Benzines, dízel, elektromos és konnektorról tölthető akkus hibrid is van az új BMW X1-ből. A harmadik generációhoz érő kompakt terepjáróból az erősebbik plug-in hibridet teszteltük, jelentős elektromos hatótávval.
Külső
Szemből a vesék uralják a látványt, vagy inkább eluralják, mert a kapitális vesékhez képest keskenynek hat a karosszéria. Szemből nézve szinte komikusan hamar véget ér az autó, pedig ez nem a Vitara kategóriája, hanem eggyel nagyobb autó.





4500 mm a tesztautó hosszúsága, 1845 mm a szélessége és 1630 milliméter a magassága. Az U11 kódjelű új X1 tengelytávolsága 2692 mm. Hosszirányban 5,3 cm, szélességben 2,4 centimétert nőtt az X1 a modellváltással.
Süllyesztett kilincsre váltott az X1, az áramvonalasságot javítják a lökhárító szélén a légfüggöny függőleges nyílásai is, amelyek az átvezetett levegővel visszafogják az első kerekek körüli örvénylést. 0,26-ról indul az alaktényezője, ami dicséretes érték.
17 és 21” közötti felnivel kapható az X1-es BMW, extraként a tesztautó kerékmérete 245/40 R20, alapáron 205/60 R17 volna. A felnik éppoly szépek, mint a hátsó lámpák. Tetszett a motorháztetőn a markáns kidomborodása, mintha egy V8-nak kellene helyet csinálni alatta.
Belső tér
Ebben a szegmensben szinte minden márka indít autót, közöttük az X1 helykínálata átlagosnak mondható. Sajnos a dízel X1-ben látott sínen csúsztatható hátsó üléssel a konnektoros hibrid nem szolgálhatott, így az utastér variálhatósága kimerül a három részre osztott hátsó támlaelemek lehajtásában.
Kevés fantáziáról tanúskodnak a műszeregység nézetei, alig van köztük különbség. A digitális óracsoportban ennél több lehetőség rejlene. A billenthető-forgatható gyűrű a kormányon éppoly gagyinak hat itt is, mint a Teslákban.
Minőségérzetben gyakorlatilag ez az egyetlen botlás, mert korábbi spórolós korszaka után a BMW látványosan jobb anyagokra váltott és igényesebb belső tereket alkot.
Közös az ívelt kijelző. Az óracsoport képátlója 10,25, az érintőképernyőé 10,7 hüvelyk az elegáns X1-ben. Hiányzik az iDrive tekerője, az X1-ből sajnos kispórolta a BMW
Kellemes tapintásúak a műanyagok, nemes a hangszórók fémrácsa, elegáns a keret nélküli belső tükör és szép a közös, ívelt házba helyezett műszeregység illetve a középső érintőképernyő grafikája. Az óracsoport képátlója 10,25, az érintőkijelzőé 10,7 hüvelyk.
Mindig jó a BMW-kben, így az X1-ben is az okostelefon-csatlakoztatás, pillanatok alatt egymásra talál az autó a készülékkel. Mire bekötöd az övet és kihúzod alóla a kabátodat, hogy rendesen meg tudjon fogni egy balesetben, már fut is vezeték nélkül az AndroidAuto.
Példaértékű, ahogy az autó felajánl bizonyos funkciókat, mert jókor rukkol elő a javaslatokkal, legyen az kiparkolás vagy a légkondi aktiválása. A menüben a napi kilométer-számláló nullázását leszámítva ott van minden, ahol keresném. Mindehhez a parkolókamera nézetei is jók, a képe tűpontos és tanítani való a szélvédőre vetített kijelző. Informatív, szép a képe és jól leolvasható.
Rakodóhely, pohártartó, tárolási lehetőség, kütyütöltő van bőven elég, a sziklaplatóként előrenyúló kartámasz alá is sok minden befér. Hátul a csomagtérpadló alatti rekeszben praktikus helye van a töltőkábeleknek. Itt 490-1495 literes a csomagtér, a dízel csomagtartója 500-1545 literes volt. Néhány százalékos különbség csupán, alig vesznek el helyet az akkucellák.
Technika
Első generációjában az X1 rendes vagy inkább klasszikus felépítésű BMW volt hosszában álló orrmotorral és alapértelmezésben hátsókerék-hajtással. Utóda már az alapértelmezésben elsőkerék-hajtású MINI-k és a 2-es Active Tourer egyterűk UKL-technikáját használta. Az új generáció alapja a továbbfejlesztett UKL2 (Untere Klasse 2) architektúra, az autó Regensburgban készül, összkerékhajtással is. Az iX1-gyel a modellváltás óta villanyautó is van belőle.
Méltatlan a plug-in X1 árához a háromhengeres motor. 150 lóerővel elég lenne önmagában is az autóhoz, nyomatéka 230 Nm
1,5 literes és 150 lóerős (110 kW) a hajtásrendszer benzines tagja. A BMW moduláris motorcsaládjában erre a lökettérfogatra csak három henger jut. A villanymotor 130 kW-os, ami 177 lóerő, pont egy sorhatos Omega A vagy Senator B 3,0i katalógusadata. A hajtásrendszer csúcsteljesítménye 240 kW vagy 326 lóerő, nyomatékmaximuma 477 Nm. Teljesítményben ezzel a szintén 30-as jelű elektromos X1-nél 13 lóerővel többet, nyomatékmaximumban 17 Nm-rel kevesebbet nyújt.
Hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó kapcsolódik a soros háromhengeres benzineshez, amely az első kerekeket hajtja. A szinkron villamos gép a hátsókat forgatja, így villanymotorral hajtva a plug-in X1 igazi, hátsókerekes BMW. A bruttó 16,3, nettó 14,2 kilowattóra kapacitású nagyfeszültségű lítiumakkumulátor a padlóban van, a gyár ötödik generációsnak hívja. Árammal 140, hibridként 205 km/óra a végsebesség.
Csak váltóáramon tölthető az akku, a BMW továbbra sem zárkózik fel a Mercedes-Benzhez, ahol vannak egyenáramról gyorstölthető hibridek. 7,4 kW a maximális töltési teljesítménye, adekvát töltőről három órán belül feltölthető a teljesen lemerült akkumulátor. Papíron 76-88 km közötti a WLTP szerint mért elektromos hatótávolság.
Nagyon jó villanyautós funkciókat tud a konnektorról tölthető akkus hibridverzió is. Hasznos, hogy a menüből 32-től egészen 6 amperig mérsékelhető a töltőáram egészsége, ettől talán még egy vályogházban sem izzana fel a vezetékér.
Viszont sima fali konnektorról akkor sem tölt 10 amper felett, ahol ezt esetleg bírná a szisztéma. 20 és 100 százalék közé állítható a töltési célérték, ha valaki a töltési szint korlátozásától az akkucellák élettartamának meghosszabbodását várja.
Létezik az alapdolgok közül indulási időre aktivált klimatizálás, magyarul még a konnektoron lógva temperálható az utastér. Ki-bekapcsolható a töltőkábel reteszelésének oldását a töltés befejezésekor, ezért ha többen használtok egy biztonságos helyen lévő töltőt, mondjuk a céges mélygarázsban, akkor nem kell a GDP-termelést megszakítani a lebattyogással a töltési lehetőség átadásához. Beállítható a héten belül többféle indulási idő is, amikorra tele legyen az akku, és az olcsóbb-kedvezőbb idősávokra időzíthető a töltés.
Vezetés
Városi forgalomban lemerült akkuval is villanyhangsúlyos a hajtásrendszer működése, sima hibridként is használja az X1 a villamos gépet, amikor csak lehet. A hajtásrendszer finoman működik, a benzines ki- és belépése nem jár rángatással. De három henger méltatlanul kevés nemcsak az autó árához, de a konkurensek motorjához képest is. Remeg tőle a kormány, bizseregnek a pedálok, ami nem vészes, de négyhengeressel sokkal jobb lehetne.
Stabilan, de kényelmetlenül fut a 20-as kerekeken. 1860 kilós, hossza 4500, szélessége 1845 mm, a magassága 1630 milliméter
Hans Zimmer Hollywood egyik legmenőbb zeneszerzője, aki az elektromos BMW-k hangzásvilágát komponálta, de ez a műhang épp egy villanyautó eredendő értékét, a csendet eliminálja.
Ritkán van rá szükség, de meleg motorolajjal élvezeti értéke miatt is érdemes használni a Boost funkciót. A bal kormányküllő mögötti kart meghúzva az autó hangban és erőben is megtáltosodik. Elindul a 10 másodperces visszaszámlálás és ha közben padlógázt adsz, a plug in X1 letaglózó erővel gyorsul.
Ilyenkor semmi kétség aziránt, hogy 326 lóerős, fergetegesen megindul. Az 5,6 másodperces 100-ra gyorsulás is nagyon jó, de legalább ennyire megveszi az embert azzal az erővel, amivel ellő egy kamion mögül kiugorva.
A tempomat képes átvenni a sebességkorlátozásokat automatikusan vagy rákérdezés után jóváhagyva. Jó a sebességhatárokhoz képest tág, felfelé és lefelé is 15-15 km/órás tartomány, amin belül alul- vagy felüllőhető az autó által leolvasott sebességérték.
Adott a lehetőség a töltöttség fenntartására a belső égésű motorral, megőrizve az elektromos hatótávot arra a szakaszra, ahová belső égésű motorral tilos a behajtás. Furcsa, hogy az üzemmódkapcsolóval nem választható tisztán elektromos üzemmód, a hatékony/takarékos marad helyette, de ebben az akku teljes lemerülése előtt is be-beindul a benzines motor és ilyenkor zúg egy ideig.
Bántóan nagyot ütnek az úthibák a 20-as felniken, ezzel a kerékszettel kényelmetlen a rugózás. Az üresen 1860 kilós autó feszesen fut, nem dől nagyokat, de rugózási kényelemben jobbat várnánk. A kormányzásnak pont jó a súlya, a magasított kompakt SUV-k és crossoverek a Cupra Formentor VZ-t és a Hyundai Kona N-et kivéve nem sok örömöt adnak, de a maga mezőnyén belül az X1 az aktívabb autók közé tartozik.
Költségek
Bár a gyári 76-88 kilométert a plug-in X1 nem teljesen hozta, jelentős elektromos hatótávolságával nagyon sok benzint megspórolhatunk. Alattunk szép tavaszi időben körülbelül 54-77 km megtételével merült le az akkumulátor, bár tisztán elektromos üzemmód híján ezt nehéz egzaktul megadni.
Jót tesz a hatótávnak az erős rekuperáció, a kijelzőn 96 kilowattos értéket is láttam egyszer. Benzinből hosszabb utakon 7 literes fogyasztásra számíthattok hibrid üzemmódban 100 km-re, ha nem hajszoljátok az autót.
A 18 820 000 forintos BMW X1 xDrive30e vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X1 xDrive25e (245 LE) | 17 900 000 |
Mercedes GLA 250e (163+109 LE) | 19 592 000 |
Peugeot 3008 HY4 Allure Pack (300 LE) | 20 670 000 |
Range Rover Evoque P300e AWD (309 LE) | 26 330 000 |
Aki beéri valamivel kisebb teljesítményű komponensekkel, konkrétan 136 lóerős benzinessel és 80 kW-os, azaz 109 lóerős villanymotorral, a zöld rendszámos X1es BMW-k közül megveheti a 25e jelűt. Egymillió forinttal lejjebb nyit, szintén összkerekes és 245 lóerővel is meg lehet oldani sok mindent.
Gyorsításkor 99,9 kilowattóra/100 km-ig hajlandó kiírni a pillanatnyi fogyasztást a fedélzeti számítógép. A reális átlag 20 kWh körül van 100-on elektromos hajtással, 50-80 kilométert meg lehet tenni egy töltéssel
Mint más prémiumtermékeknél, itt is rengeteg pénzt lehet áldozni különféle extrákra, amit nem mondanék tékozlásnak, mert a tesztautó ülése, napfényteteje, hifirendszere mind olyan tétel, ami megszépíti az autóval töltött éveket.
Értékelés
Négyhengeres motorral kifinomultabb autó lehetne a BMW X1, mint a sorhármassal, de a háromhengeres motorral is együtt lehet élni. A nagy elektromos hatótávú, elegáns utasterű BMW X1 plug-in konkurenseihez képest drágának sem mondható. Gyors, de nyugodt autó, ereje dacára nem csábít agresszív vezetésre. Ezzel a BMW-vel adja magát az a közlekedési mód, ami biztosan nem kezdi ki a márka arculatát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|