Bár a Toyotáról mindenkinek a nagyjából csúcsra járatott hibrid-hajtás jut eszébe, a modellpaletta szélesítése, illetve a vásárlói igények miatt várható volt, hogy előbb utóbb a márka tisztán elektromos-hajtású modellel is piacra lép. Ez a már hibridként létező Lexus UX250h testébe épített Lexus UX 300e formájában érkezett meg, nagyjából másfél évvel ezelőtt, 2022 márciusában. Mivel az alapot adó UX akkor már nem volt fiatal – 2018 óta van piacon – így igen hamar megérkezett az elektromos kivitelt is érintő modellfrissítés, ami a fedélzeti rendszer mellett az akkumulátor turbózta fel, így óriásit nőtt az autó hatótávja.
Külső
Mivel az UX eredetileg nem elektromos autóként kezdte az életciklusát, csak menet közben lett belőle ilyen is, ránézésre nem ordít róla, hogy nincs benne belsőégésű motor. Van igazi, méretes hűtőmaszkja, mindene, mint egy rendes autónak. Jó, kipufogója nincs, viszont két töltőnyílás is került rá hátra, jobb oldalon a normál AC töltéshez való, baloldalon pedig a gyorstöltés csatlakozója, ami meglepő módon CHAdeMO rendszerű. Legalábbis 2023-ban, Európában mindenképpen érdekes ez a csatlakozó.
Kintről az égvilágon semmi nem változott a modellfrissítésnél, az UX pont úgy néz ki, mint a ráncfelvarrás előtt, így a karosszéria külső méretei is változatlanok maradtak, az autó 4495 mm hosszú, 1840 mm széles, 1545 mm magas, tengelytávolsága 2640 mm. Megvannak rajta a jellegzetes Lexus-os formai elemek, az egyedi formájú hűtőmaszk, és a LED-es nappalifény csíkja. Hátul a domborműszerű lámpatestek, illetve a köztük húzódó LED-csík izgalmas még, és elegáns, mértékkel alkalmazott ezüst betétek is kerültek a kasztnira.
Belső
A japánok legendásan alkalmazkodóképesek, és bármilyen rettenetesen is működik valami, ők képesek ahhoz hozzászokni és azt nap mint nap használni. Valószínűleg, ha csak Japánban árulnák a Lexus UX-et, akkor sosem hajították volna ki belőle a rettenetes tapipaddal vezérelhető fedélzeti rendszert. De mivel a világ nagyobb része nem vevő az – összes – őrült ötletre, így fogták, végre elfelejtették és tettek bele egy fényévekkel jobban használható rendszert.
Nagyon nem kell fellelkesedni, ez sem egy ergonómiai telitalálat, és a magyarul is beszélő navigációs berendezés szöveges utasításain sírva lehet röhögni. Nagyjából olyan, mintha egy félkegyelmű robotasszony próbálna nyugtató elhaló hangon navigálni, ami nem igazán működik, mert sokkal inkább félelmet kelt a magyart szíriuszi akcentussal beszélő hang.
Utasterében ez a legfontosabb, leglátványosabb változás, amivel párhuzamosan a vezetőhöz közelebb került érintésérzékeny kijelző mérete is megnőtt, a belépő szinten 7 helyett 8 colos, a jobban felszerelt változatokban az eddig 10 helyett 12,3 colos. Valamennyit változtak a beltéri anyagok is, bővült választható fényezések listája is és új vezetőtámogató funkciók is megjelentek az autóban.
Ezen kívül az autó hozza a Lexus élményt, az anyagok finomak, jó szagúak, és a tapintásuk is klassz, elöl a komfort, és a használhatóság is remek, a fontosabb funkcióknak van saját gombjuk, és ezek kezelése is logikus, minden megoldható benne bosszankodás nélkül. A dedikált napi kilométeróra számlálóért, HUD kapcsolóért és műszerfalvilágítás állítóért pedig külön jár a jópont.
Hátul már nem akkora élmény az utazás, minta az első sorban. 190 centivel a fejtér már pont elfogy, de legalább lábtérben még van egy szűk ujjnyi a térd és az első ülés háttámlája között. Nem az optimális az üléspozíció sem a magasra húzott térdekkel, és kilátni sem könnyű a magasan kezdődő ablakokon. Ez főleg gyerekeknek lehet zavaró, persze csak akkor, ha régimódi gyerekei vannak valakinek, akik az ablakon bámulnának kifelé, nem pedig valami képernyő előtt csorgatják a nyálukat utazás közben.
Hogy valami jó is legyen a második sorban, dupla USB-C aljzat tölti a telefonokat, mobil eszközöket és van szellőzőnyílás, illetve kétfokozatú, billenőkapcsolós ülésfűtés is hátul. Az autó klímakomfortja amúgy is klassz, ez a villanyautók nagy előnye, bár a gyors felfűtésért temérdek kilométerrel kell fizetni, amit a hatótávból vesztünk el. A kormány- és ülésfűtés télen aranyat ér, és a Lexusban jól is működik, emellett ezek használatával a kabinfűtéssel is lehet spórolni, mert meleg ülés és kormány mellett a 18 fokos utastér sem tűnik hidegnek.
Csomagtartója szerény befogadóképességű, papíron 367 literes, szinte már a két töltőkábeltől megtelik, és az autóipar talán legspórolósabb kalaptartója található benne, ami leginkább egy drótkeretre feszített nejlonharisnyára hasonlít. Nem vagyok benne biztos, hogy elbír egy kalapot. Pótkerék nincs a padló alatt, csupán a szokásos defektjavító szett. A hátsó ülések támlája két darabban dönthető, nem lesz teljesen sík az így kialakított rakfelület, viszont a csomagszállítás után visszahajtott üléstámla nem csípi maga mögé a biztonsági övet, ami kedves dolog.
Technika
A változatlan külső és minimális mértékben megpiszkált belső mellett elérkeztünk a legkomolyabb frissítésig, ami az elektromos rendszert érintette. Egész pontosan az akkumulátort, mert a 204 lóerős, 300 Nm csúcsnyomatékú, az első kerekeket hajtó állandó mágneses váltóáramú szinkronmotor teljesítménye nem változott. A villanymotort és a fordulatszám-csökkentő áttételt, illetve a differenciálművet egy házba építette a Lexus, ami a motorvezérlő elektronikával és a töltővezérlővel együtt az autó elejében található.
A padlóba épített lítiumion akksipakk viszont 54,3 helyett 72,8 kWh kapacitású lett, amivel jelentős mértékben, bő 40 százalékkal nőtt az elektromos UX WLTP szabvány szerint mért hatótávja. Ez a korábbi 305-315 kilométer helyett a frissítés után már 440-450 kilométer. Legalábbis papíron. (390 km-es hatótávnál csurig töltve sem mutatott többet a fedélzeti rendszer) Az autó csúcssebessége 160 km/óra, gyorsulása 0-ról 100-ra 7,5 mp.
Tölteni AC csatlakozóról legfeljebb 6,6 kW-tal lehet, ez 9,5 órás elfoglaltságot jelent, de az egyenáramú gyorstöltés nem a legizmosabb, itt 50 kW a maximum, és így 1 óra 20 percet vesz igénybe a „tankolás”.
Vezetés
Aki eddig csak hibrid Lexust vezetett, annak meglepő lesz, hogy az UX 300e-ben sosem indul be a benzinmotor, bármilyen vadul is tapossuk a gázpedált. Elektromos autóként, ha lehet még kifinomultabb az UX, mint hibridhajtással, az utastér roppant csendes, még autópályás tempónál is legfeljebb a tükrök felől érkezik egy kis távoli sustorgás, máshonnan nem.
Hamar hozzá lehet szokni, hogy bármilyen helyzetben, azonnal indul az autó, és bár a 204 lóerő nem valami pokoli teljesítmény, az autó kicsit nedves időben még 60 km/órás tempónál is képes akkora nyomatékot tolni a kerekek felé, hogy a gumik elkaparjanak egy-egy másodpercre. A 7,5 másodperces gyorsulással sem kell szégyenkezni, az UX 300e igazán fürge, gyors reagálású jószág.
Ugyan egy elektromos autónál más jelenti az élményt vezetés közben, mint a belsőégésű motorral, váltóval ellátott hagyományos autóban, azért a Lexusban nem csak a csendnek, eseménytelenségnek lehet örülni, hanem a precíz kormányzásnak, jó manőverezhetőségnek is. Emellett klassz a futóműve is, ügyesen dolgozza ki az átlagosnál komolyabb úthibákat is, az egészen elképesztő méretű kátyukat is.
A kormány mögötti fülekkel több fokozatban állítható a rekuperáció mértéke, – motorfék, illetve a visszatáplálás intenzitása – így mindenki a saját ízlése szerintire állíthatja ezt be. Az üzemi és az elektromos fék közötti átmenet nem igazán érezhető lassítás közben, bár a fékhatás eleinte, más autóból átülve szerényebbnek tűnik. De ez is csak megszokás kérdése.
Fogyasztása a téli időben nagyban függ a megtett távoktól és a fűtéshasználattól. Alig pár kilométeres, hosszabb megállókkal tarkított szakaszokon a 30-33 kWh feletti fogyasztás sem ritka, viszont több órás autózás közben a 20-23 kWh-s fogyasztás is hozható vele. Előbbi gyenge érték, utóbbi elfogadhatóbb. Ez otthoni áramárakkal számolva 2100-2300, illetve 1400-1600 forintos kiadás 100 kilométerenként, ami a legrosszabb esetben is csak 3 literes benzinfogyasztással egyenértékű.
Költségek
23 950 000 forintért lehet a legolcsóbban hozzájutni az első teljes mértékben elektromos hajtással készült Lexus, az UX felfrissített változatához. Mivel az elektromos UX egyféle hajtáslánccal kapható, így az árkülönbséget a különféle felszereltségi szintek tartalma hozza össze. Aki a fullos változatot venné, annak százezer forint híján 30 millió forintot kell kifizetni az UX-ért.
A metálfényezés 400 ezer, a felnire 800 ezer, és 1,2 millió forint közötti összeget lehet még pluszban elkölteni. A tetőcsmoagtartó keresztrúdjáért 132 ezer forintot kérnek, az első, oldalsó, hátsó szoknya 731 ezer forintba kerül, és 716 ezer a bőrkárpit. Különféle teljesítményű és kivitelű falitöltőket is lehet hozzá vásárolni, ezeknek az ára kiviteltől függően 370 ezer és 1,8 millió forint körül van.
Értékelés
A Lexus UX eddig is egy városban is jól használható, mozgékony modell volt, a teljes elektromosítás, illetve a legutóbbi frissítés, amely a legfontosabb tulajdonságot, a hatótávot javította a legnagyobb mértékben pedig még inkább városbaráttá teszi a Lexus kompakt crossoverét. A télen is 400 kilométer körüli hatótáv már egész jól hangzik, és az átdolgozott fedélzeti rendszer is növeli a típus vonzerejét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|