Tudod, milyen Opel volt a márka 75 milliomodik autója? Jól sejted, a tesztünkben bemutatott Grandland GSe lett a szerencsés kiválasztott. Eisenachban készült, a városban, ahonnan egykor a Wartburgok érkeztek Magyarországra és ahol az Opel az első nagyberuházók egyikeként segítette a szovjet megszállás után a visszatérő tartományok betagozódását a Német Szövetségi Köztárságba. De az ünnepek elmúlnak, milyen autó a mindennapokban a fekete-fehér kontrasztjával játszó konnektoros hibrid?
Külső
Eddig is volt ugyanekkora teljesítményű modell az Opel kompakt terepjárójából, a GSe nem a lóerők miatt veszi magára a sportváltozat szerepét. Kívülről kisebb eltéréseket látunk a nemrég tesztelt 225 lóerős, szintén zöld rendszámos hibridhez képest.
Majdnem egyforma az első és a hátsó lökhárító is, de az alsó betétjük eltérő a GSe-n, a GSe hátra diffúzorhatású betétet kapott. Fekete keretben sárga-színű a csomagtérajtón a GSe típusfelirat, ami a Grand Sport electric rövidítése. A patinás nevet az Opel Commodore GS/E és a Monza GSE tette máig élővé, de akkor még a Grand Sport Einspritzung (befecskendezés) volt a feloldása.
Mivel az Opelek vizuális identitását meghatározó vizor fekete, a szintén fekete embléma beleolvad a háttérbe, pedig az autóiparban több mint 20 éve trend a logo hangsúlyozása, akár az egész első formaterv kiindulási pontjaként.
4,5 méter még pont az a méret, amivel könnyen lehet parkolni, a Grandland nem is terjeszkedik túl ezen. Hossza 4477 mm, szélessége a külső tükrök nélkül 1906 mm, magassága 1609, tengelytávolsága 2675 milliméter.
Modellciklusa végéhez közelíthet a 2017 óta gyártott Grandland, legalábbis a Peugeot szeptember elején bemutatja a testvérmodell, a 3008 utódát. A karrierje kezdetén Grandland X névre hallgató autó formaterve hat éve sem volt avantgárd, de a visszafogott külső nem is öregszik annyira gyorsan.
Érdekesnek így sem mondanám, de megláthatunk benne ezt-azt kocsimosás közben. A motorháztetőt szemrevaló él osztja ketté, ami a lámpákban a menetfények ívét összekötő, a fényszórókat és a vizort keretező krómpálcával keresztet mintáz.
Feltűnnek a küszöbökre és az ajtók aljára préselt ívek, látványos továbbá az első sárvédők vonalától az ajtókon át a hátsó fényszórókig futó él.
Nulla forintért választható extra a feketére fújt motorházfedél, ami csak a fekete külső fényezésű autókhoz nem érhető el. A tető fekete kontrasztszíne széria a GSe-hez, a többi konnektoros hibridhez 250 000 forintos opció. A tesztelt Opel Grandland GSe egyedi felniket kap 19-es méretben, 255/50 R19-es gumikkal.
Belső
Belül is fekete-fehér kontrasztra épít az autó. Az üvegek vonaláig sötét, felette világos a belső tér, tehát a tetőoszlopokat és a tetőt is barátságos árnyalatú szövet borítja. Sportos jegyek nemigen vannak, a fém pedálokat és a műszerfalon a szénszálas hatású betétet érdemes megemlíteni.
Nagyon gyorsan kitanulható az autó működése, a valódi kapcsolók a fokozatválasztó kar előtt közvetlenül elérhetővé tesznek lényeges funkciókat. A klímavezérlés optimális, a három tekerővel pillanatok alatt megoldod, amit kell.
Rakodóhely van bőven az elöl ülőknek az induktív telefontöltő környékén. Sok az Opel-jelleget teljesen nélkülöző kapcsoló az utastérben, a választókar és az indítógomb is egy az egyben a PSA, pedig ezt a kettőt minden elinduláskor és megálláskor használja a vezető.
Van a Grandlandben pár részlet, ami egészen addig nem tűnik nagy dolognak, amíg nem szembesülsz a hiányukkal más autókban. Ilyen a vezetőnek jutó zárt rekesz a bal térde felett, az állítható magasságú biztonsági öv, a teljesen elzárható szellőzőnyílás vagy az ülések közötti légbefúvás a hátsó utasér klimatizálásához.
Viszonylag jó dolga van a hátsó utasoknak, mert kényelmesen tágas a hely és van kartámasz, de se 230 voltos konnektor, se USB-C töltő nem jár nekik.
A minőségérzet az automatikusan elsötétedő belső tükörrel rendben volna, de a 12” képátlójú digitális óracsoport és a 10” képátlójú érintőkijelző képe elkeserítően kásás. 2023-ban feleennyibe kerülő autóban sem volna helye ennyire ósdi képernyőnek, nemhogy egy Opel szintű márka egyik legmenőbb és legtöbbe kerülő autójában.
Kellemetlen a rendszer lassúsága is. Kínosan sok idő telik el, mire motorindítás után összeszedi magát a szisztéma és kiválaszthatod az audiorendszer forrását, de ennél rosszabb a várakozás a tolatókamera képének megjelenésre, amikor már indulnál.
Ennyi pénzért illene vezeték nélküli kapcsolattal is működnie a telefonintegrációnak, pláne, mert van vezeték nélküli telefontöltő is a kocsiban, de az AndroidAuto és a CarPlay csak az Astrában fut kábel nélkül.
390-1528 liternyi marad meg a nagyfeszültség hibridakkumulátor nélküli modellek 514-1652 literes csomagteréből. Az egy kategóriával nagyobb Mercedes GLC Coupéban is pont 390 literes a tér, tehát ez nem rossz egy kompakt SUV-tól. Kár, hogy a támlákat nem lehet a csomagtér felől is ledönteni, csak az utastérből.
Alapáron adott ebben a modellben a síalagút, van két horog a szatyroknak és négy fémfül a nehezebb csomagok rögzítésére. A csomagtérpadló alatt két fach várja mindazt, aminek máshol nehéz helyet találni. A két mélyedésben nagyon gondosan összeszedett kábellel el lehet helyezni a 230 voltos és a Mennekes-kábelt.
Technika
2028 után Európában kizárólag elektromos új autókat értékesít az Opel, de addig még van pár év belső égésű motorokkal és a meglévő padlólemezek használatával. Akárcsak a Peugeot 308-3008-508-5008 modellsor, az Opel Zafira Life és az új Vivaro, a Citroën C5 Aircross meg oly sok más autó, a Grandland is a PSA-Stellantis csoport EMP2 kódjelű padlólemezére épül.
Elöl a futómű-konstrukció MacPherson, rugóstaggal, a hibrid Grandlandeké hátul is független, nem az olcsóbb csatolt hosszlengőkaros, ami a benzinesben és a 130 lóerős csak 8 gangos bolygóműves automatával kapható dízelben volt. A GSe futóműhangolása sportosabb, a rugók és a lengéscsillapítók is feszesebbek. A frekvenciafüggően csillapító lengéscsillapítókat a Koni szállítja.
Ezekkel a gátlókkal a futómű alaphangolása úgy lehet feszes és a gumik oldalfala sportosan merev, hogy az egymásra következő, magas frekvenciájú rezgéseket okozó úthibákon áthajtva mérsékelhető a csillapítási erő. Tehát a sportos alaphangolás dacára a lengéscsillapítás lágyabban, kényelmesebben reagálhat az autót az ütésekre.
Nem lehetett könnyű egymáshoz hangolni a hajtáslánc elemeit, mert az 1,6 literes, 147 kW/200 lóerős turbós benzinesen kívül egy első és egy hátsó villanymotor dolgozik össze a hajtásrendszerben. Az első kerekeket a benzines hajthatja egyedül vagy a 81,2 kW/110 lóerő teljesítményű első villanymotorral együtt is, a nyolcfokozatú, bolygóműves automatán át.
83 kilowatt vagy 113 lóerő a hátsó villanymotor csúcsteljesítménye. Nyomatékban az első vezet 320 Nm-rel a 166 ellenében. A három motorral az autó rendszerteljesítménye eléri a 221 kW-ot vagy 300 lóerőt, nyomatéka az 520 newtonmétert és a hibrid Grandland összkerékhajtásúvá válik, ami sokat jelent használati értékben.
Az is érdekes benne, hogy elektromos üzemmódot választva nagy arányban a hátsó villamos gép hajt a külön differenciálművön át. Ha az első villanymotor hajtana EV-üzemmódban, akkor a sebességváltón keresztül kellene mozgatnia az autót, növelve a hajtáslánc veszteségeit.
A végsebességhez nem tudnak hozzátenni a villanymotorok, különben az akku lemerülésével az autó lassabbá válna. A benzines egyedül is hozza a 235 km/órát, a 6,1 másodperces 100-ra gyorsulásban viszont benne van a két villamos gép hajtóereje is.
14,6 kWh a feltöltve 400, lemerülve 240 voltos üzemi feszültségű akkumulátor kapacitása. 135 km/óra a maximális sebesség árammal, az elektromos hatótáv WLTP szerint 57 km. A két egységbe rendezett akkucsomag a hátsó üléspad alatt van.
Alapáron 3,3 kW-os az AC-töltő, csak felárért lehet 6,6 kilowattos, ráadásul ez 210 000 Ft pluszban a listaáron 22 milliós autóhoz, miközben a frissebb plug-in hibrid generációban 11 kilowattos váltóáramú töltés is lehetséges alapáron.
Ebben a tesztautóban a gyorsabb váltóáramú fedélzeti töltő működött. 22 kilowattos töltőről egy óra alatt 5-5,5 kilowattórányi energiát tudott magába fogadni az akkumulátor, legjobb esetben közel 3 óra egy teljes töltés időigénye. Annyi szufla mindig marad a nagyfeszültségű akkumulátorban, hogy az összkerékhajtás működni tudjon.
Műszaki különlegesség az éjjellátó berendezés. Infravörös kamera figyeli az autó előtti sávot, mintegy 100 méterre lát el és a hőmérséklet-különbségekből azonosítja az élőlényeket az autó előtt. Az embereket és a nagyobb testű állatokat ki is emeli az óracsoportban a figyelmeztetés részeként.
1801 kg az autó önsúlya ezzel a hajtáslánccal, a vontatható tömeg fékezett utánfutóval 1250, fékezetlennel 750 kilogramm.
Én az Opel helyében odafigyelnék arra, hogy a motortéri alkatrészeken ne csak a Stellantis konszern francia márkáinak neve szerepeljen, hanem a Citroën, a DS és a Peugeot márkajelzésével együtt álljon ott az Opel Blitz is. Hat éve vette meg a GM-től az Opelt a PSA csoport, a villámos emblémával könnyebb lenne elhitetni a külvilággal a márka üzenetét, hogy ez német mérnöki munka.
Vezetés
Utoljára 2003-ban vezettünk hátsókerék-hajtású új Opel tesztautót a Speedster Turbóval, aminek egy szeletét most újra megkapjuk elektromos üzemben a Grandlanddel.
A villanymotor nyomatékából, az 50-ig kikapcsolható kipörgésgátlásból és a villanymotoros hátsókerék-hajtásból akár az is következhetne, hogy a tesztelt Opel Grandland GSe megmoccantja a farát gázadásra, de murván sem pörögnek ki a kerekek. Ehhez túl precíz és óvatos a villanymotor nyomatékszabályozása.
Választhatunk külön 4WD üzemmódot is, ha a helyzet úgy kívánná. Legtöbbször az Electric vagy a hibrid üzemmódot használtam, mert Sportba átkapcsolva az autó nem válik igazán sportossá.
Ilyenkor kis gázadásra is nagyon vehemensen gyorsul, de mivel nincs benne adaptív lengéscsillapítás, amit az idén 20 éve bemutatott H Astrában még elérhetővé tett az Opel, az autó viselkedése nem változik túl nagyot az üzemmódok váltásával. Jól belőtt kormányerőkkel irányítható a Grandland, érezni, hogy az Opel a másképp hangolja a kormányzást, mint a Peugeot.
Harmonikus közösséget alkotnak a hajtáslánc komponensei, legtöbbször lágy összhangban működnek együtt. Kompániájukban a benzines ki- és belépése nem jár zavaró rántásokkal, a Grandland hajtáslánca egyszerre erős és kulturált. A benzines hamar belép a lámpáktól elindulva, a Toyota mai hibridjeiben könnyebb megtartani és előidézni az elektromos üzemet. Viszont a külső töltésű akkuval az Otto-motornak akár be sem kell indulnia, ha a napi távok nem lépik túl a 35-50 kilométert és van hol tölteni az akkut.
Kell a megiramodáshoz a villanymotorok ereje, annyi töltést mindig tartalékol a nagyfeszültségű akku, hogy a hátsó kerekek rövid idejű hajtására és egy előzésre legyen támogatás a villamos gép(ek)től.
A négykerék-hajtással veszteség nélkül talajra vihető a hajtáslánc ereje, kanyarból kifelé lepadlózva nem az a válasz, hogy a motor cibálja a kormányt és villog a kipörgésgátlás visszajelzője, hanem lelkesítő gyorsulás. A 4×4-es hibrid Grandland sokat hozzátesz az életedhez hóban, sárban is a villámgyorsan aktiválódó hátsó hajtással.
D állásban elektromos üzemben az autó takarékosan tovább gurul gázelvételkor, nem kell újra és újra felgyorsítani az automatikus rekuperációtól túlfékeződő kocsit. Ha nem a fékpedállal szabályoznád a rekuperáció erősségét, ott a váltó B állása, amiben fokozott az áram-visszatermelés. Az irányváltó kart hátrahúzva könnyen válthatunk a kettő között.
Kitűnő ülések járnak a GSe felszereltségez, az utas oldalán is alapfelszerelés a hátbarát, AGR-tanúsítványos sportülés megnyújtható ülőlappal, motorosan négyféleképpen állítható deréktámasszal. Nemcsak a formájuk jó, az Alcantara-huzat is elegáns és extraként a szellőztetésük is lehetséges.
Mivel a klímakompresszor elektromos hajtású, a légkondicionáláshoz nem szükséges járnia a benzines motornak, ami egy plug-in hibridben természetesnek tűnik, amíg egy MG EHS-ben meg nem tapasztalod az ellenkezőjét. Kellemetlen és szükségszerűtlen ezzel szemben a rádió és a kihangosítás azonnali elnémítása érkezés után, a motor leállításával.
Nagyon értékes tétel a szériafelszereltségben a GSe-hez alapáron járó IntelliLux-fényszóró. A fejlett LED-es fényszóró oldalanként 48 fénykibocsájtó diódával erős, a környezethez gyorsan és okosan adaptált fénykévét ad, ami a többi plug-in Grandlandhez is megér 420 000 forintot.
A sportosítással nem lett oda az a komfort, ami a Grandland erénye. A rugózás kicsit zötyögős ugyan, elsősorban az aszfaltból kiálló úthibákon, de a kényelem a feszesebb futóművel is elfogadható. Egyenletes 150-160-as sebességig a benzines motor zaja mérsékelt, az üléseket már dicsértük és a szél sem harsog a karosszéria körül.
Lehetne ügyesebb a légkondicionálás szabályozása, mert rekkenő hőségben nehéz volt hosszabb úton kellemes középutat találni a túl erős hűtés és a gyenge fuvallat között. Például 22 fokon deresedik a homlokod, 23 fokra állítva már nem hűt eléggé.
Zöld rendszámra jogosult a tesztelt Opel Grandland GSe. A zöld rendszám és a vele járó kedvezménycsomag megfizethetetlen könnyebbség Budapesten, amikor egy ajándékért egy belvárosi üzletbe kell menned vagy beülnél valahová beszélgetni és nem húznak le este 8-10 óráig horribilis parkolási díjjal.
Költségek
225 lóerős rendszerteljesítménnyel listaáron 18 400 000 forintba kerül a Business Edition és 18 510 000 forintba a GS. Akciósan 17 000 000 Ft az indulóár, az összes plug-in hibrid Opel Grandlandre 1,4 millió Ft a kedvezmény a cikk írásakor. Egyszerű az árlista, mert a 225 lóerős Grandlandből nincs GSe, a 300 lóerős viszont csak GSe kivitelben kapható.
Listaára 22 060 000, kedvezménnyel 20 660 000 Ft, extrák nélkül. Ezzel az árral 530 000 forinttal többe kerül, mint magánembereknek a Peugeot 3008 csúcsmodellje ugyanezzel a hajtáslánccal.
A táblázatban szereplő árakat könnyebb a helyükön kezelni, ha az MG-ről tudjátok, hogy sokkal olcsóbb, de nem összkerekes és jóval kevésbé kiforrott autó. A Ford gyorsulása 100-ra 6,1 helyett 9,2 mp és a Hyundai nyomatékcsúcsa 520 Nm-rel szemben 350 Nm.
Ford Kuga ST-Line X 4WD (225 LE, 66 km) 19 510 000
Hyundai Tucson 4WD 1,6 T-GDI Exec. Plus (265 LE) 20 449 000 (17 449 000)
MG EHS (258 LE, 52 km) 14 299 000
Peugeot 3008 1.6 PureTech AWD GT (300 LE, 59 km) 22 630 000 (20 130 000)
Öt év/100 000 km garancia érvényes az autóra, amit felárért 200 000 km-ig ki lehet tolni. A garancia az első 3 évben mentes a kilométer-korlátozástól. A nagyfeszültségű akkumulátorra 160 000 km vagy 8 év a jótállás.
Hibrid üzemmódban, lemerült akkuval 6,41, majd 7,66 liter/100 km-es fogyasztást mértünk teletanktól-teletankig országúton és autópályán. Ez bőven elfogadható egy 300 lóerős, 4×4-es SUV-tól.
Maximum 63 km a WLTP-szerinti hatótávígéret elektromos üzemben. Takarékosan vezetve egy akkutöltés 52 kilométer megtételére volt elegendő a benzines motor beindulásáig városi és országúti vegyes forgalomban. Hideg időben és nehezebb jobb lábbal a hatótáv 35 km körülire csökkenhet.
Értékelés
Erősnek erős, de sportosnak nem mondhatni a Grandland csúcsmodelljét. Utastere és vezethetősége sem tér el sokban az azonos hajtáslánccal kapható testvérmodellektől. Érződik rajta az elavulás, mindenképp jobb hardvert érdemelne a lassan éledő infotainment mögé.
Bár semmi kiugrót nem tud a kategória többi zöld rendszámos autójához képest, átgondolt, tágas belső tere, jelentős teljesítménye, üdítően komplikációmentes használata, remek ülése, gazdag felszereltsége vonzóvá teheti az Opel Grandland GSe-t.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|