Nem kell megfeszülnie a kínai autógyártó PR-részlegének, hogy jó híreket közöljenek a márkáról. 2023 utolsó negyedévében a Tesla 485 ezer, a kínai versenytárs 526 000 autót adott el, 2026-tól termelhet az első európai gyáruk Szegeden, és a kontinensen egyre több helyen tudja megszerezni a márka valamely értékesítési ranglista első tíz helyének egyikét. A forszírozott európai expanzióban lévő autógyártó a minap tartotta a Seal U nevű elektromos SUV magyarországi premierjét. Így azután, hogy korábban Portugáliában vezettük az autót, itthon is vezethettük.

Külső

Konvencionális, jól befogadható terepjáróformába öltöztették a designerek az autót. Nincs túltolva semmilyen részlete, magabiztos kiállású autó. A Seal U méreteiből fakadóan is elég öntudatos szereplője a forgalomnak. Hosszúsága 4785, szélessége 1890, magassága 1668 milliméter.

Szokatlanul gyenge az alaktényező egy elektromos autótól, a 0,32-es érték jóval elmarad a mértékadónak tekinthető Škoda Enyaq iV 0,257-ről induló légellenállási együtthatójától. Az autó farán elhelyezett típusjelzésben az U a használati értékre, az angol Utility szóra utal a Sports Utility Vehicle (SUV) rövidítésből.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 1

 

A Seal U arányai a belső égésű motoros korszakot idézik, átlagos hátsó és első túlnyúlása van, így a 2765 milliméteres tengelytávolság 5 milliméterrel kisebb, mint a 4264 milliméteres, de 277 centis tengelytávú ID.3-é. Sok villanyautóban az akkuk térigénye miatt kell sajátságosan kitolni a kerekeket az autó sarkaiba.

Mindössze hatféle fényezés közül választhatunk, viszont a metálfényezések alapáron járnak. A leglátványosabb közülük az Emperor Red (császári vörös), ez az egyetlen feláras szín 389 000 forintért.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 85

Hosszúsága 4785, szélessége 1890, magassága 1668 milliméter. Viszonylag nagy túlnyúlásai miatt a tengelytávja rövidebb, mint a 4,26 méteres VW ID.3-é

Belső tér

Ötüléses autó a BYD Seal U, hétszemélyes nincs belőle. Beszállás után meghatározóak a digitális kijelzők az utastér hangulatában, háromféle méretű kijelző lehet az autóban. A vezető előtt az óracsoport mindig 12,3 hüvelykes, a középső érintőkijelző Comfort felszereltséggel 12,8 hüvelykes. A Design kivitelben találjátok a képeken látható nagyobb kijelzőt. Mindkét multimédia-képernyő használható fekvő és álló módban, a kormányon vagy képernyőn lévő kapcsolóval 90 fokkal elforgatva.

Nagyobbrészt üdítően értelmesen használható a belső tér. A nyomott ár ellenére jutott pénz normális kapcsolókra és kezelőszervekre, így nem kell érintőképernyős menüponttal szerencsétlenkedni olyan apróságért, mint a kesztyűtartó nyitása.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 86

12,3 hüvelykes az óracsoport. A középső érintőkijelző képátlója Comfort felszereltséggel 12,8″, az itt látható Design kivitelben 15,6 hüvelyk

Ezzel szemben szerencsétlenül el van dugva a menüben például az ülésfűtés, és a szellőzés beállítása is átlagon felül sok matatást igényel a menüben.

Elegáns a varrott műbőrborítás a kesztyűtartón és a műszerfal alsó részén, a felső tájékon puha műanyagokkal találkozunk. Az utastér igényessége azért nem meglepő, mert az új generációs kínai autók tervezői pontosan tudják, hogy az anyaghasználat döntő faktor a minőségérzetben, ami a márkakereskedésekbe betérő vevőjelöltekben kialakul. Tetszettek a kapcsolók és a tükörállítás gombjai is, az utastér nem hat fércmunkának.

Sajnos Comfort és a Design felszereltséggel sincs az első ülésekhez állítható magasságú fejtámla, ami két okból baj. A magasabbra nőtt embereknek az integrált fejtámla nem elég magas, nem éri el a fejtető vonalát, és ami állandó kellemetlenség, hogy nyomta a vállamat.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 87

Tágas a lábhely és állítható a támla dőlése, viszont mérsékelt a fejtér a széria üvegtető tokozása miatt

Vegyes a kép, ha a térkínálatot nézzük. A hátsó lábtér kimondottan tágas és kényelmesen be lehet dugni a lábunkat az első ülések alá, a fejtér viszont 190 centis magassággal már kevés az üvegtető alatt. Az első részében nyitható panorámatető tokozása veszi el a helyet, ami alapfelszerelés az egyszerűbb felszereltséggel is, tehát adottság.

Emiatt is jó az állítható háttámla, mert a támla hátrébb döntésével nagyobb lehet a fejtér, ha pedig a csomagteret kellene megnövelni pár centivel, adott a meredekebb állás. Elöl sajnos nincs csomagtartó, még a töltőkábelek elhelyezésére sem, a hátsó 552-1440 literes térfogata átlagos. A Ford Mustang Mach-E 402-1420 literes, de ehhez hozzájön még 100 liter az orrban, a Tesla Model Y adata 530 liter alaphelyzetben, plusz az első csomagtér.

A magasan vezetett fenéklemez miatt az elválasztópolc alatt csak a defektjavító készletnek és pár rekesznek maradt helye, pótkereket nem tudunk magunkkal vinni. A magas padlószint olyan, mint a Chevy Orlandóban, alatta nincs semmi, de a csomagtér befogadóképességét mérsékli.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 89

Praktikusak és igényesek a kezelőszervek az utastérben. A P gombtól balra az áram-visszatermelés kétállású kapcsolója, jobbra az üzemmódválasztó

Technika

Pár hete Horváth Zsolt minden lényegeset megírt az autó technikájáról, ezért itt csak összefoglalom a legfontosabb műszaki paramétereket. Bár a gyártó az E-Platform 3.0-t jelöli meg a korábban vezetett Seal és a Seal U közös műszaki alapjaként, a két padlólemez szemre biztosan nem azonos.

Lítium-vasfoszfát kémiájú akkumulátort használ mindkét modell, a Blade (penge) nevű akkumulátor alkotóelemei az ágyrács léceihez hasonló hosszú keskeny akkumulátorok. A telep nem tagolódik modulokra, így több hely marad akkucellák elhelyezésére az adott beépítési térben.

422,4 volt a kisebbik akku névleges feszültsége és 71,8 kWh a kapacitása, ami 420 km-es WLTP-hatótávra elég. Az 512 voltos feszültségű, 87,0 kilowattórás akkuval a hatótávolság eléri az 500 kilométert, ha valaki a WLTP-ciklus ráérősségével vezet.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 91

Egységes a 218 lóerő, a nyomaték 310, illetve 330 Nm. A Seal U elöl hajt, később lehet belőle 4×4-es két motorral, jóval nagyobb teljesítménnyel

11 kilowatt a váltóáramú töltés felső határa, az egyenáramú villámtöltés felső teljesítményértéke a kisebbik akkuval 115, a nagyobbikkal 140 kW. Az autó hatékonyságában a széria hőszivattyúnak is szerepe van, amely az akkumulátor és a motor temperálásába is beszáll. 160 kW az állandó mágneses szinkron villanymotor teljesítménye, ami éppúgy saját fejlesztés, mint az akkumulátor és a teljesítményelektronika. Comfort felszereltséggel 310, Design kivitelben 330 Nm a leadott forgatónyomaték.

Ebből fakad a 9,6, illetve 9,3 másodperces 0–100 km/órás gyorsulási érték különbsége. Rokonszenves a 175 km/óráig elengedett végsebesség, a 150-160-as korlátozások kínosan alacsonyak.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 92

9,6, illetve 9,3 mp a 0–100 km/órás gyorsulás, rokonszenves a 175 km/óráig elengedett végsebesség. 11 kW a váltóáramú töltés felső határa, jó lenne 22 kW-tal tölteni az akkut, akár felárért

A villamos gép egyfokozatú lassítóáttétellel az első kereket hajtja. Összkerekes Seal U nincs, helyesebben még nincs. Várhatóan még ebben az évben láthatjuk a sportverziót két motorral, jóval nagyobb teljesítménnyel. A vontatható tömeg egységesen 750 kg fékezetlen és 1300 kg fékezett utánfutóval.

Elöl és hátul is független a kerékfelfüggesztés, ahogy az ebben a kategóriában dukál. Elöl MacPherson a futómű, a hátsó a régebbi japán iskolát idézi, oldalanként két-két cső az alsó keresztlengőkar, amihez egy hosszlengőkar kapcsolódik alul.

Vezetés

218 lóerő soknak tűnik, de az üresen menetkészen 2020, illetve 2147 kilós autóban ez a 160 kilowatt nem olyan sok. A 310 vagy 330 Nm alig több annál, amit a jobb 1,6-os turbódízelek leadnak. Összességében a gyorsulás közepes, de a 9,5 mp körüli gyorsulási értékek nem is ígérnek ennél többet.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 93

Nincs kihasználva a fenéklemez alatti tér. A futómű hátul is független

Kár az elrontott fejtámláért, mert az ár-érték arányon kívül a kényelem a BYD Seal U legerősebb pontja. Lágyra hangolt futóműve mintha a sebzett magyar utakra volna kitalálva, az autó finoman átsuhan az úthibák felett. A dicséretes rugózási komfortban az épeszű kerékméretnek is szerepe van, a felni átmérője 19 hüvelyk, a 235/50 R19-es gumik is részt vállalnak az ütések csillapításában. A zajszint is mérsékelt.

Adaptív lengéscsillapítás híján természetes, hogy a kényelmes futóművel erős az oldaldőlés, a kormányzás viszont szükségtelenül bizonytalan. Az útérzet gyenge, a rásegítés túlzott, ami erősen elbizonytalanítja az embert, ha bármi miatt sietnie kell. Mi lehet a helyzet erős oldalszélben? Nagy a kontraszt a BYD Seal U megítélésében attól függően, hogy tempót mennél vele, vagy amire vélhetően a vevők többsége használja majd, békésen gurulsz vele.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 94

Kényelmes és halk autó, de nagyon bizonytalan a kormányzása. Ne akarj vele gyorsan menni

Bizonytalan irányíthatósága miatt tényleg jobb az autó jellegéhez illő vonulást választani és annak örülni, hogy a nagyobb akkuval 485 km-es hatótávígéretet lehet leolvasni induláskor. A hátralévő kilométerek száma a megtett úttal arányosan csökken, nem zuhant be a kijelzett hatótáv pár gázadás után.

Költségek

Comfort és Design verzióban rendelhető itthon a BYD Seal U. Az alapverzió listaára 16 334 110 Ft, a Design kivitelé alig több, 17 501 110 Ft. Előbbiben a 71,8 kilowattórás akku van és a bővebb felszereltség 15,6” képernyőátlójú kijelzője helyett 12,8 hüvelykes érintőkijelzőt kapnak a vevők. Többek között a 360 fokos körkamera, a motoros állítású műbőr ülés és a motorosan nyitható panoráma üvegtető is az alapfelszereltség része.

Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 95

Gazdag a felszereltség, a motorosan nyitható panoráma üvegtető, a motoros műbőr ülés és az elektromos csomagtérfedél is széria

Design szinten nagyobb akkut és középső monitort, szélvédőre vetített kijelzőt, elöl két vezeték nélküli telefontöltőt és összesen 10 hangszórós, Infinity márkájú audiorendszert kapunk. Furcsa 2024-ben, hogy esőérzékelő csak itt jár, miközben a motoros csomagtérajtó-mozgatás mindkét modellben alapfelszerelés.

Hat év vagy 150 000 km az általános garancia, az autót hajtó villanymotorra nyolc év vagy 150 000 km vonatkozik. Az akkumulátorra vállalt jótállás nem 160 000 kilométerre érvényes, hanem 200 000 km tartozik a megszokott 8 évhez, ami itt is az eredeti kapacitás megőrzésének 70 százalékára vonatkozik.

A BYD Seal U és vetélytársai – listaár, forint
Kia EV6 e228 RWD (228 LE – 77,4 kWh) 23 190 000
Tesla Model Y (347 LE – 62 kWh) 17 094 900
Ford Mustang Mach-e (269 LE – 73 kWh) 24 200 000
Škoda Enyaq 60 (179 LE – 62 kWh) 21 197 061
BYD Seal U  (218 LE – 71.8 kWh ) 16 334 110
Erre elég magyar utakon az új kínai villanyautó 96

Comfort és Design verzióban rendelhető itthon a BYD Seal U. Az alapverzió listaára 16 334 110 Ft, a Design kivitelé 17 501 110 Ft

Értékelés

Kormányzása továbbfejlesztésért kiált, de más súlyos hibát nem produkált a BYD Seal U. Ára minimum értékarányos, tölthetősége a 115 és a 140 kilowattos egyenáramú maximummal és a 11 kilowattos váltóáramú fedélzeti töltővel hozza az elvárhatót.

Fő értéke a kényelem és a nagyon jó ár-érték arány, utóbbiból azonban egy kínai autónál sosem tudhatjuk, mennyi jut a diktatúra piactorzító támogatásaira, ami áttételesen az európai demokrácia és biztonság anyagi alapjait is veszélyezteti. Egyelőre még nem tudjuk, milyen autókat vagy autót tervez gyártani Szegeden a BYD, de ha a Seal U lenne a befutó, nem aggódnánk az üzem kihasználtsága miatt.

Mellette – Ellene
 
  • Finoman működő és reagáló hajtáslánc
  • Kényelmes futómű
  • Tágas belső tér
  • Csekélynek ígérkező fogyasztás
  • Reális hatótávkijelzés
  • 200 000 km-es/8 éves akkugarancia
  • Gazdag felszereltség
  • Kedvező ár
 
  • Bizonytalan kormányzás és irányíthatóság
  • Határozott billenés kanyarokban
  • Nincs opcióként sem 22 kW-os AC-töltés
  • Magas embereknek kellemetlen első fejtámla
  • A széria panorámatetővel közepes fejtér hátul
Nkeed hogy tetszik a BYD Seal U?
átlag
6.12
szavazat
809
Nkeed hogy tetszik a BYD Seal U?