hogy mennyire fontos a kormány borítása, illetve ennek a felületnek a fogása, tapintása, arra ebben az autóban jöttem rá. Ördög tudja, mit művelhetett vele, akinél előttem volt az autó, de a kormány bőrözésén egy bő húszcentis, hosszanti, mély vágás éktelenkedett, ami vezetés közben rém zavaró dolog. Nyilván vannak ennél nagyobb problémák, meg a sarkvidéki fókák sorsa mostohább, mint a karcolást tapogató vezetőé, de akkor is kellemetlen dolog volt.

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 64

Ahogy hozzányúlsz, azonnal maszatos lesz ez a felület

Kompakt ötajtósként az Astra egész tágas, elöl, hátul tisztességesen elférni benne, 185 centis magasságig egész biztosan. Csomagtartója alapállásban 352 literes, a sima Astránál ez 70 literrel kevesebb, a csomagtartó alá épített akkumulátorok miatt.  Háttámláinak lehajtása után 1268 literesre növelhető a raktér mérete, aminek aljában nincs pótkerék, a padlószint alá csak pár apróság fér be. Sajnos a csomagtartó hasznos terének nagy részét elveszik a hatalmas kofferbe rámolt töltőkábelek. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 65

Sok helyet rabol el a töltőkábeleket rejtő táska

Technika

Szép széles szeletet fed le az Opel Astra motorkínálata, bár nem túl sokszereplős, mégis van benzines, és dízel, illetve konnektoros hibrid is az árlistán és hamarosan befut a tisztán elektromos változat is. A benzines kínálat az 1,2 literes, háromhengeres, turbós motorra épül, ebből van 110 és 130 lóerős kivitel is, a gyengébbhez csak hatfokozatú, az erősebbhez pedig nyolcfokozatú automatikus váltó is rendelhető. A dízel 1,5-ös és 130 lóerős, négyhengeres, amihez csupán a nyolcfokozatú automata társítható. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 66

Csupán az 1,6-os, turbós benzinmotor teljesítménye lett nagyobb

PHEV-ből az 1,6 literes turbós, négyhengeres motorra épülő 180 lóerős változat létezett már korábban is, emellé érkezett a 225 lóerő rendszerteljesítményű, – ezt a 180 lóerős benzinmotor és a 110 lóerős villamos gép hozza össze közösen – 360 Nm csúcsnyomatékú, erősebb, sportosabb újdonság. Mindkét motor az első kerekeket hajtja és nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus váltó kapcsolgat az áttételek között. 

Lítiumion akkumulátorának kapacitása 12,4 kWh, tölteni pedig 3,3-6,6 kW-tal lehet, a megvásárolt fedélzeti töltő teljesítménye függvényében, és a PHEV-ek döntő többségéhez hasonlóan az Astra GSe-t sem lehet egyenáramú gyorstöltőre csatlakoztatni. (Nyilván a 3,3 kW-os a széria, a 6,6 kW-os pedig a feláras változat.)

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 67

Szeretnivaló apróság ez a csomagtérkilincs

Háztartási, 230 voltos konnektorból bő 7 óráig tart a teljesen lemerült akkumulátorcsomag feltöltése, de a nagyobb teljesítményű fedélzeti töltővel, és erre alkalmas teljesítményű oszlopról is csak 3 óra 50 percre lehet levinni a töltési időt a katalógus szerint. Szintén a gyári adatok szerint 63-73 kilométert lehet vele tisztán elektromos hajtással megtenni, amiből a valóságban inkább egy szűk 42 kilométeres maratoni táv jön csak ki, az is odafigyeléssel.

Vezetés

Bármennyire is sportosabbnak akar látszani, mégsem érdemes túl sokat várni a korábbinál 45 lóerővel erősebb – és 25 kilogrammal nehezebb – konnektoros hibrid Astrától. A 25 százaléknyi plusz lóerő mindössze egy tized másodperces javuláshoz volt elég a 0-100-as sprint idejében, ami észrevehetetlen változás, vezetés közben semmit nem érezni belőle. Nem mintha szükség lett volna rá, hogy kigyúrják, egy PHEV leginkább arról szól, hogy hétköznap, munkábajáráshoz, jövés menéshez elegendő legyen az akkumulátorban tárolt energia, – tisztán elektromos hajtással 135 km/órás a maximális tempó – ha pedig hosszabb útra indul vele a sofőr, ne kelljen a hatótáv miatt paráznia, mint egy tisztán elektromos autóban. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 68

LED-es a hátsó lámpatest is

Az Astrában elég mélyre lehet engedni a valóban baromi kényelmes üléseket, az ergonómia jó, a legtöbb gomb, kapcsoló ott található, ahol azt az elmúlt évtizedekben minden autóban megszoktuk, így hamar otthon érezheti magát benne mindenki. Jól kilátni az autóból, a parkolást, szűk helyeken navigálást 360 fokos képet adó kamerák, radarok teszik biztonságossá.

A 110 lóerős villanymotor városban egyedül is elviszi a hátán az autót, lámpától indulva nem kihívás vele felvenni a forgalom ritmusát. A benzinmotor csak akkor siet a segítségére, ha az indokoltnál valamiért fürgébben kell meglódulni, de akkor is civilizáltan száll be a munkába. Fékezésnél sokáig csak a villanymotor lassítja az autót és alakítja a mozgási energiát elektromossá, csak vészfékezésnél és az állóra fékezés utolsó szakaszában használja az üzemi féket, ahol a váltást meg megérezni. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 69

Zseniális, hogy a külső tükör állítójával lehet a HUD helyzetét változtatni

Futóműve az egy centis ültetés ellenére sem lett kényelmetlen, kormányzása könnyű, és túl sok visszajelzés sem érkezik a kerekek felől. Futóműve elöl McPherson, hátul torziós csatolt hosszlengőkaros kivitelű, ami egészen jól dolgozik kátyús városi utakon és dinamikusabb vezetésért kiáltó kanyargós, hegyi szakaszokon is. Nyolcfokozatú automatikus váltója gyorsan, pontosan dolgozik, elég jól tudja, mikor mit kell tennie, nincsenek zavaró hibái, nyűgjei. 

Vezetőtámogató rendszerei is teszik a dolgukat, az adaptív tempomatot, ha nem piszkáljuk, akkor ügyesen tartja a követési távolságot, városban különösen kényelmes dolog, araszolás közben, és a sávtartó is úgy működik, ahogy kell, zavaró kormányrángatás nélkül, magabiztosan tartja a sávban az autót. 

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 70

10 colos a digitális műszerfal

Költségek

Listaáron 17 780 000 forintért vihető haza a korábbinál nagyobb teljesítményű, konnektorból is tölthető hibrid Astra. A 45 lóerővel gyengébb változat ára 15 030 000 illetve 15 580 000 forint, felszereltségi szinttől függően. A 6,6 kW-os fedélzeti töltő felára 200 ezer forint, a panoráma napfénytető 400 ezer, a karosszéria színére fújt tető 20 ezer, a vonóhorog 260 ezer, a vezeték nélküli telefontöltő 70 ezer forintba kerül. Színek közül a Kult sárga az egyetlen, amelyik nem kerül semmibe, az Arktis fehér 110, a vörös, ezüst, szürke, fekete 220, a kobaltkék 300 ezer forintos extra kiadást jelent.

Itt a kipattintott, sportosabb hibrid Astra 71

18 colos, igazán jól sikerült mintájú felni

 

Az Opel Astra GSe PHEV 225 LE  és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Astra GSe – 12,4 kWh (225 LE) 17 780 000
Peugeot 308 PureTech 1598 cm3 – 12,4 kWh (225 LE) 17 230 000
Kia Ceed kombi – 8,9 kWh (141 LE) 12 999 000
DS 4 E-Tense 12,4 kWh (225 LE) 18 950 000

Értékelés

A konnektorról is tölthető, erősebb Opel Astra a többi PEHV-hez hasonlóan, csak nagyon tudatos használat mellett éri meg a hagyományos belsőégésű motoros változatokhoz képest. Aki képes maximálisan kihasználni a megbízhatóan 40 kilométer körüli elektromos hatótávot, van otthon napeleme, amivel megtermeli a saját üzemanyagát, és az egyelőre még meglévő zöld rendszámhoz tartozó előnyöket is igénybe tudja venni, annak jó választás lehet egy PHEV Astra. Igaz, a 45 lóerőnyi plusz teljesítményért kiadott 2,2 milliós felárat nehéz megindokolni, de persze simán lehet, aki majd pont emiatt szeret bele az Astra GSe-be. 

 

Mellette – Ellene
 
  • Nagy teljesítmény
  • Tágas belső
  • Príma ülések
  • Jó ergonómia
 
  • A hagyományos Astráénál kisebb csomagtartó
  • Rémes zongoralakk felületek a beltérben
  • Átlagos elektromos hatótáv

Szavazás

Hány pontot adnál a 225 lóerős PHEV Opel Astrának?
átlag
5.99
szavazat
207
Hány pontot adnál a 225 lóerős PHEV Opel Astrának?