A Volkswagen Tiguan sikersztorija valamikor 2007-ben indult, amikor a furcsa nevű autót – a tigris és leguán szavakból tapasztották össze a Tiguant – a Frankfurti Autószalonon bemutatták. Azóta megérkezett a második generáció is a típusból, túl van egy ráncfelvarrráson, és tavaly júniusban megérkezett a méretben nagyobb Touareg és a kisebb T-Roc közé belőtt szabadidő-autóból a legfrissebb, harmadik kiadás is.
7,6 millió darabot adtak el a VW Tiguanból, mióta 17 évvel ezelőtt elkezdődött a típus pályafutása. Ennyi idő alatt a Volkswagen-csoport legnépszerűbb modelljévé nőtte ki magát, és Európa kedvenc szabadidő-autója is volt a Tiguan.
Külső
Bevált dolgon nem jó változtatni, bár ezt az autóiparban aránylag nehéz kivitelezni, mert változtatni muszáj. Így a Tiguan sem kerülte el a sorsát, és a 2016-os második generáció után tavaly megérkezett belőle a harmadik változat. Ami annak ellenére, hogy teljesen új modell, külsőre nem is nagyon tér el a sikeres előd megjelenésétől.
Hangulatra, méretre is szinte ugyanaz maradt az új, MQB Evo platformra épülő kasztni, ezt a paltformot használja a Golf és a Passat. 4539 milliméter hosszú, azaz 3 centivel hosszabb elődjénél az új VW Tiguan, a többi mérete változatlan maradt, így 1842 mm széles, 1660 mm magas, tengelytávja pedig 2676 mm. Mivel akár könnyebb terepre is lemerészkedhet vele a gazdája, a technikai adatok között a terepszögeket is megadta a gyár, ezek elöl 15,9, hátul 18,6 fokosak.
A második és harmadik generáció közötti különbségek talán így látszanak a legjobban:
A frissített megjelenésű kompakt szabadidő-autó határozottabb, de talán egy kissé vidámabb orrkiképzést kapott, más lökhárítóval, és változtak a fényszórók is – a Tiguan megkapta az IQ.Light HD fantázianevű LED-mátrixos, tudományos, a két oldalon összesen 38 400 világító pixelt tartalmazó fényszórókat is, amiket ráadásul éjszaka látványos LED-csík köt össze. Hátulra a ma jellemző, az autó teljes szélességében futó lámpa került.
A finomított formatervnek van kézzelfogható előnye is, az autó közegellenállási együtthatója 0,33-ról 0,28-ra javult.
Belső
Miután sok kritika érte a Volkswagen elmúlt években alkalmazott műszerfali ergonómiáját, úgy látszik, a márkánál kezdenek visszavenni az érintésérzékeny felületetek használatából. A Tiguan kormányán maradtak az igazi, nem virtuális gombok, kapcsolók, és a két első utas közötti térbe is került egy forgatható, nyomkodható tárcsa. Jó, azt nem bírták ki, hogy ne tegyenek a közepébe egy érintésérzékeny OLED-kijelzőt, de sebaj, lehet forgatni is a többféle funkció kezelésére alkalmas tárcsát. Ezzel a szerkezettel válthatunk üzemmódot, módosíthatjuk a hangerőt, vagy választhatunk a vezetési profilok között.
Ha kicsit jobban körülnézünk a belsőben, akkor az előbb említett gombon kívül az is feltűnhet, hogy a fokozatváltó karját megszokott helyén hasztalan keresnénk, a váltó vezérlője a kormány mögé, egy bajuszkapcsolóra költözött. Egy jó vastag bajuszkapcsolóra.
Természetesen vannak irgalmatlan nagy képernyők is, a vezető előtti műszerfal 10,25 col képátlójú, és ott van a fedélzeti rendszeré is, ami alapból 12,9 colos, a jobban felszerelt Tiguanokban pedig 15 col képátlójú. Ezen felül head-up display-t is rendelhet, akinek ennyi világító, információt mutató felület kevés a boldogságához vagy épp beéri kevesebbel is, de azt szeretné úgy is látni, hogy nem veszi le a tekintetét az útról.
Ülései légkamrás deréktámasszal és masszázsfukcióval is feldobhatók, van fűtő- és szellőzőfunkciójuk, így nem meglepő, hogy könnyű megtalálni a kényelmes beállítást. Igaz, hosszú órákat nem ültünk még benne, de a rövid távokon komfortos benne mindkét első ülés. Kevésbé látványos változás, de a magasaknak jó hír, hogy javult a korábban sem éppen szűk fejtér, elöl 9, hátul 10 milliméterrel lett távolabb a plafon. Eddig sem volt nyomasztó hátul utazni a Tiguanban, most pedig a feláras üvegtető alatt is bőven marad fejtér 190 centiméteres emberek feje fölött. Sínen tologatható a hátsó pad, ha a korábbinál nagyobb befogadóképességű csomagtartó 652, lehajtott háttámlákkal pedig 1650 litere kevésnek bizonyulna a csomagoknak (615 liter volt az előző Tiguané).
Az anyagminőség átlag fölötti, a kijelzők képminősége pazar, és ami hasonlóan fontos, nem tükröződnek a felületek, és az ujjlenyomatok is kevésbé látszanak meg rajta a szokásosnál. Ugyanezt a középkonzol fényes feketéjéről már nem lehet elmondani, de nem is meglepő, hogy a zongoralakk felület kényes, minden rákerülő molekula meglátszik rajta. Tisztességes az összeszerelés minősége is, az ajtók masszívan csukódnak, a mozgatható dolgok, berendezési tárgyak használata közben olyan érzése van az embernek, hogy ezzel sokáig nem lesz baj.
Fedélzeti rendszere új menüt kapott, ami gyors, kényelmes, jól átlátható, és a rengeteg funkció ellenére is könnyen kezelhető. Egyik nagy előnye, hogy aránylag fájdalommentesen kiiktatható – két mozdulattal – a sebességtúllépésre figyelmeztető, kötelező EU-s nyafogás. Vannak valódi vezetőtámogató funkciói is, fejlett rendszerek segítenek biztonságosan sávot váltani, vagy éppen benne maradni, az autó képes magától fékezni az akadályok előtt, és felismerik, értelmezik a közlekedési jelzőtáblákat is.
Ellenőrzi, hogy figyeled-e az utat, szükség esetén segít utánfutóval manőverezni, és parkolórobot is kerülhet bele, amivel úgy lehet vele ki- vagy beparkolni, hogy nem is ül senki az autóban. Így akár 50 métert is lehet „távirányítani” a Tiguant. Töltőpontból akad elég az autóban, elöl, hátul is van USB-C aljzat, és ami ritka, két telefont is lehet benne egy időben, vezeték nélkül tölteni.
Jutott apró poén is az autóba, hátul, a bal oldali ablakon egy tigris, a jobb oldalin egy leguán sziluettje látható. Akinek egynél több gyereke van, az sejtheti, hogy ebből remek harcok lesznek, a délceg tigris oldalán ülő gyerek egész biztosan legyíkarcozza majd a szerényebb érdekérvényesítő képességű kisebb, leguános testvérét.
Technika
Népszerű modell a Tiguan, így a Volkswagen mindenkire lő a vele. Készül belőle dízel, benzines és többféle hibrid is. Dízelből kétféle szerepel a választékban, mindkettő alapját az 1968 köbcentis, soros, négyhengeres turbós blokk adja, csak az egyikben 150, a másikban 193 lóerőt illetve 360, 400 Nm forgatónyomatékot sajtoltak ki belőlük. Az erősebb változat 4Motion összkerékhajtással érkezik, – a Tiguan 4Motion rendszere Haldex kuplungra épül, aminek lényege, hogy a hátsó hajtás egy elektronikusan vezérelhető, gyors reagálású tengelykapcsolóval csatlakozik a hajtáslánchoz. Ha jobban elmélyednél a különféle összkerék-hajtási rendszerek működésében, akkor itt mindent megtalálsz róluk – a gyengébb változat sima elsőkerék-hajtással.
Benzinesből is kétdarabos a kínálat, itt is egyforma, 1984 köbcentiméteres, turbós, direkt befecskendezéses motorra épülő, de különböző teljesítményű változatok érhetők el, a gyengébb 204 az erősebb 265 lóerős. Benzinesből csak összkerekes kivitel létezik, és kézi váltóval nem is rendelhető az új Tiguan, kizárólag hétfokozatú, duplakuplungos automatikussal.
Készül még a Volkswagen Tiguanból hibrid is, 48 voltos lágy hibrid és konnektorból is tölthető akkumulátoros hajtáslánccal is elérhető lesz az új modell. Állítólag a lágy hibriddel 0,5 literes fogyasztáscsökkenés érhető el. Kivétel nélkül mind az 1498 köbcentis, négyhengeres turbós benzinmotorra épülnek, a lágy hibridek 130, 150 lóerősek, a PHEV változatok pedig 150 és 177 lóerő teljesítményűek, de nekik besegít a villanymotor is, így a kombinált rendszerteljesítményük 204 és 270 lóerő.
Az összes hibrid elskerékhajtású, de sebességváltójuk eltérő: így a- lágy hibridek hétfokozatú, addig a konnektoros változatok hatfokozatú dupla kuplungos automata váltót kapnak, utóbbiaknál a villanymotort is ide, a váltóba építették be.
Teljesen átdolgozták a PHEV rendszert, jóval nagyobb és hatékonyabb, folyadék temperálású lítiumion akkumulátor szerepel benne, amely a korábbi 10,6 kWh-s helyett 19,7 kWh kapacitású. Ezzel a 100-110 kilométeres tisztán elektromos hajtással megtehető táv sem irreális, és ami a konnektorból tölthető hibrideknél ritka, egyenáramú gyorstöltésre is alkalmas, legfeljebb 50 kW-os teljesítménnyel. Emellett a rendszer sima váltakozó áramú (AC) töltés is gyorsabb lett, már 11 kW-tal is tölthetők a telepek.
Vezetés
Menet közben a leginkább a csendes utastér tűnt fel az új Volkswagen Tiguanban, amit legtöbbet az 1.5 eTSI motorral vezettünk, 150 lóerős változatban. Igaz, ebben a nyári guminak és a príma minőségű francia aszfaltnak is volt szerepe, a dupla oldalablak és a hangszigetelt szélvédő mellett. Futóműve kifejezetten komfortos, amit a rengeteg Nizza környéki fekvőrendőrön, pontosabban a járda szintjére megemelt gyalogátkelőhelyeken áthajtva is tapasztalhattunk. A papíron talán kevésnek tűnő 150 lóerős motor mégis élvezetesen vezethetővé teszi az autót, hiába bő 1,6 tonna az önsúlya, 9,1 másodperc alatt el lehet vele érni a 100 km/órás sebességet. Nem kiemelkedően jó eredmény ez, de a kategóriájában nem számít rossznak.
Pláne, hogy a jól hangolt futóművel parádésan viselkedik tempósabb kanyarokban is, egy pillanatra sem érezni benne, hogy jaj, miért ilyen magas ez az autó. Igaz, valószínűleg a gyererekek ide oda szállítása közben ezt kevés anyuka fogja megtapasztalni. A Tiguan megkapta a Volkswagen új generációs DCC Pro adaptív felfüggesztését, amelyben egy helyett két szelepen keresztül áramlik a lengéscsillapítóban lévő folyadék. Nyomó- és húzófokozatban külön-külön szelepen, így pontosabb, gyorsabban reagál a lengéscsillapító az útfelület egyenetlenségeihez. Akinek túl sportosnak tűnik az autó, annak érdemes megfontolni, hogy a tesztautón lévő 20 colos kerék helyett valami kisebb felnit válasszon, vastagabb gumival.
A DSG váltó megszokott karcosságának a lágy hibriddel megtámogatott Tiguanban már nyoma sincs, sokkal finomabban, szinte észrevétlenül kapcsolgat a fokozatok között. És mindezt nagyon gyorsan. Jól működnek a vezetőtámogató rendszerek is – már volt róla szó, hogy a sebességkorlátozó táblák felismerése és a figyelmeztetés gyorsan kikapcsolható – de az adaptív tempomat és a vészfékasszisztens is rendesen végzi a dolgát. Szól, amikor kell, és csak elvétve rémül halálra minden indok nélkül. Jól eltalált a kormányerő is, nem túl sportos és a lágyságától sem kell fintorogni egyetlen férfinak sem. Méretéhez képest jól manőverezhető az autó, bár a 11,7 méteres fordulókör nem hangzik annyira menő eredmények.
Költségek
Az új Tiguan legolcsóbb változata 14 488 337 forintért vihető haza, ennyi pénzért a 150 lóerős benzinmotoros változathoz lehet hozzájutni. A dízelmotoros Tiguan ára 17 457 472 forinttól indul, és egyelőre a Tiguan R-Line 2.0 TDI DSG 4Motion a legdrágább a sorban, ezért 19 850 800 forintot kérnek. Extra fényezésre 60 és 426 ezer forint között változatos összegeket lehet elherdálni, de jutott egész izgalmas extra is a listába, a közel 1,4 millió forintos kedvezmény.
Szóval érdemes átlapozni a listát, mert botorság lenne egy ilyet nem beikszelni. A panoráma üvegtető 530 ezer, a sportfutómű 140 ezer, a helytakarékos pótkerék 41 ezer, a head up display 278 ezer forintba kerül, és persze vannak változatos összetételű csomagok is. Az aktuális árlista itt található.
A Volkswagen Tiguan és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (150 LE) | 14 488 337 |
Ford Kuga 1.5l (150 LE) | 13 610 000 |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi LP (150 LE) | 10 599 000 |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild-Hybrid (140 LE) | 13 149 000 |
Értékelés
Okosan nyúlt hozzá a Volkswagen a legnépszerűbb modelljéhez. Sikerült kívül belül úgy modernebbé tenni a Tiguant, hogy tényleg minden porcikája jobb, használhatóbb lett. Praktikus, szellős utastér, néhány apróságtól eltekintve jól kezelhető belső, remek futómű, és csendes motor. Ezt kapja, aki elgondolkodik a VW emblémás, kompakt szabadidőautón,a Tiguanon. És még a motorválasztékba sem lehet belekötni, van itt minden, a racionális dízeltől az erős benzinesen át a takarékos és zöld hibridekig, PHEV-ekig, amik akár 100 kilométert is elmennek elektromosan egy töltéssel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|