Kevés kategóriában tolong annyiféle autó, mint a városi crossoverek, a kisautók technikájára épített aszfaltterepjárók között. Itt még a Jeep és a Mitsubishi is jelen van. A sűrű mezőnyben a Peugeot 2008 nagyon jól szerepel: több mint 700 ezer darab kelt el a második generációból 2019. őszi piaci bevezetése óta, amiből bő 75 000 jutott az elektromos változatra. A gyár célja, hogy a 2008 a Vitara szegmensének meghatározó autója maradjon, amiben segíthet a modellfrissítés. A belső égésű motorosokkal együtt megújuló E-2008-ast a dél-spanyolországi rekkenő hőségben, Malaga környékén vezettük.
Külső
Rozmáragyar helyett most már oroszlánkarmokat mintáz a nappali menetfények LED-je, és hátul is átalakult a fényszóró mintázata. Ez a legfontosabb változás a Peugeot 2008-on, amelynek szülőhelye továbbra is a spanyolországi Vigo. Az első menetfények a továbbfejlesztett 508-ast követik, a Peugeot kínálatából a 2008 az első modell, amely átvette őket.
Igencsak eseménydúsak a 2008 lemezei, a karosszéria minden pontján történik valami. Kétségtelenül látványos kocsi, kiállása nagyobb autónak is eladná annál a 4300 mm-es hosszúságnál, 1770 mm-es szélességnél és tetősínnel együtt 1550, nélküle 1530 milliméteres magasságnál, amekkora valójában. Az elektromos verziót kék-fehér E betű különbözteti meg, orrán a kicsit nagyobb embléma tipográfiája és bazaltszürke alapszíne is változott.
Nekem az eleganciájával, ősi franciás sikkjével nettó mesterműnek mondható 508-hoz képest a városi crossover kicsit túl harsány a kigyúrtra rajzolt hátsó sárvédővel és a nagyon kis üvegfelületekkel, de a piaci siker a formatervezőket igazolja.
Vannak finom részletek az autón, amilyen a tető középső részének mélyítése a hátsó üléssor után vagy a hátsó lámpák vörös fénykarma. Különleges az aerodinamikus, emiatt viszonylag zárt alufelnik dizájnja. A fotókon a 17 hüvelykes felnit látjátok az autón, van 16-os és 18-as is, opcióként a GT-hez.
A gyár csak ezzel a nedves glettszürke fényezéssel hozott autókat a menetpróbára, vélhetően azért, mert ez az új szín, már amennyire a szürke színnek mondható. A típus bevezetőszínének neve szelénszürke, ezzel együtt mindössze hat fényezés van a kínálatban.
Belső
Szénszálmintás felület próbálja díszíteni a műszerfal felső részét, talán a sportosság jegyében. Az utastéri anyagok jónak hatnak, a legszebb a középső billenőkapcsolók sora az igényes belső térben. Mostantól a hangulatvilágítás színe nyolcféle lehet, a belső színvilág az üzemmódokkal is változik.
Nagyon praktikus a középkonzoli tárolórekesz kihajtható fedele, mert van benne telefontartó, amin megállíthatjuk a készüléket. Az alapmodellhez hagyományos órák járnak, a két magasabb felszereltséggel széria a digitális óracsoport, ennek képátlója 10”. A GT felszereltségű autókban háromdimenziós hatású az információk megjelenítése.
Eddig a két alsó felszereltségi szinten 7” képátlójú középső érintőképernyő járt, a megújulással ezek a verziók is megkapták a nagyobbik, 10 hüvelykes kijelzőt. A menük egy részéből nagyon hiányzott a visszalépést lehetővé tevő gomb. A menüpontok most jobban személyre szabhatók, de ennél sokkal értékesebb a mostantól kábel nélkül, wifin is futtatható telefontükrözés, ami Android- és Apple-telefonokkal is működik.
Változatlan a 434 literes csomagtartó és a helykínálat. Hátsó utasterével a rendkívül népes kategória passzentosabb autói közé tartozik a 2008. Nincs se tologatható hátsó üléspad, se levegőrostély az utasoknak, két töltőcsatlakozó viszont nekik is jár. Elöl erősebb lett a vezeték nélküli telefontöltő, 5 helyett 15 wattos.
Technika
Egy modellfrissítés ritkán jár mélyreható fejlesztésekkel, a Peugeot E-2008 hajtástechnikája viszont jelentősen átalakult az új villamos géppel és az akkumulátorral. Az eddigi 100 helyett 115 kW az elektromos 308-ból örökölt villanymotor maximális teljesítménye, ami 136 helyett 156 lóerő, és 50-ről 54 kilowattórára nőtt a folyadéktemperálású lítiumion-akkumulátor kapacitása. A nyomatékmaximum maradt 260 Nm.
Ahol 32 amperes az elektromos hálózat, ott egy fázison is 7,4 kW-tal tölthető az akkumulátor. A másik váltóáramú töltési opció az elektromos Peugeot 2008-hoz a háromfázisú töltés, aminek 11 kW a felső teljesítményhatára. Itt tehát 230 volton már háromszor 16 amperrel el lehet érni a töltési kapacitás felső határát.
Töltési veszteséggel is számolva a 7,4 kW-os töltéssel körülbelül 8,5 órával számolhattok a teljesen lemerült akkumulátor feltöltésére, a 11 kW-ossal ez nagyjából három órával gyorsabb.
Egyenáramú villámtöltéssel fél óra kell 20-ról 80 százalékra növelni a töltöttséget. Ideálisnak mondható esetben (lemerült akku, útba eső, szabad és működő villámtöltő) is 30 perc telik el azzal, hogy 200-240 kilométer megtételére elegendő áramot vételezzen az autó, ami jól mutatja a városban ideális villanyautózás fájdalmas korlátait hosszabb utak megtételekor.
Ha ez nem smakkol, benzinesből továbbra is csak háromhengeres turbómotorok vannak, négyhengeres benzinest a Peugeot nem kínál a 2008-hoz. Az 1199 köbcentis, Szentgotthárdon is gyártott motorok 100 vagy 130 lóerősek lehetnek.
Előbbihez hatgangos, kézi váltó jár, utóbbihoz a manuális helyett nyolcfokozatú, bolygóműves automata rendelhető, ami a 130 lóerős dízelhez alapfelszerelés. Az 1,5 BlueHDi 2025-re kifuthat a gyártásból, tehát aki a rendkívül takarékos motorverzióra szavaz, várhatóan még bő egy évig dönthet mellette. Ritkaság a kategóriában, hogy a 2008-hoz választható dízelmotor is.
Jövőre jelenhet meg a 48 voltos hibrid rendszerrel kiegészített benzines motor. A Miller-ciklusú benzinest 55 Nm és 28 lóerő leadására képes villamos gép támogatja, a lítiumion-akku elfér a vezetőülés alatt. A rendszer jócskán megnyújtja az alapjárati motorleállítás fázisait és az autó hajtásába is besegít, kis sebességnél akár önállóan gurítva az autót, amivel a menetidő (és nem a megtett távolság!) akár felében állhat a benzines a gyár ígérete szerint. A kis feszültségű hibridhez hatfokozatú, dupla kuplungos, automatikus sebességváltó jár, a hibrid rendszerrel ígért megtakarítás 15%.
Mocsai Zoltántól, az importőr marketingvezetőjétől megtudtam, hogy a 48 voltos kisegítő hibrid rendszer a PunchPowertrain és a Continentalból kivált Vitesco közös fejlesztése. A lítiumion-akkumulátor beszállítója a kínai FinDreams Battery, amely a BYD cégcsoporthoz tartozik. A rendszerről itt olvashattok részletesebben.
Összkerékhajtás nincs, de továbbra is adott a Grip Control nevű okosított kipörgésgátló. A megfelelő beállítással laza talajon több kerékkipörgést enged a szoftver, így nehezebben akad el az autó. Grip Controlt rendelve az autó négy évszakos gumikat kap.
Vezetés
Benzines vagy dízelmotorral nem lehetett kipróbálni az autót, csak az elektromost hozta el a Peugeot, amelynek házon belül a legnagyobb az újdonságértéke. Közvetlen összehasonlításra nem volt lehetőség az előddel és sajnos gyári adatot sem találtam a gyorsulásról, ezért csak óvatosan merem leírni, de érzésre az új motorral nem igazán megy jobban az elektromos 2008.
Eddig is volt benne akarat, most is van, de a gázadást követő vehemens megiramodás után visszavesz a kezdődő tűzijátékból és országúti előzéskor nem éreztem rajta a megnövelt teljesítményt.
De ahogy az elektromos Peugeot 2008 gyorsul, az épp elég jó, és az új villanymotorral nem az volt a cél, hogy izomautó legyen a városi crossoverből, hanem a hatásfok javítása. Egyértelmű a fejlődés, a korábbi verzió 230-300 kilométeres valós hatótávja helyett az új légkondicionálás, a magashegyi tesztútvonal és a sok padlógáz ellenére 322 kilométeres hatótávot produkált.
Kevesebb kaptatóval, rekkenő hőség nélkül és diszkrétebben taposott menetpedállal az a 406 km, amit a gyártó a WLTP szerint mért, nem tűnik elérhetetlennek. Az előd értéke 345 km volt.
A derék gyáriak olyan zseniális hegyi útvonalat találtak, mintha a 106 Rallye vagy a 306 S16 sajtóbemutatóját tartanák. Jó ritmusú, döntött kanyaros hegyi szakaszok is voltak benne, tökéletes aszfalttal és csekély forgalommal, kerékpárosok nélkül. Ez motorral és autóval is a kánaán.
Nem is fogtam vissza magamat. A kormányzás közvetlen és a kis volán kezesnek mutatja az autót, de mesterségesen nagy erő kellett a kormánykerék kimozdításához középállásból, ami nemcsak a sportos, hanem a normál és a takarékos üzemmódban is zavart.
A futómű jól bírta a gyors kanyarokat, az oldaldőlés sem volt zavaró, a gyári első szerelésű 215/60 R17-es gumik viszont nem barátai a száguldásnak. Az elektromos Peugeot 2008 csökkentett gördülési ellenállású gumikon fut a hatótáv megnövelésére, ám ezek a gumik viszonylag hamar elengedik az utat. Akit ez zavar, válthat más gumiszettre, de a jobb tapadás meglátszódhat a hatótávon.
Kényelmesek az ülések, oldaltartásuk tisztességes, egyedül a fejtámlák kellemetlenek, mert egészségesen meredekre állított háttámlával túlságosan előrenyomják az ember fejét. Ez nem a gyártó ostobasága miatt van, könnyen lehet, hogy az Euro NCAP töréstesztjeihez fontos ez a forma a biztonság javítására ráfutásos balesetben. Az utastér villanyautósan csendes, mentes a háromhengeres 2008-asok rezgéseitől. Jó utakon vezettük a megújult Peugeot E-2008-at, így rugózási kényelméről nehéz mit mondani, ez majd itthon derül ki.
Költségek
Ősszel, valószínűleg októberre mindenféle hajtáslánccal megérkezik Magyarországra a megújult Peugeot 2008-as, az elektromos és a belső égésű motoros egyaránt. Active, Allure és GT felszereltséggel jön az újdonság.
Magyarországi áráról egyelőre nincs információnk. Valószínűleg szeptemberben adja ki az importőr a frissített 2008 árlistáját, amin információink szerint nem szerepelnek majd a mostaninál nagyobb összegek, tehát nem várható árnövekedés. A kifutó modell listaára 9 020 000 és 16 740 000 Ft közötti hajtásmódtól és felszereltségtől függően.
Valószínűleg a magánvásárlóknak járó garanciameghosszabbítás is marad, amivel 5 év/100 000 kilométer lehet a jótállás. A nagyfeszültségű akkumulátorra változatlanul 8 év vagy 160 000 km a jótállás, ami az eredeti kapacitás legalább 70 százalékának megőrzését jelenti.
Értékelés
Merész, látványos formájú autó volt és maradt is a Peugeot 2008, a modellfrissítéssel a fedélzeti rendszere lett korszerűbb, de menüi továbbra sem tartoznak a legegyszerűbben használhatók közé.
Ritka erénye, hogy dízelmotor is választható hozzá, és vélhetően nem kerül majd többe a mostaninál. A jelentős hatékonyságjavulás az elektromos verziót abban teszi sokkal jobbá elődjénél, ami a villanyautókban a legszűkebb keresztmetszet: a hosszas töltési kényszerszünetek között megtehető távolságban.