Nem kérdés, a Toyota GR Yaris az egyik legizgalmasabb autó, ami az utóbbi években született. Klasszikus autórajongóknak épült játékszer, amely olyan lehetőségeket és vezetési élményt kínál, amilyet drágább autók szoktak. Hogyan? A Toyota technikai potenciálját ötvözték megfelelő emberek tudásával.
Lehet még jobb? A Toyota szerint igen, így az elmúlt években folyamatosan dolgoztak rajta. 2024-re továbbfejlesztették a GR Yarist, ám nem a hétköznapi értékekben tették jobbá, hanem a versenysportból szerzett tapasztalatokkal alakították ütőképesebbé. Csak tátottam a számat, ahogy a fejlesztésről meséltek. Te is így jársz majd.
„A versenyzés azért jó, mert felgyorsítja a fejlesztést” – mondta el egy mostanáig titkos bemutatón a Vezessnek Naohiki Saito, a frissített modellért felelős japán vezető. Így született meg a „Fejlessz, versenyezz, törj, javíts!” jelmondat, amely leírja, hogy javítottak valós versenyhelyzetek nyomán a GR Yarison. A fejlesztésbe versenyzőket vontak be, de részt vett benne a Toyota Motor Corporation elnöke, Akio Toyoda, aki Morizo néven versenyeken is rajthoz állt. Addig terhelték, amíg bírta az autó. Így fejlesztették a motort, a hajtást, a futóművet, a karosszériát és a belső teret. Spanyolországban, a Jarama (e: harama) pályán mi is kipróbáltuk.
GR Yaris-gyorstalpaló
Eredetileg a GR Yaris azért született, hogy a Toyota megfeleljen az FIA homologizációs szabályainak, a rali-világbajnokság kapcsán. Ez azonos karosszériaszerkezetet ír elő egy utcai modellel, amelyből 2500 darabot eladnak az adott évben. 2021-ben érkezett volna az így épült GR Yaris WRC, ám ez a versenyautó végül nem indult, mert 2021-ben is a 2017 óta versenyző Yaris WRC-vel vett részt a bajnokságban a Toyota. 2022-re pedig új autót kellett építeni az időközben megszületett új szabályok alapján, már hibrid hajtással. Látszólag a 2022-es Toyota GR Yaris Rally1 is hasonlít az utcai GR Yarishoz, de ez már csővázas szerkezetre épül. Nem dobták ki a már kész modell terveit, hanem utcára engedték az egyik legizgalmasabb kis sportautót.
Naohiki szantól megtudtuk, hogy a hasonló méretű sportos autókat (ST Fordok, GTI Volkswagenek, Hyundai N-modellek) 88-94%-ban első autónak vásárolják, de a GR Yarist nem. Ott ez az érték csak 52%, a többiek, azaz 48 százalék kiegészítésnek, 2-3. autónak vette meg. Sok esetben olyanok vásárolták, akiknek valódi sportautók, Ferrarik, Lamborghinik állnak a garázsában. Nagyjából a vevők 15-20 százaléka egynél többször járt vele versenypályán, vagy használja ott is, 10 százalék pedig egyenesen versenyautót épített belőle. Világszerte elkelt belőle 32.000, Európában 13.000 darab, ami kétszerese az eredetileg reméltnek. Ezért nem is volt kérdés a folytatás.




