Aránylag ritka az autóiparban, hogy egy modell olyan hosszú ideig legyen gyártásban, mint a 11 évvel ezelőtt, 2012-ben bemutatott, harmadik generációs Mazda6-os. Ugye, hogy milyen régen volt, már nem is biztos, hogy emlékszik még rá valaki, de ebben az évben változott Magyarországgá a Magyar Köztársaság, ekkor volt Schmitt Pál plágiumügye, és szintén 2012-ben fellegzett be a Malévnak is. Viszont a Mazda6 formája azóta sem tud megöregedni, hogy először vezettük.
Ennyi idő alatt azért kapott néhány frissítést, itt-ott reszeltek rajta, de alapjaiban a külsőn nem történt túl nagy és látványos változás. Nem úgy, mint az autó utasterében, ahol óriási a különbség az eredeti és a legfrissebb változat berendezése között. Ja, és ne feledkezzünk meg a technikáról sem, ezt is folyamatosan frissítették, aktualizálták.
Most viszont egy olyan különleges kiadású változatot kaptunk meg, amit a modell 20 éves jubileumára készítettek, a kasztni alatt pedig a 2,5-ös, szívó benzinmotor és hatfokozatú automatikus váltó dolgozik.
Külső
A Mazda6 formájáról már vagy ezerszer írtunk, legutóbb éppen ebben a tesztben, ahol szintén egy kombi változatot nyúztunk, ami ugyanúgy egy jubileumi extra kiadás volt. Csak az akkor éppen a Mazda alapításának századik évfordulójára készült. Ebben többek között az is elolvasható, hol és hogyan változott a frontrész, hűtőmaszk, lámpatest a két rácfelvarrás után, mire elnyerte a modell a mai formáját.
Akiknek viszont a számok fontosak, azoknak itt vannak a milliméterek: a Mazda6 4805 milliméter hosszú, szélessége 1840 mm, magassága 1475 mm, tengelytávja pedig 2750 mm, fordulóköre 12 méteres.
De a lényeg annyi, hogy a 11 évvel ezelőtt megrajzolt autó, ma sem tűnik öregnek. Ha nem is üt akkorát, mint megjelenésekor, de a határozott vonalú, sportos, erőt, magabiztosságot sugárzó test ma is tökéletesen működik. Sportkombi karosszériával pedig még praktikus is. Fényévekkel jobban használható, mint egy pufók SUV, bár abból is komoly a választék a Mazdánál.
Hogy mégis legyen valami különleges a huszadik évfordulóra összehozott változat külsején is, az extra kiadás két színben kapható, az egyik a Rhodium White, a másik pedig Artisan Red névre hallgat. A fehér alapáras, a pirosért 43 ezer forintot kérnek el még a listaáron felül.
Belső
Sokkal könnyebben észrevehető változásokon ment át az évek során a Mazda6 utastere. Visszanézve Gajdán Miklós kollégánk 2012-ben készült képeit, egy kaotikus gombtenger vált mára valóban ergonomikus, ízléses, és nagy odafigyeléssel összeállított belsővé. A klímakonzoltól a műszerfalon át a fedélzeti rendszer kezelése is közel áll a hibátlanhoz, semmi nincs agyonbonyolítva, a kezelőszervek, kapcsolók minősége, működése, elhelyezése is telitalálat.
Egyedül a fedélzeti kijelző képességeit elnézve lehet csak érezni a kort, de itt sem a funkciók hiányoznak, sokkal inkább méretben, képminőségben lehetne ennél ma már cifrábbat tenni egy ilyen kategóriájú autóba. Az álló helyzetben érintésérzékeny kijelző elindulás után már csak a középkonzol forgótárcsájával vezérelhető, de szerencsére ez is átgondolt, jól működő megoldás. Mint minden más az autóban.
Utasterében a 20 évfordulóra utaló emblémát nyomtak a fejtámlába, és különleges, kávébarna bőrbelsőbe csomagoltak mindent, amit csak lehetett. A bőrborítás az üléseken is pazar, hely pedig mindkét üléssorban van elegendő a komfortos utazáshoz. Elöl igény szerint fűthető, hűthető a két ülés, a hátsóknak csak fűtés jutott, amit a lehajtható könyöklőben lévő kapcsolóval lehet aktiválni.
Csomagtartója 522 literes, a padlószint alatt pótkereket hiába keresnénk, ott csak a gumijavító készlet található, néhány egyéb, kötelező felszerelési eszköz mellett.
Technika
Jelenleg csak benzinmotoros változatban kapható a Mazda6, teljesítményből viszont van választék, a belépőmodell 145 lóerős, amit a 165 lóerős kivitel követ, a csúcsot pedig a 194 lóerős változat jelenti. A 145 és 165 lőerős motorok kétliteresek, a legerősebb pedig 2,5 literes. Ez utóbbi található a tesztautóban is, egészen pontosan 2488 köbcentivel, 258 Nm-es csúcsnyomatékkal, amivel 8,1 másodperces 100 km/óráig tartó sprintet lehet összehozni a katalógus adatai szerint, a csúcssebesség 223 km/óra.
Váltóból hatfokozatú manuális és szintén hatfokozatú automatikus választható, igaz, nem minden párosítható mindenhez, értelemszerűen a 145 lóerős változat kapható kézi, míg a középső 165 lóerős mindkét, az erősebb motoros, jobban felszerelt példányok pedig csak automatikus váltóval.
Vezetés
Bár a 2,5 literes, mindössze 194 lóerős szívó benzinmotor 2023-ban furán fest egy autóban, azért a legtöbb embernek mégis sokkal inkább ez jelenti a megbízhatóságot és az örök élet ígéretét, nem pedig egy háromhengeres, egyliteres, hisztérikus turbós motor.
Cserébe nem is ver annyira hátba az ébredő erő a Mazdában, de itt nem is nagyon van erre igény. Aki ilyen autóban ül, annak nincs szüksége arra, hogy folyton bizonyítson. Neki egyszerűen csak jó a kormány mögött, és ez bőven elég is. Persze az autó képes megindulni, ha kell, de a 8,1 másodperces gyorsulás nem túl vérpezsdítő érték.
Cserébe roppant természetes dolog vezetni, a gázpedál taposásával úgy érkezik az erő, ahogy azt megszoktuk, kiszámíthatóan, megbízhatóan. Itt az autó igazi partner a vezetésben, nem pedig egy folyton okvetetlenkedő kretén, aki mindent jobban tud, és akkor is azt csinálja, amit ő akar, ha te másra vágysz.
A motor és nehezen zavarba hozható, különösen civilizáltan működő váltón túl ott van még a Mazda6 másik szuperképessége, a príma futómű, ami még a 20th Anniversary szintnél alapáras 19 colos kerékkel is képes kellő menetkomfortot adni úgy, hogy ez nem megy az úttartás rovására.
A négyajtósnál furcsa módon rövidebb karosszériájú autó tengelytávja is kurtább 5 centiméterrel, ami javítja a fordulékonyságot, – 20 centivel kisebb a fordulóköre, mint a négyajtósé – bár a kereken 11 méter nem kiemelkedően jó eredmény, hanem inkább a kategória átlagát hozza.
Fedélzeti segítségből nincs zavarba ejtően sok, de ami van, az jól működik és egyszerű a kezelése. A távolságtartó tempomat roppant kényelmes dolog, a sávtartó is inkább jó, mint zavaró. Ha nem tetszik, akkor meg egy gombnyomással kikapcsolható.
Remek a menetkomfort, az utastér csendes, a berendezés összeszerelése pedig elpusztíthatatlannak érződik. A fogyasztás sem lehet érzékeny pont, különösebb Eco varázslatok nélkül 7,6 literes átlagot ígér a gyár, ami a való életben, odafigyelve is hozható, nekem egész pontosan 7,63 liter lett az átlagom, amit a fedélzeti számítógép is boszorkányos pontossággal saccolt 7,7 literre.
Költségek
Egy alapból is tisztességesen teleextrázott 20th Anniversary felszereltségi szintű Mazda6 alapára 16.686.800 forint, de ennél jóval olcsóban is be lehet jutni a 6-os tulajdonosok klubjába. A belépőmodell ára 13.779.900 forint, amiért egy 145 lóerős autót vihet haza a vevő. Persze az átlagos Mazda vásárló nem csinál ilyet, a márkánál jellemzően a jobban felszerelt változatok a népszerűbbek. Aki még egy kicsit hozzátesz – egész pontosan 60 ezer forintot, ami nagyjából két komolyabb hétvégi bevásárlásnyi pénz – az 13.839.900 forintért a 165 lóerős változatot is megkaphatja.
Érdekes, hogy a kombi és a négyajtós karosszériaváltozat ára forintra megegyezik minden kivitelnél. A legolcsóbb automataváltós kivitel 14.409.900 forint, a 194 lóerős nagy motoros autóért pedig minimum 15.159.900 forintot kell a pénztárnál kiperkálni.
A kizárólag a Takumi Plus felszereltségi szintnél rendelhető napfénytető 240 ezer forintos pluszt jelent, a metálfény felára 127 ezer forint, és ennyivel a megrendeléskor kiikszelhető rubrikák száma is kimerül, a többi opció a felszereltségi szintekkel kerül bele a kiválasztott autóba.
Értékelés
Különös állatfaj a papíron nem mai csirke, de ránézésre és műszaki tartalmát nézve egyáltalán nem korosodó Mazda6-os. Nemcsak a kategória – szedán, és kombi – tartozik a veszélyeztetett fajok közé, hanem a nagy, szívómotor sem túl gyakori dolog mostanában. Mint ahogy az sem mindennapos, amikor egy gyártó nem képes leállni, és folyton fejleszt, reszel, finomít valamit egy modellen. A legutóbbi ráncfelvarrásnál például a futómű bekötési pontjain sem voltak restek változtatni, csak, hogy még jobb legyen vezetni a Mazda6-ost.
Szóval hiába nem mai darab, ezzel a modellel még meg lehet csípni valamit a régi szép időkből. Amikor csillogó képernyők, idétlen applikációk, hatmilliárd színű, pulzáló hangulatvilágítás helyett egyszerűen csak jól vezethető, tisztességes méretű motoros autókat gyártottak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|