„Katharina (…) egy gazdag páduai úrnak legnagyobb lánya volt. Olyan fékezhetetlen szellemű, olyan vad és indulatos, kotnyeles és csípős nyelvű hölgy volt, hogy egész Páduában nem ismerték más néven, csak Makrancos Katának. Igen kétesnek, sőt valójában lehetetlennek látszott, hogy valaha is akadjon olyan úriember, aki feleségül merje venni ezt a lányt (…).

Történt azonban, hogy egy Petruchio nevű nemesember érkezett Páduába azzal a céllal, hogy feleséget keressen: az ő bátorságát nem vették el a Katharina indulatáról szóló hírek, s amikor hallotta, milyen gazdag és csinos lány, elhatározta, hogy feleségül veszi ezt a hírhedt hárpiát…” – írja Charles és Mary Lamb az 1590 környékén született A Makrancos hölgy című Shakespeare-mű drámaindító alaphelyzetéről.

Az első néhány közösen eltöltött nap után magam sem kértem volna feleségül ezt a makrancos Mercedest, pedig szép is, drága is.

Külső

A legszexibb Magyarországon gyártott személyautóként is elhíresült Mercedes-Benz CLA négy évvel a piacra kerülése után kapott faceliftet, inkább kötelező iparági húzásként küldték kozmetikushoz 2023 nyarán, öregedésre utaló ráncok a legkevésbé sem indokolták. Az utca sietős népe valószínűleg észre sem veszi ezt a beavatkozást, pedig átdolgozták az első kötényt, módosítottak a hűtőmaszkon, új hátsó diffúzort kapott, utóbbi inkább csak elnevezés ezen az utcai autón, mint leszorító-erőt generáló légterelő.

Most már alapfelszerelés minden kivitelen a nagyteljesítményű LED-es fényszóró, alig észrevehetően, de a változtak a hátsó lámpák, új könnyűfém felnik tűntek fel a kínálatban, illetve mostantól két, speciális kék fényezésekkel is rendelhető a típus. A Spektralblau és Hyperblau fantázianevű árnyalatok exkluzívak, kizárólag ehhez a modellhez konfigurálhatók.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 1
Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 51

Egyeseket kiborít a szedánok kupésítása, pedig nem leváltottak más autókat a CLA/CLS-félék, hanem szélesítették, frissítették és feldobták a kínálatot. Kimondottan jól áll neki a Spektralblau

Car sharinges fáradt fehérben közel sem ennyire feltűnő a modell az őszi Budapest útjain, a Mercedes értékesítőjeként biztosan rábeszélném a karakteres kékmetál szín mellett a 3,3 millió forintos AMG Line Plus csomag nevű extrára is a vevőjelöltet. A 17 tételből álló drága extra legjava ugyan kényelmi szolgáltatás a Head-up displaytől a vezeték nélküli telefontöltésen át a 360 fokos kamerarendszerig, viszont a külsőn is dob a hűtőrácstól a panorámatetőig. Telitalálat választás ez a 234 ezer forintos AMG felni is a tesztautóhoz, ezután 19-esnél kisebb kerékkel nem is kellene a kocsi.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 52

Kupéhoz keret nélküli ajtók illenek. Ahhoz képest, hogy a márka legegyszerűbb és legolcsóbb modellje, az A-osztály az alapja, a CLA-t rengeteg ötlet teszi látványossá és vonzóvá. Okkal a Mercedes egyik sikerterméke

Belső

Hűűűha! Áradozni fogok. Belül még szebb.

Már az ajtót is feldobja ez a barna bőr, de ennyire szépségesre és ízlésesre összeállított CLA-belsőt én még képen sem láttam. Itt rázom meg a tesztautó konfigurálójának a kezét, így kell lenyűgözni az újságírón át a tesztet olvasó potenciális ügyfeleket. Van élet a fehér külső, fekete belső ásítóan unalmas párosán túl.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 53

Elnézést, behordtam a cipőmmel némi szárazlevél-törmeléket a szőnyegre a fotózáskor az állandó ki-be ugrálással

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 54

Az A-osztálytól a CLA-n a GLA-ig és a GLB-ig sok különféle modellbe szerelik ezt az egyszerre puritán és high-tech műszerfalat

A modellfrissítés óta már szériatartozék a 10,25 colos átmérőjű központi érintőképernyő, ezen keresztül lehet vezérelni az MBUX fedélzeti rendszert. A sofőr előtti digitális óracsoport azonban alapból 7 colos és csak felár ellenében kapjuk meg a 10,25-öset. Az okostelefonok csatlakozása és töltése természetesen vezeték nélkül is megoldható, de szétszórtak több USB csatlakozót is a beltérben.

Trendi újdonság a műbőr huzat helyett választható szövetkárpit újrahasznosított anyagból varrva. A környezettudatos vásárlók vakítása mellett az ilyen húzások nyilván a Mercedes brand-et is vezetik a szén-dioxid semlegesség felé tartó rögös úton. Nekem ez a velúr-hasított bőr páros azonban minden más kárpitnál jobban kellene, sokkal drágább Mercedesekben sem láttam ennyire – számomra legalábbis – egyedi ülésborítást, amely a sötétbarna műfa dekorcsíkkal és az ezüstös, alumíniumszerű betétekkel, valamint a kijelzők kékjével együtt úgy ad luxusérzetet, hogy közben modern és egyáltalán nem fellengzős.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 55

A középső velúros anyag már most olyan, mintha kopott volna, ami nem hiba, ellenkezőleg: itt és most marhajól néz ki. Mint a német rokonom sörfesztiválos bőrgatyája, csak ebbe még kolbászzsíros kezeket sem kell törölni, pár ezer kilométer után máris ilyen

A képernyők grafikája szinte említésre sem méltóan Mercedes-szint, éles és átgondolt, a fémes hatású szelllőzőrostélyok finoman forgathatók, a középkonzol alumíniumnak látszó gombjai kellemesen kattannak. Általános a minőségérzet a zongoralakk ellenére, csak eldugva találni olcsó műanyagokat, például az ülés alján. Hibátlan a vaskos, letört aljú kormány fogása, a gumipöttyös pedálokkal együtt ez is a belső AMG-csomagok örök része a Mercedeseknél. A hüvelykujjak mellé helyezett csúszkák viszont bosszantóak lehetnek sokaknak, a média hangerejét sem lehet például olyan árnyaltan állítani ezzel, de van a középkonzolon is hangerő-szabályozó, nem őrültek meg teljesen, mint „az ülést is csak képernyőről irányíthatsz, mert az úgy menő” teslások. Egy Mercedesben vannak kapcsolók is, pont.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 56

Rövid a tetőlemez, ezért a C-, vagy az E-osztálytól eltérően itt a panorámatető csak egy darab üveg, ami gyakorlatilag az elöl ülők feje felett kezdődik

Szépek és kényelmesek a hátsó ülések is – 180 centiig. Itt már előjön a kupés tetőív hátránya, mikor eléri a család fiúgyermeke a 15-16 esztendős életkort, előre kell ülnie, az alacsonyabb anyunak meg be ebbe a lyukba, ahol a hátra-oldalra kilátás is erősen korlátos. Van viszont légkondi/fűtés rostély hátul, és tablettartó háló az üléseken. Én még olvasok nyomtatott újságot, a kisfiam pedig mindig hurcol magánál ilyen-olyan papírokat (pl. fociskártya-albumokat), aranyat ér egy ilyen plusz tárolóhely.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 57

Hangulatos barlang, de korlátos a fejtér

Pusztán a számot nézve se sok egy közel 4,7 méteres személyautónál a 440 literes csomagtér, az ajtaja is keskeny és ívelt. A szépség ára. Van Shooting Brake verzió babakocsisoknak, aki annál is többre vágyik, hatalmas kombikat találhat a C-, és az E-osztálynál. Azért ide is be lehet pakolni 14 darab teli Lidl-szatyrot.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 58

A csomagtartó legnagyobb problémája, hogy lapos. A hátsó ülések osztva ledönthetők innen is a képen látható vízszintes karocskák meghúzásával

Technika

A facelift óta az összes benzinmotor részben villamosított: megjelent szériában a 48V-os mild hibrid technológia, aminek villanymotorja kiterjesztett üzemi tartományú, a gyári közlés szerint finomabban működő start-stop funkciót és fékenergia-visszanyerést valósít meg (na, erről majd lejjebb), valamint besegít a gyorsításba, ha kell. A márka szerint a környezettudatos vezetési stílus elsajátítását az infotainment rendszer Eco Score 3.0 programja segíti, nekem nem túl eredményesen, de erről is lesz szó alább.

A 2020-ban bevezetett plug-in hibrid hajtásláncok erősebbek lettek: a Mercedes-Benz CLA 250 e továbbfejlesztett akkumulátora átlagosan 15 százalékkal hosszabb (papíron akár 82 kilométernyi) tisztán elektromos hatótávolságot ígér, a váltóáramú töltés maximális teljesítménye az eddigi 7,4-ről 11 kW-ra emelkedett. Egyenáramról 25 perc alatt érhető el a 80 százalékos töltöttség. A villanymotor teljesítménye 75-ről 80 kW-ra nőtt, így – bár a rendszerteljesítmény nem változik – a modell nagyobb arányban tud az elektromos motorra támaszkodni.

Ami az AMG modelleket illeti, a belépő CLA 35 4MATIC is megkapta a függőleges rácsozatú AMG maszkot, rajta az AMG emblémájával. Az CLA 35 és a CLA 45S egyaránt új keréktárcsákat kínál a frissítés óta, újak az üléskárpitok, vadonatúj a kormánykerék. A kisebbik AMG CLA 306 lóereje és 4,9 mp-es 0-100 km/óra gyorsulása nem változott attól, hogy a facelift óta 48V-os mild hibrid rendszer támogatja a kétliteres benzinmotort, amelynek hőháztartását új hűtőradiátor segít optimalizálni. Az AMG CLA 45S paraméterei nem változtak (421 LE, 4,1 mp, 270 km/óra), készült viszont belőle egy limitált kiadású verzió. Az AMG Street Style Edition szürke fényezése és oldalfali matricázása a tavalyi évfordulós modellváltozatokat idézi, a piros féknyergek jól mutatnak a fényes vagy matt fekete festésű keréktárcsák mögött.

Ebben a konkrét 220 4Matic tesztautóban 5500 és 6100 közötti fordulatszámnál adja le a maximálisan 190 lóerős teljesítményét a kétliteres benzinmotor, a gyári adat szerint 7,3 másodperc alatt éri el a százat. 237 km/órás száguldás a vége hivatalosan, ilyenkor már 250 körüli számot ír ki a digitális kijelző. Érdekes, hogy a konkrét tesztautó adatlapja szuperbenzint ír elő neki reggelire, ebédre és vacsorára, ami városlakóknál drága mulatság lesz, én szóltam előre.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 59

Csendes és erős. Nem a motor a probléma, hanem a váltóval és az elektromos rásegítéssel való nem túl harmonikus együttműködés lassításkor

Vezetés

Jó ismerem a Mercedes kétezres benzinmotorján alapuló lágyhibrid rendszert a 9 fokozatú automatával egy nagyobb modellből, ebben a 8 fokozatú van, így csak errefelé kereshetem a bajt, ugyanis az van bőven. Legalábbis míg csak Budapesten használtam az autót, nagyon távol állt a hajtáslánc viselkedésétől az, amit legszebben a harmónia szóval jellemeznék. És ami a drága, nagyteljesítményű Mercedesek DNS-e. Szépen és egyenletesen húz, ez még rendben van, ám amikor felengedjük a gázpedált, már nem a megszokott Merci-szint. A fékpedál is megszokást kíván, de a motorfék (vagy éppen annak hiánya) idegesítő. Konkrétabban: mikor felengedjük a gázpedált, nem tudhatjuk, hogy szépen siklik majd az autó (csinál ilyet is), vagy mintha rekuperálna (csinál ilyet is), ráadásul zavaróan váltogatja ezt. A start-stop rendszer sem finom működésű, mintha bambán lefulladna a kocsi, nem szoktam kikapcsolni ezt, de ebben a CLA-ban megérdemelte volna.

Rögtön hozzáteszem: drága és nagyteljesítményű Mercedeshez kötelező mérce szerint adok kettest a városi viselkedésére, simán lehet, hogy száz másik tesztautó még ennyire sem kiegyensúlyozott és harmonikus, de az a száz nem ennyibe kerül. És nem ez a logó van az orrán. És nem ezt szokták meg és szeretik a márka elkötelezett hívei. A gyenge bizonyítványhoz a fájdalmas budapesti fogyasztás is kellett, na, ezen azért nem lepődtem meg benzines és erős kocsinál. 11 és 12 liter közötti napi átlagokat írt ki a 10-40 kilométer közötti távolságokra, amiket egy-egy átlagos napon szaladgáltam vele a városban.

Ülni benne egyébként és használni a hajtásláncon túli szolgáltatásait kellemes. A klimatizálása rendkívül hatékony és kellemesen néma, a kereszteződésekben való megálláskor lámpafigyelő kameraképre váltó középkonzol pedig nagy segítség, ha megtanulunk bízni benne. Miközben állunk a pirosnál, mutatja a lámpákat, nem kell előre hajolgatni, nézni jobbra és balra, tekergetni a nyakunkat, ő annyira segítőkész, hogy elénk varázsolja mindet a képernyőre. A navija is gyorsan beállítható, és ha nem is írunk be célt, csak tapasztalattal autózunk a végállomás irányába, sorra feldobja azon utcák nevét, amelyek felé közelítünk, csak rá kell pöccinteni, célegyenesbe vezet minket.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 60

Itt van előttünk az összes lámpa képe, nem kell nyújtózkodni és jobbra-balra figyelgetni a Nyugati téren

Elhagyva a várost, az első vidéki – éppen esti – úton kissé megijesztett, aztán lenyűgözött. Kiautózva Budapestről, egyszer csak elkezdte magától fel és lekapcsolgatni a fényszórót, aszerint, hogy jött-e szembe autó. Gyorsan kikapcsoltam, nehogy elvakítson valakit, de aztán újra akitváltam, nyilván kíváncsi voltam, mennyire precíz, közben persze készen állva a gyors lekapcsolására, ha béna lenne. De nem az, egyszer sem villantott rám senki, nagyon ügyesen működött ez az extra. Közben mit látnak szemeim? Lenulláztam a fogyasztási adatot a városhatárnál, és csoda történt.

Ráadásul nem egyszeri alkalom volt. Úgy adódott, hogy egy szombaton közel 800 kilométert kellett vezetnem: Budapest-Székesfehérvár-Debrecen-Székesfehérvár-Budapest kört egy olyan utassal, aki ősidők óta márkafan, számos Mercedese volt már, most is egy dízelt használ. Már előre faggatott, mondtam neki, hogy gyalázat és roppant idegesítő városban, ne reméljen semmi jót ettől a kocsitól, nem egy dízel, nem is annyira mercedeses. Mindkettőnket jól átvert és alaposan meglepett, hogy éppen pont megfeleződött a fogyasztása, már-már dízeles adatot írt ki a kijelzője: 130-as tempomatnál 5,6-5,8 litert. A nap végén pedig pontosan 6,0 liternél állt meg az átlag a némi városi szaladgálással színesített szombaton, amelyen 750 kilométert tettem meg ebben a pici országban.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 61

Hét és fél óra is belefér. De kizárólag városon kívül

A remek sztrádás fogyasztásban benne van az egykor világbajnok-aspiráns légellenállása is. A csendes utastérhez is jól jön.
Mick Jagger a színpadon él, a Mercedes meg az autobahnon – helyre állt a világ rendje. Sztrádán már Merci a javából, magabiztosan és benzines létére takarékosan falta a százkilométereket, mintha sosem lenne belőlük elég, annyira elemében érezte magát. És mi ketten is megnyugodtunk, van benne Mercedes bőven, ráadásul az ülések is kiválóan vigyáztak a gerinceinkre, komolyan mondom, hogy nem éreztem fáradtságot. Habár bizonyos időközönként ő úgy gondolta, itt lenne az ideje egy kávénak.

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 62

Fáradtságjelzőnek hívják ezt az extrát. A jobboldali az olcsóbb

Az autó segítő szándékú figyelmeztetése ellenére tényleg nem fárasztó utazáshoz nagyban hozzájárult a kiegyensúlyozott működésű aktív követésitávolság-tartó asszisztens (Distronic): elég gyakran rátapadtam egy-egy 130-cal közlekedőre a sztrádán, onnantól se gázpedál, se fék, vezetett ki a világból minket a kocsit. Olykor még a kormányt is elengedtem, kis kéztorna, vérkeringés-aktiválás, ám ezt túl sokáig nem engedte és jelezte: a kormányt azért tessék már megfogni, korlátozottan önvezető.

Költségek

15 008 000 forintról indul az 1332 köbcentis motorral szerelet benzines alapváltozat ára (ez a 180-as nevű modell 136 lóerővel), gázolajosból 1950 köbcentisek vannak, 16 379 000 forinttól konfigurálhatók (180 d, 116 lóerő), plusz az extrák, amelyek látványosan átírják a végösszeget.

Ez a modell például 17 806 000 forintról indul, a konkrét tesztautó így, ahogy látjátok 24 582 920 forint. Na, jó, ha tényleg pontosan ez kellene, van már benne pár ezer kilométer, szerintem lehet alkudni rá a Pappasnál, mint mindenre. A legsúlyosabb árnövelő a 3,3 milliós AMG-csomag, klassz benne és nem is drága a téli csomag 92 ezerért (fűthető kormány és első ülések), pláne, hogy a „nyíltpórusú hársfa” dekorcsík 101 ezer, a járművédelmi csomag (gyári riasztó) 171 ezer, a hasznos Distronic már 448 ezer, a szinte felesleges táblafelismerő 115 ezer és így tovább. Lehet pörgetni a számlálót.

A Mercedes-Benz CLA 220 4Matic Coupé és vetélytársai – Alapár, forint
Audi A3 Limousine S Line (190 LE) 17 253 800
BMW 2 Gran Coupé 220i xDrive  (178 LE) 15 091 000
Mercedes-Benz CLA 220 4Matic (190 LE) 15 008 000

Értékelés

A riválisaitól sokkal szebb és látványosabb autó a Mercedes-Benz CLA – innentől kezdve viszont kinek, merre húz a szíve Németországban. Ha lángra lobban a szerelem a CLA-val, valaki megveszi ezzel a hajtáslánccal, készüljön még rá, hogy olyan mindenbe beleszóló feleség típus. Ha már megszeledítettük makrancosságát, és együtt élünk Katával, állandóan odamondogat: pihenj egy kicsit (igyál ugye kávét), figyelem, gyalogos, szólal meg váratlanul (amikor átszalad előttünk valaki), figyelem, fekvőrendőr (na, ebben sokszor hibázott, és a keresztbordáknál is szólt), de még a motor leállítása után is felemeli a mutatóujját, mielőtt belépnénk egy hosszú út után az ajtón: nehogy a kocsiban hagyd a kölköt és a kutyát! Mint múltkor…

Két férfit is átvert Kecskemét makrancos királynője 63

Szép és okos autó, de toleranciát igényel vele az együttélés

Mellette – Ellene
 
  • Vonzó, egyedi és látványos külső 
  • Szép és high-tech belső
  • Erős és dinamikus benzinmotor
  • Sztrádás menetkomfort
  • Sztrádás fogyasztás
 
  • Magas vételár
  • Városban magas fogyasztás
  • Városban kevésbé harmonikus viselkedés
  • Szúk fejtér és lapos csomagtér – a kupéforma miatt
Mennyi pontot ér ez a Merci, mennyire szeretnéd?
átlag
6.34
szavazat
541
Mennyi pontot ér ez a Merci, mennyire szeretnéd?