Történetének 12 éve alatt már a harmadik generáció készül el a Subaru Impreza alapjaira épülő, kissé megemelt, mostohább terepen is használható kompakt crossoverből, ami az alkalomra nevet is változtatott. Mifelénk eddig XV-ként volt ismert a típus, de a generációváltással áttértek a Crosstrek névre, ami nem teljesen új, hiszen a kanadai és észak amerikai piacon eddig is ezen a néven futott az autó. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 1

Külső

Stílusában, hangulatában alig változott az XV-ből Crosstrek-re átnevezett új modell, ami valahol érthető is, hiszen az előd is nagyon népszerű volt – idén eddig az XV volt a Subaru legkelendőbb modellje Európában, az összesített értékesítés 40 százalékát adta – így úgy gondolhatták, hogy határozott mozdulatokra nincs szükség az újrarajzolásánál ahhoz, hogy megtartsák a népszerűségét. 

Egymás mellett a régi és az új:

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 49
Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 50

Azért itt ott mégis reszeltek rajta, a hűtőmaszk, a fényszórók, a ködlámpa, a hátsó lámpatest, a tetőlégterelő és az első, hátsó kereknél található légnyílások is újak. Cápabőrszerű felületet kapott az autón körbefutó műanyag borítás, ami elméletileg csendesebb is, és ránézésre strapabíróbbnak is tűnik a sima plasztiknál. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 51

Cápabőrszerű mintát kapott a karosszériát védő műanyagburkolat

Nőtt a hátsó ablaktörlő által letakarított üvegfelület is, ezt a 45 milliméterrel hosszabb lapátokkal érték el, elöl pedig három fúvóka is locsolja az ablakmosó folyadékot a szélvédőre. Variáltak még az ajtóval is, amely a két végállás között három másik szögben is megakad kissé, megoldást nyújtva a résnyire nyitott ajtón kikászálódáshoz is. 

Szemmel észrevehetetlen, de a külső kilincs mögött a korábbi 21,4 mm helyett 27,1 mm-es rés van az ujjaknak, így kényelmesebb a használatuk az északi országokban, vastag kesztyűben is. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 52

Méretei alig változtak, de a hasmagassága 220 milliméterre nőtt

Méretei szinte csak észrevehetetlen mértékben változtak, a karosszéria 5 milliméterrel lett rövidebb és egy centiméterrel alacsonyabb, szélessége nem változott, tengelytávja pedig 5 mm-rel nőtt, miközben a szabad hasmagassága is nagyobb lett, már a talajtól 220 mm-re található a legalacsonyabb pontja. A karosszéria hossza 4495 milliméter, szélessége 1800 mm, magassága 1600, tengelytávolsága pedig 2670 mm. Fordulókörének sugara 5,4 méter. 

Belső

Utasterében az ülések bekötési pontján és a hangszigetelésen javítottak a modellváltáskor, az ülések kényelmesebbek, a tartásuk is javult, amit a Subarunál mérni is tudtak, így szerintük a fej akaratlan billegése 40 százalékkal csökkent, akármit is jelentsen ez. Érdekes, hogy analóg, mutatós műszerek néznek szembe a műszerfalról, bár a két, nagy kerek műszer között már ott van a színes kijelző is. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 53

Modern, ugyanakkor jól használható az utastér

Amit a középkonzolon trónoló 11,6 col méretű másik, érintésérzékeny képernyő egészít ki. A Subarunál szerencsére még hisznek a fizikai kapcsolókban, amik jó, könnyen elérhető helyen vannak, használatuk vakon is biztonságos. Vannak benne USB A és C töltőpontok, és 12 voltos csatlakozó is, a fedélzeti rendszer pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül is képes a telefontükrözésre, mindkét nagy rendszerrel. 

Nem volt időnk mélyebben elmerülni a belső használhatóságában, de az anyagminőségre nem lehet panasz, és a belsőben kifejezetten ügyesen egyensúlyoztak a modern és a jól használható között. Óriási, informatív érintőképernyős rendszer ugyanúgy került az autóba, mint könnyen használható igazi gomb és kapcsoló. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 54

Csomagtartójának mérete valamivel a kategória átlaga alatt marad

Csomagtartója 315 literes, ami a hibrid-hajtás miatt valamivel a kategória átlaga alatt marad, a gyári adattábla nem is dicsekszik ezzel, ott csupán az 1314 literes adat olvasható, ami a ledöntött háttámlákkal elérhető legnagyobb telepakolható teret jelzi.  

Technika

Egyetlen négyhengeres boxermotorral és hibrid-hajtással lesz itthon kapható a Subaru Crosstrek, ez kétliteres – 1995 köbcentis – négyütemű, közvetlen befecskendezéses benzinmotor, ami 136 lóerős, csúcsnyomatéka 182 Nm. Ezt egy 16,7 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotor egészíti ki, amit egy 0,6 kWh-s, 118 voltos lítiumion akkumulátor lát el elektromos energiával. A villanymotor a Lineartronic nevű, fokozatmentes váltóba került.

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 55

Kétliteres, négyhengeres boxermotor dolgozik a Subaru Crosstrek orrában

Módosítottak az állandó, szimmetrikus összkerékhajtás vezérlésén is, az eddigi 50-50 százalékos első és hátsó kerekekre jutó nyomaték helyett az új modellben már valamivel több nyomaték jut előre, – 60 százalék – és kevesebb hátra, – 40 százalék. 

Okosabb lett az X-MODE rendszer is, amely szükség esetén átveszi az irányítást a motor, váltó, az összkerékhajtási rendszer és a fékek felett, hogy a problémás terepen a vezetőnek csak a kormányzásra kelljen összpontosítani. Újdonság, hogy ez a funkció már hátramenetben is működik.

Vezetés

Egész különleges programot találtak ki a Subaru Crosstrek bemutatójára, amiben egy percnyi közutas szakasz sem szerepelt, sokkal inkább az autó terepképességeire, extrém körülmények közötti viselkedésére, és a biztonsági  berendezések működésére koncentráltak a gyáriak. Mindezt zárt pályán próbálhattuk, ahol senkinek és semminek nem eshetett baja.

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 56

Klasszikus, mutatós műszerek, amit színes kijelző egészít ki

A parndorfi Designer Outlet-től kőhajításnyira lévő Driving Camp Pachfurth adott otthont a bemutatónak, ahol nagyjából bárminek tudnak tesztpályát biztosítani, a motoroktól a kétéltű katonai járművekig. Jártunk már itt korábban, többek között a Suzuki Jimny-vel is. Most pedig a partaszállásszimulátor kivételével ugyanazokat a terepprogramokat toltuk végig a Subaruval is. Igen, egy kissé megemelt, kompakt crossoverrel ugyanott jártunk, mint egy rendes terepjáróval. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 57

Elsőként a szlalompályán, és a vizes műgyantán feszegettük az autók határait, majd jött a jeges emelkedő, és direkt levágtunk néhány kanyart is, hogy lássuk, hogyan birkózik meg a váratlan, irgalmatlan szintkülönbségekkel a Crosstrek futóműve. De nem csak az új Crosstrek szerepelt a menüben, hanem a régi és új Impreza, illetve az előd, XV is. Az ötlet zseniális, így nem csak bízni lehet abban, hogy amit mondanak az autóról – hol, miben, mitől lett jobb – igaz, hanem azt élőben is meg lehet tapasztalni. 

Ami az egyik autóból a másikba ülésnél azonnal kiderült, hogy az új változatban sokkal komfortosabbak, jobb tartásúak az ülések, de érzésre a régiben lejjebb volt az üléspozíció legmélyebb pontja. A fellocsolt műgyantán is érezhető volt a különbség, az újabb változatokban valamivel egyszerűbb volt a pályán maradni, és a jeges emelkedőt szimuláló felületen indulásnál is gyorsabban történt minden.

Nyilván a négyféle autóval megtett két-két kör nem egy alapos, mérésekkel megtámogatott teszt, de hangulatra, viselkedésre tényleg szimpatikusabb volt a Crosstrek, még a szinte teljesen azonos Imprezánál is. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 58

A Crosstrek igazából egy alaposan felcicomázott, emelt Impreza

A terepprogram másként volt kalandos, itt a 80, majd 100 százalékos lejtőn – ez ha szögmérővel mérnéd, akkor 45 fokos lenne – leereszkedés volt ami megdobta a pulzust az autóban. Ez olyan meredek, hogy az autóból még az ereszkedés előtt kiszállva, és rápillantva, négykézláb sem szívesen indulnál el rajta el lefelé, nemhogy egy olyan dologgal, aminek kerekei vannak. 

Ezt tudja terepen a Subaru Crosstrek:

a videó a hirdetés után indul

Maga a mutatvány teljesen hülyebiztos, a féket nyomva szép lassan addig kell előre araszolni, míg a hátsó kerék is a meredélyre kerül, majd megállni egy pillanatra. A legnehezebb rész az, mikor a lejtő alját nézve le kell lépni a fékről és hagyni a lejtmenetvezérlőnek, hogy szép lassan leevickéljen. Hülye érzés, amikor csak az öv tart vissza attól, hogy előrezuhanva szétkenődj a szélvédő belső felén. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 59

Álló tájolású érintőképernyő, aminek kezelésében igazi gombok is segítenek

Próbálgattuk még az oldaldőlést, illetve a félcsőben szlalomozást, ahol a levegőben forgó kerekek ellenére is lehetett vele haladni. Sőt, a korábbinál 10 százalékkal merevebb kasztnival azt is meg lehetett csinálni, hogy az átlós kerekeken támaszkodó autóban az ajtónyitás, csukás is pont olyan problémamentes, mintha csak a sima aszfalton állna az autó. 

Utolsó műsorszámként egy az autó elé tébláboló műgyerek életét mentette meg az EyeSight rendszer, majd megpróbáltunk álló autóba csapódni. Ez sem sikerült, először hangjelzés, majd enyhe, és vészfékezés volt az autó válasza a helyzetre. Sőt, a rendszer arra is képes, hogy ha a sofőr nem nyomja eléggé a féket, akkor felülbírálja, és vészfékez helyette. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 60

Az autóból ez sokkal rosszabbul néz ám ki

Költségek

Az új Subaru Crosstrek, a mai naptól – 2023. 10. 02. – érvényes árlistája 13 870 000 forinttól indul, 15 300 000 forintnál véget is ér. Minden változatban ugyanaz a hajtáslánc található, és az EyeSight nevű biztonsági rendszer is megtalálható minden Crosstrekben. Aki a felszereltségi szinteken felül költene még az autóra, annak a fényezés lehet még extra költség, a metál, gyöngyház fényezés felára 195 000 forint, ugyanez ha kéttónusú fényezésről van szó, akkor 290 000 forintba kerül. 

A Crosstrek elődje, az XV is szerepel még az árlistán, ez 1,6-os benzinmotorral és szintén a Lineartronic váltóval érkezik, de gyártásból rendelni már nem lehet, csak a készlet erejéig kapható, 10 690 000 és 11 800 000 forint közötti árakon. 

Óvodától a sivatagig bárhol bevethető családi autó – Subaru Crosstrek 61

A korábbi 50-50 százalékos nyomatékeloszlást is megváltoztatták, már a teljes nyomaték 60 százaléka jut az első kerekekre

Értékelés

Vezetés, sőt, élménycentrikus szemléletével a Subaru Crosstrek egy veszélyeztetett állatfaj egyik utolsó képviselője. Formájával nem áll be a guruló családi krumplik sorába, miközben mostoha terepen szinte kivétel nélkül megeszi az összes magasépítésű városi bohócautót. Hibrid hajtásával, modern és jól működő vezetőtámogató rendszereivel nem lóg ki a legmodernebb típusok közül, miközben olyat tud, amit mások már kezdenek elfelejteni: lehet benne élvezni az autózást. Úton és árkon bokron keresztül csapatva is. Láthatóan olyanok tervezték olyanoknak, akik szeretnek vezetni. 

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas forma
  • Fejlett vezetőtámogató rendszerek
  • Komfortos ülések
  • Élhető, jól kezelhető belső
  • Valószínűtlenül jó terepképességek
 
  • Kis csomagtartó
  • Talán elbírna erősebb, izgalmasabb motort is

Szavazás

Hány pontot adnál a Subaru Crosstrek-nek?
átlag
8.49
szavazat
875
Hány pontot adnál a Subaru Crosstrek-nek?