Igazán különleges autó járt nálunk teszten. Olyan autó, ami 10 éve még a céges flották alapját adta, egy racionális, dízelmotoros kombi. Ma mindenki SUV-t vesz, egyre inkább a benzines és hibrid modellek pörögnek a piacon. De nézzük meg mit kínál és milyen ma egy ilyen, szebb időket is látott „dinoszaurusz”.
Külső
Bár a legújabb generációs Astra a DS 4-gyel és a Peugeot 308-cal azonos padlólemezre épül, a három modell külsőre mégis nagyon különbözik egymástól. Mindnek megvan a saját karaktere, és mindegyikre jutottak izgalmas részletek is. A kombi Opelen ugyan kevesebb, mint az ötajtóson – ott a C-oszlop környékén a D-Kadettet idéző csíkozás is látható, de ez a kombiról lemaradt – de a fekete plexibetét – Vizor – már megtalálható ezen is. A fényes fekete felületek feltűnnek még a ködlámpa környékén, a felnin, és az autó fenekén, a diffúzor-betéten is.
Egyedi még a LED-es nappalifény csíkja is, aminek formája a hátsó lámpában is visszaköszön, illetve a csomagtartó ajtajának aljára kiírt Astra felirat, és a tetőben található, függőlegesre állított pótféklámpa is. A kombi karosszéria 4642 milliméter hosszú, tükrökkel 2062 mm széles, – tükrök nélkül 1860 mm – 1443 mm magas, tengelytávja 2732 mm, amivel szinte minden irányban több helyet foglal, mint a ferdehátú testvére. Az ötajtós változat ugyanis 4374 milliméter hosszú, magassága 1441 mm, tengelytávja 2675 mm, szélességük megegyezik,
Belső
Belseje modern, jó minőségű anyagokból, tisztességesen összerakott utastér, de nem túl izgalmas. Az alul minimálisan lapított, háromküllős, gombokkal rendesen telerakott, jó fogású kormány mögött digitális műszerfal található, ami látszólag egybe nőtt a középkonzolon lévő, másik kijelzővel. Grafikailag nem túl fantáziadús amit látunk, és sok lehetőség nincs is arra, hogy alaposabban átrendezzük, mit is lássunk, legfeljebb a héttér színét tudjuk módosítani rajta. Szerencse, hogy a lényeges adatok a szélvédőre is kivetíthetők. A fedélzeti rendszer menüje is pár perc alatt átlátható, és nem kell elővenni a kezelési könyvet ahhoz, hogy értsünk mindenhez. Működése gyors, képminősége pedig kifejezetten jó, és képes vezeték nélküli telefontükrözésre is.
Ülései kényelmesek – nem véletlen, az Opelekbe rendelhetők a német hátgyógyászok páholya által elismert, AGR (Aktion Gesunder Rücken) minősítésű fotelek – állítható az ülőlap hosszúsága, magassága és a deréktámasz pozíciója. Hely pedig hátul is van benne annyi, hogy 190 centivel nem volt problémám sem a plafon, sem a vezetőülés közelségével. Nagyok az ajtózsebek, van apró redőnnyel elrejthető pohártartó, mély üreget rejt a könyöklő, van kis rekesz a napszemüvegnek és két USB-C aljzat a mobil eszközök töltésére. Hátra már csak egy jutott, de legalább van a hátsóknak is saját szellőzőjük.
Kényelmes a szinte észrevehetetlen fokozatválasztó kapcsoló, a legjobb, hogy leállításnál nem kell szolgamód P-be rakni, ha leállítjuk a motort, megteszi magától az autó. A középkonzol környékén és a kormányon lévő fényes, fekete zongoralakk viszont egy istencsapása, főleg annak, aki molekulafóbiás. Már néhány porszem, vagy karcolás is annyira elcsúfítja, hogy na.
Jó ötlet, hogy a klímát gombokkal és az érintésérzékeny kijelzőt bizgerélve is lehet állítani, és a hifinek is van rendes hangerőszabályzója és zseniálisra sikerült a head up display magasságállítása, ezt ugyanis a külső tükörállító gombbal lehet a megfelelő pozícióba mozgatni.
Csomagtartója alapfelállásban 597 literes, ami 1634 literre bővíthető a hátsó ülések háttámlájának ledöntésével, amit akár a csomagtartóban lévő karokkal is meg lehet tenni. (A sima Astra csomagtere 422-1339 literes) A raktér padlója alatt egy másik rekesz is található, ide lehet elrejteni a kötelező felszereléseket, vagy amit mindig magunkkal akarunk vinni, de csak ritkán van rá szükség. Csomagrögzítő fülek, szatyorakasztó, és világítás is segíti a csomagtartóban rendezkedést és vannak oldalzsebek, 12 voltos csatlakozó a hűtőtáskának, akárminek.
Technika
Opel Astrát jelenleg háromhengeres benzinmotorokkal, vagy négyhengeres dízellel lehet rendelni. A benzinesek egyformán 1199 köbcentisek, csak teljesítményben van közöttük különbség, a gyengébb 110, az erősebb 130 lóerős, előbbi 205, utóbbi 230 Nm-es forgatónyomatékkal. A dízel 1498 köbcentis, 130 lóerős, csúcsnyomatéka 300 Nm. Váltóból hatfokozatú kézit kap a gyengébb benzinmotoros változat, hatfokozatú kézit, vagy nyolcfokozatú automatikus választható az erősebb benzineshez, a dízel viszont csak automatával kapható.
Emellett 156 lóerős tisztán elektromos Astra is szerepel a kínálatban, és hogy a környezettudatos, de hatótávparával megáldott vásárló is találjon magának Astrát, konnektorból tölthető hibrid is készül belőle, ami már 180 lóerős. A PHEV változat alapja az 1.6 literes, 150 lóerős és 250 Nm nyomaték leadására képes benzinmotor, ami mellett egy 110 lóerős villanymotor is dolgozik. 12,4 kWh-s akkumulátorával a legfeljebb 60 kilométert képes tisztán elektromos hajtással megtenni. Szóval dízeltől a benzinesen és hibriden át az elektromosig minden létező hajtáslánccal elérhető.
Vezetés
Kifejezetten üdítő dolog a mindent elborító SUV, hibrid, elektromos és ezek kombinációiból álló tesztautók tengere után beülni egy ennyire klasszikus, vagy más szemszögből nézve éppen ódivatú autóba. Egy dízel kombiba. A 130 lóerős motorral az 1483 kilogrammos autó – 45 kilogrammal nehezebb az ötajtósnál – mindent megcsinál, amit kell. Az 1750-es motorfordulatszámtól érkező 300 Nm-es nyomatékkal városban is lendületesen, rugalmasan lehet autózni. Igaz, a 10,6 másodperces gyorsulással nem különösen sportos, de a legtöbb helyzetben nem érezni, hogy ennél több kéne.
Nyolcfokozatú váltója villámgyorsan és finoman kapcsolja a fokozatokat, nem nagyon lehet zavarba hozni, emellett a meredek emelkedőn felfelé, tolatva parkolást is finoman, nagyobb izgalmak nélkül képes levezényelni vele a rutintalan sofőr is. Csupán a tolatókamera furcsa működéséhez kell hozzászokni, mert amikor kezd elfogyni a távolság az autók között, kezdene érdekessé válni a mutatott kép, akkor átvált valami kretén nézetre. A start-stop rendszer viszont ebben is utálatos, leginkább a megállást és az azonnali elindulást nem tudja kezelni, és nem is egyszerű kikapcsolni. Ez a bizonytalankodás akkor a legidegesítőbb, amikor a forgalomban valaki beenged, te már mennél, az autó meg még a motorindítással vacakol.
Utastere még autópályán is csendes marad, és a klassz, kissé feszes, tempós kanyarokban is megbízhatóan működő futóműnek hála a kerekek felől sem szűrődik be különösebb zaj, legfeljebb a nagyobb úthibákat jelzi egy egy tompa puffanás. Kormányzása jól eltalált, pontos, nem túl könnyű, de a városi manőverezés, parkolás sem viseli meg benne a sofőrt, fordulóköre 10,7 méteres.
Vezetőtámogató rendszerei azt tudják, amit kell, bent tartják az autót a sávban, figyelmeztetnek a holttérben ólálkodókra, és a sebességkorlátozásokat is megismerik, de nem kergetnek az őrületbe a folytonos jajveszékelésükkel. Az autópályás, országutas és városi dugóban araszolós szakaszokat is magába foglaló teszthét után a fedélzeti számítógép 5,4 literes fogyasztást mutatott, ami a valóságban ennél valamivel több, 5,6 literes átlag lett.
Költségek
Opel Astrához legolcsóbban 8 790 000 forinttól juthat, akinek ez az álma. Ennyi pénzért az alap benzinest lehet megkaparintani, 1,2 literes, 110 lóerős motorral, hatfokozatú kézi váltóval. Benzinesből 12 330 000 forintig lehet feltornázni az árat a gazdagabb felszereltségi szinttel, és a nyolcfokozatú automatikus váltóval. Az 1,5 literes, 130 lóerős dízelmotoros Astráért legalább 10 520 000 forintot kérnek el, de itt már alap a nyolcfokozatú automatikus váltó is. A csúcs dízel Astra 13 120 000 forint. A kombi karosszéria felára szinte minden esetben 300 ezer forint, egyedül az automatikus váltóval felszerelt „Ultimate” kivitelnél nagyobb, ott 350 ezerrel kell többet fizetni a nagyobb puttonyért.
Fényezésből az alap fehér, amiért nem kell plusz forintokat fizetni, a metál és gyöngyház fényért 220, a szintén gyöngyház, de kobalt kék színért pedig 300 ezer forintot számolnak fel. A karosszéria színére fújt tető 20 ezer, a vonóhorog előkészítés 260 ezer, a risztaó 150 ezer, a pótkerék előkészítés 20 ezer forintba kerül. A teljes árlista itt található, és jelenleg akciós ár is szerepel benne, ami Opel finanszírozással érvényes, és 500 ezer forint mínuszt jelent a listaárból. A gyártó alapból 5 év, vagy 200 ezer kilométer garanciát ad az autóra.
Az Opel Astra ST 1.5D és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot 308 SW BlueHDi 1499 cm3 (130 LE) | 12 110 000 |
Ford Focus kombi 1.5l EcoBlue A8 (115 LE) | 12 490 000 |
Skoda Octavia kombi 2.0 TDI (115 LE) | 12 838 676 |
SEAT Leon kombi 2.0 TDI DSG (150LE) | 12 417 044 |
Opel Astra Sports Tourer 1.5 D 8AT (130 LE) | 10 820 000 |
Értékelés
Modern formájával, praktikus és élhető utasterével, kellően erős és takarékos dízelmotorjával a kombi Astra talán nem egy divatos valami, de együtt élni vele nagyon jó. Szeretném azzal zárni, hogy mindenki hülye, aki nem egy tágas, dízel kombival oldja meg a mobilitási feladatait, de akkor semmivel sem különböznék egy önérzetes kerékpáros/villanyautós hittérítőtől, aki szerint csak egy egyetemes megoldás létezik mindenre, és tessék mindenkinek azt használni. Így inkább azt mondom, hogy a dízelmotoros, kombi Astra – és az ehhez hasonló autók – még mindig messze a legjobbak, ha sok cuccal kell nagy távolságokat leautózni. Mindezt fájdalommentes fogyasztással.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|