A mai autóiparban kompakt méretű szabadidő-autó nélkül a tömeggyártók nem létezhetnek. Ezek a típusok a legnépszerűbbek. Láthatóan a Hyundai is komolyan veszi az eredetileg 2017-ben bemutatott ilyen típusát. A 2023 őszén érkezett második generációval a Kona kasztnija nagyot nőtt, merészebb dizájnt kapott, és módosítottak a műszaki tartalmon is. Benzinestől a hibriden át az elektromosig mindenféle létezik a Konából, sőt, elektromosból rögtön kétféle is. Nálunk a merészebb kinézetű elektromos változat járt, a kétféle választható akkumulátor közül a nagyobbal és a hozzá tartozó erősebb motorral.
Külső
Stílusában, méretében a Kona EV egy kompakt szabadidő-autó, ami egész egyedi, merész, mégis mindenkinek vállalható dizájnt kapott az alapvető bakancssziluett mellé. Szemből az autó teljes szélességében végigfutó LED-csík, ami szokatlan, illetve az alulra, a sárvédő sarkaiba telepített fényszórók is izgalmasan néznek ki.
Mivel létezik a Konából benzinmotoros és hibrid változat is, és mind ugyanarra az alapra épülnek, hasznos, ha külsőre mégis megkülönböztethetők egymástól a különböző típusok. Az elektromos Kona delfinszerű, sima orrot kapott – nincs szükség nagy hűtőmaszkra –, egyedi a lökhárító, és segítségképpen van rajta egy töltőnyílás is.
Az sem a megszokott helyen, hanem az autó orrán. Lehet azon pörögni, hogy ez mennyire praktikus, szerintem jó helyen van ott. Pláne, ha valaki a töltőkábeleket is az autó orrában tartja. A töltőnyílás tud még egy extrát, felszereltségtől függően lehet fűthető is, és a töltöttséget négy darab világító LED-kocka is jelzi.
Oldalról nézve ezerféle vasalt él, masszív sárvédők teszik érdekessé a nagy fémfelületeket, és egy vékony ezüst csík is végigfut az ajtók és az ablakok találkozásánál, hogy az autó hátulján a tetőlégterelőben végződjön. Az autó fenekén is mélyre kerültek a lámpatestek, és itt is van széltében végigérő LED-csík. Csak itt piros.
A korábbi változatnál jelentősen – 15 centiméterrel – nagyobbra nőtt kasztni 4355 mm hosszú, 1825 mm széles, 1575 mm magas, tengelytávja 2660 mm. A méretbővülés az utastérnek és a csomagtartónak is jót tett, az elődhöz képest jelentősen tágasabb mindkettő.
Belső
Kifejezetten szimpatikus dolog, hogy a koreai márkák nem érzik szükségét annak, hogy egy elektromos autóban mindent kényszeresen átalakítsanak valami használhatatlan rémálommá, csak azért, hogy hangsúlyozzák, ez már mennyire más, mint amit eddig megszoktunk. A Hyundai Kona belseje látszólag teljesen józan kompromisszum alapján olyan, amilyen.
Megvan benne a modernség, hiszen már egy LCD-kijelző a műszerfal, és a fedélzeti rendszer érintésérzékeny képernyője is hatalmas. Ha ez nem lenne elég, akkor még a szélvédőre is kivetíti az autó a legfontosabb információkat és a szintetikus motorhangtól kezdve a komfortindex villanásainak számáig ezernyi dolog személyre szabható benne.
Fedélzeti rendszerének menüjének kezelése sem igényel különösebb erőfeszítést, a rendszer logikus, hamar átlátható, és a kijelzők képminősége is klassz. Ugyanakkor ezek nem mentek a használhatóság rovására, a gyakran használt klímakonzol megmaradt. Vannak saját gombjai, apró kijelzője, és a kormányfűtést, ülésfűtést, szellőztetést sem valami elfuserált menüben kell keresni, hanem minden kéznél van.
Komfort
Klasszak az ülések, és bár nem egy sportos modell, még némi oldaltartásuk is van a világos kárpitba csomagolt foteleknek. Kellemes a kormány fogása, finoman működnek rajta a gombok, kapcsolók, és az irányváltó karja sem foglal el helyett a középkonzolon, mert az is a kormány mögé költözött, bajuszkapcsoló formájában. Igaz, nem fel-le kell mozgatni, hanem a végét tekergetni. A világos belső kifejezetten otthonos, kellemes hely, van elég USB-C töltőaljzat, 12 voltos csatlakozó is, és vezeték nélkül is tölthetők benne az erre alkalmas telefonok.
A második sorba kényszerült utasoknak is jó dolguk van az elektromos Konában, nemcsak a fej- és lábtér elegendő, de van ülésfűtés, szellőzés, dupla, USB-C töltőaljzat és egy brutális, 16 amperes hálózati konnektor is. A 16 amperes konnektor egy otthoni porszívót, hajszárítót vagy kenyérpirítót is kacagva ellát elektromos árammal, nem csak holmi huncut laptoptöltőt.
Csomagtartója elektromos mozgatású ajtón túl található, méretre sem rossz, 466 liternyi poggyász pakolható bele alapállásban, az üléseket lehajtva pedig 1300 literre nő a kihasználható tér. A padlószint alatt annyi hely van, hogy a töltőkábelek különösebb küzdelem nélkül behányhatók ide a defektjavító barkácskészlet mellé. Hátul van világítás, csomagrögzítő fülek, és a három darabban lehajtható háttámlák visszarendezése után a biztonsági öv is a helyén marad, nem csípi be a háttámla. Aki valamiért jobb ötletnek tartja, hogy a kábeleket az autó orrába pakolja, ezt is megteheti az ott található 27 literes rekeszbe.
Technika
A Hyundai nem viccel a Konával, mindenkire lőnek vele, hiszen a dízel kivételével mindenféle hajtáslánc elérhető hozzá. Aki a hagyományos, belső égésű motorral felszerelt változatra vágyik, az 120 és 198 lóerős motorok közül választhat, 1,0 és 1,6 literes méretben, és első-, illetve összkerékhajtású kivitel is létezik a benzines Konából. Akinek a hibridek fekszenek jobban, az a 141 lóerős, elsőkerekes öntöltő hibridet is választhatja, 1,56 kWh-s lítiumion-polimer akkumulátorral.
Aki még több elektromosságra vágyik, annak tisztán elektromos Konát kínál a gyár, ami kétféle akkumulátorkapacitással is megvehető, a kisebb 48,4 a nagyobb 65,4 kWh-s, ami papíron 377, illetve 454 kilométer megtételére elég.
De nemcsak az akkumulátor méretében, hanem a motorteljesítményben is van különbség a két változat között, értelemszerűen a kisebbhez jár a gyengébb, 157, míg a nagyobbhoz az erősebb, 217 lóerős állandó mágneses szinkronmotor, ami mindkét esetben egyfokozatú fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül hajtja az első kerekeket. A százas sprintet a gyengébb 8,8, az erősebb 7,8 másodperc alatt teljesíti.
Tölteni AC-töltőről 7,2 kW-tal lehet az aksit, ez kicsivel kevesebb mint 6,5 óráig tart akkumérettől függetlenül. 11 kW-tal töltve már csak 4 óra, illetve 5 óra 40 perc a 10–100 százalék közötti töltés időigénye, 50 kW-os egyenáramú gyorstöltőn kereken 60 perc a 10-80 százalék közti töltés ideje, 100 kW-tal pedig 40 perc alatt végezhetsz ugyanezzel. Töltés közben, illetve álló helyben az első ülések egy külön gomb megnyomásával fekvő pozícióba állnak, így a töltés közbeni kényszerpihenőt komfortos henyéléssel is tölthetik az utasok.
Vezetés
Az első pillanatban furcsa volt az új Hyundai Konában ülni. Nem a megszokott, nyakig bedeszkázott bunkerből kell benne nyújtott nyakkal kikandikálni, hanem teljesen szellős, jól átlátható vezetőülésből nézhet kifelé, aki a kormánya mögött ül. Ha nem akarod megutálni az autót az első közös úton, akkor érdemes azzal kezdened, hogy a menüben kikapcsolod a táblafelismerő rendszert és a vezetőt szemmel tartó kamerát is.
Így nem fog folyton jajveszékelni, ha egy hajszállal is gyorsabban mész, mint a megengedett – autópályán hajlamos a párhuzamosan futó szervizutak korlátozásait is élesnek tekinteni. Tehát akkor sem úszod meg a figyelmeztetéseket, ha amúgy takarékos villanyautósként mindenhol 20-szal lassabban mész, mint lehetne –, és a kávéscsészével terrorizálást, pihenő ajánlásokat is megúszod.
Utóbbit úgy is ki tudod lőni, ha a rendszer szemére teszel egy sapkát, sálat, bármit. Sajnos ezt minden alkalommal meg kell tenned, az autó nem jegyzi meg, hogy nincs szükséged arra, hogy folyamatosan vészmadárkodjon. Ha ezeken túl vagy, akkor már minden szép és jó a Konában. Klasszak az ülések, a belsőnél már részletezett kezelőszervek is úgy működnek, ahogy kell.
Futómű
Felfüggesztése kényelmes, kellemes hangulatú, az átlagos úthibákat remekül kezeli, és kanyarban is csak egy kicsivel megengedőbb, mint amit ideálisnak érezni. A kilométereken át rossz minőségű úttól a váratlan nagyobb gödrökig mindennel megbirkózik, egyedül a bonyolultabb, terheléses támadást jelentő feladattal nem tud mit kezdeni – például egy hanyagul szintbe hozott vasúti átjáró kátyúval és kanyarral kombinálva –, ilyenkor sikítva feladja a küzdelmet és furcsa dolgokat művel az autó. De persze megoldja, csak érdekesen, miközben érzésre elveszti a kapcsolatot az úttal.
Kormányzása könnyed, kissé steril, de egy hasonló kaliberű autóban az ember nem is kíván tudomást szerezni mindenről, ami a kerekek és az út között történik. Viszont az autó arra és úgy megy, mint amerre és ahogy szeretné a vezető, és ez bőven elég. A kormány mögötti fülekkel állítható a rekuperáció – motorfék és visszatáplálás – mértéke, akinek ez fekszik, az beállíthatja úgy is, hogy egy pedállal, szinte a fékpedál érintése nélkül lehessen vezetni az autót.
Érdemes kipróbálni, egész kényelmes így a vezetés. 217 lóerővel fürge, agilis autó a teleextrázva 1800 kilogrammos Kona, amit a gyors reagálású, terhelésváltások nélkül folyamatosan gyorsuló villanymotorral roppant kényelmes dolog vezetni. Izgalom nem nagyon jutott bele, ez másfajta élményt kínál. A csendes, eseménymentes autózásét.
Biztonság
Vezetőtámogató rendszerei, leszámítva a folytonos aggódást, jól működnek, a távolságtartó tempomat, a sávtartó is megbízhatóan, zavaró pánikolás nélkül tették a dolgukat, a 3D-s, felülnézeti képet adó kamerarendszer is hasznos benne, és parkolóból kiállva még keresztirányú forgalmat érzékelve a kormányt is megrezgeti az autó.
Klímakomfortja remek, indulás után már pár perccel kellemes meleg érkezik a szellőzőkből. A kétállású kormányfűtés pedig villámgyorsan kapcsol és segít elfelejteni, hogy kint mínuszok vannak. Persze ez nincs ingyen, a gyors felfűtésért a saccolt hatótáv 9-12 százalékát vonja le azonnal a fedélzeti számítógép. De kit érdekel, ha nem kell tipikus villanyautósként vacogva, a szélvédő belső felére fagyott párát vakarni vezetés közben.
Hatótávja télen, a töltőről frissen lehúzva sem volt több 360-380 kilométernél. Mindezt persze fűtéssel, normál használat mellett saccolta a fedélzeti rendszer. Fogyasztása nagyban függ a használattól, a reggeli hidegindítást követő iskola, munkahely kör után 34-38 kWh-val is lehet számolni. Hosszabb úton, ahol a kezdeti fűtés energiaigénye jobban eloszlik a kilométerek között, ott már a 22-27 kWh a reális. Nyáron ennél nyilván jobb eredmény is hozható vele.
Költségek
Akinek mindegy, milyen hajtáslánc dolgozik a Kona alatt, csak minél olcsóbban szeretne hozzájutni, annak a sima benzines Kona lesz a befutó 120 lóerővel, amit már 9 299 000 forintos listaáron is elvihet. Akit vonz az elektromosság, de hosszabb távokat is autózna, annak a hibrid változat lehet az optimális választás. Ez 11 299 000 forintos listaártól érhető el.
Aki pedig a teljesen elektromos Konára szavaz, annak mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. 15 299 000 vagy 16 999 000 forintot kell előszednie, aksimérettől függően. A fullos felszereltségű Kona listaára 20 719 000 forint, de most tisztességes, 1,7 milliós kedvezménnyel is megkapható.
A metálfényezés felára 200 ezer forint, a kéttónusú festés további 300 ezer forintba kerül. A Top csomag – hőszivattyús fűtőrendszert, vonóhorog-előkészítést, intelligens csomagtérajtó-mozgatást és 3,6 kW-tal terhelhető elektromos csatlakozót tartalmaz. Ezt felszereltségtől függően 4-500 ezer forintért lehet az autóhoz megvenni, de a csúcsváltozatban mindez alapáron megtalálható.
A Hyundai Kona EV és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Kia Niro E200 Electric 64,8 kWh (204 LE) | 17 749 000 |
Opel Mokka e – 50 kWh – (136 LE) | 13 610 000 |
Renault Megane E-Tech EV60 – 60 kWh (220 LE) | 17 749 000 |
Hyundai Kona EV – 48,4 kWh (154 LE) | 15 299 000 |
Értékelés
A Hyundai Kona nem üvölt harsányan az arcodba, hogy őt vidd haza, és nem is próbál mindenféle felesleges hülyeséggel hasba akasztani. Egyszerűen csak egy komfortos, tágas utasterű, élhetően berendezett, könnyen kezelhető, érdekes autó, amely technikailag is rendben van. Mindezt tisztességes elektromos hatótávval. És még vezetni is jó, a maga nemében.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|