Isztambult választotta a Ssangyong a Torres elektromos verziójának bemutatására. Én még sosem jártam erre, de annyit tudtam Földes Attila és Rácz Tamás kalandozása nyomán, hogy kedvesek az emberek, a hivatalosságok körülményeskedését nem kell túlizgulni és a dolgok működése helyenként egy Monty Python-jelenetre emlékeztethet.
Tényleg izgalmas hely, ahová fapados repülővel is eljuthattok, de kocsival sokkal érdekesebb volt az 1500 kilométeres út, a bolgár-török határon megcsillanó Tofas Sahinnal. Ez a hátsókerekes limuzin a FIAT 131 leszármazottja és a Sahin (magyarul sólyom) közvetlen elődjével, a Tofas Dogannal (héja) együtt a török motorizáció hőse és minden autóbuzinak ott van a radaron, ha errefelé utazik.
Külső
Elektromos hajtással is tartom, hogy a Ssangyong Torres a kisember Range Rovere. Egyedi, érdekes autó, nem áll egy minden sarkon. Szögletes formájában a terepjárós karaktert hangsúlyozza a kapaszkodó a motorházfedélen és az oldalra nyíló, pótkerekes csomagtérfedelet mintázó ötödik ajtó, amely azonban praktikusan, felfelé mozdul.
Ránézésre a markánsan szögletesre rajzolt autó alaktényezője pocséknak tűnhet fel, a valóságban azonban 0,304-re sikerült lefaragni a cw-értéket.
Látványosan eltér az orron az elektromos modell fényszórója és lökhárítója, de hátul is más a lámpák rajzolata. Méretben is van némi különbség a benzineshez képest. Az EVX (Elctric Vehicle eXtreme) hossza 4715, szélessége 1890, magassága 1715 mm, tetősínnel együtt 1725 mm. A benzines szélessége egyforma, a hosszúsága kereken 4700 mm, a tetőlemez magassága 1710 mm, a tetőkorláté egy centivel több. A tengelytáv azonos, 268 cm.
Alapáron, helyesebben Style kivitelben 18-as a felniméret, a képeken azonban a 399 000 forintos Premium Plus csomagba foglalt 20 hüvelykes keréktárcsákat látjátok, 245/45 R20-as gumikkal.
Furcsállhatjátok az autón a KGM feliratot, ami a KG Mobility jelölése. A KG Dél-Korea meghatározó ipari konglomerátuma, benne van többek között az élelmiszeriparban, a vegyiparban, az oktatásban és az acélgyártásban is. A vállalat 2022-ben lett az autógyártó tulajdonosa, miután a Ssangyong önként csődvédelmet kért. Az eljárás óta a cégcsoport autós lába a KG Mobility, innen az egyre több országban megjelenő új név.
Magyarországon azonban, és abban a másik nyolc országban, ahol az Auto Wallis Distribution Kft. az importőr, egyelőre még marad a Ssangyong. Az átállás időpontját nem tudjuk, de a közeljövőben várhatóan itthon is névváltásra kényszerül a márkakereskedő-hálózat.
Belső
Mi a feláras, világős bőrkárpitos ülésekkel csinosított Premium kivitelt vezettük, amely vonzó, praktikusan kitalált és tágas életteret ad. Az óracsoport és a középső érintőképernyő képátlója is 12,3”, a két kijelző szép átmenettel illeszkedik. Sajnos a teljes klímavezérlés az érintőképernyőn van, az ülésfűtés és a szellőzésállítás is onnan működik.
Szokatlanul jó hátul utazni. Adott a légrostély a hatékony szellőzéshez és fűtéshez, két USB-C-töltővel etethetjük a kütyüket, sok rakodóhely van az utastérben, az első fejtámlák érdekes kiképzésével masszív akasztókat kapunk.
Igazi luxusként a jobb első ülés hátulról is állítható az ülés belső oldalára tett kapcsolókkal. Messze nem általános az első ülések szellőztetése sem. Az ülésfűtés felszereltségtől függően a hátsó szélső üléseken is elérhető.
Vannak azért olcsó megoldások is, amiken látni, hogy a vonzó alapárat valahol ki kell termelni. Az egyik ilyen részlet az ablakemelő, csak a két elsőhöz van akadályérzékelő, a hátsók nem szaladnak fel végig a kapcsoló meghúzására. A másik a hátsó ajtóborítás, ami egy bántóan kemény műanyag héj, nem lehet jó rajta rövidujjúban nyugtatni a karodat.
Ezzel együtt takaros és vonzó belül a chilei Torres del Paine nemzeti parkról elnevezett Torres. A világosszürke bőrkárpit elegáns, a műszerfal puha borítása kellemes tapintású.
Kiugróan nagy a 703 literes csomagtartó, de ez a szabványos, VDA-mérés szerinti eredmény, nem valami ákombákom, saját norma szerint megálmodott csúcsérték. A 839 literes adat az autó minden rakodóhelyének és a csomagtartónak az össztérfogata.
Sajnos se síalagút nincs, se 40:20:40 arányban osztott háttámla, a fix hátsó üléspad is villanyautósan variálhatatlan. A lökhárító alatti kalimpálás helyett a motoros csomagtérfedél némi ácsorgással is nyitható: ha ott állsz három másodpercig, a villanymotor nyitja a fedelet.
Nem tűnnek el a benzines és a hibrid autók
Nemrég a Torrex EVX vezetése után alkalmuk nyílt beszélgetni Kwak Jea-Sun úrral, a KG Mobility Corporation elnökével. Az újrakezdéshez csődvédelmet kérő Ssangyongot 2022-ben megvásárló KG csoport vezetőjének bőven tapasztalata cégek talpraállításában és nyereségessé tételében. Kwak nem egészen két éve vette át a kormányrudat a mai koreai autógyártók között a legrégibb gyökerű, idén 70 éves Ssangyongnál. Az elnök a fejlesztések felgyorsítását ígérte és az érkező új modellekről is beszélt.
Jelenleg erősen SUV-hangsúlyos a kínálat, de a Chairmannal és a Rodius-szal limuzinjaik és egyterűik is voltak. Számíthatunk hagyományos személyautókra az európai kínálatban?
Birtokában vagyunk a technológiai tudásnak más kategóriákba tartozó személyautók, köztük egyterűk gyártására, de egyelőre a terepjáró-kínálat kiteljesítése az első. Ha ezzel végeztünk, akkor lehet szó más szegmensekbe tartozó modellek kifejlesztéséről.
Terepjáró és SUV-vonalon is szélesíthető a KG Mobility kínálata. Mire számíthatunk?
A Torres és az elektromos Torres EXV után még az idei évben bemutatunk egy városi SUV coupét. Jövő év februárjában várható az O100 kódjelű elektromos pickup és még márciusban piacra léphet a KGM első hibridje, amelynek technikájában a BYD a partnerünk.
Kizárólagos a BYD-együttműködés vagy más gyártmányú akkumulátorokkal is találkozunk az autóikban?
A Korando e-Motion akkuja most is más beszállítótól érkezik, a hazai akkumulátorgyártók közül az SK Innovation és a Samsung SDI is partnerünk lesz elektromos autók akkumulátorának forrásaként.
Többek között a FIAT, a Mitsubishi, a Nissan és a Renault is leállt a 4x4es platós kisteherautók értékesítésével hazánkban és a régióban. A Ssangyongnál megmarad az alvázas pickup?
Tovább fogjuk gyártani az alvázas pickupokat. Pickupjaink ügyfelei nagyon hűségesek, jelenleg nem tervezzük, hogy kivonulnánk ebből a kategóriából.
Inogni látszik az elhatározás, de egyelőre úgy fest, hogy Európában 2035-től csak villanyautóknak áll a zászló. Mi a KGM stratégiája a hajtásokkal?
Meggyőződésem, hogy a hibrid, a belső égésű motoros és az akkumulátoros elektromos autók egyszerre lesznek jelen az életünkben. Az ügyfelek igénye dönt erről.
Kwak úr, köszönjük a beszélgetést!
Technika
Hardverét tekintve a Korando technikájára épül a nála valamivel nagyobb Torres is. A márka alvázas, felezőváltós terepjáróival szemben konstrukciósan is személyautó, önhordó felépítéssel, elöl MacPherson, hátul független, négy lengőkaros kerékfelfüggesztéssel.
Elöl hajtó, egy villanymotoros verzióban gyártja csak a Ssangyong dél-koreai üzeme a Torres EVX-et, egyelőre egyféle akkumulátorral, amely az elektromos hajtásrendszer legnagyobb részével együtt a BYD-tól származik.
Nemsokára a Ssangyong a benzines motorhoz kapcsolódó full hibrid hajtásrendszert is átveszi a kínai cégtől. De ezzel párhuzamosan más, dél-koreai akkugyártókkal is együttműködik, hogy ne legyen kiszolgáltatva a birodalomban és alávetésben gondolkodó diktatúra legnagyobb villanyautó-gyártójának.
73,4 kilowattóra az autó teljes akkukapacitása. A bruttó értékhez nagyon közel van a nettó, ami a kapacitás 98 százaléka vagy 71,93 kilowattóra. Az akkucellák elrendezésében korábban uralkodó modulszintet átlépve, a celláknak jutó beépítési tér remekül kiaknázható a cell-to-pack megoldással.
A töltés váltakozó áramon 10,5 kW-tal lehetséges, az egyenáramú villámtöltésre 145 kilowattos csúcsteljesítményt jegyeztem fel. Az autó képes tölteni a kis, 12 voltos akkumulátorát a nagyról, hogy minél kisebb eséllyel fordulhasson elő az a villanyautóknál nem olyan ritka gond, hogy hiába van bőven töltés a nagyfeszültségű akkuban, a lemerült vagy cellazárlatos 12 voltos miatt az autó nem indítható be.
Most is lehet a Ssangyong Torres EVX-ről külső elektromos fogyasztókat, például kávéfőzőt működtetni (V2L vagy vehicle to load), de az áramhálózatban való visszatöltés (vehicle to grid) egyelőre hiányzik. Valószínűleg még idén kiegészül ezzel a funkcióval az autó, mert ez fontos néhány jelentős piacon.
A nagyfeszültségű akkumulátor lítium-vasfoszfát kémiájú, ezért jól bírja, ha akkor is 100 százalékra töltitek, amikor az autó használata nem indokolja a teljes töltést, elég lenne 70-80 százalék is. A lítium-vasfoszfát cellák villámtöltése hidegben jobban belassul, mint a nikkel-mangán-kobalt katódösszetételű akkuké, de ennél sokkal fontosabb előnye a nikkel-mangán-kobalt akkutípussal szemben a kiemelkedően sok töltési ciklus és a biztonság, az akku stabilitása balesetekben.
A bemutatón fotókat láttunk egy tűzesetbe keveredett Ssangyong Torres EVX-ről. A villanyterepjárót hátulról törte össze egy belső égésű motoros autó, amely kigyulladt. A hátsó kocsiról átterjedtek a lángok a Torrex EVX-re, ennek ellenére nem kapott lángra a nagyfeszültségű akkumulátor.
Mivel a Ssangyong dolgozik egy valamivel nagyobb akkus elektromos kisteherautón, a közeljövőben érkező villanypickup bővített akkucsomagját a Torres EVX is megkaphatja. A többlet azonban 10 százalékon belüli.
Villanyautós szinten kedvező a vontatható tömeg, az 1915 kilós Ssangyong Torres EVX 1500 kilós utánfutót húzhat.
Még pár adat: az akkuk névleges feszültsége 390,4 volt, a WLTP-mérés 462 km-es hatótávot adott ki, 18,65 kWh/100 km a kombinált fogyasztás, 8,11 mp a gyorsulás nulláról 100 km/órára és 175 km/óra végsebesség.
Vezetés
Amikor egy ázsiai autóban a navigációs adatokra és a radarjelekre is reagáló adaptív tempomattól a kereszteződésben áthajtásra és a sávelhagyásra ügyelő rendszeren át a biztonsági követési távolságig mindenre is figyelmeztető vezetőtámogató rendszerek működnek, kénytelen vagy minden indulás előtt határokat szabni tombolásuknak.
Érdemes ezzel bíbelődni, mert ha már nem kell szkanderezni a sávtartóval a kormányon át, nem pityeg a garázsban vagy az autópálya-lehajtón látott tábla miatt a sebességhatár-túllépés, máris szebb az élet. Pedig az az éberségfigyelő még így is velünk maradt és kényszeresen jelezte, ha épp nem előre nézünk, például mert a tükröket vagy a navigációs képernyőt is használjuk vezetés közben.
Ha kész a központi menüből elég gyorsan megoldható deaktiválós deep dive, fel fog tűnni az alul lapított és viszonylag nagy kormánykerék, amely a Rextonból ismerős. Kiparkoláskor, ipszilonozva idegesítő a bizonytalanul és lassan reagáló irányváltó kapcsoló, többször is ellenőrizni kellett, merre is fog végül menni az autó.
Ha mindezeken túlestél, akkor van esélyed megtapasztalni, hogy a Ssangyong Torres EVX mennyire harmonikus autó elektromos hajtással. Finoman fut, az úthibákat még a nagyobb, 20-as kerekekkel is ügyesen szűri a futómű.
Törökországban 140 km/óra a megengedett sebesség autópályán, de a program csúszása és szűk időkeret miatt, nekem ez az alsó határ lett, ha utolértünk valakit a feltűnően nagy részben helyben gyártott limuzinokból, lépcsőshátú Fiat Tipókból és Renault Mégane Grand Coupékból álló forgalomban.
Többnyire 160 és a 175 km/órás gyári végsebesség között kellett hasítani, óra szerint 183-185-ig jutva, így a hatótávról majd akkor tudunk mit mondani, ha itthon teszteltük az autót.
Elinduláskor 423 km-t ígért az autó teljesen feltöltött akkumulátorral. A cseppet sem természetes nyúzással is csendes volt a Ssangyong Torres EVX és az állítható deréktámasszal, szellőztethető, fűthető vezetőülés is kényelmes maradt.
Könnyű a kormány, ami ennél a sebességnél bizonytalanabbá teszi az egyenesfutást és a lágy rugózással a karosszéria is nagyobbakat billen, mint húzós autópályás kanyarokban jólesnék. De ne gondoljatok tévútra, a futóműhangolás mindig kompromisszum.
Itt a kényelem volt a fontos, és azért nem arról a bizonytalanságról van szó, amit a BYD Seal-U produkál ami szinte elemelkedik kanyarokban arról lágy paplanról, amit maga alá szőtt.
Figyelni kell az autó egyenesfutására, nyugodt kézzel kell terelni, de az autó mellett szól, hogy az utasok biztonságért felelve, a korai indulásból fakadó 2,5 órányi alvással a hátam mögött, ismeretlen helyen, hegyek között kanyargó autópályán ezt a tempót meg mertem reszkírozni vele.
Jó erőben van az egész pontosan 152,2 kW vagy 206,9 csúcsteljesítményű, 339 newtonméteres villamos gép. Az állandó mágneses szinkron villanymotorral élénk a gyorsulás, még négy emberrel és telerámolt autóval is.
Pár hónapja a benzines tesztautón is feltűnt, mennyire pocsékul tapadnak a Nexen-gumik esőben. Az elektromos Torresen is a dél-koreai gumimákra terméke kísértett, amivel mintha azt akarnék demonstrálni, hogy a gördülési ellenállás csökkentése és a vizes tapadás javítása klasszikus célkonfliktusban van, gyakorlatilag az egyik a másik rovására javul. De ennél azért sokkal jobb középutat talált a többi nagy gumigyártó.
Költségek
16 499 000 Ft a Style felszereltségű elektromos SUV alapára. A Ssangyong Torres EVX a fotókon látható Premium kivitelben 17 899 000 forintba kerül, mindkét listaárból 500 ezer forint az árengedmény. Légzsákból nyolc van, a 2-2 első, első oldalsó és függönylégzsákot a vezető térdlégzsákja és az elöl ülőket elválasztó középlégzsák egészíti ki.
Legtöbbször 8 év vagy 160 000 km az elektromos autók akkugaranciája, itt azonban 10 év vagy egymillió kilométer ez a határ. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a messze kiemelkedő vállalás hány százalékos kapacitás megőrzésére vonatkozik. Legtöbbször az eredeti 70 százalékáról van szó.
Értékelés
Masszív és tartós terepjáróiról ismert itthon a Ssangyong, de a villanymotoros és elöl hajtó, abszolút személyautós Torres elektromos verziójával sem nyúltak mellé. Töltési sebessége hozza az elvárhatót, lítium vasfoszfát akkuja biztonságosnak ígérkezik és az autó egyedül abban nem jó, ami a magas építésű aszfaltterepjáróknak úgysem fekszik, a száguldozásban.
A Ssangyong Torres EVX nagyon tágas, jól felszerelt, tisztességes hatótávú, egész erős és kifejezetten kényelmes autó. Csak vegyetek rá egy garnitúra rendes gumiabroncsot, ha a Nexenekkel adnák át és a belevaló villanyautó gyorsan megszerettetni magát.
2026-ra a tavaly eladott 120 ezer helyett 320 ezer autó értékesítését tervezi a KG Mobility. A növekedésben bőven lesz szerepe a Torres EVX-nek, amely üdítő színfolt a sok híg karakterű elektromos autók között.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|