Hosszú utazásaim voltak tervben a karácsonyi időszak alatt. Több helyszín, családlátogatás, ide-oda rohangálás, meg egy prágai kirándulás. Hozzá vagyok szokva, hogy a villanyautókkal is megoldom, amit kell, végső esetre meg ott a 3-as BMW-m, ha a hatótáv meg a töltési idők nem adnák ki. Aztán bekerült ez a Peugeot 508 a naptárunkba, én meg már dörzsöltem a tenyeremet; Ide nekem a dinoszauruszt!
Már nem jellemző a nagy hatótávú dízelmotoros tesztautó az utóbbi években. Ha pedig sokat tervezek menni, ennél ideálisabb egyszerűen nincs. Az 508 kombi olyan szintű terhet vett le a vállamról az együtt töltött két hét és több mint 2000 kilométer alatt, amit mindenkinek kívánnék, aki a villanyautókra esküszik. Tudom, ez már egy letűnt kor, de pont akkor tapossák el, amikor a csúcsra ért.
Külső
Az egyik legszebb formájú autó a piacon. Pont. Akkor is ezt mondom, ha szubjektív vélemény, de szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Baromi jó ránézni, széles, lapos, sportos, az arányai is majdnem hibátlanok. Erre már majdnem úgy fordulok vissza a parkolóban, mint az E36 kupémra, ami egy új autó esetében elég nagy szó.
2023-ra frissült a külső megjelenése, ami nem minden szempontból sikerült előnyösen. Szélesre feszítették a hűtőmaszkot, ráültették a LED-es fényszórókat és megtriplázták a nappali menetfény fogait. Dizájnban nem rossz, de most tapasztaltam először ilyen megoldásnak a hátrányát, a lámpafészekben úgy megállt a hó, hogy betakarta a fényszóró felét, ez pedig nem szerencsés. Gyönyörű az új pajzsembléma, mintha már most valamilyen patinát adna a formának, ami telitalálat.
Hátul is változtak a lámpák, a nappali menetfénnyel együtt világítanak is, ami egy jó döntés a láthatóság érdekében. Ez a szélesre húzott csücskös lámpatest optikailag még szélesebbre húzza az autót, és ettől hátulról talán még sportosabb a megjelenése. Ebben a szürke fényezésben nincs nagy fantázia, ahogy a 17 colos felnikben sem, de még így is elég vonzó forma. 4778x1859x1420 milliméternyi teret foglal csak el a világból, ami elég baráti, miközben belül nagyon tágas autó.
Belső
Keret nélküli ajtóiért még mindig rajongani tudok, olyan jól áll ez egy ilyen hagyományos ötajtósnak/kombinak is. Alacsony, de széles és hosszú utasteret tárnak fel az ajtók, és tényleg sportosan mélyre huppanunk az üléseiben. Itt érkezek meg, ez nekem az otthonos, egy centivel sem szeretnék feljebb ülni ennél, mert teljesen indokolatlan lenne.
Vastag érzéssel puffan az ajtó, ahogy behúzom, mint amiben van anyag. Körben sok a gumírozott, puhított felület, a Peugeot jó anyagokkal dolgozik az 508-ban, mégiscsak ez a legmagasabb kategóriájú autójuk. Közel húzom magamhoz a pici kormányt, beállítom, hogy ne takarjon bele picit sem a fölötte látott műszercsoportba, és magamra igazítom az ülést, amennyire lehet. Itt mondjuk nincs sok lehetőség, mert alapkivitel, de ennek is sokkal jobb tartása van, mint némelyik gyártó prémiumülésének.
Még mindig penge élmény az i-Cockpit, nekem átjön az elrendezés a pici kormánnyal. A 12,3 colos digitális műszerblokk alapáras és szép megjelenítésű, a 10 colos központi multimédia szintén. Alatta billentyű gombok sorakoznak dedikált tennivalókkal és remek kattanási érzettel. Magas középkonzolján egy lyukba mélyesztett váltópöcök figyel, a régi kar sokkal elegánsabb volt, de ez most a divat.
Kettéosztott fedelű a középső könyöklő, mint egy BMW-ben, csak itt a szivacsozás nem sikerült igazán jól. Kényelmesen pont az osztáson pihentetem a karom, és még mindig érzem, hol vágta folyamatosan a kárpit alatti műanyag perem a könyökömet. Ennyi baj legyen, minden más ponton elég jól eltalált a beltér ergonómiája.
Új rendszert futtat a központi kijelző, aminek a kezelése egészen egyszerű, nincsenek benne igazán buktatók. Vezeték nélkül tudja a telefontükrözést, és nagyrészt elég stabilan is működik, csak egyszer hagyta el az Apple CarPlay-t úgy, hogy csak napokkal később sikerült újra párosítanom. A műszerblokk megjelenítése variálható, menetadatok, navigáció, vezetéstámogató rendszerek is kitehetőek fixen.
Hátul is mélyre kell huppanni, de magasabbaknak sem lesz kényelmetlen, mert a lábtér tisztességes, 180 centis magam mögött vígan elfértem. A csomagtér fedele manuálisan nyílik, mint említettem, ez itt egy alapfelszereltségű autó, mögötte pedig 530 liternyi csomagtér tárul fel. A vége annyira messze van, hogy csak a peremre térdelve értem el a csomagjaimat.
Technika
Többféle hajtáslánccal is elérhető a Peugeot 508, a 130 lóerős 1,5-ös dízel mellett szintén 130 lóerős, 1,2-es benzines változat és háromféle plug-in hibrid rendszerrel készül. Az 1,6-os turbómotorra épülő hibridekből 180 és 225 lóerős elsőkerék-hajtású változatok, valamint egy 360 lóerős Peugeot Sport Engineered választható összkerékhajtással, vagyis egy pluszvillanymotorral a hátsó tengelyen.
Az 1,5-ös HDi gyári fogyasztási értéke 5,1-5,4 liter/100 kilométer, ami az 55 literes tankkal így elméletben 1000 kilométeres hatótávot ígér egy tankolással, de akár többet is. 130 lóerő és 300 Nm nyomaték a gázolajos teljesítménye, utóbbit már 1750-es fordulatszámnál leadja.
A sima benzines és dízel is nyolcfokozatú Aisin automata váltót kap, futóműve elöl gólyalábas MacPherson, hátul pedig több lengőkaros rendszer. Vezetéstámogató rendszerei között alapáron megtalálható a táblafelismerő, távolságtartó tempomat és a vészfékasszisztens is, ezek radarja azonban nem fűtött, így hóesésben pár perc alatt lejegesedik és deaktiválja a rendszereket.
Vezetés
Elég otthonosan érzem magam a kicsi kormány mögött, semmi nem indokolja, hogy ennél nagyobb legyen. Egyszerű hétköznapi autó, ezzel meg olyan terelgetni, mintha valami szimulátor lenne csak, egészen szórakoztató. Könnyed, nincs rajta igazán visszajelzés, viszont gyorsnak érződik, keveset fordul, szinte már nevetségesen egyszerű vele a parkolás.
Furcsa azt látni a kijelzőn tele tanknál, hogy 990 kilométer, és még 20 kilométerrel később is ugyanezt mutatja, ami megnyugtató. Egy 1000 kilométeres oda-vissza túrára készültem Prágába, és ez azt jelenti, hogy ritka takarékos utunk lesz. Négyen, cuccokkal, autópályán 125-130-as tempóval a fogyasztása úgy beállt 5,4 liter/100 kilométerre, mint a szög. Miután december 23-án jöttünk visszafelé és ömlött a hó, csak a biztonság kedvéért tankoltam meg Brnónál, egyébként kibírta volna Budapestig hatótávval.
Téli gumikon, hóesésben, megpakolva ez egy tökéletes fogyasztás, amit egyébként a tankolás is igazolt, egy decit nem hazudott a fedélzeti számítógépe. Fergetegesen kényelmes utazóautó, alacsony építése miatt stabil, épp csak pihentetnem kellett a kezem a kormányon, csak szívta be maga alá az autópályát.
Van erő az 1.5 HDi-ben, nem igazán sok, de nincs bajban, ha előzni kell. Kellően jól gyorsul, van reakciója, és a hangja sem igazán csúnya, van benne valami klasszikusan ketyegős azért. Nyolcfokozatú váltója a hajtás gyenge láncszeme. Gázelvételkor a legtöbbször vitorlázó módba kapcsol, ami nem üres, de mégis szétkapcsolja a hajtást, hogy ne legyen motorfék.
Ez azért jó, mert szabadon gurulhat minimális lassulás mellett, ha rálépünk a gázra, újra összekapcsol és gyorsíthatunk. Ez a folyamat viszont nem valami szép, és minél hosszabban mentünk, annál csúnyábban kapcsolt össze, szabályosan ránt néha, ami nem kellemes érzés. Képes ugyanezt városban is. Nem emlékszem, mikor lett ilyen bizonytalan a nyolcas Aisin, de most nem túl jó használni.
Kényelmes a rugózása, kicsit hajózós, kicsit feszes, valahogy pont jó, ehhez valószínűleg a 17 colos felnikre húzott rendes ballonos gumiknak is közük van. Vezetéstámogató rendszerei alapvetően jól működnek, időben észreveszi az autókat a távolságtartó, és a sávtartó is biztosnak tűnt az úton. Egyedül a havazás babrált ki a radarral, ami lejegesedett és letiltott minden vezetéstámogatót, sima tempomatot sem engedett használni, legalább az maradhatna, ha minden mást elvesz.
Pont úgy ülök benne, ahogy nekem természetes, mélyen, viszonylag hátradőlve, érzem magam körül az autót, és ez annyira klassz! Egyetlen SUV sem képes erre, az 508-ban nincs egyik irányban sem fölösleges tér csak azért, hogy nagyobb legyen, messziről jobban lássák, vagy én magasabbról lássak mindenki mást. Mert semmi szükség rá, itt jó vezetni, utazni, és ezzel a futómű is egyetért, egy rossz mozdulata nincs, pedig a magasabb Peugeot-k tudnak azért bénázni.
Költségek
Belépő szintű Allure felszereltségű tesztautót kaptunk, ami külsőre is azonnal látszik, mivel ezen felül csak a GT és a PSE létezik, amik alapvetően nagyobb felniket kapnak. Egy ilyen dízel változat alapára 16,39 millió forint, amiből magánügyfelek 900 000 forint kedvezményt kapnak, így 15,49 millióról startol 17 colos felnikkel és egész jó alapfelszereltséggel.
Sávtartó, hagyományos tempomat, táblafelismerő, 10 colos navigációs, okostelefon-tükrözéses multimédia- és 12,3 colos digitális műszeregység szerepel benne, és az alap ülések is AGR-tanúsítványosak, csak kézzel kell állítani minden irányban. Csomagban ment bele a tesztautóba a távolságtartó tempomat, a 360 fokos kameranézet (csak két kamera) és a vezeték nélküli telefontöltő 530 000-ért. Magasabb felszereltségnél lehetne még benne éjjellátó hőkamera is.
A Peugeot 508 SW és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot 508 SW BlueHDi (130 LE) | 16 390 000 |
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (150 LE) | 17 568 511 |
Citroën C5 X 1.2 PureTech (130 LE) | 14 090 000 |
Opel Astra Sports Tourer 1.5 Dízel (130 LE) | 10 020 000 |
Értékelés
Klasszikus autó a Peugeot 508 egy olyan dízelmotorral, ami minden korábbinál tisztábban működik már, a fogyasztása pedig fergetegesen jó. Ritka kényelmes, nagyon kellemes jelenség, és nem utolsósorban van benne fantázia, egy rakatnyi stílus, és semmit nem akar kompenzálni a méreteivel. Fantasztikus utazókombi, egy igazi vonzó francia érdekes megoldásokkal, amire visszafordulsz a parkolóban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|