Szép sikert hozott a Rapid mindkét kivitelét egyszerre leváltó Scala és az egy évvel később, 2019-ben bemutatkozott Kamiq, a Skoda legkisebb SUV-ja. Utóbbi a legkeresettebb Škoda jelenleg, még az Octaviát is megelőzi, a kettőből pedig összesen 670 000 darab kelt el eddig. 2024-ben olyan extrákkal folytatják pályafutásukat, amikkel eddig csak magasabb szinteken találkozhattunk.
A két modell annyira azonos technikai alapjaiban, felszereltségében és új extráiban, hogy a modellfrissítésükkel is egyszerre foglalkozunk most. Bár az eső ömlött Frankfurtban a nemzetközi vezetés alatt, így is elég sok kiderült a két újdonságról.
Külső
Kezdjük először a Scalaval, aminél szembetűnő változást hozott a ráncfelvarrás. A korábbi tortaszelet fényszórók alsó csücskeiből lecsentek egy darabot, így egy kicsit szúrósabb a tekintete. Jól áll neki ez a kis morcosság, a pufibb pofazacskók és a határozottabb vonalvezetésű első lökhárító. Változott a lámpák belső rajzolata is, a magasabb felszereltségű modelleknél elérhető LED mátrix egység nappali menetfénye két-két darabból áll, ezzel egyéni megjelenést kapott a teljes Skoda kínálatot nézve.
Kevésbé feltűnően változott a Kamiq, maradtak az osztott fényszórók és a formájuk sem változott, cserébe viszont a belsejük egészen más. A nappali menetfény egységében kristály köveknek tűnő prizmákon keresztül világítanak a ledek, az alsó egységben pedig az új mátrix egység vetítőlencséje kaphat helyet.
Változtak némileg a hátsó lámpatestek is, de csak kitöltésükben, és megújultak a színek, valamint a 16-18 colos felni kínálat is. Egészen látványos darabok is bekerültek, van olyan, ami nagyon hasonlít az Enyaq villanyautón használthoz, szinte teljesen burkolt, és élőben látva valahogy ez passzolt leginkább a Scalához.
Monte Carlo sportos kivitel
Mindkét modellből elkészült a sportos Monte Carlo változat, ami technikailag nem, de külsőben elég sokat változtat rajtuk. Ezek nagy része is azonos, ott az új, szélesebb, szögletesebb hűtőmaszk, ami ezekre a változatokra feketében kerül fel. Mélyebbre húzott lökhárítók, vékony fekete küszöb toldatok, a Kamiq esetében fekete tető és mindkettőnél 18 colos felnik viszik a külső dizájnt, egy-egy mandzsettával a sárvédőkön.
Kicsit többet mutat a Kamiq ezen a téren, lökhárítóinak alsó burkolati részeit háromfelé osztották, ettől kicsit marconább és egységes is. Egyik modellen sincs kamu kipufogóvég, de azért úgy formázták a lökhárítókat, hogy oldalanként kis rácsozott kilépő éleket kapjanak, ezek még abszolút a jó ízlés határain belülre estek.
A legfontosabb extra ezekben a Monte Carlo modellekben a két első sportülés, ami alapáron jár hozzájuk és fergetegesen jó tartásúak. Komoly az oldaltámasz, jó a tömés, fejtámlákkal egybe épített a háttámla és a kárpit többféle szövet, ami sportos modellhez jobban passzol, mint a bőr vagy műbőr. Karbon mintás betétek, piros élek, perforált bőrkormány szerepel még benne.
A modellek méretei:
Hosszúság (mm) | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Tengelytáv (mm) | Csomagtér (l) | |
Scala | 4362 | 1793 | 1471 | 2649 | 467-1410 |
Kamiq | 4241 | 1793 | 1531 | 2651 | 400-1395 |
Belső
Emlékeimben sokkal egyszerűbb autónak rémlik mindkettő, most viszont legalább annyira összetettek anyagaikban, mint egy Octavia vagy Superb. Annyira azonosak, és ugyanazokat az újításokat kapták, hogy nem fogom ketté választani őket, innentől minden igaz lesz mindkét modellre.
Cseréltek egy csomó műanyagot újrahasznosított alapanyagúakra, ami nem rontott a minőségen. Sőt, azzal sikerült javítani, hogy a műszerfalra alapesetben újrahasznosított műszálas szövet borítás kerül. Ez olyan trükkösen változtat a komfortérzeten – jó irányba – , mintha egészen más autóban ülnénk.
Penge az összeszerelés, a Mercedes sírva könyöröghet a receptért és a patentekért, mert a Škodának sokkal jobban sikerül ma már a minőségérzet. Erre a csehek lehetnének büszkék is, de ez itt inkább alap elvárás, hogy minden alkatrész masszívan a helyén legyen.
Digitális megoldásokban javult a Scala és a Kamiq is, felárért már 10 colos digitális műszerblokk is kérhető, és az alap multimédia sem kisebb már 8 colnál, a feláras pedig 9 col átmérőjű. Csak az erősebbik rendszerhez volt szerencsénk a menetpróbán, ez pedig egy kimondottan jól és gyorsan használható multimédia. Könnyen pörögnek a beállítások, hamar párosodik az Android Auto és az Apple CarPlay is, a megjelenítés pedig tízpontos, gyönyörű képet ad mély feketével és gazdag színekkel.
Fejlődött a csatlakozók töltési képessége, 45 wattra emelték az USB-C-k teljesítményét és 15 wattra a vezeték nélküli töltőpadét. Ez külön hűtő ventilátort is kapott, mivel a telefon ilyen töltésnél már erősen melegszik. Plusz jó pont, hogy elérhető helyre kerülnek a csatlakozók és a töltőpad felülete gumírozott, nem csúszkál rajta a telefon.
Motorosan nyílhat az ötödik ajtó, ami 467 literes csomagtartót tár fel a Scalaban és 400-at a Kamiqban, mindkettőben mankókerék figyel, ha felhajtom a padlót. Sok idő eltelik, mire átnézem a Simply Clever megoldásokat is, a csomagtérben rögzítők, szatyorakasztók és egy felakasztható, kosárszerű vászon is rendelhető. Lehet szemetes az ajtókban és átalakítható rendszerezővel adott kis tároló a kardánalagúton középen. Aztán ott vannak az alapáras kellékek, mint az esernyő vagy a jégkaparó a tankbetöltő fedelében, ami most először nem láthatósági sárga, hanem szürke, mivel újrahasznosított műanyagból készül.
Technika
Azonos padlólemezre épülnek, az MQB A0 kisautós építőkészletére, ehhez képest elég nagy modellekről van szó. Motorkínálatuk azonos, háromhengeres 1.0 TSI kérhető 95 lóerővel ötös kézi váltóval, vagy 115 lóerővel hatfokozatú kézi és hétfokozatú DSG opcióval. Elérhető hozzájuk az evo2 motorcsalád 1.5 TSI-je is 150 lóerővel, szintén kézi vagy DSG opcióval.
Az 1.0 literes motor erősebb lett, az 1,5-ös négyhengeres hengerlekapcsolását pedig átprogramozták. A motor hamarabb éri el a rendszerhez szükséges hőfokot és 500 fordulatszámmal alacsonyabban tudja deaktiválni két hengernél a gyújtást és az üzemanyag adagolást részterhelésen, vagyis szélesebb tartományban válthat takarékos üzemre. Mindegyik motorban 350 bárra emelték a befecskendezés nyomását, a fúvókák pedig már 10, hajszálnál is vékonyabb lukon keresztül porlasztják a benzint az égéstérbe.
Fényszórótechnikában komoly a változás, a kitakargatós mátrix LED a magasabb kategóriájú modelleknél jellemző, de már a Scala és a Kamiq is elérhető ilyenekkel. Egyelőre ezeket kipróbálni nem tudtuk az eső és főként a világosban vezetés miatt, de várjuk, hogy a hazai tesztautók megérkezzenek. A gyári videók és a fejlesztők szerint több fényforrást (autót, biciklit, rollert…) is ki tud takarni egyszerre.
Több fontos vezetéstámogató rendszer is szériában kerül a Scalába és a Kamiqba is. Ezek között ott az első ütközés megelőző rendszer vészfék asszisztenssel és gyalogos felismerővel. Sávtartó, táblafelismerő, automata fényszóró kapcsolás is szerepel az alapmodellekben is. Az adaptív tempomat és a LED mátrix fényszórók feláras extraként szerepelnek.
Vezetés
Már messziről is jól áll a Scalanak ez az új fényszóró, a változás elég látványos. A széles autóparkból Monte Carlo változatok jutottak mindkettőből 1,5-ös turbómotorral, ami már csak emiatt, plusz a sportülések miatt is a legérdekesebb. A 150 lóerő ebben a kategóriában elég szokatlan, 110-130 lóerő a jellemző, így ezzel akár sportosnak is nevezhető a Scala és a Kamiq is.
Eddig a Fabiában csak DSG váltóval volt érhető el ez a motor, de az új modellekben kézi váltóval szerelik alapból. A Scalaban próbált hatfokozatú kézi váltó feszes, pontos, a helyzethez képest váratlanul jól súlyozott is. Ugyanez igaz a kormányzására és a sportosra vett lukacsos borítású kormányra is. Kiváló a fogása, talán csak a pozícióján lehetne javítani, kicsit közelebb jöhetne, úgy lenne igazi a vezetési póz.
Pedálkiosztása jó, bakancsban is bőven elfértek a lábaim, viszont a kuplung furcsa módon nehéz, és fölengedni sem lehet a legpontosabban, de ez talán csak a tesztflotta autóira lesz igaz. Ezzel a motorral korábban is meg voltunk elégedve, tisztességesen húz, négyhengeressége miatt a hangja és a karaktere is kulturált. Repíti ezeket az 1,3 tonna alatti autókat, aki vágyik némi sportosságra a hétköznapokban, az ebben meg fogja találni.
A Scala Monte Carloval meg lehet érezni, milyen 220 felett, legalábbis a kézi váltóssal épp 1-el lehet fölé menni. Bár a Kamiq csúcssebessége 214 a DSG váltóval, a vizes német Autobahnon szemerkélő esőben 170-ig dinamikusan gyorsított folyamatosan, és 195-ig bírta, ami a helyzethez képest szép teljesítmény. Az is, hogy a zajszint 110 és 195 között egy pillanatra nem változott, elenyésző sustorgás csupán a szél- és kerékzaj, a Kamiq hangszigetelése remek.
DSG váltóval próbáltuk a Kamiqban ugyanezt a motort, ami hasonlóan az utóbbi években tapasztalthoz, nem a legkulturáltabb duplakuplungos váltó. Nagyot csúsztatva indul, lefelé váltva néha ránt és bizonytalannak tűnik. Mentségére szólhat, hogy fölfelé villámgyors és észrevétlen a váltása, de a többit figyelembe véve, mintha ez a váltó egyre csak rosszabb lenne minden új modellben.
Kiválóan tart a Monta Carlo sportülése, nem vagyok kigyúrva és csak átlagosra nőttem, de vállban pont az én méretem, így könnyen lehet, hogy sokan szűknek is találják majd. Az összeszerelése miatt az egész utastér elég masszívnak tűnik mindkét modellben és a Kamiqban sem ülök feltűnően magasan. Nem lennék meglepve, ha a külső csak optikai csalódás, és az ülések valójában ugyanolyan magasan vannak.
Hátul olyan skodásan tisztességes a lábtér, 180 centis magam mögött a térd tér mindkettőben 10 centi körüli, amitől elég kényelmes itt bent a hely. Hangulatosak a megvilágítások az ajtókárpitokban és a lábtérben. Összességében mindenhez elég jó hozzányúlni, ezek már messze nem alsókategóriás autók és Škodán belül is nagyon sokat javultak mondjuk egy előző Octaviahoz képest.
Költségek
A Škoda konfigurátorában már az új modellekre vonatkozó árakat lehet megtalálni. Ezek alapján a Scala 7,73 millió forintról indul 95 lóerős háromhengeres motorral, a Kamiq pedig 8,35 millióról ugyanezzel. 150 lóerős változatért minimum 8,5 és 9,3 millió forintot kell fizetni, a DSG felára 600 000 forint. Csomagban elérhető extrákkal szerelhető fel mindkét modell, amik között az új LED Matrix fényszórókért 580 000 forintot kell fizetni.
Értékelés
Látványosan fejlődött mindkét modell minőségben, kidolgozásban és felszereltségben is. Nem mintha óriási gond lett volna velük korábban, de most a Scala és a Kamiq vásárlók is határozottan azt érezhetik az autókban, hogy kapnak törődést és minőséget a pénzükért, amit mostanában egyre kevésbé tapasztalhatunk az új autókban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|