Isztambult választotta a Ssangyong a Torres elektromos verziójának bemutatására. Én még sosem jártam erre, de annyit tudtam Földes Attila és Rácz Tamás kalandozása nyomán, hogy kedvesek az emberek, a hivatalosságok körülményeskedését nem kell túlizgulni és a dolgok működése helyenként egy Monty Python-jelenetre emlékeztethet.

Tényleg izgalmas hely, ahová fapados repülővel is eljuthattok, de kocsival sokkal érdekesebb volt az 1500 kilométeres út, a bolgár-török határon megcsillanó Tofas Sahinnal. Ez a hátsókerekes limuzin a FIAT 131 leszármazottja és a Sahin (magyarul sólyom) közvetlen elődjével, a Tofas Dogannal (héja) együtt a török motorizáció hőse és minden autóbuzinak ott van a radaron, ha errefelé utazik.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 1

Külső

Elektromos hajtással is tartom, hogy a Ssangyong Torres a kisember Range Rovere. Egyedi, érdekes autó, nem áll egy minden sarkon. Szögletes formájában a terepjárós karaktert hangsúlyozza a kapaszkodó a motorházfedélen és az oldalra nyíló, pótkerekes csomagtérfedelet mintázó ötödik ajtó, amely azonban praktikusan, felfelé mozdul.

Ránézésre a markánsan szögletesre rajzolt autó alaktényezője pocséknak tűnhet fel, a valóságban azonban 0,304-re sikerült lefaragni a cw-értéket.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 119

Hossza 4715, szélessége 1890, magassága 1715 mm, tetősínnel együtt 1725 mm. Kicsit hosszabb a benzinesnél az EVX

Látványosan eltér az orron az elektromos modell fényszórója és lökhárítója, de hátul is más a lámpák rajzolata. Méretben is van némi különbség a benzineshez képest. Az EVX (Elctric Vehicle eXtreme) hossza 4715, szélessége 1890, magassága 1715 mm, tetősínnel együtt 1725 mm. A benzines szélessége egyforma, a hosszúsága kereken 4700 mm, a tetőlemez magassága 1710 mm, a tetőkorláté egy centivel több. A tengelytáv azonos, 268 cm.

Alapáron, helyesebben Style kivitelben 18-as a felniméret, a képeken azonban a 399 000 forintos Premium Plus csomagba foglalt 20 hüvelykes keréktárcsákat látjátok, 245/45 R20-as gumikkal.

Furcsállhatjátok az autón a KGM feliratot, ami a KG Mobility jelölése. A KG Dél-Korea meghatározó ipari konglomerátuma, benne van többek között az élelmiszeriparban, a vegyiparban, az oktatásban és az acélgyártásban is. A vállalat 2022-ben lett az autógyártó tulajdonosa, miután a Ssangyong önként csődvédelmet kért. Az eljárás óta a cégcsoport autós lába a KG Mobility, innen az egyre több országban megjelenő új név.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 120

A KGM a Ssangyong új tulajdonosa, a KG Mobility. Amíg lehet, Magyarországon és a régióban marad a Ssangyong név, de a névváltás itt is nagyon valószínű

Magyarországon azonban, és abban a másik nyolc országban, ahol az Auto Wallis Distribution Kft. az importőr, egyelőre még marad a Ssangyong. Az átállás időpontját nem tudjuk, de a közeljövőben várhatóan itthon is névváltásra kényszerül a márkakereskedő-hálózat.

Belső

Mi a feláras, világős bőrkárpitos ülésekkel csinosított Premium kivitelt vezettük, amely vonzó, praktikusan kitalált és tágas életteret ad. Az óracsoport és a középső érintőképernyő képátlója is 12,3”, a két kijelző szép átmenettel illeszkedik. Sajnos a teljes klímavezérlés az érintőképernyőn van, az ülésfűtés és a szellőzésállítás is onnan működik.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 121

12,3” az óracsoport és a középső érintőképernyő képátlója is, a két kijelző szép átmenettel illeszkedik

Szokatlanul jó hátul utazni. Adott a légrostély a hatékony szellőzéshez és fűtéshez, két USB-C-töltővel etethetjük a kütyüket, sok rakodóhely van az utastérben, az első fejtámlák érdekes kiképzésével masszív akasztókat kapunk.

Igazi luxusként a jobb első ülés hátulról is állítható az ülés belső oldalára tett kapcsolókkal. Messze nem általános az első ülések szellőztetése sem. Az ülésfűtés felszereltségtől függően a hátsó szélső üléseken is elérhető.

Vannak azért olcsó megoldások is, amiken látni, hogy a vonzó alapárat valahol ki kell termelni. Az egyik ilyen részlet az ablakemelő, csak a két elsőhöz van akadályérzékelő, a hátsók nem szaladnak fel végig a kapcsoló meghúzására. A másik a hátsó ajtóborítás, ami egy bántóan kemény műanyag héj, nem lehet jó rajta rövidujjúban nyugtatni a karodat.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 122

Kemény műanyag a teljes hátsó ajtóborítás, szemben a puha könyöklős elsővel

Ezzel együtt takaros és vonzó belül a chilei Torres del Paine nemzeti parkról elnevezett Torres. A világosszürke bőrkárpit elegáns, a műszerfal puha borítása kellemes tapintású.

Kiugróan nagy a 703 literes csomagtartó, de ez a szabványos, VDA-mérés szerinti eredmény, nem valami ákombákom, saját norma szerint megálmodott csúcsérték. A 839 literes adat az autó minden rakodóhelyének és a csomagtartónak az össztérfogata.

Sajnos se síalagút nincs, se 40:20:40 arányban osztott háttámla, a fix hátsó üléspad is villanyautósan variálhatatlan. A lökhárító alatti kalimpálás helyett a motoros csomagtérfedél némi ácsorgással is nyitható: ha ott állsz három másodpercig, a villanymotor nyitja a fedelet.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 123

Kiugróan nagy a 703 literes csomagtartó a padló alatti, szépen felosztott üreggel együtt. Síalagút nincs sajnos

Nem tűnnek el a benzines és a hibrid autók

Nemrég a Torrex EVX vezetése után alkalmuk nyílt beszélgetni Kwak Jea-Sun úrral, a KG Mobility Corporation elnökével. Az újrakezdéshez csődvédelmet kérő Ssangyongot 2022-ben megvásárló KG csoport vezetőjének bőven tapasztalata cégek talpraállításában és nyereségessé tételében. Kwak nem egészen két éve vette át a kormányrudat a mai koreai autógyártók között a legrégibb gyökerű, idén 70 éves Ssangyongnál. Az elnök a fejlesztések felgyorsítását ígérte és az érkező új modellekről is beszélt.

Jelenleg erősen SUV-hangsúlyos a kínálat, de a Chairmannal és a Rodius-szal limuzinjaik és egyterűik is voltak. Számíthatunk hagyományos személyautókra az európai kínálatban?

Birtokában vagyunk a technológiai tudásnak más kategóriákba tartozó személyautók, köztük egyterűk gyártására, de egyelőre a terepjáró-kínálat kiteljesítése az első. Ha ezzel végeztünk, akkor lehet szó más szegmensekbe tartozó modellek kifejlesztéséről.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 124

Kwak Jae-Sun 2022 óta irányítja elnökként a KG Mobility Corporationt

Terepjáró és SUV-vonalon is szélesíthető a KG Mobility kínálata. Mire számíthatunk?

A Torres és az elektromos Torres EXV után még az idei évben bemutatunk egy városi SUV coupét. Jövő év februárjában várható az O100 kódjelű elektromos pickup és még márciusban piacra léphet a KGM első hibridje, amelynek technikájában a BYD a partnerünk.

Kizárólagos a BYD-együttműködés vagy más gyártmányú akkumulátorokkal is találkozunk az autóikban?

A Korando e-Motion akkuja most is más beszállítótól érkezik, a hazai akkumulátorgyártók közül az SK Innovation és a Samsung SDI is partnerünk lesz elektromos autók akkumulátorának forrásaként.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 125

Maradnak a pickupok, középtávon sem tűnnek el a belső égésű motoros és a hibrid autók a Ssangyongnál

Többek között a FIAT, a Mitsubishi, a Nissan és a Renault is leállt a 4x4es platós kisteherautók értékesítésével hazánkban és a régióban. A Ssangyongnál megmarad az alvázas pickup?

Tovább fogjuk gyártani az alvázas pickupokat. Pickupjaink ügyfelei nagyon hűségesek, jelenleg nem tervezzük, hogy kivonulnánk ebből a kategóriából.

Inogni látszik az elhatározás, de egyelőre úgy fest, hogy Európában 2035-től csak villanyautóknak áll a zászló. Mi a KGM stratégiája a hajtásokkal?

Meggyőződésem, hogy a hibrid, a belső égésű motoros és az akkumulátoros elektromos autók egyszerre lesznek jelen az életünkben. Az ügyfelek igénye dönt erről.

Kwak úr, köszönjük a beszélgetést!

Technika

Hardverét tekintve a Korando technikájára épül a nála valamivel nagyobb Torres is. A márka alvázas, felezőváltós terepjáróival szemben konstrukciósan is személyautó, önhordó felépítéssel, elöl MacPherson, hátul független, négy lengőkaros kerékfelfüggesztéssel.

Elöl hajtó, egy villanymotoros verzióban gyártja csak a Ssangyong dél-koreai üzeme a Torres EVX-et, egyelőre egyféle akkumulátorral, amely az elektromos hajtásrendszer legnagyobb részével együtt a BYD-tól származik.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 126

Elöl nincs csomagtartó, kell a hely a motornak és a hajtásnak. A villanymotor és az akku is a BYD terméke

Nemsokára a Ssangyong a benzines motorhoz kapcsolódó full hibrid hajtásrendszert is átveszi a kínai cégtől. De ezzel párhuzamosan más, dél-koreai akkugyártókkal is együttműködik, hogy ne legyen kiszolgáltatva a birodalomban és alávetésben gondolkodó diktatúra legnagyobb villanyautó-gyártójának.

73,4 kilowattóra az autó teljes akkukapacitása. A bruttó értékhez nagyon közel van a nettó, ami a kapacitás 98 százaléka vagy 71,93 kilowattóra. Az akkucellák elrendezésében korábban uralkodó modulszintet átlépve, a celláknak jutó beépítési tér remekül kiaknázható a cell-to-pack megoldással.

A töltés váltakozó áramon 10,5 kW-tal lehetséges, az egyenáramú villámtöltésre 145 kilowattos csúcsteljesítményt jegyeztem fel. Az autó képes tölteni a kis, 12 voltos akkumulátorát a nagyról, hogy minél kisebb eséllyel fordulhasson elő az a villanyautóknál nem olyan ritka gond, hogy hiába van bőven töltés a nagyfeszültségű akkuban, a lemerült vagy cellazárlatos 12 voltos miatt az autó nem indítható be.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 127

Váltakozó áramon 10,5 kW-tal tölthető, az egyenáramú villámtöltésre 145 kW-ot jegyeztem fel

Most is lehet a Ssangyong Torres EVX-ről külső elektromos fogyasztókat, például kávéfőzőt működtetni (V2L vagy vehicle to load), de az áramhálózatban való visszatöltés (vehicle to grid) egyelőre hiányzik. Valószínűleg még idén kiegészül ezzel a funkcióval az autó, mert ez fontos néhány jelentős piacon.

A nagyfeszültségű akkumulátor lítium-vasfoszfát kémiájú, ezért jól bírja, ha akkor is 100 százalékra töltitek, amikor az autó használata nem indokolja a teljes töltést, elég lenne 70-80 százalék is. A lítium-vasfoszfát cellák villámtöltése hidegben jobban belassul, mint a nikkel-mangán-kobalt katódösszetételű akkuké, de ennél sokkal fontosabb előnye a nikkel-mangán-kobalt akkutípussal szemben a kiemelkedően sok töltési ciklus és a biztonság, az akku stabilitása balesetekben.

A bemutatón fotókat láttunk egy tűzesetbe keveredett Ssangyong Torres EVX-ről. A villanyterepjárót hátulról törte össze egy belső égésű motoros autó, amely kigyulladt. A hátsó kocsiról átterjedtek a lángok a Torrex EVX-re, ennek ellenére nem kapott lángra a nagyfeszültségű akkumulátor.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 129

Átterjedt a tűz a villany SUV-ba ütköző benzinesről a Torres EVX-re, a lítium-vasfoszfát akku mégsem gyulladt ki, kimaradt a rettegett thermal runaway

Mivel a Ssangyong dolgozik egy valamivel nagyobb akkus elektromos kisteherautón, a közeljövőben érkező villanypickup bővített akkucsomagját a Torres EVX is megkaphatja. A többlet azonban 10 százalékon belüli.

Villanyautós szinten kedvező a vontatható tömeg, az 1915 kilós Ssangyong Torres EVX 1500 kilós utánfutót húzhat.

Még pár adat: az akkuk névleges feszültsége 390,4 volt, a WLTP-mérés 462 km-es hatótávot adott ki, 18,65 kWh/100 km a kombinált fogyasztás, 8,11 mp a gyorsulás nulláról 100 km/órára és 175 km/óra végsebesség.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 130

Újabb villanyautó, amin eltűnik a hatótávkijelzés az akku lemerülésével, amikor a leginkább rászorulnál az adatra

Vezetés

Amikor egy ázsiai autóban a navigációs adatokra és a radarjelekre is reagáló adaptív tempomattól a kereszteződésben áthajtásra és a sávelhagyásra ügyelő rendszeren át a biztonsági követési távolságig mindenre is figyelmeztető vezetőtámogató rendszerek működnek, kénytelen vagy minden indulás előtt határokat szabni tombolásuknak.

Érdemes ezzel bíbelődni, mert ha már nem kell szkanderezni a sávtartóval a kormányon át, nem pityeg a garázsban vagy az autópálya-lehajtón látott tábla miatt a sebességhatár-túllépés, máris szebb az élet. Pedig az az éberségfigyelő még így is velünk maradt és kényszeresen jelezte, ha épp nem előre nézünk, például mert a tükröket vagy a navigációs képernyőt is használjuk vezetés közben.

Ha kész a központi menüből elég gyorsan megoldható deaktiválós deep dive, fel fog tűnni az alul lapított és viszonylag nagy kormánykerék, amely a Rextonból ismerős. Kiparkoláskor, ipszilonozva idegesítő a bizonytalanul és lassan reagáló irányváltó kapcsoló, többször is ellenőrizni kellett, merre is fog végül menni az autó.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 131

Ha indulás előtt megvolt a deaktiválós deep dive, a Torres EVX harmonikus villanyautóként viselkedik

Ha mindezeken túlestél, akkor van esélyed megtapasztalni, hogy a Ssangyong Torres EVX mennyire harmonikus autó elektromos hajtással. Finoman fut, az úthibákat még a nagyobb, 20-as kerekekkel is ügyesen szűri a futómű.

Törökországban 140 km/óra a megengedett sebesség autópályán, de a program csúszása és szűk időkeret miatt, nekem ez az alsó határ lett, ha utolértünk valakit a feltűnően nagy részben helyben gyártott limuzinokból, lépcsőshátú Fiat Tipókból és Renault Mégane Grand Coupékból álló forgalomban.

Többnyire 160 és a 175 km/órás gyári végsebesség között kellett hasítani, óra szerint 183-185-ig jutva, így a hatótávról majd akkor tudunk mit mondani, ha itthon teszteltük az autót.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 132

Padlógázzal kellett rohanni, nem derült ki, mennyi marad életszerű használattal a teljes töltés után kiírt 378 illetve 423 km-es hatótávígéretből

Elinduláskor 423 km-t ígért az autó teljesen feltöltött akkumulátorral. A cseppet sem természetes nyúzással is csendes volt a Ssangyong Torres EVX és az állítható deréktámasszal, szellőztethető, fűthető vezetőülés is kényelmes maradt.

Könnyű a kormány, ami ennél a sebességnél bizonytalanabbá teszi az egyenesfutást és a lágy rugózással a karosszéria is nagyobbakat billen, mint húzós autópályás kanyarokban jólesnék. De ne gondoljatok tévútra, a futóműhangolás mindig kompromisszum.

Itt a kényelem volt a fontos, és azért nem arról a bizonytalanságról van szó, amit a BYD Seal-U produkál ami szinte elemelkedik kanyarokban arról lágy paplanról, amit maga alá szőtt.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 133

Nem tökéletes az egyenesfutása és meg-megbillen kanyarban a nagyon kényelmes Ssangyong Torres EVX

Figyelni kell az autó egyenesfutására, nyugodt kézzel kell terelni, de az autó mellett szól, hogy az utasok biztonságért felelve, a korai indulásból fakadó 2,5 órányi alvással a hátam mögött, ismeretlen helyen, hegyek között kanyargó autópályán ezt a tempót meg mertem reszkírozni vele.

Jó erőben van az egész pontosan 152,2 kW vagy 206,9 csúcsteljesítményű, 339 newtonméteres villamos gép. Az állandó mágneses szinkron villanymotorral élénk a gyorsulás, még négy emberrel és telerámolt autóval is.

Pár hónapja a benzines tesztautón is feltűnt, mennyire pocsékul tapadnak a Nexen-gumik esőben. Az elektromos Torresen is a dél-koreai gumimákra terméke kísértett, amivel mintha azt akarnék demonstrálni, hogy a gördülési ellenállás csökkentése és a vizes tapadás javítása klasszikus célkonfliktusban van, gyakorlatilag az egyik a másik rovására javul. De ennél azért sokkal jobb középutat talált a többi nagy gumigyártó.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 134

Villanyautós szinten kedvező a vontatható tömeg, az 1915 kilós Ssangyong Torres EVX 1500 kilós utánfutót húzhat

Költségek

16 499 000 Ft a Style felszereltségű elektromos SUV alapára. A Ssangyong Torres EVX a fotókon látható Premium kivitelben 17 899 000 forintba kerül, mindkét listaárból 500 ezer forint az árengedmény. Légzsákból nyolc van, a 2-2 első, első oldalsó és függönylégzsákot a vezető térdlégzsákja és az elöl ülőket elválasztó középlégzsák egészíti ki.

Legtöbbször 8 év vagy 160 000 km az elektromos autók akkugaranciája, itt azonban 10 év vagy egymillió kilométer ez a határ. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a messze kiemelkedő vállalás hány százalékos kapacitás megőrzésére vonatkozik. Legtöbbször az eredeti 70 százalékáról van szó.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 135

16 499 000 Ft a Style felszereltéggel a listaára, a fotókon látható Premium kivitelben 17 899 000 forintba kerül, plusz az extrák

Értékelés

Masszív és tartós terepjáróiról ismert itthon a Ssangyong, de a villanymotoros és elöl hajtó, abszolút személyautós Torres elektromos verziójával sem nyúltak mellé. Töltési sebessége hozza az elvárhatót, lítium vasfoszfát akkuja biztonságosnak ígérkezik és az autó egyedül abban nem jó, ami a magas építésű aszfaltterepjáróknak úgysem fekszik, a száguldozásban.

A Ssangyong Torres EVX nagyon tágas, jól felszerelt, tisztességes hatótávú, egész erős és kifejezetten kényelmes autó. Csak vegyetek rá egy garnitúra rendes gumiabroncsot, ha a Nexenekkel adnák át és a belevaló villanyautó gyorsan megszerettetni magát.

1 millió kilométeres garanciával vehetsz autót itthon 136

Értelmezhető hatótávjával és a drága villanyautók között kedvezőnek mondható árával érdekes alternatíva, ha kéne egy tágas és tényleg kényelmes elektromos SUV

2026-ra a tavaly eladott 120 ezer helyett 320 ezer autó értékesítését tervezi a KG Mobility. A növekedésben bőven lesz szerepe a Torres EVX-nek, amely üdítő színfolt a sok híg karakterű elektromos autók között.

Mellette – Ellene
 
  • 10 év/1 millió km akkugarancia
  • Vonzó, praktikus élettér
  • Nagy csomagtartó
  • Fürge gyorsulás
  • Értékarányos ár
  • Jó felszereltség
  • Nívós zajcsillapítás
  • Kényelmes rugózás
  • A zöld rendszám előnyei
 
  • Túlbuzgó, túlburjánzó vezetőtámogató rendszerek
  • Lassan reagáló irányváltó kapcsoló
  • Kiadós oldaldőlés gyors kanyarokban
  • Esőben pocsékul tapadó Nexen-gumik

 

Hogy tetszik az elektromos Ssangyong Torres EVX?
átlag
7.65
szavazat
687
Hogy tetszik az elektromos Ssangyong Torres EVX?