A Renault Clio 1990-es bemutatkozása óta igazi sikermodellnek számít, világszerte több, mint 16 millió darabot adtak el belőle, kétszer nyerte el az Év Autója díjat, és jelenleg az ötödik generáció fut belőle az utakon. Na, ezt a 2019-ben bemutatott változatot érte utol 2023-ra a féléleti megújulás, ami a külsőt és a belsőt is egyaránt érintette.
A technikai tartalmat csak részben, hiszen a motorkínálat frissítésével nem várták meg a most befutott ráncfelvarrt változat eljövetelét, hanem már korábban beemelték a kínálatba. Mi ezúttal a hibrid hajtásláncú példányokkal autózhattunk egy nagyot Brüsszelben és környékén.
Külső
Alapjaiban nem változott a Clio, a karosszéria nagyja ugyanaz maradt, – a kasztni 4053 mm hosszú, 1798 mm széles és 1439 mm magas – így méretben nincs különbség a korábbi és a friss Clio között. Hangulatában viszont nagyot változott a francia kisautó, sokkal letisztultabbak a vonalai, miközben komolyabb, határozottabb megjelenést kapott elődjénél. Változott a hűtőmaszk mintázata, a lökhárító formája és a LED-es fényszóróé is, és a legfrissebb Clio orrán már a legújabb Renault embléma látható.
A legnagyobb királyság viszont a nappali menetfény kialakítása, amivel még 2023-ban is tudtak újat mutatni. Erre valamiért nagyon rá vannak izgulva az autógyártók, majd’ minden márka a sajtóanyagban megemlíti, hogy a nappali menetfény jellegzetes formájáról már messziről megismerni az ő autójukat. Van pár típus, amit valóban, de nehéz elhinni, hogy ebben a műfajban ma még lehet egyedit alkotni. A Renault-nak azért ez valahogy csak sikerült, tessék, így néz ki:
Persze vannak friss felnik is, és vettek fel új színt is a választhatók közé, a lassan már megszokottá váló hadihajószürkét, amit a sokkal arisztokratikusabban hangzó Rafale Grey fantázianéven emlegetnek a sajtóanyagban. A felnik, és azok közepén a kék kiegészítők viszont elég jól néznek ki, és a sportos kivitelt jelölő Esprit Alpine embléma is klasszul fest az A-oszlop tövében.
Ennyit változott szemből a Clio, itt össze tudod hasonlítani a régit az újjal:
Belső
Utasterében sem történtek óriási változások, a gombok, kapcsolók, és azok elrendezése változatlan maradt – ezekkel már találkozhattunk korábbi Renault- és Dacia-modellekben is – de ami mégis megújult, annak örül majd mindenki. Javítottak az anyagminőségen, jobbak a kárpitok, a gazdagabb felszereltségű változatban kifejezetten ízléses, szürke borítást kapott a tető, és már a belépő szinten digitális műszerfalat nézhet, aki új Clio-t vásárol. Emellett száműzték az utastérből a valódi bőrt, így feketeöves vegánként sem kell majd fintorognod az autóban.
Az ívelt, álló tájolású, remek képminőségű középkonzoli érintőképernyő 9,3 hüvelykes, és vezeték nélkül is képes telefontükrözésre, mindkét elterjedt operációs rendszerrel. Apróság, de nagyon hangulatos a francia trikolór színeivel díszvarrott kormány, a kék betétekkel megbolondított biztonsági öv, és a picike piros fehér kék hímzés a puha kárpitba bugyolált műszerfal sarkában.
Helyben nem túl izmos a Clio, de nem is lenne elegáns báltermet várni egy kisautó hátsó sorában. Ha magam mögé kéne beülnöm – 190 cm-es sofőrre beállított ülés mögé – akkor azért nem lenne felhőtlen a mosolyom, mert a fej- és lábtér sem lenne elég. Ennek ellenére egy kompromisszumképes sofőr mögött azért el lehet benne utazni.
Csomagtartója 391 literes, az üléstámlák lehajtása után szinte teljesen sík felület alakítható ki a csomagtartóban, és a padló szint alatt meglepetésre pótkeréknek is van helye. Igaz, szükségpótkerék, de néha ez is aranyat érhet.
Technika
Kisautóhoz képest sokféle motorból választhatnak a Renault Clio vásárlói. Bár a korábbi dízelőrület – a harmadik és negyedik generációból több ment el dízelmotorral, mint benzinessel – az ötödik generációra kifújt, olyannyira, hogy a dízelek részaránya 12 százalékra esett vissza, míg a benzinesek részaránya 57 százalékra nőtt. A benzines mellett az E-Tech hibridek részaránya emelkedett, 23 százalékra és a Clio-k 8 százalékát értékesítették LPG képes motorral.
A felborult arányok ellenére a Renault megtartotta a dízelt is, – ez 100 lóerős – míg benzinesből 65, 90, 100 lóerős van a kínálatban, a száz lóerős az LPG-s motor, amivel 1000 kilométernél is nagyobb hatótávra képes a Clio, a csúcsot pedig a E-Tech full hibrid jelenti, 145 lóerős teljesítménnyel.
Hibrid rendszere a két villanymotort – 36 kW-os motort és 18 kW-os nagyfeszültségű indítógenerátort – kombinálja a négyhengeres, 1,6 literes, 94 lóerős szívó benzinmotorral és egy kuplungot nem tartalmazó váltóval. A hajtásláncban a villanymotorhoz két, a benzinmotorhoz négy fokozat érhető el, de a rendszer rafináltan tizennégyféle variációt tud ebből összehozni. Hibrid és tisztán elektromos üzemben is képes az autó haladni, a kibocsátás nélküli üzemben a kisméretű, a csomagtartó alatt lakó, 1,2 kWh-s akkumulátor látja el energiával a villanymotort, amíg bírja.
Induláskor és tolatáskor tisztán elektromos módban működik a Clio, – másként nem tud – az egyik villanymotor a belső égésű motort indítja, illetve annak fordulatszámát mindig a váltásokhoz megfelelő fordulatra állítja be, mivel nincs kuplung a rendszerben és a kapcsolókörmös váltók nem szinkronizáltak, csak akkor lehet vele váltani, ha azonos fordulatszámon forognak a fogaskerekek. A másik villanymotornak a hajtás az elsődleges feladata, de elektromos áram termelésre mindkettő képes.
Vezetés
A menetpróbára kizárólag a hibrid változatokat hozták el, de ha hinni lehet a trendeknek, a sima benzinesek mellett ez lesz a legnépszerűbb hajtáslánc. És persze ez a legerősebb, a 145 lóerő szinte már indokolatlan is egy ennyire apró autóba.
Vezetni élmény, dinamikusan lódul meg, és a kezdeti elektromos üzem finoman, alig észrevehetően vált át benzinre. Ugyanez visszafelé is kulturált, komolyan kell figyelni, ha valaki észre akarja venni, mikor vált át a fékenergia visszatáplálásról üzemi fékre az autó. A műszerfal energiaáramlás jelzőjét érdemes figyelni, ha kíváncsiak vagyunk, abból kiderül, pontosan mikor mi történik.
Normál közlekedés mellett azonban néha elkezd a motor magasabb fordulaton dolgozni, ami ha még nem is üti meg a zavaró szintet, de feltűnő. Aztán egyszer csak elhallgat, mint a falon koppanó éji bogár. Az autózás nagy részében viszont csendesen, kifinomultan működik együtt a rendszer összes komponense, annyi erőtartalékkal, ami mindenre elég.
Vezetőtámogató rendszerből vagy húszféle található benne, a mindenféle közlekedőt megóvó vészfékező rendszerektől a 360 fokos képet adó kamerákon át a távolságtartó tempomatig. Utóbbi a dugóban megállást, elindulást is képes önmaga kezelni. Sávtartója kifejezetten emberbarát, nem a legkifinomultabb, de kitartó, a kormány elengedése után úgy tűnik, az idők végezetéig elvezeti a felfestett jelzések között az autót, miközben jelez, hogy fogjuk már meg végre a kormányt.
Manőverezni üdítően könnyű egy ennyire élhető méretű autóval, ami különösen városi környezetben, parkolóhely kereséskor élvezetes. Futóműve a többé kevésbé hibátlan utakon meggyőzően dolgozott – belekóstoltunk pár durva kövekből rakott, ránézésre több száz éves, cifra kastélyokhoz vezető mellékútba is, ott sem volt vele baj – és a kanyarokban is jóindulatúan tartja az autót, még ha provokáljuk, akkor is. Jól kormányozható autó a Clio, nehézség nélkül, élvezetesen, lehet vele közlekedni, jönni menni.
Tényleges fogyasztásáról egyelőre nem sokat tudunk, a menetpróbán vegyes, dugóban állástól a tempós sztrádás autózásig mindent magában foglaló kilométerek után 4,3 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. Kíváncsiak vagyunk, itthon, a hosszabb teszt után mi lesz a tapasztalat.
Értékelés
Kezelhető méretével, bevállalósabb formájával, átdolgozott, kifinomultabb belsejével és hibrid hajtásával a felfrissített Renault Clio újra a kategória kedvencévé válhat. A 145 lóerős hibrid hajtással erős és takarékos is egyben, és nem mellesleg rengeteg vezetőtámogató rendszerrel, érdekes extrával is telepakolható a francia kisautó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|