Az MG-ről is sokan a villanyautók kapcsán hallottak az elmúlt években, hiszen az MG4 volt Európában a második legnagyobb darabszámban eladott villanyautó 2023-ban. Ám a kínai tulajdonú, brit gyökerekkel rendelkező márka Európában belső égésű motorral szerelt autóból többet ad el, mint villanyhajtással. A teljes értékesítésének kétharmada benzines modell volt tavaly. Ilyet teszteltünk mi is most, ez itt a megújult HS.
Az MG 2018 óta létező, de Magyarországra csak pár év késéssel érkező közepes méretű szabadidő-autóját már próbáltuk benzinmotorral. Tavaly viszont egy alapos szépészeti beavatkozáson esett át a modell, kívül látványosan, belül alig észrevehetően változott. Így ismét elkértük, hogy lássuk, milyen a frissített MG HS, amiből a gazdagabb felszereltségű Luxury változatot nyúztuk egy hétig, automata váltóval, feláras bőrbelsővel.
Külső
Ráncfelvarrásnál a külsőn ritkán szoktak nagyot változtatni, leginkább a megszokott, új dizájnú lökhárító, újra rajzolt lámpatest vonalon mozognak, amit gyakran új karosszériaszínek és felnik egészítenek ki. Nagyjából ezt a jól bevált receptet választotta az MG is, amikor felfrissítette a HS-t, de az összkép egy jóval elegánsabb autót mutat.
Szemből a hajlított bálnaszilákra emlékeztető rácsozatú, hatalmas nyílású hűtőmaszk jelenti a változást, amiben selyemfényű ezüstbetétek próbálják elegánsabbá tenni az autó orrát. Keskenyebbek, csinosabbak lettek az alapáron is LED-es fényszórók, szintén LED-ek világítanak a vékony nappalifényben, és a mélyre került, függőleges csíkként futó irányjelzőben is.
Hátul is hasonló módosításokkal dolgoztak, mint elöl: új lökhárító, és lámpatest teszi modernebb megjelenésűvé az autó fenekét. Van még két darab, hangsúlyos króm kipufogóvég is, ami meglepetésre nem kamu, hanem amikor belekukucskálunk, ha kicsit beljebb is, de ott található az igazi csöveket is.
Formára hozza az MG HS a kategória átlagát, egy klasszikus, közepes méretű SUV. Semmi varázslat nincs benne, nem gondolták újra a kasztnit, láthatóan biztosra mentek, ezt a formát tuti mindenki megeszi gyomorrontás nélkül. Méretre sem történt változás a karosszéria ugyanúgy 4574 milliméter hosszú, 2078 mm széles – külső tükrökkel – és 1685 mm magas, tengelytávja pedig 2722 mm.
Így jobban látszik a különbség az új és a régi arc között. Szokás szerint a középső csíkot kell elhúzni, hogy a régiből az új MG HS-be váltson a kép:
Belső
Míg kívül vannak látható különbségek az MG HS-en, addig az utastérben látszólag minden változatlan maradt a ráncfelvarrással, csupán a fedélzeti rendszer kapott egy finom frissítést. A berendezés egész elegáns, a feláras, világos bőrbelsőtől az amúgy sem szűkös kabin még tágasabbnak látszik, és a hatalmas üvegtetőn át is csak úgy dől be a napfény. Rendben van a kárpitozás, mind dizájn, mind kivitelezés szempontjából, de az is tisztán látszik, hogy a tervezők bátran merítettek ötletet a más márkák által megálmodott formákból.
Így a kerek légbeömlők és az ablakemelő gombsora a Mercedeseket, az automatikus váltó fokozatválasztója a BMW-kből lehet ismerős, míg a remek fogású, alul kissé lapított kormányon lévő rengeteg gomb a Volkswagenekben található megoldásokra hasonlítanak. A véletlen egybeesésnél határozottan nagyobb mértékben.
Valamiért a fényes fekete, baromi kényes zongoralakktól nem képes megszabadulni az autóipar, így itt is találunk egy jó adagot ebből a sérülékeny felületből. Egyszer egy belsőt tervező dizájnernek mutathatna valaki egy 5-8 éves, rommá karcolt felületet, hátha utána örökre elfelejtené, hogy létezik ez a fajta burkolat. Bár lehet, hogy a nemzetközi zongoralakk lobbi ügynökei tartják valamivel sakkban az összes formatervezőt és valami szörnyű alku miatt muszáj ezt használniuk.
Középkonzolja ilyen is olyan is, ránézésre klassz, letisztult, mindenféle kidudorodó izétől mentes valami, de például a hatalmas, felnyíló ajtó mögé semmi értelmes dolgot nem lehet elrejteni, és csupán USB A csatlakozókon keresztül tölthetők a mobileszközök is. Vagy a 12 voltos aljzatból nyert árammal, de 2024-ben ki használ még szivargyújtós adaptert a mobiljához egy új autóban? A könyöklőben viszont már van hely, oda bedobálható minden kacat és van rolóval lefedhető pohártartó is.
Két LCD-kijelző található az MG HS utasterében, a sofőr a 12,3 colos műszerfalról és a 10,1 colos központi monitorról gyűjthet információkat, vagy végezheti el a beállításokat. A grafika nem rossz, vannak benne érdekes megoldások, például az egymással szembe futó virtuális mutatók, de jól működik, és minden fontos infót le lehet róla olvasni. Érthető, és nem vészesen bonyolult a fedélzeti rendszer menüje, ám a klímavezérlés menübe száműzése érthető nehezen. A hőmérséklet beállítást, ülésfűtést csak itt lehet állítani, a funkciók virtuális gombjai kisujjköröm méretűek, ember legyen a talpán, aki ezeket menet közben eltalálja.
Pedig a kijelző alatt valódi gombok is vannak, többek között a váratlanul bepárásodó ablak gyors leszárítását indító gomb is. Ez mondjuk kedves és biztonságos dolog. Az viszont szerencsétlen megoldás, hogy a hét kapcsolót felvonultató gombsorból két kapcsolót feláldoztak a hangerőszabályzónak. Az egyik hangosít, a másik halkít. Fura.
Ülései kényelmesek, inkább puhák, mint sportosak, de a háttámlával egybeépített fejtámla a magasabb embereknek nem igazán kényelmesek, és a hátsók látóteréből is sokat kitakarnak. Hely rengeteg van a HS-ben, elöl hátul bőven elférni 190 centis magassággal is, bár a hátsó üléssorban ülve zavaró lehet a padlóhoz közeli ülőlap. A fejtérből értékes centiket elvevő tetőablak viszont még így is elég magasan van ahhoz, hogy ne okozzon kellemetlenséget a közelségével.
Csomagtartójába a motorosan működtetett ajtó megfontolt, lassú felnyílása után jutunk. Hogy milyen magasra nyíljon, azt a fedélzeti rendszer menüjében lehet beállítani, így alacsonyabb mélygarázsokban sem kell attól tartani, hogy beleér az ajtó a plafonba. Igaz, nem is nyílik extrém magasra még a végső állásra programozva sem. Ugyan a 448/1454 literes csomagtartó padlószintje nem módosítható, de van egy pinceszint is, ami kifejezetten nagy, akár egy pótkerék is elférhetne benne. De nincs benne ilyen, csak a kötelező felszerelések egy fura dobozba pakolva.
Rafinált csomagrögzítő, rendszerező eszközök nincsenek hátul, és a gyakori, 12 voltos csatlakozót is hiába keresnénk benne, a csomagtartó egyetlen extrája, hogy van benne világítás és a háttámlák lehajtása után sík felületre lehet felhalmozni a rakományt.
Technika
Nem történt változás az MG HS motorterében a 2024-re elvégzett frissítéssel, ott továbbra is ugyanaz 1.5T-GDI névre hallgató benzinmotort találjuk, mint eddig, amely 162 lóerő leadására képes, a csúcsnyomatéka pedig 250 Nm. Ez 0-ról 100-ra 9,9 másodperc alatt gyorsítja a felszereltségtől függően 1469 és 1535 kg közötti tömegű autót, és 190 km/óra a csúcssebessége. Érdekes, hogy a katalógusban nincs különbség a kézi és automata váltós gyorsulási adatok között. Váltóból hatfokozatú kézi és hétfokozatú, duplakuplungos automatikus választható, az MG HS pedig csak elsőkerék-hajtással kapható. Futóműve elöl MacPherson rendszerű, hátul több lengőkaros kivitelő, vagyis kellően igényes alapokkal rendelkezik.
Vezetés
Beülve az MG HS-be először furcsa érzés keríti hatalmába a vezetőt. A modern autók megszokott, bunkerszerű kialakításával szemben itt jól kilátni a vezetőülésből, igaz, ez azzal jár, hogy olyan védtelennek érzi magát benne a sofőr, mintha egy székben ücsörögne a nappali közepén, a Maginot-vonal egy védett sarka helyett. De ezt könnyű megszokni, ellentétben a duplakuplungos váltó furcsa működésével. Ez városon kívül, hosszú távú, békés autózásnál egyáltalán nem zavaró, de ha gyorsan, összetettebb problémát kellene megoldani a váltónak, akkor azonnal pánikba esik.
Gyors reakciót felesleges elvárni tőle, egy ipszilon fordulót is legfeljebb akkor érdemes vele megkockáztatni, ha a látóhatár peremén sincs másik autós, aki haját tépné, míg megoldjuk a feladatot. Hasonlóan idegtépő a piroslámpától indulás is, ilyenkor érdemes már akkor megpöccinteni a gázpedált, amikor még csak sejteni lehet, hogy lassan zöldre vált majd a lámpa. Van sport fokozata is a váltónak, de ezzel nem érdemes kísérletezgetni, nem javít a helyzeten és a fokozatok kapcsolásának manuális lehetősége sem adott.
Viszont ezen kívül más bajok nem leselkednek az MG vásárlóra, a négyhengeres motor az esetek döntő többségében csendes, finoman jár, és a start-stop rendszer működése is lágy, a motorindításokat alig venni észre. Csendes az utastér, jó a menetdinamika, bár a katalógus 9,9 másodperces adata nem túl délceg eredmény, de érzésre mégsem rossz az autó mozgása.
Jól eltalált a kormányrásegítés mértéke, igaz, sok visszajelzés nem érkezik a vezetőhöz a kormányon keresztül. Valószínűleg a vásárlók nagyobb része nem is igényli ezt. Futóműve kifinomultabb a vártnál, de sportosságot itt sem érdemes keresni. Cserébe kényelmes, lágy, nem esik pánikba a hitvány útfelülettől sem. Féke hatékony, de a pedál hosszabb úton jár, és kevésbé érzékeny, mint ami érzésre jó lenne.
A ma elérhető vezetőtámogató rendszerek közül sokat megkapott a modell, van benne aktív vészfékező, sávtartó, adaptív tempomat, dugó asszisztens, fényszóró asszisztens, és táblafelismerő rendszer is. Ezek közül csupán a sávtartónak vannak indokolatlannak tűnő hisztirohamai, amikor úgy érzi, nem kapaszkodsz a kormányba. De sosem taposott bele magától a fékbe, és más zavaró dolgokat sem művelt. Amiért hálásak lehetünk egy olyan világban, amikor a legtöbb új autóban folyamatos sípolás, pittyegés, bimbammolás kíséri a vezetést. Fogyasztása a teszthét vegyes, autópályát és városi szakaszokat is tartalmazó nagyjából 400 kilométere után 8,5 liter volt.
Költségek
Egyetlen fajta motorral kapható az MG közepes méretű szabadidő-autója, ez pedig az 1,5-ös, 162 lóerős benzines. Felszereltségi szintből már kettő közül lehet választani, a Comfort az alap, a Luxury pedig a gazdagabb felszereltséget jelöli. Ezen felül még a kézi és automatikus váltó befolyásolja az árat. Az olcsóbb MG HS ára 10 599 000 forint kézi váltóval és 11 149 000 forint automatával. A listaáron kívül most kedvezményes áruk is van, ez pedig 9 999 000 és 10 549 000 forint, értelemszerűen itt is az automata a drágább.
A Luxury listaára kézi váltóval 11 349 000 forint – kedvezményesen 10 749 000 forint –, míg automatikus váltóval 11 999 000 forint, amiből szintén létezik akciós árcédula, amire 11 399 000 forintot írtak. Ezen felül el lehet még költeni 200 ezret metálfényre és 150 ezret az exkluzív bőrkárpitra.
A Comfort felszereltségnél többek között alapáras az automatikusan elsötétedő belső tükör, a LED-es fényszóró, az első és hátsó parkolóradar tolatókamerával, kétzónás klíma, a fűthető és elektromosan mozgatható első ülések, valamint az adaptív tempomat is. A Luxury ezen felül nyitható panoráma napfénytetővel, integrált első sport kagylóülésekkel, 360 fokos kamerarendszerrel személyre szabható hangulatvilágítással és elektromos mozgatású csomagtérajtóval ad többet. Garanciát 7 évet vagy 150 000 kilométert ad a gyártó, a szervizciklus 12 hónap vagy 15 ezer kilométer.
Az MG HS és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MG HS 1.5 T-GDI (162 LE) | 10 599 000 |
Mazda CX-5 2.0 6MT (165 LE) | 13 145 000 |
Suzuki S-Cross 1.4L lágy hibrid 6MT 2WD GL (130 LE) | 9 000 000 |
Kia Sportage 1.6 T-GDI aut. (150LE) | 12 049 000 |
Értékelés
Akinek nincsenek különösebb elvárásai a sportos vezetési élménnyel kapcsolatban, de egy tágas, élhető utasterű autóra vágyik, ami képes még dinamikus haladásra is, az nyugodtan nézzen meg közelebbről is egy MG HS-t. Hétköznapi közlekedésre hibátlan, nem néz ki rosszul, már alapáron is tele van érdekes és értékes extrákkal, és még így is emészthető összeg szerepel majd az árcéduláján. Ja, és adnak rá 7 év garanciát is is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|