Sorozatgyártású koncepcióautónak hívja a Toyota a CH-R modellt, amelynek első generációja várakozáson felül teljesített: 2017-es bevezetése óta Európában több mint 900.000 darab talált gazdára belőle. Bebizonyosodott, hogy a nem túl izgalmas formájú hibridek mellett, bőven van igény egy vagányabb és kevésbé praktikus modellre is a Prius hajtásláncával. A vásárlóközönség szélesítésére szintén jó hatással volt a CH-R, mivel a tulajdonosok közel 60 százaléka soha nem birtokolt korábban Toyota modellt.

 

Itt egy szerethető hibrid 1

Külső

Az első CH-R sikere után nem volt szükség a formaterv lágyítására, így a második generáció még több futurisztikus megjelenést biztosító elemet tartogat, hogy fenntartsa a koncepcióautó jellegű hatást. Sok apró részlet változott, de a leglátványosabb ezek közül a nyíl alakú első, valamint a hátul teljes szélességben elnyúló lámpatest. Mindkettő LED-technológiával készül, és szintén újdonság, hogy a harmadik féklámpa alatt, a lámpába integrálva jeleníti meg a Toyota a modellnevet – a hagyományos feliratból mindössze a PHEV rövidítés olvasható ki a csomagtérajtón.

Nemcsak a konnektoros hibrid sajátja a látványos bi-tone fényezés, amely szintén csavart egyet a karosszériától eltérő színű tető koncepcióján. Itt a hátsó ajtóig bezárólag az autó egész hátsó része fekete színt kapott a tető mellett, sőt, ez a szín a küszöbön egészen az első kerékjárati ívig végigfut. Változtak a kilincsek, azok elöl-hátul belesimulnak az ajtókba, érintésre billen ki a hátsó részük, majd indulás után újra visszahúzódnak, illetve inkább csapódnak, sajnos jól hallható módon.

Itt egy szerethető hibrid 47

7,4 másodperc alatt gyorsul az elsőkerék-hajtású konnektoros hibrid

A próbált Plug-in Hybrid 220-ban alapáron jár a panoráma üvegtető, amely tágasabb érzetet biztosít, 5 kilóval könnyebb a hagyományos kivitelnél, és nem mellékesen 3 centiméterrel növeli a fejtér méretét. Az ígéretek szerint a tető bevonatai a hűvösebb napokon segítenek benntartani a hőt az utastérben, napos időben pedig megakadályozzák a túlmelegedést.

Akár 20”-os könnyűfém felni is válaszható a Toyota C-HR-hez, de már a 19”-os méret kifejezetten jól mutat a 35 milliméterrel szélesebb nyomtáv és az elöl 25 milliméterrel rövidebb túlnyúlás fokozta sportosabb formák alatt. Az autó egyéb méretei gyakorlatilag nem változtak az elődhöz képest: hossza 4360 milliméter, szélessége 1830 milliméter, magassága 1570 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2640 milliméter.

Itt egy szerethető hibrid 48

Kifejezetten igényes és csendes a C-HR utastere

Belső

Jelentősen átalakult a generációváltással az utastér, ahol az ajtópanelekre átfutó műszerfali ívekkel, a nagyobb központi kijelzővel és a digitális műszerfallal szinte egy pilótafülkében érezhetjük magunkat. Kifejezetten látványos, és kicsit szűkös érzetet kelt a széles középkonzollal az utastér, de a néhány órás teszt alatt ennek semmilyen hátrányát nem éreztük, egyik oldalon sem érintette térdünk a burkolatokat.

A műszerfal alatti vájatban stabilan rögzíthető egy mobiletelefon a vezeték nélküli töltőn, ahonnan nagyobb tempóval, kanyargósabb útvonalon sem sikerült kimozdítani azt. Vezeték nélkül is kommunikál telefonunk az autóval, van Apple CarPlay és Android Auto is, de USB-C aljzatból is találunk többet az utastérben a hagyományos szivargyújtó mellett. Sőt, tesztautónk csomagterébe 230 voltos konnektort is szereltek.

Itt egy szerethető hibrid 49

Digitálisra cserélték a korábban analóg műszeregységet

 

Itt egy szerethető hibrid 50

A C-HR leggyengébb pontja a szűk, 310 literes csomagtartó

A középső 12,3 hüvelykes digitális kijelző mellett egy ugyanakkora műszeregység váltotta le a korábbi hagyományos óracsoportot, ezzel jóval több infót képes megjeleníteni, és könnyebben testreszabható a négy felkínált téma és számlapkiosztás segítségével. Gombokból van bőven a kormányon és a vezető mindkét oldalán, aki nem szeret a menüben kotorászni, itt boldog lehet, miután kiismerte az autót.

Kifejezetten kényelmesek az ülések az első sorban, kellemesen tartanak ellen a kanyarokban is, az üléshuzat pedig újrahasznosított műanyag palackokból készül, a Toyota történetében először. Újrahasznosított műanyagból egyébként kétszer annyi van, mint korábban, de ne tartsunk egyáltalán a minőségérzet romlásától – épp ellenkezőleg. Kiemelkedően igényes benyomást kelt az utastér, érintésre is puha műanyagok veszik körül az utasokat.

Szintén először érhető el a 64 szín megjelenítésére képes belső világítási rendszer, amely a hangulatunknak megfelelően választható, de szinkronban van a légkondicionálóval is, melegebb színeket használ magasabb hőmérséklet esetén, hidegebbeket az utastér hűtésekor. Ahogyan a prémiummárkáknál már megszokott, a hangulatvilágítás a biztonságot is fokozza, ajtónyitáskor segíti a biztonságos kiszállást is figyelmeztető fények segítségével.

A Toyota CH-R nem kifejezetten nagycsaládos autónak készült, de hátul két átlagos méretű felnőtt kényelmesen elfér, a fejtér 190 centis magasságig elegendő nagyjából. A csomagtér mérete sem támogatja a hosszú családi nyaralásokat, az akkumulátor és az összkerékhajtás 310 literre redukálja az öntöltős, elöl hajtó hibrid 364 literes térfogatát. A kisautós méretet 1076 literre tornászhatjuk fel 40:60 arányban osztott hátsó üléstámlák lehajtásával.

Itt egy szerethető hibrid 51

Kétliteres benzinmotor 152 lóerős

Technika

A második generációs Toyota C-HR kizárólag hibrid hajtásláncokkal érkezik, az öntöltős hibridek közé érkezik most a Plug-in Hybrid kivitel. Az öntöltős mild hibrid verziókban 1,8 vagy 2,0 literes benzinmotor dolgozik 98, illetve 152 lóerős változatban, ezekhez adódik a bolygóművel egybeépített, 94 lóerős (70 kW, 185 Nm) villanymotor az első kereken, amivel a rendszerteljesítmény 140 illetve 194 lóerőre emelkedik. A kétliteres motor elérhető AWD kivitelben is, amit egy második – a hátsó kerekeket hajtó – villanymotorral old meg a Toyota.

A most próbált Plug-in Hybrid 220 jelzésű kivitel erősebb, sportosabb társainál. Az első tengelyen elhelyezett 163 lóerős elektromotor 13,6 kWh kapacitású, padló alá épített Li-ion akkumulátorból nyeri az energiát, ehhez adódik hozzá a kétliteres, 152 lóerős benzinmotor ereje, együtt 223 lóerős (164 kW) rendszerteljesítményre képesek. Ezzel a Plug-in Hybrid 220 fürgén, mindössze 7,4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet álló helyzetből indulva, végsebességét a bolygóműves átvitel 180 km/órában limitálja.

Itt egy szerethető hibrid 52

6,6 kW-tal tölthető max Type2-es csatlakozón

A nagyobb teljesítményt nem okoz jelentős üzemanyag-fogyasztást, a WLTP szabvány szerint mindössze 0,9 l/100 km, míg a kombinált szén-dioxid-kibocsátás mindössze 19 g/km. Ezekhez nagyban hozzájárul, hogy C-HR a benzinmotor beindítása nélkül akár 66 km-t is megtehet villanymotorja révén. Miután lemerült az akkumulátor, választható a benzinmotor általi feltöltési mód, vagy a Type2-es töltőkábelen keresztül 6,6 kW-os töltési teljesítménnyel tölthetjük áramról is. A maximális töltési teljesítményt kihasználva 2,5 óra alatt ugrik a mutató 100 százalékra.

A kizárólag Törökországban gyártott C-HR hajtásláncait az európai ízlésnek megfelelően hangolták, ami közvetlenebb vezethetőséget és érzékenyebb pedálreakciót jelent többek között. Az újragondolt TNGA padlólemez a korábbinál nagyobb torziós merevséget biztosít, és némi súlycsökkentést is lehetővé tett.

Elsőként a konnektoros modell kapta meg ZF frekvenciaérzékeny vezérlés (FSC) technológiáját is, amely alacsony frekvenciákon növeli a csillapítóerőt, így kisebb dőlést, jobb irányíthatóságot biztosít kanyarodás közben. Magasabb frekvencián, azaz hepehupás úton csökkenti a csillapítás erejét, ezzel jobb menetkomfortot biztosít.

Itt egy szerethető hibrid 53

Benzinből WLTP szerint 0,9 litert fogyaszt mindössze /100 km – feltöltött akkuval

Újdonság a geofencing funkció is, amely a gyári navigációt használva az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákra (Magyarországon nincs még ilyen) tartogatja az akkumulátor energiáját, hogy ott tisztán villanymotorral haladhasson a C-HR. A Predictive Efficient Drive rendszer emellett az út- és forgalmi viszonyok, valamint a felhasználó vezetési stílusának folyamatos tanulásával optimalizálja a tisztán elektromos használatot.  

A vezetést támogató rendszerek számát illetően nincs miért panaszkodni, a  C-HR minden változatában megtalálható Toyota T-Mate átfogó biztonsági és a vezetéstámogató rendszereket kínál. Az adaptív tempomat az autó végsebességéig működik, az új proaktív vezetési asszisztens pedig képes automatikusan elfojtani a gyorsítást és fékezni, ha közvetlen veszélyt észlel egy autó, egy bringás, vagy egy gyalogos képében.

Vezetés

Az ötödik generációs Toyota hibrid technológiával végre olyan élményt nyújt a C-HR vezetése, amire mindig is vágytunk a kellemetlenül jajveszékelő hibridekben. A különbség javát a villany- és a benzinmotor közötti nagyobb összhang és csendesebb működés szolgáltatja. Alaphelyzetben kizárólag villannyal suhanunk indítás után, és ami a lényeg: a benzinmotor szint észrevétlenül csatlakozik be a hajtásba, amikor szükséges.

Itt egy szerethető hibrid 54

A kéttónosú fényezés a PHEV változat esetén is feláras

A motor fordulatszáma országúton akár 500 fordulat/perccel is lecsökkent, de a jobb rezgéscsillapítás és zajszigetelés még padlógázas gyorsításnál sem kerget minket őrületbe egy kellemetlen zúgó benzinmotorral, egy normál benzinesnél is halkabb lett. A gázreakció kifejezetten jó, a 223 lóerős összteljesítmény pedig olyan menetdinamikát szolgáltat, aminél többre nem is vágyunk egy hasonló méretű szabadidő-autóban.

Nem sportautó persze a C-HR legerősebb kivitele sem: a kormányzás közvetlen ugyan, de kevés visszajelzést nyújt, az elöl McPherson, hátul több lengőkaros futómű pedig a 19 colos könnyűfém felnikkel együtt is inkább kényelmes, mint sportos. A lendületes autózás mégsem áll távol tőle, erőteljesen lódul meg álló helyzetből, könnyedén előztünk vele országúton vagy gyorsítottunk vele 130-ig az autópályán.

A kelleténél gyorsabban vett kanyarokban az elektronika okosan és szépen avatkozik be, az oldaldőlés pedig ilyenkor is kifejezetten visszafogott az autó nyújtotta kényelemhez képest. A fék jól fog, szépen adagolható, de a váltót B-fokozatban használva kisebb tempónál nincs is igazán szükség arra, az elektromos autókra jellemző egypedálos vezetés is megvalósítható akár.

A C-HR minden helyzetben várakozáson felülit nyújt a vezetőülésből, a merev és csendes utastér korábban elképzelhetetlenül nyugodt és kiegyensúlyozott teljesítményleadást tesz lehetővé.

Költségek

A legolcsóbb C-HR, a 140 lóerős, 1,8 literes hibrid hajtással szerelt alapkivitel 12,35 millió forintért vihető haza, míg a most próbált 223 lóerős konnektorról tölhető hibrid változat 17,1 milliótól indul Style felszereltséggel. A kéttónusú fényezésért további 400 ezer forintot kérnek, a kipróbált Executive Premier Edition modellekért pedig már 19,95 milliót.

A Style felszereltség már elég sokat nyújt: a 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák mellett fűthető kormánykereket és első üléseket, esőérzékelős ablaktörlőket, holttérfigyelőt, adaptív tempomatot, nagyobb középső monitort, első-hátsó parkolásérzékelőt és hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszert is kínál. Tesztautónkban a panoráma üvegtető, a 19”-es felnik, a memóriás bőrülés, a Mátrix LED fényszóró, a Head Up Display, a prémium JBL hifi, a 360 fokos monitor, a parkolást segítő rendszer és a kéttónusú fényezés is alapfelszereltség része volt.

A Toyota C-HR és vetélytársai – listaár, forint
Toyota C-HR 2.0 PHEV (223 LE) 17 100 000
Kia Sportage PHEV 4WD (265 LE) 17 799 000
Mitsubishi ASX PHEV (159 LE) 15 789 000
Volvo XC40 Recharge T4 (211 LE) 19 490 000

Itt egy szerethető hibrid 55Értékelés

Az alaposan megújult Toyota C-HR plug-in hibrid változata továbbra is azoknak való, akik a Priusnál valamivel izgalmasabb, feltűnőbb, magasabb autóra vágynak, de annak kiforrott és megbízható technikájával. A 66 kilométeres elektromos hatótáv bőven elég lehet a napi ingázásokra, az otthoni töltési lehetőség pedig tovább csökkentheti a költségeket.

Mellette – Ellene
 
  • Vonzó, extravagáns külső
  • Szerethető hibrid hajtáslánc
  • Csendes utastér
  • Emissziómentes városi használat
  • Sportos menettulajdonságok
 
  • Szűkös csomagtartó
  • Visszafogott hátsó helykínálat
  • Szűk kilátás hátrafelé

Szavazás

Hány pontot adsz az új C-HR plug-in hibrid változatára?
átlag
8.08
szavazat
391
Hány pontot adsz az új C-HR plug-in hibrid változatára?