2023 első hat hónapjában 1 019 200 autót adott el a Mercedes-Benz a kompakt A-osztálytól a Maybach luxusmodellekig, amiből már minden tizedik elektromos hajtású. Az arány itthon alig alacsonyabb, a személyautóként vizsgázó V- és T-osztályos autókkal együtt 2285 Mercedes kapott rendszámot az első félévben, köztük 213 villanyautó.
Ezt lehet onnan nézni, hogy a vásárlók 90 százaléka továbbra is nemet mond a villanyautók használatának nehézségeire és/vagy felárára, de 102 600 elektromos jármű több mint a kétszerese a 2022 első hat hónapjában eladott mennyiségnek. A növekedést új modellek fűtik, Magyarországra nemrég érkezett meg az EQE SUV, ami angolosan kiejtve így hangzik: í-kjú-í esz-jú-ví. A nem túl fantáziadús nevű elektromos aszfaltterepjáró elsőként alapverzióként bizonyíthatott, a nemzetközi menetpróba után most ismerős utakon vezettük a Balaton-felvidéken.
Külső
Élőben is nagynak hat a 4863 milliméteres hosszúságú, 1940 mm szélességű és 1685 milliméteres autó. Az AMG-modellek hossza 4879 mm az eltérő lökhárítókkal. A terepjáró rövidebb, szélesebb és persze magasabb az EQE limuzinnál (4946x1906x1506 mm), az SUV tengelytávja viszont 9 centivel rövidebb, 303 centiméteres.
Olyan sima és áramvonalas az EQE SUV karosszériája, mintha a tervezők sok tengeri élőlényt tanulmányoztak volna az évezredek alatt kialakult áramlástani ideál megtalálásához. Alig vannak élek a legömbölyített lemezeken, talán ezért nem eléggé karakteres a megjelenése.
0,25 az X294-es Mercedes legjobb alaktényezője, ez 3 századdal van az aerodinamikailag szerencsésebb adottságú EQE limuzin felett, mindkét esetben a legáramvonalasabb verzióval számolva.
A légáramlást tökéletesítő részletek egyike a tarajszerű, 17 foggal ellátott légterelő az első kerekek előtt, ami eltereli és szét is tördeli a légáramlatokat. Összességében sokat hoz a teljes alsó burkolat, a hátsó lámpák feletti él és a réskitöltő szigetelés az orron a sárvédők és a hűtőmaszk körül.
Hatótávolságban néhány kilométert adnak pluszban a süllyesztett kilincsek, de valószínűleg nem ezért kényszerülnek az automatikusan kiemelkedő, de simítással is előcsalogatható kilincsek használatára a vevők. Ez a megoldás nehézkes, lassú és sokkal több hibalehetőséget hordoz, mint egy kényelmesen megragadható fix kilincs, de a villanyautók között a menőség jelévé avatták a Teslák. A komplett iparág legfejlettebbjei közé tartozó elektromos autóinál a Mercedes sem mondott le róla.
Gyári nevén alpin-szürke a számomra glettszürkének ható színárnyalat, amely egy Manufaktur-fényezés. A csillagmintás hűtőmaszk az AMG optikai csomag része, vízszintes légbeömlőkkel az első lökhárítóban. A 20 hüvelykes, zárt és áramvonalas felnik is az AMG-vonalat képviselik. A kerékméret itt 19-22” a különféle verziók között, az EQE szedánra 21-es a legnagyobb felni.
Lelkesítő a spirálmintás hátsó fényszóró, a térhatású mintát összeköti az egyik lámpáról a másikra átfutó fénycsík a csomagtérfedélen. Az alapértelmezésben matt fekete lökhárítót fényezett feketére cserélhetjük, a különféle optikai csomagokkal ezüstszínű vagy fényes krómhatású betét dobhatja fel az autó hátulját. A képgalériában találtok fotót mindkettőről.
Belső tér
Aki úgy csöppen be ide, hogy egy előző generációs Mercedest vált alatta az EQE SUV, nagyon nehezen fog kiigazodni. A kormányon rengeteg érintőgomb és csúszka vár kiismerésre, a többszintű menürendszer bonyolult és szívem szerint jóval több funkciónak tartottam volna meg a dedikált, egyértelmű funkciójú kapcsolóját vagy nyomógombját, mint ahány megmaradt.
A fotókon látható autóban nincs benne a feláras, 17,7 colos Hyperscreen. Okkal nem azt írtam, hogy hiányzik a faltól-falig óriásképernyő, ami a két meglévőt közös üvegborítás alá foglalja az utas előtti 12,3” képátlójú monitorral. A kijelzők közül a vezető előtt a digitális óracsoport képátlója 12,3”, a középső képernyőé 12,8”, ez a kettő alapfelszerelés. Grafikájuk, a megjelenítés egyszerűen gyönyörű.
Hyperscreen nélkül a műszerfal jobb oldalán marad hely a csillagmintás faborításnak, ami nemesebb és időtállóbb az egy-két autógeneráció alatt is látványosan öregedő digitális képernyőknél.
Mivel ez egy villanyautós padlólemezre épülő nagyautó, az utastér hatalmas, és óriási tárolóhelyeket találunk az elöl ülők között.
Hátul a teljesen sík, kardánalagúttól mentes padlóval, az egész estét betöltő hátsó lábtérrel nagyon kényelmes helye van mindenkinek, aki időben abbahagyta a növést, mondjuk 185 centinél. Az üvegtetővel vezetett autóban a hátsó fejtér 190 centivel kezd kevés lenni, és az ülőlap is kicsit rövid magas embereknek.
Mégis sokkal vendégmarasztalóbb a második üléssor, mint az alacsonyabb építésű limuzinban, mert sokkal kényelmesebb lábtartással ülhetünk.
A hátul ülők kütyüit két USB-C-töltő várja a légbefúvás alatt. Ha hétüléses villanyautót szeretnél a márkától, arra az EQB, az EQS SUV vagy az elektromos kisbusz, az EQV lesz a megoldás, mert az EQE SUV ötszemélyes.
Elöl semmilyen csomagtér nincs, a klimatizálás HEPA-szűrője és az alatta lévő motor elvitte a helyet. Az első fedél a gyár szándéka szerint csak szervizben nyitható, emiatt az ablakmosót a bal első sárvédőből kihajtható tölcséren át kell oldalt kel betölteni. Türelem kell hozzá, de a töltési kényszerszünetekkel egy villanyautó kikényszeríti a hosszú állásidőket, egy része elüthető ezzel.
520 literes a csomagtartó, ami rögtön 580 liter is lehet, ha a háttámlákat meredekebb, cargo állásban rögzítjük.
1675 literig bővíthető a csomagtér, amelynek jobb hátsó része alatt van a 12 voltos akkumulátor a padlóban egy fedél alatt. Az autó méreteihez képest a csomagtér nem nagy, a sokkal rövidebb Peugeot 308 kombi 608-1634 litert nyújt.
Technika
EVA2 a felső kategóriás elektromos Mercedesek közös padlólemezének neve. A kerekek között a két EQS-ben 12-12 akkumodulnak jut hely, az EQE párosban 10-10 modul fér el a rövidebb tengelytávval. Nettó akkukapacitásban kicsi a különbség az egyes verziók között, a 300 és a 350 4Matic akkuja 89, a 350 és az 500 4M esetében a 360 cellából álló telep 90,56 kilowattórás.
Elöl négylengőkaros, hátul térbeli lengőkaros a futómű, alapértelmezésben acélrugókkal, felárért adaptív légrugózással és lengéscsillapítással. A légrugós emelés 30 mm-rel nagyobb hasmagasságot biztosít, az összkerekes modellekben széria Offroad-üzemmód segít terepezni, bár az elég idegennek tűnik egy luxus SUV-tól.
Egyelőre nincs fent az árlistán az alapverzió EQE 300 SUV néven, hátsókerék-hajtással és 180 kW vagy 245 lóerős villanymotorral. Ha ez karcsúnak tűnne, a nyomatékmaximum már itt is 550 Nm. Nem volt olyan régen, hogy a V8-as S 400 CDI 560 newtonméterén ámultunk. A gyorsulás 7,6 mp 100-ra, a végsebesség 210 km/óra, és innen csak felfelé léphetünk.
A fotókon szereplő autó a 350 4Matic, amely ugyanúgy 292 lóerős, mint a hátul hajtó és egymotoros sima 350-es, de a két motorral 565 helyett 765 Nm a nyomatékmaximuma.
Érzésem szerint nagyon kevesen vesznek itthon ennyi pénzért hátul hajtó terepjárót, ezért is örültem, hogy a legalacsonyabb árú 4×4-es változat kulcsát húztam a menetpróbán. A két motorral 6,6 másodperces 100-ra gyorsulás jön ki és marad a 210-es legnagyobb sebesség.
Elöl-hátul egy-egy motorjával az összkerekes EQE 500 4Matic SUV 408 lóerős. Ez a kerek 300 kW a világverő, V12-es Bálna S 600 csúcsteljesítménye volt, amíg a padlógázas dúsítás, a Volllastanreicherung ki nem került belőle, és 394 lóerővel kellett beérnie az úri közönségnek. Az elektromos terepjáró 210-ig gyorsulhat, ebből 100-ig 4,9 mp telik el.
Ugyanennyi, 858 Nm az AMG 43 nyomatékcsúcsa, a teljesítmény viszont 476 lóerő. Azonos végsebesség mellett 4,3 másodpercre javul a kilövési idő 100-ig.
Két motorral 950 Nm-t és 625 lóerőt tudsz beosztani az AMG EQE 53 4Matic+ csúcsmodellben. A derék masztodon 3,7 mp alatt gyorsul 100 km/órára és csak 220-nál mondja azt a leszabályozás, hogy elég volt. A teljesítmény AMG Dynamic Plus csomaggal 687 lóerőre, a nyomaték 1000 Nm-re, a végsebesség 240 km/órára nő, a 100-ra gyorsulás ideje 3,5 mp-re esik. Az AMG verziók gyorsulása nem csak akkor 4 másodpercen belüli, ha 100% az akkutöltöttség, előkondicionáltad a kilövésre az autót és teliholdkor négyet pördülsz varázsigéket mormolva.
2310 és 2540 kg közötti az autó önsúlya a vezető és csomag nélküli DIN-értékkel számolva. A vontatási kapacitás erősen függ a motorváltozattól, van, ahol csak 750 kg, másutt 1800 kilós lehet a fékezett utánfutó.
Hatótávban a hátsókerekes EQE 350+ SUV a legjobb a WLTP-mérés szerinti 482-593 kilométeres maximummal. A többi hajtáslánccal a 458-467 km a nagyobb fogyasztású modellváltozatoké és 549-553 km a legkisebb felnivel, illetve a legkevesebb extrával felszerelt példányoké. A fogyasztást az első hajtásmodul leválasztása csökkenti, amikor elég a hátsó kerekeket hajtani.
Alapáron 11 kilowattos a fedélzeti AC-töltő, ami 22 kW-ra bővíthető. A gyors váltóáramú töltés nagyon értékes extra, megfelezi a töltési időt és kihasználhatóvá teszi a közterületi töltőpontok zömén elérhető 22 kW-ot. Praktikus felszerelés a gyári adapter, amivel 230 voltos konnektorról és ipariáram-csatlakozón is tölthetjük az autót.
Egyenáramról töltve 170 kilowatt a csúcsteljesítmény. Az ez érték ránézésre nem méltó az EQE SUV árához, de a nem 800 voltos elektromos rendszerű villanyautók mindegyike megáll 180-200 kW-os elméleti maximumnál.
Kiugró csúcsértéknél a való életben értékesebb, ha minél tovább háromjegyű tartományban marad a töltési teljesítmény, amit most nem volt lehetőség kipróbálni, de az EQE limuzin alapján a terepjáró is jó lehet benne.
Tavaly nyári tesztünkön 47 százalékos töltöttségnél 146 kW, 56%-nál 132, 65 százaléknál 117 kW volt a töltési teljesítmény. Csak 70 százaléknál vette vissza a szoftver kétjegyűre, 73 százaléknál még 94 kW volt. 80 százalékos SOC (State Of Charge) után is 72 kW-tal futott tovább a töltés.
A folyadéktemperálású akkumulátort szükség szerint előfűti vagy visszahűti az autó, ha navigációs célként megadjuk a DC-villámtöltőt. A gyári navigáció okosan tervezi a hosszabb utakat, a hatótávon túli céloknál az útvonalterv töltési megállókkal kalkulál, megadva az érkezésre kalkulált maradék hatótávot és töltöttséget.
Vezetés
Eddig bármelyik EVA2-technikájú Mercedest vezethettem, mindig az volt az első benyomásom, hogy egy E-osztályt oda nem adnék egyikért sem. Az üléshelyzet itt is megszokást igényel, ahogy a rossz kilátás és az autó szélessége is. Az összecsiszolódást nehezíti a kezelés bonyolultsága is, tényleg nehéz kiismerni magadat egy ennyire fejlett autóban, aminek mindenre van többféle válasza. Abban bízhatsz, hogy ami épp nem tetszik, az a vonatkozó menüpontban sokszor másképp is konfigurálható.
Jól működik a villanyterepjáróban az intelligens rekuperáció, ami képes körforgalmak előtt lelassítani és harmonikus átmenettel fokozza a lassulást a generátorüzembe váltva áramot termelő villanymotorral.
Zánka felett először Tagyon és Szentantalfa felé fordultam, majd a Köveskál felé vezető kanyarokkal terheltem az EQE terepjárót, amely erős billenésekkel és szivacsos kenődéssel berzenkedett a szűk kanyarok és a lelkes tempó ellen. Ezt adja ki az autó súlya és szélessége, az erős oldaldőlésen Dynamic üzemmóddal lehet csökkenteni, de ez az autó másutt van elemében.
Kiváló üléseivel, egészen megejtő csendjével, a mesés hangzású, 710 wattos és 15 hangszórós Burmester-audiorendszerrel nyugodt országúti és autópályás utakon lehengerlő lehet az X294, aminek a hatótávolsága sem vág alá.
Télen más lehet a helyzet, de a perzselő verőfényben, az alapáron hőszivattyús klimatizálás intenzív használatával és lelkes gyorsítások után is 481 km hatótávolságot ígért az autó 85 százalékos akkutöltöttségnél az országúti vezetés után. Ezek egy villanyautótól szívmelengető számok. Az inverter és a villanymotorok hőjét hasznosító, alapáras hőszivattyú 10 százalékot javít a téli hatótávon a kevésbé hatékony fűtési módokhoz képest.
Lenyűgöző az autó EQE SUV fordulékonysága a feláras hátsókerék-kormányzással, ami bizonyos modelleken és felnivel eléri a 10 fokot, az AMG-verziókon 9 fokos elfordulása képesek a nagyobb hátsó kerekek. A fordulókör átmérője 12,3 méterről 10,5 méterre vagy 11,4-re javul.
Teremgarázsban forgolódva, szűk parkolóhelyre beállva sokkal szebbé teszi a mindennapokat ez az extra, csak az elején kell némi idő kitapasztalni az eltérő íveket, amiken egy ilyen erősen összkerék-kormányzású autó fordul.
Országúton az AMG modellek hátsó kereke körülbelül 100 km/órás sebességnél vált át az elsőkkel párhuzamos elfordulásra, a vezetett autón ez a határ körülbelül 60 km/óra. Alatta a fordulékonyságot, felette a stabilitást javítja a hátsó kerekek elfordításával a számítógép.
Költségek
38 113 000 és 47 890 000 Ft a két végpont az árlistán. Előbbi a 292 lóerős, hátul hajtó EQE 350+ SUV listaára, utóbbi a 625 lóerős, 4×4-es, két motoros Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ SUV ára. Igen, tényleg ilyen kacifántos az X294 csúcsmodelljének teljes neve.
A költséges extrák nagyvonalú válogatásával az árak szédítő magasságba emelhetők. A fotókon látható autó listaára 47 239 759 Ft, pedig ez az EQE 350 4Matic SUV kvázi az összkerekes alapmodell a maga 39 254 000 forintos indulóárával.
A feláras tételek közül a Burmester-audiorendszer és az oldalanként 1,3 millió mikrotükrös digitális fényszóró olyan érték, amiről kár volna lemondani. Mindkettő nyújt annyit, hogy eldöntse az Audi Q8 E-tron vs. BMW iX vs. Mercedes EQE SUV kérdést, amit a gyártásindítás csúszása miatt csak 2024 második negyedévétől tesz összetettebbé a kizárólag elektromos hajtással érkező Volvo EX90.
Akárcsak más elektromos Mercedesek, az EQE SUV használatát is 500 ezer forintnyi töltés édesíti meg a Mercedes me Charge-alkalmazással Európa-szerte lefedett, félmilliónál több töltőponton.
A félmilliós áramtankolási keret az első tulajdonosnak szól, 2024. 08. 31-ig aktiválható, és az aktiválást követő három éven belül lehet felhasználni az idén december 31-ig megrendelt EQ-modellekre. Itthon az idén januári állás szerint ez 1824 váltóáramú és 274 egyenáramú töltőponton használható fel, ami azóta gyarapodhatott is.
Négy év/120 000 km helyett az elektromos Mercedesek kötelező karbantartásait 6 évre vagy 150 000 kilométerig fedezi az EQE SUV árába beépített szervizcsomag. 10 év vagy 250 000 km a garanciaidő az akkumulátor-kapacitása, ami nagyon fontos érv az autó mellett.
Értékelés
Aki sportosan szeret vezetni és ez nem merül ki nála a gyorsulásban, jobban jár az EQE limuzinnal. A kanyarokban nehézkesen billegő terepjáró cserébe sokkal kényelmesebb hátul és jóval praktikusabb autó. Kellemes meglepetés volt a fogyasztása, mert az EQE SUV az emelt építés dacára 400-500 km valós hatótávot ígér a takarékosabb verziókban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|