A Peugeot 3008 története az autóipar átalakulásának története. A szabadidő-autós boom elején született, 2007-ben, ezért az még inkább egyterűnek látszott, hiszen addig az ilyen forma sokakat vonzott a családi autót keresők közül. Hajtásláncai között a dízel és benzinmotorok mellett már hibridet is kínált, sőt, a világ első nagy sorozatú dízel hibridjét.
2016-ban érkezett a Peugeot 3008 második generációja, amely már egyértelműen a terepjárós külsőt , a bakancsformát hozta, hibridjei pedig már benzines alapra épültek, ráadásul konnektorról is tölthetőek voltak, villanyhajtással is haladhattak. Ám mellettük szerepelt a kínálatban még dízelmotor is. Hét év alatt több mint 1,3 millió fogyott a Peugeot legnépszerűbb autójából.
Itt vagyunk 2024-ben, amikor a harmadik generációs 3008 szabadidő-autóként folytatja, de divatos, kupés tetőívvel. Ráadásul elsőként tisztán elektromos hajtásokkal érkezik a piacra, mellette pedig csak csak hibridek választhatók, előbb mild hibrid, majd később érkezik plug in hibrid variáns is.
Az új 3008 az elektromos átállás modellje, az első típus, amely a Stellantis új Medium platformját használja. A jövőben sokféle modell épül majd erre (Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Jeep, Fiat, Opel stb.), hiszen ezzel a padlólemezzel a tengelytáv 2,7–2,9 méter között, a teljes karosszériahossz 4,3–4,9 méter között változhat, a szabad hasmagasság 220 mm-ig nőhet. Az elsősorban elektromos hajtáshoz tervezett platformmal első-, hátsó- és összkerékhajtású modellek egyaránt kialakíthatók. Franciaországban ismerkedtünk meg a modellel és próbáltuk ki az elektromos változatot.
Külső
Bár új alapokra épül a 3008, kiválóan folytatja, tovább viszi a 2018-ban az 508-cal elindított formanyelvet, amely azóta számos modellre átkerült. Úgy tűnik, bejött a 408-on alkalmazott Fastback stílus is a Peugeot-nál, mert a 3008 is ilyen tetőívet, illetve hátsót kapott.
Az elegáns tetőív mellé technós részletek társulnak, rengeteg él szabdalja a karosszériát. Izgalmasan részletes az autó frontrésze, amelyet a keskeny fényszórók tesznek divatossá. Hátul szintén a ma jellemző módon megvan a lámpák összekötése. Ahogy az szintén általános már, a Peugeot-nál a nappali menetfény és a többi lámpa is az oroszlánkarom motívumot idézi hármas kiosztásával.
A fényszórók minden változatnál LED-esek. Az E-3008 GT alapfelszereltségként rendelkezik a Peugeot új Pixel LED technológiájával, amely a fényszórók fénysugarát automatikusan a forgalmi viszonyokhoz igazítja, anélkül, hogy a többi közlekedőt zavarná.
Hangsúlyosan megvannak a terepjárós jegyek, hiszen alul fekete panelek (fényes fekete a drágább modelleken) kapcsolódnak a karosszériához, mellé pedig a tepsiszerű, magasan futó lapos motorháztető is adott. Szabadidő-autós kialakítása ellenére jó az alaktényezője, 0,28-as, amihez a részletek kidolgozása, illetve az olyan megoldások, mint a tetőspoiler is kellettek. Hűtőmaszkja ugyan látványos, de a valóságban nagyrészt zárt, mögötte a hűtő előtt aktív lamellák szabályozzák a hűtést.
A 19 vagy 20 colos kerekeken gördülő új E-3008 hatféle színben kapható, köztük a képeken is látható Obsession Blue-val, amely a dikromatikus pigmenteknek köszönhetően a fényviszonyoktól és a karosszéria formájától függően kékről zöldre változik. Emellett kék, fehér, fekete, szürke (kétféle) is lehet a karosszéria. A GT kivitel alapfelszereltségként kéttónusú, fényes fekete tetővel kerül forgalomba, de ezeknél az első és hátsó lökhárítók alsó részei, a kerékjárati ívek és a küszöbvédők szintén fényes fekete színűek.
Kissé újító a márka/modelljelzés is az autón, így az orrán is feltűnik a 3008-as felirat – nemcsak hátul, de az orr-résszel szemben, ahol látható a márka logója, hátul feliratként szerepel a Peugeot. Ám logóhiányunk nem lehet, mert az első sárvédőkre is jutott belőle.
Nőtt a generációváltással a 3008-as, a hossza: 4,54 méter, szélessége 1,89 m, magassága 1,64 m. Így az új modell 92 milliméterre hosszabb, 45 mm-rel szélesebb és 21 mm-rel magasabb elődjénél, a tengelytávolsága 64 mm-rel nőtt. Míg a korábbi 3008-as inkább egy keskeny, magas autó benyomását keltette szemből vagy hátulról, az új generáció jóval arányosabbnak, főként szélesebbnek tűnik. A 2024-es 3008 csomagtartója motorváltozattól függetlenül 520 literes. A padló kétféle szintben rögzíthető, a csomagtérajtót motor mozgatta a tesztautókon.
Több mint 500 kg „zöld anyagot” használnak az autó elkészítéséhez, ennek nagy része újrahasznosított acél és alumínium. A lökhárítókban, spoilerekben, tárolórekeszekben és szőnyegekben pedig újrahasznosított műanyagot használnak.
Belső
Bepillantva az utastérbe ugyanaz az érzés fogad akár a külsővel kapcsolatosan: ismerős, peugeot-s, de mégis más, modernebb, mint eddig. A harmadik generációs 3008-ban a továbbfejlesztett i-Cockpit környezet fogad. Tíz év alatt tízmillió autóban szerepelt a Peugeot megoldása, amely valamelyest lentebb helyezett, kis kormánnyal és kissé fentebb emelt műszerekkel igyekezett újat hozni autóbelső vonalon. Most itt az új.
Továbbra is megvannak az említett jellemzők, de nyilván immár abszolút a digitalizációé a főszerep. Így a vezetővel szemben 21 colos ívelt panel szerepel, amely az Allure változatban két 10 colos digitális képernyőből áll, míg a GT modelleknél egyetlen darabból áll a 21 colos képernyő. Az ívelt képernyő lebegni látszik, mivel egy konzol tartja.
A képernyő bal oldalán a vezetéssel kapcsolatos információk: sebesség, teljesítmény, vezetési segédletek, energiaáramlás jelenik meg, míg a jobb oldalán találjuk, az utas számára is elérhető érintőképernyős részt, itt kezelhetők a fűtés/légkondicionálás, a navigáció, a médiarendszerek stb.
A fedélzeti rendszer képe szép, a menü is kellően gyors, ám az utas oldaláról nehéz elérni a képernyő sofőr felöli részeit. Ezért jön jól, hogy kialakítottak egy i-Toggles-nek nevezett kezelőfelületet a műszerfal középső részén. Ezek az érintésérzékeny „kapcsolók” testre szabhatók, a felhasználó kedvenc funkciójához biztosítanak hozzáférést, ami kötődhet telefonhoz, navigációhoz, hifihez is akár. Nemcsak azt lehet mondjuk beállítani rá, hogy klíma, hanem azt, hogy 20 fok, így valóban gyors elérést ad a kedvenc funkciónkhoz.
Eltüntették a „váltókart” a középkonzolról, az utóbbi időben már csak irányváltó kapcsolóként funkcionáló szerkezet most a kormánykeréktől jobbra, az autó stop/start gombja mellett található. Így az indítás után gyorsan hozzáférhető, illetve megálláskor visszafelé is hasonlóan rövid utat járhat be a kezünk.
Az apró kormány alul-felül lapított, így valóban csak 9 és 3 óránál fogható, ezzel nehezen fog valaki úgy vezetni, hogy a kormány tetejét fogja, ahhoz túl kicsi az átmérője. Nyilván vannak gombok a kormányon, a tempomat és a hangerő gombjai, de a vezető előtt futó menüt például a bajuszkapcsolók végén lévő gombokkal kell kezelni, a rekuperációhoz pedig a kormány mögötti füleket.
Viszonylag feszes tömésűek, de kényelmesek és jól tartanak a 3008 első ülései az alapkivitelben is. Lehetne hosszabb az ülőlap, amit a GT változat kihúzható combtámaszos ülései orvosolnak is. Utóbbi ülések fűthetőek és szellőztethetőek, sőt, masszázsfunkciót is kínálnak. Ezen felül a Peugeot kínálatában először az első ülések adaptív oldaltámaszokkal is felszerelhetők, ezek felfújhatóak, hogy alkalmazkodjanak az utas testalkatához.
Az ülések Alcantara és bőr borításúak, mindkettő nagyon szép kivitelezésű, de szinte az egész belsőről ez mondható el. Nagyon mutatós a 3008 belül, mindezt úgy érték el, hogy a műanyagok sokfelé olcsó hatásúak tapintásra, de sokkal jobban néznek ki. A műszerfal felső részére sem puha műanyagot alkalmaznak, helyett szövettel vonták be a kemény felületet, ami különlegessé és elegánssá teszi.
Minden E-3008-as két USB-C aljzattal rendelkezik, amelyek a középkonzol elején találhatók, az egyik a töltéshez és adatátvitelhez, a másik kizárólag a töltéshez. Extraként a hátsó utasok is kaphatnak két USB-csatlakozót. 12 voltos aljzatból három is akad a kocsiban.
Fedélzeti rendszere gyorsan tanulható, a képe szép, működése gyors, vezeték nélkül kezeli az Android Autót és Apple CarPlay-t. Navigációs rendszere a Peugeot közlése szerint nemcsak a távolságot veszi figyelembe a tervezéskor, de a sebességet, az energiafogyasztást, a forgalmat, az út típusát, és természetesen a célállomáson elérhető töltőpontokat. Állítható az akkumulátor érkezéskor kívánt töltöttségi szintje is, de korlátozottan.
Hangvezérléssel kezelhető a légkondicionáló és telefon is, de hamarosan ennél is okosabb lesz, mivel felszerelik ChatGPT-vel is. A mesterséges intelligencia képes az interneten válaszokat keresni az utasok kérdéseire, mi például receptek, vendéglők, illetve a francia piac legkisebb autója iránt érdeklődtünk nála, a kiállított 408-as demóautó talált is választ. Persze ha a gyerekeket szórakoztatnánk viccet is meséltethetünk vele.
Okostelefon-alkalmazás is jár az autó mellé, amellyel távolról is vezérelhető a zár, a világítás a duda, szabályozható a légkondicionáló, vezérelhető a töltés.
Technika
Még 2021-ben jelentette be a Stellantis, hogy új padlólemezeket fejleszt elektromos autói számára, de a megoldás olyan, amely módosítva a belsőégésű modellek számára is használható. Találóan kicsi, közepes és nagy platformoknak nevezik a személyautóknak szántakat. A 3008-as az első modell, amely STLA Medium padlólemezt használja.
Ebben a platformban nemcsak a motorok száma, a hajtáslánc kialakítása, a tengelytáv, de az akkumulátor kapacitása is különböző lehet. Ez utóbbi csak az akkupakk belső kialakítását érinti, mert a teljes csomag hosszúsága mindig ugyanakkora, az autó hasmagassága más minimálisan, nagy akkumulátorral.
A 3008-asban az aksi 73 kWh vagy 98 kWh kapacitású. A folyadékhűtéses, lítiumion-akkumulátor kémiai összetétele nikkel, mangán és kobalt, 400 voltos feszültséggel üzemel. Az akkumulátor kapacitásának 70%-os megtartására 8 év/160 000 km garanciát vállal a gyártó.
Háromféle motorváltozattal érkezik az e-3008, mindegyik esetben állandó mágneses szinkronmotorral. A kétkerék-hajtású változatok 157 kW (213 LE, 343 Nm) vagy 170 kW (231 LE, 343 Nm) teljesítményt nyújtanak. A kétmotoros, négykerék-hajtású változat összesen 240 kW (326 LE) teljesítményű, amely elöl (157 kW (213 LE, 343 Nm), míg hátul 83 kW (113 LE, 166 Nm hátul) teljesítményből adódik össze.
Váltakozó áramról alapkivitelben 11 kW-tal lehet tölteni az autót, míg opcióként 22 kW-os háromfázisú töltő is kérhető. Egyenáramú feltöltés 160 kW-tal történhet, így nagyjából 30 perc alatt juthat el 20%-ról 80%-ra az akkumulátorok töltöttsége. Nemcsak felvenni képes az áramot a 3008, de adhat is elektromos eszközöknek, 3 kW és 16 A teljesítmény leadására képes.
Az elektromos változatok mellett készül majd a jelenlegi Stellantis kínálatban sok modellben használt 1,2-es háromhengeres turbós benzinmotor mild hibrid megoldással, illetve a szintén ismert 1,6-os turbós konnektorról is tölthető hibrid kialakításban.
Jelenleg már a mild hibrid mellett a kis akkumulátoros elsőkerék-hajtású villanymotoros változat rendelhető, ez utóbbit próbáltuk ki Cannes környékén.
Vezetés
Alapvetően körbe ölel a belső, ahogy helyet foglalunk a 3008 vezetőülésében. 178 centis magasságommal itt sem ideális a kormány-műszerfal elhelyezés. Mivel én az ülés legalsó beállítását használom túlságosan le kellene tolni a kormányt az ölembe, hogy mindent lássak a kormány felett a képernyőn. De fent szeretem a kormányt, így nekem csak a sebesség kijelzés marad, a navigációt pedig a központi részen néztem, hiába lehet kitenni a vezető elé.
Hely van elég a 3008-asban, magam mögött úgy férek el, hogy van még 10 centi a térdem előtt. 185 centis sofőr mögött ugyanekkora utas passzentosan fér el. A fejtér is rendben van, ami annak is köszönhető, hogy a kupés külsőt adó lejtmenet a tetőben, csak a hátsó utasok feje mögött indul.
A kormány meglepően nagy szöget zár be a függőlegessel, ilyet régebbi autókban látni, de ez nem befolyásolja, hogy jól lehet irányítani vele az autót. A kormányzása kellően direkt, javítja a vezetési élményt. A rásegítés viszont nagyon szintetikus, alig van visszajelzés. Normál módban könnyű tekerni, míg Sport módban nehezebbre vált a kormány. Könnyen manőverezhető kocsi, fordulóköre 10,6 méter.
213 lóerő és 343 Nm nyomaték bőven elég kellene hogy legyen egy ekkora autóhoz, de itt ez épp elég, köszönhetően annak, hogy az 520 kilós akkupakkal több mint 2,1 tonna az autó tömege. Könnyen mozog a forgalomban, autópályán is, kellően rugalmas országúton, de sportos érzete már nincs. Papíron 8,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 170 km/óra, feltéve, hogy sport módban vagyunk, mert Normalban csak az erő 70 százalékát kapjuk meg, így a dinamika is visszafogottabb, Ecóban még inkább.
Leginkább a fékkel nem jöttünk ki jól egymással, lassan szoktam meg az adagolhatóságát. Sokadikra sem sikerült jól beletalálni, mennyi erő is kell az adott szituációban. Három fokozatban állítható a rekuperáció (fékenergia-visszatáplálás) mértéke, 0,6-1,8 m/s² értékek között. A legerősebb már közelít az egypedálos használathoz, de nem állítja meg az autót, hagyja gurulni.
Mivel hibátlan utakon vezettünk nehéz az elöl-hátul független futóművet megítélni. Szerpentinen stabilan tart, de egy-egy úthibán beremegett az egész kasztni, köszönhetően annak, hogy a vázszerkezet nagyon merev. A hazai utakon lesz mérvadó a tudása. Alapvetően csendes az E-3008, de 110 km/óra felett megjelenik némi szélzaj.
Költségek
Egyelőre nincs hazai ára a Peugeot E 3008 modellnek. A jelenleg az állami támogatás mellé adott plusz kedvezmények, illetve a forint/euró árfolyam instabilitása miatt nehéz megtippelni milyen áron is indulhat a forgalmazás. A mi feltételezésünk szerint 17-19 millió forintos listaárral indulhat az elektromos hajtású 3008-as forgalmazása idehaza, amelyet 1-2 millió forintos plusz kedvezmény szoríthat lentebb.
A Peugeot E-3008 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Scenic E-Tech electtric (217 LE, 87 kWh, 625 km) | 19 849 000 |
BYD Atto 3 Komfort (204 LE, 60,5 kWh, 420 km) | 13 997 900 |
Nissan Ariya (214 LE, 63 kWh, 403 km) | 20 493 000 |
Volkswagen ID.4 (286 LE, 77 kWh, 539 km) | 20 915 927 |
Peugeot E-3008 ( 213 LE, 73 kWh, 525 km) | n. a. |
Értékelés
Izgalmas külsővel, különösen szép és látványos belsővel érkezik az új Peugeot 3008. A francia gyártó legnépszerűbb modellje egyetlen fontos ponton sem gyengélkedik. Kellően tágas, komfortos, számos praktikus megoldása van, könnyen vezethető, kormányzása, futóműve megfelelően teljesít. Elektromos hajtáslánca jó tölthetőséget kínál, hatótávolsága kellően nagy.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Szavazás