Régóta halljuk, hogy a kínai autók megérkeznek Európába. Már 2008-ban itthon próbáltuk a BMW X5 ázsiai koppintását, majd 2014-ben már egy Európában összeszerelt járgányt vezettünk. Mindkét történet elhalt, talán azért, mert mifelénk ismeretlen, azaz márkaérték nélküli, az itt elfogadott minőséghez képest gyengébb autókat akartak eladni itteni árszínvonalon. Érthetően nem volt vonzó a csomag.
Időközben azonban az európai autópiac megváltozott és Kína is sokat ledolgozott az autógyártásban korábban meglévő technológia hátrányából, így – főként a villanyautós piacon – jó esélyekkel indulhat a vevőkért. Már az MG térnyerése is megmutatta, hogy versenyképesek, a BYD terjeszkedése pedig iskolapéldája lehet a piacszerzésnek.
Magyarországon 2023-ban kezdődött meg a BYD modellek forgalmazása. Eddig három személyautó szerepelt a kínálatban, most pedig megérkezett a negyedik. Portugáliában próbáltuk ki az új szabadidő-autót, a Seal U-t.
A Seal U a kínai márka Ocean-sorozatának harmadik tagja, a Seal (fóka) és a Dolphin mellett, a negyedik modell itthon az Atto 3. A Seal U – először – tisztán elektromos-hajtáslánccal kerül piacra. A típus csak nálunk számít újdonságnak, Kínában már 2020 óta forgalmazzák, ott az Atto 3-hoz jobban hasonlító külsővel, de az európai piac részére módosítottak az autón. Nevében az U az angol utility (hasznosság) szóra utal. Ez a modell ugyanis elsősorban családoknak készül, ezért a praktikussága fontos tényező.
Röviden a BYD-ról
Elsősorban akkumulátorgyártással szerzett nevet a cég. A BYD autós részlegét 2003-ban hozták létre, első sorozatgyártású autójuk két év múlva került piacra. 2008-ban a BYD F3 volt a világ első sorozatgyártású plug-in hibridje. A vállalat mindent házon belül gyárt a villanyautókhoz, az akksit és a motort is. A Magyarországon 2017 óta buszgyárat üzemeltető, hamarosan autógyárat építő BYD adja el jelenleg a világon a legtöbb konnektorról tölthető autót (konnektoros hibrid és elektromos), a villanyautó eladásban a Tesla mögött a második. 2020-ban kezdetek autót árulni Norvégiában, azóta egyre több európai országban jelent meg a márka.
Külső
Hasonlóan az eddig megismert modellekhez, a Seal U rajzolata európai szemmel is fogyasztható. Nem érezni, hogy máshonnan merítettek volna ötletet a tervezők. Egyedül a hátsó spoiler C oszlopi összekötése lehet ismerős a SEAT Aronáról. Egyértelműen a Seal jegyeit követi a Seal U, így itt is a tenger mozgása, hullámai köszönnek vissza. Nincs sok kaland a sziluettben, a részletek között vannak izgalmasak.
Ennél már csak akkor lehetne konformistább a design, ha az autó oldalán lévő hullámot egyenesre húzták volna, vagy ha az oldalra is kiforduló hátsó lámpákban nem lenne törés. A bakancs formájú autó láthatóan kellően nagy hasmagassággal rendelkezik, így a padkák vagy földutak használata sem jelent majd gondot. A terepes hangulatot a körbefutó fekete műanyag elemek erősítik, amelyek egyhangúságát fémszínű betétek oldják fel.
Az ajtókkal együtt nyílik a küszöbborítás, így be- vagy kiszálláskor nem lesz koszos a nadrágszárunk. Az ajtók szépen csukódnak és nagy szögben nyílnak, így nemcsak felnőtteknek könnyű beszállni, de a gyerekülést is könnyebb betenni. Ablakait krómkeret díszíti, ami hozzátesz az autó vágyott eleganciájához.
Lámpái elöl-hátul LED-esek, elöl alapárasak az adaptív LED-fényszórók, hátul az autó teljes szélességében világító elemeket találunk, ahogy ma divatos. Számomra a leggyengébb pont a hátsó nyomtáv szélessége. Hiába a 19 colos, 235 mm széles abroncsok, az autó kissé bután áll a kerekein. Oldalanként 2-2 centi sokat dobna a megjelenésén.
4785 mm hosszú, 1890 mm széles és 1668 mm magas a Seal U. Ezzel megtartja a távolságot a más piacokon árult hétszemélyes Tanggel (4870 mm) szemben, ugyanakkor jelentősen nagyobb a nálunk is ismert Atto 3-hoz képest (4455 mm). Tengelytávolsága 45 milliméterrel nagyobb, mint az Atto 3-é, azaz 2765 mm-es. Kissé nagyobb, mint a Ford Mustang Mach-e, a Tesla Model Y vagy a Škoda Enyaq iV.
0,32-es a karosszéria légellenállási tényezője, ami jelentősen rosszabb, mint az említett modelleké, hiszen azok 0,28, illetve 0,257-es alaktényezővel rendelkeznek, ami autópályás tempónál segít csökkenteni a fogyasztást.
Belső
Az utastér még a külsőnél is könnyebben fogyasztható, ha nem lenne az óriási képernyő középen, még unalmasnak is mondhatnánk. Kellemes formák, esztétikus részletek alkotják, semmi ázsiai megoldás, ami az Atto 3 és Seal szedán belsejében azért felsejlik. Az általunk tesztelt, alapvetően sötét tónusú (lesz világos is) belsőt a fémes részletek dobják fel, és látványosak a varrások is.
Leszámítva a műszerfal tetején és az ajtó felső részén lévő részeket, az anyagminőség egészen megnyerő. Jó tapintású a bőr, fémérzetű a fém, a kormány is kellemes fogású. Könyöklői középen és az ajtókon is jól párnázottak. Az ülések, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal egyes részeinek huzata vegán bőr. Ma már nem újdonság, de még mindig szép megoldás a kristályból készült váltógomb.
Látványosan kétfelé vágja a viszonylag magasan futó középkonzol az utastér első részét. A látható részek alatt a bokánknál egy rekeszt alakítottak ki, de itt találjuk a töltőcsatlakozókat is. Az elöl ülők a két USB-C mellett 12 voltos aljzatot és két vezeték nélküli telefontöltőt használhatnak. Hátulra USB-C csatlakozó is jut, de szellőző is javítja a komfortot.
A vezető előtt 12,3 colos LCD-kijelzőről olvashatók le az adatok. Rajzolata alapvetően egyféle, de az itt látható fényes szürke helyett van fekete alapú, éjszakai változat is. A felhasználó megváltoztathatja, hogy milyen információkat akar látni. Akinek sok az ott lévő információerdő, annak jó hír, hogy a szélvédőre szép képet vetítő head-up display is elérhető.
12,8 vagy 15,6 colos képernyőn kezelhetjük az autó fedélzeti rendszereit. A rendszer pont olyan, amilyenre felhasználóként vágysz. Gyors, és a menü is egyszerűen felépített, könnyen értelmezhető ikonokkal működik. A rendszer kezeli az Android Auto és az Apple CarPlay rendszert, de ha nem a telefonunkat használnánk, akkor rendelkezésre áll a Spotify és a HERE navigáció. A hangvezérléssel is működtethető, 4G-képes rendszer mindig naprakész az automatikus frissítésnek köszönhetően.
Ugyanakkor számomra feleslegesen nagy a tesztautókban szereplő nagyobbik képernyő, nem ad jelentős pluszt, csupán annyit, hogy szellősebben elférnek a nagyobb ikonok. Elsősorban felvágásra jó, ahogy a képernyő 90 fokos elfordíthatósága sem izgalmas a harmadik alkalom után.
Alkalmazás is tartozik a modellhez, amellyel távolról többek között nyithatók/zárhatók az ajtók, ablakok, működtethető a légkondicionálás, az ülésfűtés és -szellőzés. Töltésénél pedig az jön jól, hogy lekérdezhető az akksi töltöttsége és a megtehető hatótáv. Kulcsra nincs feltétlenül szükség, mert mobiltelefonnal (vagy egy speciális kártyával) NFC funkciót használva nyitható és indítható az autó.
Mivel a legtöbb funkció a képernyőről érhető el, így gomb és kapcsoló alig akad, ám azokkal nem voltam barátságban. A portugál dugóban többször használt vészvillogót bekapcsolni könnyű, a deaktiválás már nem ilyen magától értetődő, mert a gomb nem akadt vissza. Ugyanígy a tetőablak nyitását is szokni kell, mert vagy megállt, vagy végig nyomni kellett a nyitáshoz.
Szépen formázottak a kagylószerű kialakítású ülések. Az alapvetően kényelmes ülések motoros mozgatásúak, ülésfűtés és szellőzés is jár hozzájuk.
Igen tágas a BYD Seal U, ez főként hátul tűnik fel, ahol 178 centis magam mögött úgy fértem el, hogy a térdem előtt még marad 8-10 centis hely. A hátsó kényelmet az is segíti, hogy teljesen sík a padló, nincs kardánalagút, illetve a hátsó ülés háttámlája is több fokozatban állítható. A fejtér annak ellenére nagy, hogy alapáron jár a nyitható üvegtető.
Alaphelyzetben 552 literes a csomagtartó, a hátsó üléssor ledöntésével (60:40 arányban) akár 1440 literre bővíthető. Pótkerék helyett defektjavító készletet találunk a padló alatt.
Technika
Elsősorban a neve, illetve a formatervezési jegyei kötik a Seal szedánhoz a szabadidő-autót. Míg a Seal alapvetően hátsókerék-hajtású (van 4×4 is), a Seal U első kerék-hajtású. Pedig ugyanarra az alapra, a BYD harmadik generációs e-Platformjára épülnek. Ebben az akkumulátorcsomag teherviselő elemként szerepel a két tengely közötti részen. Futóműve igényes alapokon nyugszik, elöl MacPherson, hátul multilink felépítésű.
Hajtásláncában integráltan szerepel az összes lényeges műszaki elem, így a motor mellett a jármű vezérlőegysége, a motorvezérlő, az akkufelügyeleti rendszer, a feszültségelosztó, a DC-DC vezérlő, a fedélzeti töltő is. Jár hozzá a hőszivattyú is, amely a környezetből, az aksiból, a hajtásláncból, az utastérből származó maradék hőt is képes hasznosítani, így növelve a hatótávot.
Egyetlen, állandó mágneses szinkronmotor adja a 160 kW-os (218 LE) teljesítményt, a modell végsebessége 175 km/óra. Kétféle változat készül a Seal U-ból, a könnyebb 9,3, a nehezebb 9,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, előbbinél 310, utóbbinál 330 Nm a nyomatékmaximum. A különbség a motor mellett az akkumulátorban keresendő.
Mindkét esetben lítium-vasfoszfát akkumulátor kerül az autókba, amely a gyártó szerint azért jó, mert lassú a hőtermelése, alacsony a hőleadása és kevésbé szabadul fel belőle oxigén. Az is jól hangzik, hogy nincs bennük kobalt, mangán és nikkel sem. A Comfort változat akkumulátorának kapacitása 71,8 kWh, a Designé 87 kWh-s. Előbbivel 420, a nagyobbal 500 kilométer a BYD Seal U hatótávolsága a WLTP-szabvány szerint. Tisztán városi használatra utóbbinál 674 km-t ad meg a gyártó.
Mindkét esetben 11 KW teljesítményű váltóáramú töltő kerül a Seal U-ba, de az egyenáramú gyorstöltés maximum 115 kW a kisebb és 140 kW a nagyobb aksi esetében. Ezzel az akkumulátor 27-28 perc alatt 30-ról 80%-ra tölthető, ami a hatótáv felét jelenti. A SEAL U képes külső elektromos fogyasztók energiaellátására is.
Számos vezetőtámogató rendszer segítheti a vezetőt, ezek négy radar és egy kamera jelei alapján dolgoznak. Van itt automata vészfék, adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, hátsó ütközésfigyelő, sávváltást segítő rendszer, táblafelismerő és holttérfigyelő is.
Vezetés
A Seal U-ba beülve az első benyomások rögtön pozitívak. Szemnek kellemes formák és színek halmaza fogad. Az üléspozíció szabadidő-autós, de a legalsó állásban, a sportosabb vezetőknek sem rossz. Hasonló a kormány is, kellően kihúzható, fogása egészen sportos, vastagsága szintén.
Kényelmesek az ülések, oldaltartásuk a hétköznapokhoz való, az ülőlap is elég hosszú. Jó helyen vannak a könyöklők, így hosszú utakon is kényelmesnek ígérkezik a modell.
Az autó azoknak fog igazán tetszeni, akik hagyományos, hétköznapi közlekedési eszköznek tekintik. Miért? Az úthibákat, fekvőrendőröket lazán leküzdi, mert a futóműve egészen lágy hangolású. Ám olyannyira, hogy autópályás tempónál gázelvételre is hajózik egy kicsit a karosszéria.
Megkergettük szerpentinen, ott bizony kapaszkodni kell a kormányba, mert a karosszéria dől, te meg elcsúszol az ülésben. Ez persze nem véletlen, hiszen a családoknak többet számít a komfort, mint a vezetési élmény dinamikus autózás mellett.
A kormányzás is pont ilyen alapvetően: nagyon lágy, igazán könnyű tekerni, ami városban jól jön, de a vezetési élmény szempontjából, országúton a szintetikus, visszajelzés nélküli érzés nem ideális. Menüből kapcsolható sportosabbra a hangolás, amely nagyobb tempónál javított is a kormányérzeten.
A középkonzolon lévő üzemmódválasztóval (Sport Normal Eco) csak az akkumulátor beállításán változtathatunk. Az említett menüben a kormány mellett a villanymotor reakciója is módosítható kismértékben.
218 lóerős motorteljesítmény soknak tűnhet, de egy 2,2 tonna tömegű autónál nem az. A hétköznapokon pont elég, sőt a villanymotor azonnal érkező nyomatéka miatt dinamikusabbnak hat annál, mint amit a száraz adatok mutatnak.
Kissé nyúlós a lassulás, érezhetően a villanymotor egyedül lassít a visszafogottabb esetekben, ezért nagy a kontraszt, amikor bele kell taposnunk a fékbe és az autó hirtelen agresszívebben viselkedik a tárcsákkal. Ez az említett szerpentines hajtásnál nem épített bizalmat.
Városi-elővárosi környezetben meglepően jónak tűnt a fogyasztás, a 15-17 fokos időben zajló próba során 20 kW alatti volt. Autópályán mutatott ennél többet. Az tény, hogy a többi újságíró autóiban is meglepően alacsony értékek jelentek meg. Persze az itthoni próba lesz majd a mérvadó.
Költségek
Nincs túlbonyolítva a BYD Seal U árlistája, mindössze két változat választható, és mindkettőhöz egyetlen extra szerepel az árlistán, a vörös szín (389 ezer forintért). A Comfort modell 16 334 110 forintba kerül, a Design változat 17 501 110 Ft. A két modell között az akkumulátorkapacitás, a töltési lehetőségek és néhány extra, mint a head-up display, a vezeték nélküli telefontöltés, a hifi, a központi képernyő mérete, az esőérzékelős ablaktörlő jelenti a különbséget.
A BYD 6 év vagy 150 000 km-es teljes körű gyártói garanciát ad a Seal U-ra (a villanymotorra is), a legalább 70 százalékos akkumulátorkapacitásra pedig 8 évet vagy 200 000 km-t szavatol.
A BYD Seal U és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Kia EV6 e228 RWD (228 LE – 77,4 kWh) | 23 190 000 |
Tesla Model Y (347 LE – 62 kWh) | 17 094 900 |
Ford Mustang Mach-e (269 LE – 73 kWh) | 24 200 000 |
Škoda Enyaq 60 (179 LE – 62 kWh) | 21 139 031 |
BYD Seal U (218 LE – 71.8 kWh ) | 16 334 110 |
Értékelés
A nemzetközi menetpróba körülményei semmiben sem különböztek más, mifelénk autót forgalmazó márka programjától. Az érintett hotelben korábban Volkswagen- és Toyota-rendezvény is zajlott, a kijelölt útvonalon minden évben legalább egyszer hajtunk. A sajtótájékoztató előadói tökéletesen beszéltek angolul és felkészültek voltak.
Mindez csak azért volt érdekes, mert az ázsiai márka láthatóan nem a kínai (nem rosszat jelent, csak mást) megoldásokkal hajt a sikerre, hanem alkalmazkodtak. Ha az autóhoz köthető szolgáltatásokkal – mint az alkatrészellátás, a garancia, az ügyfélpanaszok kezelése – is így tesznek, ami a korábbi kínai próbálkozásoknál nem volt alapvetés, az segít a sikerben. Mellé persze nem árt egy jó autó, jó áron.
A BYD Seal U esetében egyszerűen csak érdekesség, hogy kínai. Egyébként minden szempontból a többi modellel összemérhető autó. Kényelmes, tágas, normálisan néz ki, és az ára is minimum versenyképes.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|