A leggazdagabb vásárlók szerint a luxus csúcsát az jelenti, ha olyan környezetben lehetnek, amelyben kipihentnek érezhetik magukat, mind fizikailag, mind szellemileg – ráadásul mindezt a technológia és funkciókhoz való hozzáférés elé helyezik. Legalábbis a Lexus szerint, amely új modellje elkészítése előtt végzett kutatásai nyomán jutott erre a megállapításra. Nem akárhol vizsgálódtak, megkérdeztek tehetős embereket és magánrepülőgépek gyártóit. Erre alapozták az új Lexus LM tervezését.

Építettek egy autót két ülés köré!

Nem világújdonság a Lexus LM, de Európában sokan felkapják még a fejüket miatta. A Toyota 2002 óta kínál Ázsiában személyautós kisbuszt Alphard, illetve Vellfire néven. 2019-ben a harmadik generációs Alphardból elkészült a Lexus-változat. Ázsiában nagy hagyománya van az egyterű modelleknek és a sofőrös autózásnak, így az LM sem vallott szégyent. Olyannyira, hogy 2023-ra már önálló modellként – a negyedik generációs Alpharddal párhuzamosan fejlesztve – született meg a második generációs LM, amely Európában is piacra kerül.  Mi pedig Lengyelországban ki is próbáltuk a hamarosan itthon is elérhető autót.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 1

Külső

Feltűnő jelenség és egyben furcsa szerzet az új Lexus LM. Egy kisbusztól nem szoktuk meg a feltűnősködést, hiszen az alapvető dobozformával nehéz kitűnni a tömegből. Ám azzal, hogy az RX-éhez hasonló óriási és egyedi hűtőmaszkot kapott, már nehezen simul be az európai forgalomba. (Kínában azért más lenne a helyzet.) Ez az orr-rész a korábbi orsó alakú Lexus-hűtőrács evolúciója szűkebb felső, szélesebb alsó résszel.

Ha közelebb megyünk, kiderül, hogy csak a sziluett hasonlít a furgonokra, az LM-en a részletek személyautósan kidolgozottak. Az ajtópanelek nem sík lemezek, hanem egy méretes ív fut végig rajtuk, a keskeny lámpák mellett krómdíszek teszik elegánsabbá a megjelenést.

Az autó képét a nagy fémfelületek, a látványra lebegő tető, az ívelt szélvédő, a szinte egybefüggő oldalsó üvegek formálják, miközben a felépítése is lapos, így az autó padlómagassága is közelebb áll a személyautókhoz, mint a kisbuszokéhoz, így beszálláskor nem kell annyira felfelé lépni.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 79

Több mint 5,1 méteres hosszúság mellé, három méteres tengelytávolság társul

Hosszúsága a luxusautóknál minimálisan elvártat hozza, hiszen 5125 mm-es, mellé 1890 mm széles és 1940 mm magas az új LM. Tengelytávolsága 3000 milliméteres, ami nem is olyan nagy a jó helykínálathoz. 17” vagy 19 colos felnik kerülhetnek az LM-re, amely négyféle színben választható. Nem akármilyen kerekekről van ám szó, hiszen a kisebbek üreges kialakításúak, míg a nagyobbakat rezonátorral szerelik fel, hogy kioltsák a gumiabroncsoktól érkező zajokat, pedig a gumik is speciálisak zajcsökkentési szempontból.

A csomagtérajtó motoros mozgatású, a hátsóhoz a nyitó- és zárógombokat az autó oldalán helyezték el, hogy ne kelljen hátralépdelni, míg felnyílik. Csomagtartója elég kicsi, a 7 ülésesben mindössze 110 literes, ha a hátsó kettőt felhajtjuk, akkor jut elég hely a bőröndöknek. Nem veszett el a hely, a tér a motoros mozgatású tolóajtók mögött várja az utasokat.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 80

Esernyőtartót találunk mindkét tolóajtónál. A hátsó ülések fejtámláiba nyakfűtés is került

Belső

Kétféle utastérrel készül a Lexus LM, ezek hátul térnek el: az egyikben heten, a másikban négyen utazhatnak. Előbbiben három sorban van 2-2-2 ülés, de a harmadikban középre is tettek fejtámlát és övet, hely ettől nincs több, így maga a Lexus is 6+1 személyesnek hívja. Ugyanakkor két felnőtt a harmadik sorban is kényelmesen utazhat.

Míg a hétüléses változat egy légterű, addig a négyszemélyesben fal választja el az elöl és hátul ülőket, utóbbiaké a teljes hátsó rész. Az elválasztó felső részén nyitható-zárható üvegrész van, amely gombnyomásra egy pillanat alatt „elsötétíthető”.

Más Lexus modellekhez hasonló kialakítás fogadja a sofőrt, kényelmes, a hagyományos személyautóknál magasabbra beépített üléssel, digitális kijelzőkkel, szép kidolgozással, elegáns megjelenéssel. Mindkét első ülés elektromosan mozgatható, ám – a spórolás meglepő szintjét mutatva – az utasülés magassága nem állítható. A műszeregység 12,3 colos, a fedélzeti rendszerekhez tartozó központi képernyő 14 col képátlójú, működik rajta az Apple CarPlay és az Android Auto is. A légkondicionáló beállításához és a hifivezérléshez a Lexus megtartotta a fizikai gombokat.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 81

Nem buszos, inkább személyautós az LM vezethetősége

További két kijelzőt is találunk, hiszen ott a head-up display, de a visszapillantó tükör is átkapcsolható a hátsó kamera képére, hogy az utasokkal teli buszban is jól láthassuk az autó mögötti forgalmat. 

Mindkét változat esetében a második sor két ülésén van hangsúly, amelyek eltérő kialakításúak és elhelyezkedésűek a két változatban. A hétszemélyesben a harmadik üléssorral és a fal hiányával előrébb kerültek. Mindkét változat ledönthető és tartozik hozzájuk a kartámaszból nyitható kis asztalka és lábtámasz is.

A négyszemélyes modell ülései a repülőgépek első osztályán található székekhez hasonlóan vízszintesbe állíthatók, ággyá alakíthatóak – ezt biztonsági okból csak álló helyzetben ajánlják. Elektromosan állíthatók, fűthetőek (a lábtámasz és a könyöklők is) és szellőztethetőek és hétféle masszázsfunkciót is kínálnak az ülések.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 82

Az elválasztó fal üvege leengedhető és elsötétíthető

Szintén a repülőkre emlékeztet a tetőkonzol, amelyről irányítható a klíma, a redőnyök, az ajtók, a világítás, de szellőzőket is tartalmaz. E szokásos megoldás mellett van azonban egy modernebb is. Mindkét üléshez tartozik egy-egy mobiltelefon-szerű távirányító is, amelyekről az összes kényelmi funkció vezérelhető, a hifi, a klímaberendezés, az ülésfunkciók, a belső világítás és a négyüléses modellben az árnyékolók is. Kezelhetjük a tartójukban hagyva, vagy kézbe is kaphatjuk.

De még van ennél is tovább!

Az új LM-ben olyan hangvezérlés van, amely a hátul utazók parancsaira reagál. Mikrofonokat használva azonosítja, hogy a bal vagy a jobb oldali utas beszél és az ő pozíciójához igazítja a kért változtatásokat. A négyüléses LM-ben a válaszfalba infravörös érzékelőket szereltek, amelyek figyelik az utasok és a belső tér hőmérsékletét, az autó ennek nyomán állítja be, hol milyen hűtés, fűtés kell, így a fejen, a mellkason, a combon és a lábfejen más-más hőmérsékletek állíthatók be.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 83

Pihenőpozíció a hétüléses kivitelben

A kiemelkedő komfort jegyében a hátsó rész hangulata ötféle alapbeállítás mellett gombnyomással megváltoztatható, van melegítő, megnyugtató, hűsítő-frissítő stb. is. A választás után a rendszer nemcsak a légkondicionálót állítja, de szabályozza az ülés helyzetét, az árnyékolókat, az ülésfűtést és szellőztetést és az utastér-világítást is.

Eltérő a szórakoztatórendszer a kétféle LM-variánsban. A hétüléses modell 21 hangszórós, a négyüléses 23 hangszórós Mark Levinson-audiorendszert kínál. Mindkettő nagyon jól szólt a próba alatt, amiben az autó kiemelkedő csendessége is segít.

Míg a hétüléses modell utasainak meg kell elégedniük egy, a tetőből kihajtható 14 colos képernyővel, a négyüléses LM-ben az utastér válaszfalának alsó részében gigantikus, 48” képátlójú képernyő fogad. A HD-felbontású kijelző 32:9 képaránnyal rendelkezik. Háromféle megjelenítési módot tud, köztük olyat is, amelyben a két utasnak eltérő tartalmat jelenít meg, HDMI-porton keresztül vagy akár mobilról is. Ha ketten használják kezeli, hogy két fülhallgató csatlakozzon hozzá.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 84

Repülőket idéz a tetőkonzol is, amely a hátsó részen fut

Technika

Kétféle hajtáslánccal készül a Lexus LM, de mindenképpen hibrid hajtás kerül bele. Létezik az 500h és a 350h modell, ahogy az RX-nél is. Előbbiben 2,4-es turbómotor, utóbbiban 2,5-es szívó benzinmotor adja a fő hajtóerőt. Nálunk csak ez utóbbit forgalmazzák majd, két villanymotorral kiegészítve, azaz mindenképpen négykerék-hajtással, amely akár a nyomaték nyolcvan százalékát a hátsó tengelyre tudja küldeni.

Az LM 350h-ban a hibrid rendszer maximális teljesítménye 250 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 239 Nm. Álló helyzetből 8,7 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót, végsebessége 190 km/óra.

Míg az ilyen jellegű kisbuszok általában haszonjárműalapokra épülnek, a Lexus a személyautókhoz fejlesztett GA-K platformját használja, jelentősen megerősítve. Ezzel alacsonyabb súlypontot és nagyobb merevséget értek el, az ajtókat viszont alumíniumból készítették, így 18,5 kilót tudtak megspórolni. Erre szükség is volt, mert a sok merevítéssel és töméntelen szigeteléssel az autó tömege 2,2 tonnára hízott.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 85

Az e-Latch rendszer az ajtók nyitásának szándéka esetén figyelmeztet a hátulról közeledő forgalomra, és megakadályozza a véletlenszerű nyitást, ami balesetet okozhatna

Felfüggesztésében elöl MacPherson rugóstagok, hátul pedig kettős keresztlengőkaros megoldás található, amelyek mellé adaptív lengéscsillapítást társítottak, ugyanakkor a fékrendszer és a hajtás is besegít a komfortba. Mozgásszabályozó rendszer akadályozza meg a karosszéria fékezés közbeni billenését és dőlését a fékerő elosztásának és a nyomatékleadás módosításával, de megállásokkor is kisimítja a bódé mozgását. Így nem fordulhat elő, hogy a VIP-utasok bólintva érkezzenek meg a vörös szőnyeg elé.

Számos biztonsági és vezetéstámogató rendszer segítheti a sofőrt, amelyek képesek aktívan részt venni a kormányzásban, a fékezésben és a hajtásban, hogy elkerüljenek egy esetleges balesetet vagy csökkentsék annak súlyosságát. Ha a vezetővel gond lenne, az autó képes önállóan megállni és segítséget hívni. Vészhelyzeti kormányasszisztens, adaptív sebességtartó automatika, éberségfigyelő, sávváltást támogató asszisztens, első keresztirányú forgalomfigyelő is kerülhet bele.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 86

A második sor üléseihez vezeték nélküli töltők és USB-portok tartoznak kis rekeszekben az oldalfalon

Vezetés

Egy luxusautónál mindig az az érzésünk, hogy a külvilág kívül marad és ez itt is megvan a hátsó részen. Rendkívül csendes az autó, míg a vezetőülésben hallhatjuk a motor hangját, hátul ilyen „élmény” nincs. Ám nem akármilyen a csend, hanem szabályozott. Mint a Lexus elárulta, olyan csendet akartak, ami természetes és nem okozza egy hangszigetelt szoba kényelmetlenségét, ezért vannak hangok, amelyek ráadásul lekövetik a jármű sebességét.

Amellett, hogy sokféle megoldást alkalmaznak a zajszigetelésre és elnyelésre, mikrofonokkal figyelik az utasteret és egy aktív rendszer ellenfázisú hanghullámokkal csökkenti az alacsony frekvenciájú zajokat. Csendben beszélgetve is értettük a másik mondandóját – itt nem túlzás a guruló nappali vagy iroda kifejezés.

Olvashatsz, telefonálhatsz, indíthatsz videókonferenciát vagy aludhatsz, egy fotelben ülve vagy heverve, miközben eljutsz az úti célodhoz. A forgalom, a dugó, az idő nem zavar meg. Valóban megvan a repülők első osztályának hangulata.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 87

Akár aludni is lehet a négyüléses LM foteljeiben

Meglepő a Lexus LM vezetése. A mérete nem hoz új kihívást, hiszen a luxusautók legalább ilyen hosszúak és szélesek, de az igen, hogy nem kisbuszként viselkedik. Van egy kis hajózó ringatózása, de egyébként nagyon kifinomultan mozog.

A futómű eltünteti az úthibákat, csak egy tompa puffanás jelzi, hogy nem tökéletes az út. Negyvennel könnyedén lép át a fekvőrendőrökön. Ha sietős lenne a dolgunk, akkor sem jön zavarba, kis oldaldőléssel fordul a gyorsabb kanyarokban, miközben stabilan tartja a kijelölt ívet.

De ahogy a Lexus több modellje, ez sem szereti, ha hajtják, sokkal inkább a suhanást kedveli. Ilyenkor kidomborodik, hogy milyen finoman működik a hajtása. Motorteljesítménye az épp elég kategóriába tartozik, rohanni nem lehet vele, de elég dinamikát ad autópályás gyorsításokhoz is.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 88

48 colos HD-képernyő jár az LM csúcsmodelljéhez

Meglepetés volt a kormányzása, amely nincs túlszínezve, ad némi visszajelzést és kellően direkt, amivel a LM fordulékony városban is. Féke a villamos rásegítéssel kissé nyúlós, szokni kell.

Többféle vezetési módot kínál a kocsi, így Ecóban takarékosabb, Sport módban a hajtáslánc, a kormányzás és a felfüggesztés is picit élesebbre vált.

Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 89

Mobil eszközről irányíthatók akár a tetőbe épített olvasólámpák is

Költségek

Nincs túlbonyolítva a Lexus LM kínálata. Kétféle modell létezik, a 7 üléses Luxury és a négyszemélyes Supreme. Előbbit 46.900.000 forintért lehet megrendelni, míg a csúcsmodell tízmillióval többe, 56.900.000 forintba kerül, amivel jelenleg a Lexus legdrágább modellje.

Majd hatvanmillió egy kisbuszért? Bizony. És úgy tűnik, van is rá kereslet, mivel mostanra már 20 darabra van megrendelés, így az importőr tervei szerint 50-et el is adnak belőle idén. A vevők között van olyan, aki a családját, az unokáit szeretné vinni benne, vannak cégek, akik dolgozóik utazása során használnák, de olyan szupergazdagok is, akik csak hátul fognak utazni. Sőt, mint a Lexusnál elárulták, a vásárlók fele utasként használja majd az LM-et.

Utóbbi vevők számára ez vélhetően kategóriaváltást is jelent, hiszen az LM-nek a kisbuszok között nem nagyon van konkurense. Vannak személyszállító furgonok, de azok a haszonjárműalap és belső kialakításuk miatt nem tudják ezt a komfortot nyújtani, még a Multivan sem.

Lexus LM  és vetélytársai – listaár, forint
Mercedes-Benz V 300 d, 9G-TRONIC (237 LE) 28 691 078
Volkswagen Multivan HT Plug-In-Hybrid (204 LE) 31 300 000
Lexus LM 350h Luxury (250 LE) 46 900 000
Lexus LM 350h Supreme (250 LE) 56 900 000
Ezt az autót a tulajok fele nem fogja vezetni 90

A lehetséges vevőkör a luxusszállodáké

Értékelés

Egy Lexus vezetési tulajdonságait kínálja a sofőrnek az új LM, miközben a hagyományos autókban ismeretlen módon a Maybach, a Bentley, a Rolls-Royce modellek komfortját ajánlja a második sorban utazóknak. 

Mellette – Ellene
 
  • Kiemelkedő utaskomfort hátul 
  • Első osztályú ülések a második sorban
  • Kiváló anyagminőség és összeszerelés
  • Pazar hifi
  • Csendes utastér
  • Jó vezethetőség
  • Remek futómű
 
  • Kis csomagtartó a hétülésesben
  • Ár

Szavazás

Hány pontot adsz a kisbusz formájú luxusautónak?
átlag
8.29
szavazat
501
Hány pontot adsz a kisbusz formájú luxusautónak?