Aki autórajongóként az 1990-es években öntudatánál volt, velem együtt csodálhatta a gömbölyű Colt 1,6 GLXi 113 lóerős motorját az ezerhatos és 75 lóerő Opelek és Volkswagenek között. Vagy a ralivébét, amit Tommi Mäkinen előbb Seppo Harjanne, majd Risto Mannisenmäki navigálásával zsinórban négyszer megnyert. Vagy épp unatkozhatott a Dakaron, ahol a Mitsubishi 12 győzelmet felhalmozva máig a legeredményesebb márka.

Szomorú volt megélni az Európát merőben elhanyagoló modellfejlesztést és a márka gyorsuló leépülését az elmúlt évtizedben. De a jegelés évei után a Mitsubishi végre új autókat hoz a rég eltűntek helyébe és jövőre a konnektoros hibrid Outlanderrel, 2025-ben pedig egy elektromos kompakt autóval korszerűsíti kínálatát.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 1

De előbb lefedi az egyik legfontosabb szegmenst a 208, a Fabia, az i20 vagy a Yaris kategóriáját. 2012-ben úgy futott ki a Mitsubishi Colt, hogy városi minimálautóként a kisebb és butább Space Star nem tudta betölteni a helyét, pedig 1978 óta a Mitsubishi eladott Európában 1,2 millió Coltot.

Ezt az ügyfélbázist a márka nem akarja veszni hagyni és visszatér a C3, a Corsa és a Polo mezőnyébe. Bár a gyors megoldás itt is egy Renault-klón lett a Clio V átvételével, az első vezetés alapján a Mitsubishinek jót tehet a hetedik generációs Colt.

Külső

Mivel a Colt a renoválás utáni Renault Clióból született, az Inform alapverziót kivéve mindegyiknek ott lesz az orrán a felső menetfényeket kiegészítő, függőleges LED-sor. A markáns fények azonos foglalatban vannak, de más mintát követnek, mint a testvérmodellen.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 119
Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 120

Vannak köztük különbségek, eltérő az első lökhárítójuk, más a hűtőmaszk és a nagy alsó levegőbelépő rácsozása sem azonos a közös üzemben, a törökországi Bursában gyártott kisautókon.

Hátul öntudatosan szélesre húzott M I T S U B I S H I márkajelzés látható a csomagtérfedélen, ez jót tesz a forgalomban az autók felismerésének. Jól rímel a hátsó lámpáktól kifelé szélesedő lemezdomborításra, illetve a rendszámtábla fölül induló, lefelé szélesedő trapézra, amivel az autó optikailag szélesebbnek hat és ránézésre is stabilabbnak tűnik.

Szintén a jobb kiállást segíti a feketére fényezett hátsó légterelő és alsó diffúzorutánzat, a szintén fekete díszléc az ajtók alján és a cápauszony-antenna, aminek egy része persze az alapmodelleken nem lesz rajta, ahogy az ablakokat keretező, krómhatású díszléc is csak a felső két felszereltséghez jár.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 121

Optikailag szélesebbnek hat az autó a lefelé szélesedő trapézokkal.A hibridnek rejtett a kipufogóvége

4053 milliméteres hosszával, 1798 mm-es szélességével és 2583 milliméteres tengelytávjával a Colt és a Clio főbb méretei megegyeznek. A Mitsubishi műszaki adatlapjából csak a nyitott csomagtérajtóval mérhető 1979 milliméteres magasság derül ki, a Renault adata az autó magasságára 1440 mm. A típusnévben ne a nagyipari mennyiségben előállított forgótáras revolvert kifejlesztő Samuel Coltot keressétek, az angol szó a csikókoron túli mént jelent.

Belső tér

Egy mai Clio felnőtt kisautó, így a Colt is tágas és nagyon élhető belül. Az Instyle csúcsmodellben szerethető minőségérzetet teremtő műanyagokkal és szövetekkel találkoztunk, olcsóbb modellt pedig nem hoztak a bemutatóra.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 122

Nívós anyagokat látunk, tapintunk a belső térben

Digitális a műszeregység, a 10,25” képátlójú TFT-kijelző grafikája szép. A műszerfal közepén 7,0 vagy ugyanilyen széles, de magasabb, így 9,3” képátlójú képernyőt nyomkodhatunk.

Nagy szám a telefonintegrációban, hogy mindkét kijelzővel vezeték nélküli kapcsolattal is működik az AndroidAuto és az Apple CarPlay. Ez így nagyon kényelmes, sajnos sokkal drágább autókból is ki tud maradni.

A telefon töltésre adott az indukciós töltőtálca. Sajnos mindkét töltőcsatlakozó USB-A-s, legalább az egyik lehetne C-s. Nagy meglepetésemre mellettük ott van egy Aux-csatlakozó is, ha valamilyen kütyüt nem lehet Bluetooth-kapcsolattal vagy wifin csatlakoztatni az autóhoz.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 123

Jól elérhetők a fontos funkciók kapcsolói, nincs bénázás simogatandó felületekkel

Praktikus a kapcsolósor a kijelző alatt. Többek között itt lehet a hibridet elektromos üzemmódba váltani, bár az EV-mód itt sem hoz fogyasztáscsökkenést, mert felülírja a takarékosságra törekvő vezérlést. Az autó üzemmódjai is innen kapcsolhatók, a MultiSense rendszerrel a motor gázreakciójára és a kormányrásegítésre hathatunk.

Térfogata alapján a 391 literes csomagtér a legjobbak egyike a kiskategóriában, használatát azonban megnehezíti két tényező. Az egyik a magas küszöb. Ennek indoka, hogy a kisebb csomagtérfedéllel  ütközéskor csak a magasra húzott lökhárító sérül, az ötödik ajtó nem, amit brit biztosítók alacsonyabb díjjal honorálnak. A másik a csomagtérnyitás, mert a nyitógomb nem a fedélen van, hanem a rendszámtábla felett, kényelmetlenül mélyen kell kotorászni érte.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 124

Magas a 391 literes csomagtér rakodópereme

Technika

Erős eufézmizmussal a gyári sajtóanyag úgy fogalmaz, hogy a „hetedik generációs, vadonatúj Colt a Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance CMF-B platformjára épül”. Tehát arra a technikára, amit a Clio vezetett be 2019 tavaszán és amit a Micra, a Sandero, a Captur, az ASX és összesen legalább 15 autó használ a konszernben. A padlólemezt 2014-től fejlesztette ki a Renault a Nissan és a francia fél által addig használt három padlólemez leváltására. Az alkatrészek 85 százaléka új konstrukció benne a Clio IV technikájához képest.

Ez a háttér az autó elektronikai felépítését is determinálja, a padlólemez nem csak a közös alvázlemezeket, féltengelyeket, légzsákokat, lengőkarokat jelenti. Ez határozza meg azt is, milyen vezetőtámogató rendszerek tudnak működni egy modellcsalád tagjaiban és milyen fokú villamosítással tehető kevésbé környezetszennyezővé a hajtáslánc.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 125

Tisztességes ülések jutnak az elöl ülőknek. A parkolórobot be- és kiáll helyettünk

Örökölt technikájával a Colt nagyon jól áll elektronikus segédeszközökben. Van parkolórobot, ami ki is áll helyettünk, adott a táblafelismerés, a sávelhagyásra figyelő és kormányzási beavatkozásokkal is megpróbálkozó sávban tartó rendszer. Adott az adaptív sebességtartó automatika, a hibridben az automatikus váltóval araszolásban segítő asszisztenssel, automatikus újraindulással. Ezen tételek megléte felszereltségfüggő.

Gyári videó az új Mitsubishi Coltról

a videó a hirdetés után indul

49 kW vagy 65 lóerő a 999 köbcentis, a 71,0 mm-es furattal és a 84,0 mm-es lökettel hosszú löketűnek mondható belépőmotor csúcsteljesítménye. Lomhasága, a 17,1 másodperces gyorsulás 100-ra tolerálható lehet az egyszerű, kevés hibalehetőséget tartogató motorkonstrukcióért cserébe, akárcsak a 160-as végsebesség.

Akinek ez kevés, ezt a motort turbófeltöltéssel is megveheti 90 lóerővel, már percenként 4500-as fordulatszámon. Az összes benzines közös előnye a szívócső-befecskendezés, így a közvetlen befecskendezéses motorokkal szemben nem fenyegeti őket a sokféle gondot okozó szelepkokszosodás, aminek súlyossága a visszavezetett kipufogógáz arányától is függ és talán csökkenthető prémium üzemanyaggal.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 126

94 LE a benzines, 49 a hajtó villanymotor csúcsteljesítménye és 105 kW-os, azaz 143 lóerős a full hibrid hajtásrendszer

Néhány hete a Dacia Jogger kapcsán részletesen írtunk a harmadik motorverzióról, a hibrid hajtásrendszerről. Ebben a cikkben bemutatjuk a 36 kW-os hajtó villanymotort, az áramtermelő villamos gépet, az ötletes erőátvitelt az alapjában véve kézi sebességváltóval, az 1,6-os szívó benzinest és az 1,2 kilowattórás, 230 voltos, 68 cellából álló lítiumion akkumulátort.

4,2-4,5 l/100 km-es átlagfogyasztással a WLTP-mérés szerint mesze a hibrid a legtakarékosabb verzió, a turbós benzines sávja 5,1-5,5 liter, az atmoszférikusé 5,2-5,4 liter százon. Mivel a hibrid tankja 42 helyett 39 literes, hatótávja a gyári minimummal számolva épp nem éri az 1000 kilométert.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 128

Elöl MacPharson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, a kerékméret 15-17″ közötti

Mindhárom modellben 900 kilogrammos lehet a fékezett utánfutó, a hibrid is ugyanannyit húzhat, mint a benzinesek. A vontatást lehajtható vonóhorog segíti, amit kényelmesen elő lehet billenteni a lökhárító takarásából és visszahajtani is egyszerű, mindkétszer az elektromos reteszelés kioldásával.

Vezetés

Sajnos a szívómotoros verziót nem hozta el a gyár a nemzetközi sajtóbemutatóra, emiatt először a hibriddel, majd a turbós sorhármassal mentem a próbaúton az új berlini reptérről indulva, nagyrészt országúton.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 129

Csak a hibrid automatikus váltós, a benzinesekhez sajnos nem rendelhető

Németországban 100 km/óra az országúton megengedett sebesség, a településhatárok után kigyorsítva a hibridben a villamos gép nyomatéka jócskán meghúzza az autót, emiatt az önmagában harmatos szívó benzinesnek legtöbbször nem kell zajongania gázadáskor, csak ha padlógázt adsz.

Az autó elektromos hajtással is életképes, a kistelepülések zömén átsuhant villanymotorral és elindulás után csak a hajtó villanymotorral gyorsítva sem őszülsz bele. A hajtásrendszer működését folyamatosan, de kicsiben mutatja a digitális kijelző jobb felső része.

Autópályán kis nekifutással megvolt a 180 km/órás gyári végsebesség, a 9,3 másodperces 100-ra gyorsulás majdnem három másodperccel jobb, mint a 90 lóerőre beállított turbós sorhármas ideje 12,2 másodperccel.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 130

Van elég akarat a turbós háromhengeresben. Már 4500-on eléri a 90 lóerőt

Ez a motor 2000 és 3750 között kitartott 160 Nm nyomatékával lazán elég a Colthoz. Hirtelen jön meg az ereje a rövid alsó fokozatokban, ahogy a turbófeltöltő felpörög és elegendő nyomást állít elő.

Mivel a kézi váltással elfoglalod magadat és a hat fokozat közül a hamar leforgó alsó gangokkal van is mit cserélgetni, így vezetés közben az 1,0 MPI-T nem hatott annyival kevésbé dinamikusnak a hibridnél, mint az 55 lóerős teljesítménykülönbségből fakadna. Sajnos egyik benzineshez sincs automatikus sebességváltó, pedig egy városi autóban ennek más a helyi értéke, mint egy autópályázós dízel kombiban, amit beteszel hatodikba.

A hosszabb autópályás és országúti szakaszt 4,8 literes átlaggal zárta a hibrid Colt a fedélzeti számítógép szerint, ami Berlinbe visszaérve egy nem túl hosszú városi szakasszal lement 4,5 literre a 160 kilométeres tesztúton. Ugyanitt a velem együtt haladó Gulyás Péter kollégának 5,8 litert kalkulált a számítógép a 90 lóerős benzinesben.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 131

Végül 4,5 literes átlaggal zártuk a 160 km-es tesztkört a hibridben. A turbós benzines 5,8 literrel ért körbe ugyanott

A 10,4 méteres fordulási kör nem dicsőség egy városi autónak, a Swifté csak 9,6 méter, de a Colt városban és országúton kezes kiskocsi. Autópályán is jól teljesít a konkurenseket ismerve, normális zajcsillapítással és tisztességes ülésekkel örvendeztetett meg.

Négy felszereltségi szint lesz 15-ös, dísztárcsás acélkerekekkel, illetve 16 és 17 hüvelykes alufelnikkel. Mi a legnagyobbal felszerelt Instyle-modelleket vezettük, a 205/45 R17-es gumikkal a Colt nyugodtan futott, szépeket futott és nem rázott az úthibákon.

Külön aktiválható a sávelhagyás-figyelmeztetés és az aktív kormányzási asszisztens a sávban tartásra. Utóbbi a legenyhébb autópályás kanyarokat képes csak bevenni, egyenes haladáskor sem a sáv közepén vezeti az autót, inkább a szélekhez érve téríti vissza a terelővonalak közé. De elég egy elalvásos balesetet elkerülni, hogy sztrádán megérje használni őket. Az adaptív sebességtartással a követési távolság kellően sok lépésben állítható türelmünk és biztonságérzetünk függvényében.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 132

7,0 vagy 9,3″ lehet a képátló. Ez a nagyobb érintőkijelző. Vezeték nélküli kapcsolattal is működik az AndroidAuto és az Apple CarPlay

Költségek

Egyelőre nem ismerjük az Inform, Invite, Intense és Instyle felszereltséggel érkező új Mitsubishi Colt árait, az árlistát körülbelül két hónap múlva, a november végére tervezett hazai bevezetésig kiadja az importőr. A most megújuló Clio V ára 6 399 000 és 10 799 000 Ft közötti ugyanezekkel a motorokkal.

Amit már tudni az a garanciaidő. A Renault Clio jótállása 3 év vagy 100 000 km, amit a házi finanszírozónál felvett hitellel vagy a modellfrissítés utáni autóra egyelőre nem közölt összegért lehet megnyújtani 5 évre. Az új Mitsubishi Coltot alapáron 5 évre vagy 100 000 km-ig védi a gyári garancia.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 133

Négyféle felszereltséggel, novembertől lesz kapható hazánkban

Nyolc év/160 000 km a jótállás a full hibridben a nagyfeszültségű akkumulátorra, ami az E-Tech full hybrid 145 nevű Clióval megegyezően az eredeti kapacitás megőrzésének csak 63 százalékára vonatkozik a szokásos 70% helyett.

Értékelés

Azoknak a vásárlóknak, akik a régi Coltokat szerették és várják vissza kifinomult sornégyes benzinesekkel és precíz váltóval, egy Törökországban gyártott francia autó Mitsubishi emblémával sem adja meg, amit keresnek.

Visszatér a Mitsubishi, amit úgy szerettek a magyarok 134

Neve, az angol colt a csikókoron túli mént jelent

De ők kevesen vannak a kisautókat vásárló milliókon belül. A Coltnak bőven van esélye a Mitsubishik még megmaradt törzsközönségén kívülről is vevőket találni, mert a frissen továbbfejlesztett Clióból születő Colt komoly használati értékű, kényelmes és magas biztonsági színvonalú kisautó, a legfontosabb igényeket jól lefedő motorkínálattal. Örülünk, hogy a Renault-tól átvett autókkal ugyan, de a Mitsubishi végre életjeleket mutat a sorvadás helyett.

Mellette – Ellene
 
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Nívós belső téri anyagok
  • Jó biztonsági színvonal
  • Van szívómotor és full hibrid is
  • Nyugodt, felnőtt autós futás
  • Takarékos, fejlett hibridrendszer
 
  • Nagyon kevéssé tér el a Cliótól
  • Ügyetlen csomagtérnyitás
  • Nincs automatikus váltó a nem hibridekhez
Hogy tetszik az új Mitsubishi Colt?
átlag
6.59
szavazat
686
Hogy tetszik az új Mitsubishi Colt?