Új márkával gazdagodik a hazai járműkínálat. A november 30. óta kapható Cenntro Aventier egy kétüléses haszonjármű, de ha elég két ülés, személyautóként is szóba jöhet városi használatra. A barátságos formájú, kínai kisautót a Balaton északkeleti csücskénél lévő versenypályán vezettük.
Külső
Nagyon vidám autócska a Cenntro Avantier. A kedvező helykihasználást biztosító ládaformát jópofa részletek teszik derűsebbé. Az első fényszórókból mosolyog a menetfény, az apró 12 hüvelykes kerekeket fedő dísztárcsákat színes betétek dobják fel, a hátsó lámpák vörös fényívével az autó mintha kirúzsozott mosollyal búcsúzna.
Kedves jelenség a kínai kisautó, a kiállított autókat a pasztellszínek is vidámabbá teszik. A karosszéria hossza 2980, szélessége 1496, magassága 1637 mm. Mivel a tengelytáv ebből igen nagy részt tesz ki, 1960 milliméteres, az autónak alig van túlnyúlása.
Térjünk ki az autó nevére! Mint oly sok kínai terméknél, a produktum elnevezése eléggé esetleges, ugyanez az autó kapható például Chery Icecream néven. Hozzánk pont Cenntro Avantier típusjelzéssel jön, de a kormányon lévő iCar felirat is jelzi, hogy a kínai autóipar ugyanazt a terméket sokféle elnevezéssel legyártja, amit csak a kedves vevő kíván.
Bár az Avantier név felidézi az aventure (e:ávantür), azaz kaland szót is, a francia avant hier kifejezés tegnapelőttet jelent, ami nem túl progresszív név a városi elektromobilitás szereplőjének.
Belső tér
Két ember elfér bent, ha nem áldotta meg őket a Teremtő különösebben terebélyes korpusszal. Vezetni az alacsonyabbik próbáljon, mert a raktér elválasztófala miatt az üléseket nem lehet eléggé hátratolni. Pedálok híján az utas oldalán kényelmesebb a hely.
Minőségérzetében a klasszikusan törpeautós, tejfölöspoharakat idéző műanyagok ellenére sem bántóan hitvány a belső tér. A színek feldobják az egészet, de a magasságában nem állítható vezetőülés, a hátsó szélvédőfűtés hiánya vagy az adók eltárolására alkalmatlan rádió jelzi, hogy ez nem igazi autó.
A csomagtartó, illetve raktér mérete 1150 x 700 x 900 milliméter, a rakodóperem elég magasan van.
Technika
Olcsón sokat gyártani csak hangsúlyozottan egyszerű dolgokból lehet, de a vidám kasztni alatt a Cenntro Avantier nem vészesen primitív jármű. A legfontosabb, hogy akkumulátora lítiumion, nem ólom-savas vagy más idejétmúlt technika.
13,9 kilowattóra az akkukapacitás, ami a csekély fogyasztással a gyári adat szerint akár 182 km-s hatótávra lehet elég. Mivel nem tudjuk, ez milyen mérés eredménye, inkább 100-140 kilométerrel számoljatok a való életben, főleg, ha a széria klímaberendezés is működik.
Egyáltalán nincs egyenáramú villámtöltési lehetőség, és a váltóáramú töltés is lassú. Csupán egy fázison tölt az akku, onnan is csak 15 amperrel, ha elosztjátok a 3,3 kilowattos maximális töltési teljesítményt a 230 volttal. A töltési veszteséggel is számolva nagyjából 5,5-6 óra telik el a lemerült akku teljes feltöltésével, ennyi időre esik ki a haszonjármű mondjuk a pizzafutárkodásból.
Mindössze 743 kilót nyom a kétüléses villanyautó. Az állandó mágneses szinkron villanymotor 20 kW-os, ami 27 lóerő, nyomatékmaximuma 85 Nm, ami egész tekintélyes egy ilyen apró kocsihoz.
Autós szemmel érdekes vonás a hátsókerék-hajtás, amit a 4×4-es Suzuki Ignis módjára, csatolt hosszlengőkarokkal felfüggesztett merev tengellyel oldott meg a gyártó. A kocsi alá hasalva jól látható a merev hátsó híd. Az első futómű független, MacPherson rugóstagos, az autó hasa alatt 120 mm a hely, tehát nagyobb járdaszigetre bajosan tud felállni.
Vezetés
Mivel az autókon nem volt rendszám, közúti próbaútra sajnos nem volt lehetőség. Szakmailag kevésbé tartalmas, de annál boldogítóbb opció volt a rendezvényen a balatonfőkajári Balaton Park Circuit aszfaltját koptatni, ahol fékezési gyakorlatokat és szlalomozást vezettünk elő a kocsival, miközben a pálya bizonyos szakaszain is végighajthattunk vele.
A fékhatás teljesen elfogadható, bár a szimpla blokkolásgátló szabályozása nagyon messze van a mai autókétól, de ez nem is M1 kategóriájú személyautó. Hasonlóan sajátságos volt a menetstabilizálás és a kipörgésgátlás működése is.
Az ESP néha megfogta, néha nem annyira fogta meg az autót. A kipörgésgátlás visszaszabályozta ugyan a villanymotor nyomatékát, de ha visszaforduláskor megbillentetted az autót a kormányzással, az ívbelső kerék parádés kipörgésre volt képes, szívderítő gumifüstöt teremtett az elektromos hajtás.
Kétféle üzemmódban használható az autó, Eco és Sport állása van a műszerfali üzemmódváltónak. A kettő közötti kapcsolgatással az autó gyorsulására nemigen lehet hatni, inkább a gázpedál reakciója változik, Sportban sokkal harapósabb a kínai törpeautó.
A 27 lóerős villanymotorral lomha a gyorsulás, a csekély önsúly dacára ráérősen lódul neki a Cenntro Avantier, és utána is megfontoltan fokozza a tempót. Városi forgalomban akár elég is ennyi. A végsebesség 90 km/óra, így null–százas adatunk sincs.
Öles oldaldőléssel, rövid távon szórakoztató, hosszabb távon kicsit ijesztő billenési hajlammal fordult az autó, de még a versenypályás kormányrángatással sem volt borulásveszélyes a vezetés.
Egyenesfutásról, zajszintről, üléskényelemről és más jellemzőkről ilyen rövid és versenypályás próba alapján nem tudok mit írni. Ami itt is egyértelművé vált, hogy a 3 méternél rövidebb autó igazán fordulékony, a fordulóköre csekély és a szögletes karosszéria kiválóan áttekinthető, tehát gyerekjáték lehet vele a parkolás.
Költségek
Bár Kínában a Chery-konszern gyárt belőle négyüléses modellt is, azt Magyarországon sem lehetne személyautóként levizsgáztatni. Emiatt csak a kétülésest importálja az elsősorban golfkocsik és más elektromos járművek forgalmazójaként ismert BirdieCar.
A kétszemélyesből az utasok mögötti fallal lesz haszonjármű, ami a visszaigényelhető áfával nagyon sokat javít az autó árpozícióján. Nincs forintos árlista, a típus alapára nettó 12 500 euró, ami 10 900 euróra mérséklődik az első 50 autóra érvényes kedvezménnyel.
380 forintos euróval szorozva 4 750 000 Ft a járgány nettó indulóra, az akciós összeg 4 142 000 forint. Elsőre ez nekem aránytalan az autó kvalitásaihoz képest, de ha valaki elektromos kisautóval akarja megoldani a céges feladatok egy részét vagy saját városi mobilitását, ennél csak sokkal-sokkal drágábban talál bármilyen új kishaszonjárművet, és a használt elektromos személyautók ára is borsos.
Értékelés
Ha innen nézem, olcsó elektromos futárautóként jól beválhat a Cenntro Avantier, mert városban elfogadhatóan teljesít. Ha onnan nézem, méltatlanul primitív és aggasztóan kevéssé biztonságos négykerekű a valódi benzines kisautók árában.
Erősen speciális, azaz szűk közösségnek lehet érdekes a Cenntro Avantier. Villanyautóban a következő lépcső a Dacia Spring, amely minden baja ellenére ennél azért lényegesen autószerűbb, komolyabb gépezet, és van hátsó üléssora. Fél autó, fél villanyautóáron, tulajdonképpen nem aránytalan.