Már a 2002-es első generációs Porsche Cayenne sikere mutatta, hogy a felsőbb kategóriákban sincs értelme barikádokat emelni a SUV áradat ellen. Előbb-utóbb mindenhova utat törtek maguknak, aki pénzt akart keresni, az időben felugrott a vonatra. A számok pedig azt mutatják, hogy jól tették, a Lamborghini nagyot kaszál az Urus-szal, a Rolls-Royce szekerét a Cullinan tolja (ez a legkeresettebb modell a legendás luxusmárkánál), a Bentley pedig mi másra építené a pénzügyi sikert, mint egy testes, húsos szabadidőautóra.
Ez a Bentley Bentayga, aminek masszív sikereit jól mutatják az utolsó üzleti év adatai: a cég 15 174 autót adott el, és ennek 42 százaléka Bentayga volt. Ez a bitang batár tehát nem más, mint egy krómba forgatott, V8-as motorral rotyogó pénzgyár, a leggazdagabbak zsírjának lefölözője.
Mert a 2,2 milliónyi forintért adott Candy Red fényezés, az 1,2 milliós karbonból készült dekorációs csomag mögött ez bizony egy Audi építőkészletből felhúzott, egyedi luxussal kirúzsozott Q7/Q8. Azt adja, amire a vevők vágynak, egy határozott, és mindenki számára nyilvánvaló jelét a gazdagságnak. De milyen mindez belülről? Mit tud a 2015 óta kisebb változtatásokkal gyártott luxus-SUV pár órás rövid randevún?
Ezekre a kérdésekre kerestem a választ az 550 lóerős Bentley Bentayga S volánja mögött.
Külső
Habókos bácsika röhögött az ellenőrön a 17-es villamoson, az üléshuzat kissé nedves, nem akarom tudni mitől. 450 forintos jeggyel zötyögök az Albertfalva kitérőig. Innen gyalog trappolok a metsző szélben a Porsche Centrumig, ahol a hazai Bentley kereskedés kis luxuskuckója helyet kapott. Csak a Bentayga S állt a szalon előtt, és képezett elég súlyos, 2,4 tonnás kontrasztot a villamos világa után.
Ezt tudja a Bentley, a klasszikus márkajegyek megtartásával emelkedik ki a szegény ember prémium SUV-jai közül. Nem is mernek hozzányúlni, a Bentley átrajzolásával eddig egyetlen tervező sem akarta megégetni magát, mindegyik egyforma mióta a márka összeszedte magát a kétezres évek elején a Continental GT-vel. Két kerek körlámpa, gigászi. masszív de egyszerű hűtőrács, domborodó ívek a motorháztetőn, és a sárvédőknél. Egyfajta izmok, amelyek a Continental GT és a Flying Spur világából származnak.
Ez a nagybetűs JELENLÉT, amit a szárnyas B-betű ad, pedig csupán 58 milliméterrel hosszabb, és 28 milliméterrel szélesebb a Q7-esnél. Erre azért figyeltek a tervezők, nincs látható közös elem, bár családtag, nem mondanánk meg, hogy a Cayenne, Touareg, Q7 a Bentayga fivérei.
5,14 méterével majdnem olyan hosszú mint a BMW X7-es (5,15 méter), kerekei a téli szettel 21 colosak, de a nyári abroncsok már 22 col átmérővel kerülnek fel. Aki nem akarja, hogy holmi bajor családi kisbusz lepipálja, annak van nyújtott tengelytávval készült EWB típusjelű kivitel, 5,3 méteres teljes hosszal, hátul két királyi kényelmet kínáló fotellel.
A tesztautó viszont mezei verzió (már ha létezik egyáltalán Bentley szinten ilyen), aminek különlegessége az S, vagyis a sportos csomag. Ez egyfajta lopakodót varázsol a Bentaygából, a krómozott hűtőrács, ablakkeret, egyéb fényes kiegészítők helyét fekete dekoráció veszi át, egyediek a lökhárítók, nagyobb a légterelő, és van ahol a lakkozás mögött valódi karbonszálas műanyag sejlik fel.
Belső
„Kérem vigyázzanak, a soft-close ajtók puhán záródnak.” – Mondaná a recsegő géphang, és itt kezdődik a valódi dimenzióugrás a 47-es villamos világától. A maguktól behúzódó ajtók trükkjét rengeteg típus tudja, de a belteret csak kevés autóban szabhatjuk annyira saját szájíz szerint, mint egy Bentaygában. A kormány, a műszerfali bőrök és a biztonsági öv színe, árnyalata is egyénileg meghatározható, gyakorlatilag bármilyen kérést teljesítenek a gyáriak.
Szó sem lehet vegán darálmányról bőrkárpit helyett. A Bentley üléseire olyan északi országok magas területein legelő marhák (kizárólag bikák) bőre kerül, amelyeket az éghajlat miatt nem zaklattak a rovarok, így nem tették tönkre az értékes alapanyagot.
Egyedi varrásmintával, saját üzemükben készülnek a mestermunkák, ahogy az opciós fabetétek, és egyéb dekorációs kiegészítők. A tesztautóban konkrétan fa helyett karbonszálas műanyag tükröződött a vaskos lakkréteg mögött, elvégre ez egy sportos darab. Ezen a téren tud pluszt felmutatni a Bentley egy kispolgári Audival szemben, vastagon lakkozott felületek mögé rejtett munkaórák százait. A letaglózó luxushangulatot a Q7-es Audiban is megtalálható bajuszkapcsolók törik meg, de még a tetőn lévő konzol is teljesen azonos alkatrész.
A fedélzeti rendszer is átlagosnak hat 2024-ben, nem gyorsabb, szebb mint bármelyik prémium német SUV megoldása, van vezeték nélküli mobilos kapcsolat, a 10,9 képernyő tartalma nem kap főszerepet a Bentley Bentayga belterében.
Egy mély levegő elég hogy kacagva felejtsük el az Audi géneket, és bátran szívhatjuk teli a tüdőnket, mert a Bentley belterében csak testünkből törhetnek elő káros gázok: A klímafunkció újdonsága a külső és belső levegő szemcsetartalmát mérő szenzor, amely automatikusan belső keringetésre vált, ha a külső levegő szennyezett. Sőt, az alagutak előtt automatikusan lezárja a belső levegő útját, kímélve a belül ülők egészségét. Eközben a V8-as 272 g/km szén-dioxidot köp a többi közlekedő orra alá: valamit valamiért.
Ergonómia? Persze, hogy tökéletes, a német autógyártás szabadon engedett kezei finomították itt a belteret, minden a megszokott helyen, a Volkswagen ősi szabályai szerint kapjuk meg a kezelőszerveket, szerencsére még a villanyos modellekre szabott, betegesen gombmentes időkből. Gomb, tekerő, kapcsoló van itt bőven, tényleg a kétezres évek elejét idézi a Bentayga, komplett klímakonzolt kapunk, felette pedig még egy gombsort, amivel gyakorlatilag minden lényeges funkció elérhető az érintőképernyő nélkül. Aki nem bírja az ujjlenyomatokat, az így megoldhatja a mindennapokat.
Ülései maximálisan kényelmesek, puhák mégis tartanak amennyire kell, és a masszázsfunkció egész hatékony, nem csak szuszogva hullámzik a háttámla, érezhető nyomáspontjai vannak a rendszernek.
A magasra húzott középkonzollal a vezető kellemes kuckót kap, kemény műanyag pedig nincs még a lábtérben sem, a puha borítású műszerfal után már kárpit jön, ahogy az illik százmilliós ár felett. A második üléssor lehetne a Bentayga legizgalmasabb része, a 2023-as ráncfelvarrással az eddig csak hosszított verzió extrája, a két külön luxusfotel (Airline Seat üléscsomag) már a „sima” Bentayga esetén is elérhető. Félig fekvő, aprólékosan állítható üléspozíció jár ezekhez, de a tesztautóban az ötüléses konfigurációval a megszokott helyet találtam. Természetesen kényelmes itt is az autó, a hátul ülők pedig külön képernyőn érhetik el a nekik szánt információt, és állíthatják a klímát.
Leghátul 484 liternyi tér várja a Louis Vuitton bőröndkészletet, hátul luxusfotelekkel ez az érték már csak 392 liter. Ezen a téren a konkurencia többet ad, az Aston Martin DBX (632 liter) és a Rolls-Royce Cullinan (600 liter) fara is nagyobb.
Technika
A Bentley Bentayga is az angliai Crewe-ban készül el, de előtte még Banburyben fényezik a németországi Moselben gyártott karosszériát. A motorpalettából eltűnt a csúcsmodell, az autóskártya nyerő száma, a W12-es blokk. Maradt a V8-as duplaturbós benzinmotor négyliteres kivitelben 550 lóerősként, és a V6-os háromliteres konnektoros hibrid 449 lóerővel.
A Volkswagen csoport elemei igazán a hajtásláncnál érhetőek tetten: 48 voltos rendszer működteti az aktív kanyarstabilizátorokat, összkerékhajtású és hagyományos, nyolcsebességes automataváltó csatlakozik a két turbóval lélegezetett 90 fokos hengerszögű nyolchengereshez. Ennek maximális teljesítménye 550 lóerő, de ennek a testnek a mozgatásánál igazán a 770 Nm forgatónyomaték jön jól.
Vezetés
Hiába hordja a sportosság jegyeit a Bentayga S verziója nem egy X5 M. Nem cél meghányatni szegény utasokat, így a keményebb hozzáállás kimerül a karcosabb hangú kipufogóban, Sport módban feszesebben tartó futóműben és persze a lehengerlő gyorsulásban. Mert azért 550 lóerő még 2,4 tonnát is elcipel a vállán.
Már 2000-es fordulattól rendelkezésre áll a maximális, 770 Nm nyomaték, így igazi mozdonyként húz a Bentayga minden sebességi fokozatban. Kell egy szusszanás, amíg a turbók életre kelnek, de onnan lehengerlő a mutatvány.
A zsírosan, de diszkréten morgó nyolchengeres alfestésével 4,5 másodperc alatt megvan a 100 km/óra, és később sem fogy ki a szuflából. Egészen 290 km/óráig kergethető, ami lássuk döbbenetes élmény lehet elsősorban a külső sávban haladóknak.
Ütős, de a bitang erős villanyautók demokratizálták a tüdőből levegőt kiszorító gyorsulást. A Bentley mutatványát bőven lepipálja a BMW iX M60 ami 3,8 másodperc alatt ugrik százra, sőt egy koreai „közlekedőedény” a Kia EV6 eGT e585 dupla motorral még brutálisabb: 3,5 másodperc a 0-100 km/órás érték. A Teslákról pedig ne is tegyünk említést.
Húsz éve még ezért volt élmény beülni egy Bentley volánja mögé, de akkorát lépett előre az autóipar, hogy ma már nem esik le az ember álla,s ha százig tart a száguldás. Ekkora testtel pedig a 290 km/órás végsebességnél nem kell több, ennek megközelítését jobb elhessegetni a hazai úthálózaton. Talán nem is hiányzik a villanyautók hirtelen hátbavágó megindulása, ez méltóságteljesebb, urasabb, de azért elmorzsolunk egy könncseppet a búcsúzó W12-esért, ami a Speed kivitelben 635 lóerővel és 900 Nm nyomatékkal mutatta meg ki az úr.
A magabiztos ringás élményét a légrugózással kombinált, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul Multilink futómű méltóságteljesen, puhán hozza. Szakadékszerű kátyúkon suhanunk át rezzenéstelenül, nincs hirtelen mozdulat, a kormány súlyos, és ráérős, a sávok között cikázás nem a Bentayga asztala. Nem is kell neki, azért a masszív fekete hűtőrács, és a kristályszerű dupla LED-lámpapár a több sávos utakon általában előzékeny autósokat eredményez.
Városban azért teher az öt méter feletti hossz, de a magas üléspozíció, és a klasszikus bakancsforma jól kilátást ad, a parkolást természetesen fejlett kamerarendszer segíti, de intézhetjük kívülről is, az autó mellett állva, mobilos távvezérléssel. Ezen túl természetesen megkapta azokat a modern extrákat, amelyek egy ilyen szabadidőautóba kellenek, az adaptív tempomatot, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, vagy az automatikus vészfékrendszert is továbbfejlesztették a legutóbbi ráncfelvarrás során.
Visszafogottan duruzsol a nyolchengeres, az igazi akusztikai dobást az audiorendszer adja menet közben. 2,6 milliós tétel, de ez tényleg a csúcs, az 1780 wattos, 20 hangszórós Naim hifi koncerttermet varázsol a Bentley belteréből.
Költségek
A specifikációs lap szerint ennek a Bentley Bentaygának az ára 254 611 euró, vagyis pár forint híján 100 millió forint. Ebből 55 ezer euró az extra, 20 millió forint, és ez a gyári összeállítás ára, tehát erre jönnek még a helyi adók, egyéb költségek, így itthon egy ilyen Bentley Bentayga már 130 millió körül mozog, mire hazagurulhatunk vele. Szédítő, de az alap Rolls-Royce Cullinan innen, a 140 milliós tartományból rajtol, és határ a csillagos ég.
Persze ezen a szinten a filléreskedés nem illendő, a Bentley konfigurátora például nem köp ki konkrét árat magából, az összeállítást a gyártónak elküldve kapunk árajánlatot, amire vagy rábólintunk, vagy nem.
Értékelés
Tényleg akarom érezni a különlegességet, hagyni, hogy a technika igazolja a 130 milliós vételárat, de valahogy nem ragad magával a hangulat. Lehet tényleg a BMW iX M60 emléke teszi, lehet, hogy csak a csúcstechnikáért rajongó kocka vagyok, akit a legfrissebb újítások hoznak lázba, és nem a 32 angol varrónő által dupla gyémántmintával megvarrt, döglött tehén.
Ha levesszük a sebességváltó mozgatásához lenyomást igénylő szárnyas B-betűt, a műszerfalon ülő órát, meg a vaskos krómmal befutattott kallantyúkat, akkor a felszereltség, az autó viselkedése, ereje, extrái alapján ez egy bitang erős Audi Q7, személyi szabó által varrt stílusos öltönyben.
Azt adja, amit az eladások alapján a vásárlóközönség keres: egy messziről, szabad szemmel látható árcédulát. Mert ha a 47-es villamoson kezdesz el regélni a Barcelona-külsőn frissen vásárolt nyaralódról, akkor hülyének néznek, egy Bentaygából kiszállva viszont készpénznek.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|