Ha ismerős a Nissan Townstar formája az nem a véletlen műve, ugyanis a tolóajtós családi egyterű a 2021-ben bemutatott, harmadik generációs Renault Kangoo alapjaira épül. Ennél azonban nagyobb a család, ugyanez kapható Mercedes emblémával is az orrán, Citan felirattal a fenekén. Nálunk a trió japán változata járt, négyhengeres, 1,3 literes turbós benzinmotorral és kézi váltóval.
Külső
Egy tolóajtós, nagyjából kockaforma autó megrajzolása nem az a feladat, amiért a dizájnerek ölre mennek és egymás kezéből csavarják ki a Wacom táblát. Sok ravasz ötlet nem fér bele a formába, inkább praktikusnak kell lennie a végeredménynek, mint felejthetetlennek. A Nissan Townstar is ilyen lett, szemből nézve egészen személyautós megjelenéssel, ami aztán hátul egy óriási dobozban végződik.
Amit lehetett, azért megtették: keskeny, csinos LED-es nappalifénycsík díszíti elöl, érdekes mintájú a fekete műanyag hűtőmaszk, és jutott egy kis króm is a fényszórók alá. A Nissan-embléma alatt kamera nézi, hogy mennyi helyünk van még a manőverezéshez parkolásnál. Oldalról a sötétített hátsó ablakok és a fekete ablakkeret dobja fel egy kicsit a látványt, és van tetőcsomagtartó is, ha valaki arrafelé terjeszkedne, mert telepakolta már az autó tekintélyes méretű belsejét.
Utasterét a második üléssornál két finoman járó tolóajtón keresztül lehet megközelíteni, a csomagtartó ajtaja viszont felfelé nyílik, és nem lehet külön, csak az ablakot felnyitni. Utóbbi pedig okos extra, különösen szűk parkolókban, ha csak pár apróságot kell bedobni hátra.
A tolóajtóban viszont lehúzhatók az ablakok, nem kell olyan kompromisszumos megoldással beérni, mint amilyen a csupán billenthető üveg. A karosszéria 4486 milliméter hosszú, tükrök nélkül 1919, tükrökkel 2159 mm széles, magassága 1848–1893 mm, míg a tengelytávolsága 2716 mm.
Belső
Ha a külső ismerős volt, akkor a belső is az lesz, amely leginkább a Renault / Dacia építőkészleteiből áll össze. A billenőkapcsolók, a kormány mögötti vezérlőgombok, a váltógomb és a magasra épített, matt felületű központi kijelző is mind innen származik. Az anyaghasználattal a könnyű tisztíthatóságot – és az olcsóságot – célozhatták meg, a legtöbb felület strapabíró műanyagból van, egyedül a középkonzolon fut végig egy csinos, ezüstszínű, kellemes tapintású betét.
Műszerfala két mutatós műszerből és a közöttük lévő színes, folyadékkristályos kijelzőből áll és a klímavezérlő gombok közepére is jutottak picike kijelzők. Belseje jól használható, a gombok, kapcsolók ott vannak, ahol megszoktuk.
Tárolórekeszből számtalant találni a Townstar belsejében, rögtön a kormányon túl, egy felnyitható üregbe is lehet rámolni, itt ezen kívül USB és 12 voltos csatlakozó is található és gyári telefontartó is installálható az előre kialakított mélyedésbe, ha valamiért nem felelne meg a központi kijelzőn futó navigációs rendszer.
Ezen kívül van még fiókszerűen nyíló, tekintélyes belterű kesztyűtartó is, és a könyöklő felnyitható teteje alá is lehet rámolni apróbb dolgokat. Van helye a telefonnak is, a második sorban ülőket saját légbeömlővel, és 2 db USB csatlakozóval is ellátta a gyár.
A csomagtartó térfogata 775 literes az ötüléses változatban, a hátsó ülések háttámláinak lehajtása után 2800 liternyi teret lehet telerámolni poggyásszal vagy bútorral, miegymással. Ilyenkor a hátsó ülések ülőlapjai is lesüllyednek, de ha magasabb sofőr vezet, akkor a háttámlák lehajtás után akadályozzák az első ülés teljes hátratolását. Ez okozhat kényelmetlenséget.
Fedélzeti rendszere könnyen átlátható. Bonyolult, értelmetlen hülyeségekkel nem találkozni benne, de ennek ellenére alaposan személyre lehet szabni az autó jó pár tulajdonságát a kulcs nélküli ajtónyitástól a világítás beállításán át a rendszerhangokig.
Technika
Bár a Kangoo/Townstar/Citan trió többféle motorral – köztük dízellel – is kapható, a Nissan katalógusában csak az 1,3 literes, turbós benzinmotor található a választékban. Mármint, ha a hagyományos, belsőégésű változatokat nézzük, mert Nissan-emblémával 285 kilométeres hatótávú, elektromos hajtásúként is kapható a típus, amivel a Nissan e-NV200-ast küldte nyugdíjba a gyár.
Az 1333 köbcentis, négyhengeres, turbós, közvetlen befecskendezéses benzinmotor csúcsteljesítménye 130 lóerő, nyomatéka 240 Nm, amit már 1500-as percenkénti fordulattól lead a motor. Dobozos autóként nem igazán fontos a gyorsulás, ami tükröződik a 11,8 másodperces 0-tól 100 km/órás sebességig tartó sprinten is, az autó csúcssebessége pedig 183 km/óra. Váltóból csupán hatfokozatú, kézi kapcsolású érhető el hozzá, más nem.
Vezetés
Nagy kalandot vezetés közben nem él át benne a sofőr, inkább a kényelmes, könnyű vezethetőség lehetett a cél az autó finomhangolásakor, mert ezt nyújtja a járgány. Kormánya kis erővel forgatható, a váltó és a pedálok működtetése sem igényel sok energiát.
Hiába nagy az autó kiterjedése, a vezetőülésből jól átlátható az autó minden sarka, így könnyű manőverezni a nagy kockával is. Akinek ez nem lenne elég, az a 360 fokos képet adó kamerarendszerre is támaszkodhat parkolás közben.
A 130 lóerős benzinmotor alacsony fordulaton érkező nyomatékával a közlekedés is könnyed a Townstarral, a városi forgalomban a 11,8 másodperces gyorsulás ellenére is a fürgébbek közé tartozik. A magasra beépített váltókar is könnyen jár, kézre is esik, de a fordulatot nagyon lassan ejtő motorral kell egy kis idő, mire hozzászokik az ember a használatához.
Futóműve 205 60 R16-os kerekekkel együtt kifejezetten kényelmes, még szinte üres utas- és csomagtérrel is. Ha valaki megbolondul a kormánya mögött és sietős kanyarodásra adja a fejét, akkor is komótosan, kiszámíthatóan kezd csak el csúszni. De nyilván nem lesz a kedvenc hágójáró, szerpentinező autója senkinek a Townstar.
Vezetőtámogató rendszerből elég sok került az autóba, a sávtartó, táblafelismerő és a 360 fokos képet adó tolatókamera mellett oldalszélasszisztens, utánfutós stabilizáló, és intelligens holttérfigyelő is dolgozik benne. Utóbbi nemcsak figyelmeztet, hanem vissza is téríti az autót a sávba, ha a sávváltást veszélyesnek ítéli. A rendszerek tényleg segítségként működnek, egyikkel sem kell hadakozni menet közben, amiért feleslegesen jeleznek, vagy avatkoznak be a vezetésbe.
Fogyasztásra a gyár 6,6-7,7 litert ad meg a katalógusban, ami városi és országutas vegyes használat mellett 7,5 liter lett a 270 kilométer körüli közös út után.
Költségek
Az árlista áttekintésével gyorsan végzünk, az egyféle motorváltozattal kapható Townstar alapára – Acenta – 11 099 000 forint, a Tekna kivitelért pedig 11 690 000 forintot kérnek. Árlistából viszont kettő is van, az akciós fülre kattintva már árak látszanak, 10 599 000 és 11 190 000 forintos összeggel.
Az opciós listán szerepel még a 300 ezer forintos Design csomag (ez tetősínt, hátsó sötétített oldalablakokat, 16″-os könnyűfém keréktárcsát tartalmaz), és választható kiterjesztett garancia is, 200, illetve 250 ezer kilométeres futásteljesítményig, azért 93 900 és 123 660 forintot kérnek.
Karosszériaszínek közül a fehér az, ami nem feláras, a szürke 88 900, a metálszínekért 165 100 forintot kell pluszba fizetni.
A Nissan Townstar Combi 1.3 és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Nissan Townstar Combi 1,3 (130 LE) | 11 099 000 |
Mercedes-Benz T-osztály (131 LE) | 12 287 500 |
Ford Tourneo Connect 2.0 (122 LE) | 13 780 000 |
Értékelés
Ugyan külsőre nem egy izgalmas darab a Nissan tolóajtós egyterűje, de arra, amire készült, közel tökéletes. A Townstar belseje tágas, jól variálható, miközben vezetni könnyű, problémamentes feladat, méretéhez képest a manőverezés is egyszerű vele. Ráadásul a fogyasztása is a fájdalomküszöb alatt marad.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|