Éveket dolgoztak azon a Ford európai központjában, hogy a 2021-ben hivatalosan is leleplezett új Bronco nálunk is megjelenhessen. Most úgy érzem, minden perc megérte a munkájukat, mert ezt az autót a világon mindenkinek ismernie kéne. Tisztességes öncélú hobbiterepjáró, amin egy pillanatig nem gondolkoznék, ha azt mondanák, „Tessék, mostantól mindenhová ezzel kell járnod.”
25 év után készült újra Ford Bronco, és ezt a nevet most nem úgy próbálja elkoptatni a Ford, mint a Ghiát, a Vignalét vagy a Pumát. Az új modell értékei pontosan ugyanazok, mint az eddigi összes generációnak, és ezeket megőrizve ültették át a modern világba teljes sikerrel.
Külső
Aki egy kicsit is jártas az autótörténelemben, annak elég egyszer ránéznie, és tudja, hogy ez egy Bronco. Nem azért, mert az orrára van írva, hanem mert az összes formai játéka az ős modellt idézi, az pedig legalább annyira ikonikus, mint a Willys Jeep. Szögletes fazon, a lehető legrövidebb túlnyúlásokkal, komoly hasmagassággal és meredek szélvédővel. Ránézésre a Jeep Wrangler távoli unokatesója, hiszen ugyanaz a szellemiség. Csak a Broncón valahogy minden jobban kitalált, de ez inkább a későbbiekben lesz érdekes.
Kétféle változatban készül. A Badlands az igazi két zárható differenciálművel, terepgumikkal és fényezetlen kerékjárati ívekkel, míg tesztautónk, az Outer Banks kicsit puhányabb, városiabb. Valójában kevés értelmét látom ebben a környezetben. Fényezett kerékjárati ívei vannak és hagyományos utcai gumiabroncsai, és ezektől pont hiányérzetem támad, mintha nem lenne kész.
Ennek is lebontható a teteje több szekcióban, elöl kettő, középen egy, és hátul is egy jókora darabban külön levehető. Az elsőkhöz nem, a hátsóhoz viszont kell szerszám, amit a Ford nem ad a Broncóhoz úgy, mint a Jeep a Wranglerhez, de annyi baj legyen. Ennek a szélvédője nem hajtható le, de így is pont eléggé lecsupaszítható az autó az érdekesebb kirándulásokhoz, ehhez pedig jó ötlet volt fix helyre építeni a tükröket, így lebontott ajtókkal (mert azokat is le lehet szedni) is marad tükör.
Több karosszériaeleme is műanyagból készül, például az ajtók, amik keret nélküliek is, vagyis nagyon könnyűek, egy ember pár perc alatt le tudja kapkodni őket. Hossza 4,8 méter, szélessége 1,93 méter, tengelytávja 2949 mm. Mindehhez 1963 mm magas, és a hasát 261, illetve 237 mm magasan hordja, attól függően, hogy a városiasabb, vagy a terepesebb kivitelről van szó. Fontosak még az autó terepszögei is, ami elöl 41 fok – az Ineos Grenadier-é 37,9 fok, de a Wrangleré is kisebb, 36 fok – hátul pedig 33 fok, gázlómélysége 80 centiméter.
Belső
Ez az autó első sorban a funkcióról szól, így a belső komfortja csak kis százalékban érdekes tényező. Miután mindent úgy terveztek, hogy bírja a koszt, vizet, sarat, miegymást, ezért a legtöbb anyag váratlanul masszív. Sok a vastagon gumírozott elem, a könnyen mosható műanyag és az az érzésem, hogy a legtöbb helyen a karcolásoknak is ellenáll, de ezt nem próbáltuk ki. A kedvenc részletem a műszerfal két szélére került vastag gumi kapaszkodó beleírva, hogy Bronco, beszálláskor ezeket érdemes használni.
Sajátos az ergonómiája, hogy az ajtókat egyszerű legyen levenni, nincs bennük vezeték, az ablakemelők kapcsolói középre kerültek. Ez nekem nem furcsa, mivel a 2000-es évek elejéig minden BMW-ben is így volt. Nincs külön ablaktörlő kapcsolója, csak egy kar figyel a kormány mögött, ezzel kell intézni mindent, ami érdekes, de ilyet is láttunk már.
A keskeny pult teteje két kijelzőt árnyékol a műszerfalon, az egyik a műszeregység, a másik a multimédia. Utóbbi Sync 3 rendszert futtat, ami a régebbi Ford rendszer és ez érződik is rajta, szaggat, lassú, még a betöltéskori animáció is csúnyán akadozik. Eljárt felette az idő, ennél minőségibb rendszet mutat már szinte mindenki.
Nincs ekkora baj a műszeregységgel, több beállítás ezen is elvégezhető és egészen könnyen kezelhető a kormányról, a megjelenítése pedig szép. De a Bronco nem a kijelzőkről meg a digitális kapcsolatokról szól, hanem a valódi kalandokról. Ezért jó, hogy hátul is könnyen elférnek hárman, a háttámla nem olyan meredek, mint egy pickupban, így nekik ez nem is száműzés.
504 literes raktérbe pakolhatóak a kempingcuccok, a padlóból pedig kihúzható egy masszív vas lap, aminek a teherbírása 270 kilogramm. Oldalra nyílik a hátsó ajtó alsó fele, az üveg pedig felfelé, nem túl praktikus, de én minden bepakolást élveztem, jó móka így hajtogatni egy amúgy is mókásnak tűnő autót.
Technika
2,7 literes V6-os duplaturbós motor a Bronco szíve. 335 lóerőt és 563 Nm nyomatékot teljesít alapvetően hátsó kerékre, de kapcsolható összkerékhajtás mindkét változatba bele kerül. Tízfokozatú automata váltó jár hozzá, a Badlands kivitelekben pedig zárható hátsó és első differenciálmű is. Merevtengelyes hátsó hídját Panhard rudakkal csatolták a karosszériához, amik komoly mértékben engedik a tengely mozgását, miközben mereven is tartják a futóművet.
Az első tengely dupla lengőkaros futóművéhez csak a Badlands kap lecsatolható stabilizátor rudat, de az Outer Banks is képes segíteni terepen a fordulást a nyomaték oldalankénti szabályozásával. Felező fokozat is választható a középső tekerő kapcsolón a kétkerékhajtás és az automata összkerékhajtás mellett. Ezekkel együtt hagyományos vezetéstámogató rendszerek is szerepelne benne, mint a sávtartó, távolságtartó tempomat és vészfék-asszisztens.
Vezetés
Már a beszállás is élmény egy ilyen Broncóba. Vaskos és nehéz a kilincse, miközben az ajtó pille könnyű és kicsi. A bejutás kicsit szűkös, mert magasra kell lépni, de a fejemet már be kell húzni hozzá, minden tisztességes terepjáró ilyen. Tökéletesen ülök a kormánya mögött, ami azt jelenti, hogy a lábaim majdnem nyújtva, a kormány mégis közel, a testtartásom pont olyan, ahogy azt szeretem, mintha alacsonyabb építésű autóban ülnék.
Ehhez képest persze a buszsofőrökkel szemezek és a kamionosokkal is tudnék pacsizni, annyira magas a Bronco. Gombnyomásra kel életre a V6-os EcoBoost, ami a helyzethez képest furcsán kulturált járással örvendeztet meg. Európában egy ilyenhez azonnal a dízel ketyegést párosíthatnánk, de ez az autó Amerikából jött, és ha nem is V8-at, de egy tisztességes hathengeres motort hozott magával. Alapjáraton észre sem lehet venni, hogy jár a motor, elég szürreális, de nagyon jó élmény.
6,7 másodperc alatt képes 100-ra gyorsulni a Bronco, ami első körben nem tűnik annyira hihetőnek, aztán nagy gázra úgy megjön a hangja, hogy csak kapkodom a fejemet. Elöl-hátul mindenhol szól a motor, betölti az utasteret ez az éles reszelés, aminél egy V8 szebben szólna, de ebben a világban ma már ez is a jobbak közül való.
Rajtnál az egész autó megemelkedik és megindul, mint a homok az IFA platójáról. A tízfokozatú váltó most már egész jónak tűnik, élete kezdetén 4-5 éve a Mustangokban szörnyen rossz volt, mára talán sikerült helyre tenni a vezérlését, ezért lehet, hogy észre sem veszem a működését, föl-le terhelésen és lazán vezetve is ugyanolyan simán és gyorsan váltogat.
Feltűnően stabil a Bronco, úgy megy egyenesen, mint bármilyen hagyományos autó, míg például egy Wranglert folyamatosan igazgatni kell. Ez elengedett kormánnyal is tartja az irányt. Rázkódik, remeg, mint minden merevtengelyes, alvázas terepjáró és pickup, ezzel tisztában kell lenni, ha valaki mindennapi használatra tervez a Broncóval.
Ez az Outer Banks kivitel a városi verzió és főként az utcai gumijai miatt inkább kerültem vele a sárosabb helyeket. Ez főként azért hátrány terepen, mert ezek a gumik nem dolgozzák ki magukból úgy a sarat, mint a terep gumik, ha pedig megtelik sárral, teljesen elveszti a tapadást, onnantól pedig hiába minden összkerékhajtás. Kavicsos százaz talajon viszont fantasztikusan mozgott a Bronco.
Még a bokáig süllyedő homok sem zavarta igazán, bekapcsolt összkerékhajtással mintha szilárd talajon forgolódtam volna. Még az sem zavarja, hogy nincs zárható hátsó differenciálműve, úgy táncolt keresztbe, hogy öröm volt nézni és hallgatni a motor hangját. Ritka masszív, nagyon jól koordinálható autó, vezetve sokkal kisebbnek tűnik, mint amekkora valójában.
Fordulóköre jelentős, de nagyon óvatosan lehet vele manőverezni, így szűk helyeken sem igazán gond vele mozogni. Fékrendszere elektronikus rásegítésű, nem mechanikus membrán vezérli, ezért könnyebben alkalmazkodik különböző útburkolatokhoz és gyorsabban vezérli a fékerőt és a blokkolásgátlót is. Ha bekapcsol az ABS, akkor sem vibrál a fékpedál, a fékezési érzet pedig minden felületen nagyjából pont ugyanolyan, elég jól adagolható.
Kormányzása könnyű, a kilátás minden irányban egész jó, a szűk szélvédőt kell igazán megszokni és azt, hogy a motorháztetőt végig látjuk magunk előtt.
Költségek
30,7 millió forint az Outer Banks kezdőára, és 32,3 a terepesebb Badlands kivitelé. Alap a bőr ülés, a LED fényszórók, a kétzónás klíma, a darabokra szedhető tető, a kapcsolható összkerékhajtás és a Sync 3-as multimédia rendszer is, a Badlandshez pedig a két zárható differenciálmű és az utcán is használható terep abroncsok. Pótkereket mindenképpen kap, de a Bronco lovas ponyva rá már 91 000 forint extra.
Vonóhorog és csomagtér rendszerező rendelhető csak hozzá, minden más az alap csomag része. Így a kihúzható vas plató hosszabbító is, valamint az első darabokhoz még ajándék sátort is ad a Ford, ami az autó hátuljához rögzíthető és önmagában nagyjából félmilliós tételt jelent. Egyetlen hasonló autó található a piacon, a Jeep Wrangler, amiből már csak négyhengeres benzinmotoros plug-in hibrid kivitel érhető el és 32,6 millió forintnál kezdődik.
A Ford Bronco és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Bronco 2.7 EcoBoost Outer Banks (335 LE) | 30 700 000 |
Jeep Wrangler 4xE (380 LE) | 32 670 000 |
Toyota Land Cruiser (204 LE) | 34 680 000 |
Land Rover Defender 110 D300 (300 LE) | 33 137 000 |
Értékelés
Ritka izgalmas járgány a Ford Bronco tele érdekes részlettel, amikért érdemes végigpörgetni a galériát. Ezek megmosolyogtató kedves dolgok, miközben az autó igazán komoly terepjáró, ami minden környezetben jól használható, hétköznap sem kényelmetlen, ha pedig úgy esik, hogy nem akarunk aszfalton közlekedni, légvonalban is elboldogul a legtöbb helyen. Ez a V6-os motor is megéri a pénzét akkor is, ha 15 litert eszik, passzol hozzá, így kerek a Bronco élmény.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|