2018 márciusa és 2023 decembere között a BMW X2 előző generációjából 390 ezer kelt el szerte a világon. Elégedett volt ezzel az eredménnyel a bajor márka: egyfelől ezért, másfelől a rokonság korábbi megújulása miatt sem volt kérdés, hogy pályára állítanak egy új generációs Sport Activity Coupé (SAC)-modellt.
Az új X2-vel párhuzamosan megérkezett az akkumulátoros elektromos hajtású iX2 is. Egyfelől a választás lehetőségét kínálják ezzel, másfelől hozzásegíti a BMW-t ahhoz, hogy eladásainak BEV-részarányát a 2023-as 15 százalékról idén a tervezett 20-ra, jövőre pedig 25-re növelje. Ha minden úgy alakul, ahogy azt kiszámolták, még 2030 előtt minden második eladott BMW elektromos lesz.
Külső
A németországi Regensburgban található a BMW egyik legmodernebb gyára, itt készülnek az X2-k és iX2-k. Ott születnek az édestestvérek, vagyis az X1 és iX1 is, azonban a klasszikus SUV és a terepkupé között több a különbség a lecsapott hátsó résznél. Ami azt illeti, egészen mást tükröz ránézésre a két modell, kevés közös elemen osztoznak, a ritka kivételek egyike például a kilincs.
Minden irányban terebélyesedett az X2 elődjéhez képest, de míg a magasság csak 2,2 százalékkal nőtt, addig a hossz 4,4 százalékkal nyúlt. Már ez, az arányok változása magával hozta a sportosabb formát, melyre csak ráerősít a meredeken döntött szélvédőből induló, az autó fenekéig érő kupés tetőív és a hátsó légterelőcske. Kész az ismert SUV-kupé forma, melyet jó adag BMW-fűszer tesz egyedivé.
BMW X2 M35i xDrive (2. gen.) | BMW X2 M35i (1. gen.) | Különbség | |
Hosszúság | 4554 mm | 4360 mm | 194 mm |
Szélesség | 1845 mm | 1824 mm | 21 mm |
Magasság | 1560 mm | 1526 mm | 34 mm |
Tengelytáv | 2692 mm | 2670 mm | 22 mm |
A frontot természetesen a vesék határozzák meg. Ezekhez hasonlóakat láttunk az X6-on is, de a két autó arculata eltér. Naná, hogy kérhető a vesék köré Iconic Glow kontúrvilágítás. Legtöbbünk jól meglenne nélküle, de a BMW úgy tervezi, hogy az X2-esek 33 százalékát Kínában adja el, az ottaniak pedig szeretik az ilyesmit. Ha maximalizálni szeretnénk a fényeket, a vakításmentes LED mátrix-fényszóró jelenti a csúcsot világításban.
Dominálják az egybefüggő, nagy felületek a külsőt. Annyira erőteljes minden, hogy nem bánjuk, hogy ilyen nyugis részek is vannak az autón, hátul úgyis van látnivaló. Az oldalt végigfutó él az X2 fenekén is megjelenik, vizuálisan tovább tagolva a kocsi farát. Itt a típus-specifikus hátsó lámpák a kedvenceim. Sportosra rajzolt darabok, ahogy a lökhárító is a diffúzorbordákkal. M Sport csomagnál az X2 összes modellváltozatához jár a kipufogórendszer dupla ikervégződése. Furcsa mód ezt még az iX2 is megkaphatja, csak a látszat kedvéért.
Belső
Megtorpantam, mielőtt beszálltam egy fehér kárpitozású iX2-be: már a látvány magával ragadott, az ajtók és a műszerfal anyagainak és a mintázatainak változatossága igazán különleges. Rögtön érezni, hogy prémium helyen járunk, melyet megerősít az összeszerelés minősége is. Nem nyikorog, nem recseg-ropog semmi.
Egyértelműen sofőrközpontú a BMW X2 beltere, az első pillanatokban látszik ez. Figyelemfelkeltő a fél műszerfalon végigfutó, a 10,25 colos digitális műszeregységet is magába foglaló ívelt kijelző. A lebegő kartámasz is igazából csak a vezető perspektívájából lebeg, az anyósülés felől az elejét kar támasztja. A könyöklő teteje sem a megszokott módon nyílik: oldalra, a sofőr felé tárja fel magát egy picinyke rekesz.
Minőségiek az elektromosan állítható sportülések, jól tartanak tempósabb kanyarokban is. Az ülőlap hossza állítható, így kényelmesek a nyurgább lábúak számára is. A vevő választhat, hogy bőrrel vagy vegán alternatívával kárpitoztatja-e a fűthető, akár masszázsfunkciós székeket.
Meglepően vastag kormányt kapott a terepkupé, rég volt már a kezeim között ennyire húsos volán, ez az M-es kivitel sajátossága. Az egész szerkezetben a legszebb a lyukas oldalú alsó küllő volt, ez M Sport szinttől jár. Hidegebb időben jól jön a fűthetőség, ráadásul nem egy, hanem három erősségi fokozat közül lehet választani.
Külön öröm, hogy a BMW megőrizte a gombokat a kormányon, nincs kapacitív, olykor kiszámíthatatlanul reagáló felület: ha rányomunk valamire az kattan, és megtörténik, amit kérünk. Más kérdés, hogy mikor: a 9.0-ás operációs rendszer érzékelhető válaszidőkkel működik, elvárható lenne a gyorsabb reakció.
Kárpótol, hogy rengeteg lehetőség rejlik a valahol mélyen Android-alapokat rejtő rendszerben. Főmenüje olyan, mint egy telefoné, minden beállítás csempéket kapott, melyek viszont igen apróak, menet közben kezelni nem egyszerű. Harmadik fél alkalmazásai is telepíthetőek, akár még játékok is, így a 10,7 colos érintőképernyős felület egy csatlakoztatott telefonnal játékkonzollá válhat. Csak el ne vesszen a tulajdonos az appok között!
Napjainkban már nem hangsúlyos az irányválasztó, a BMW is csak egy pöcökkel oldotta meg a dolgot az X2-ben, melyet a tenyérnyi vezérlőpanelre tett. Felszabadult így némi terület a középkonzol elejében, ahová a vezeték nélküli mobiltöltő került.
Helyből az utasoknak jutott bőven, bár a csapott tető miatt a fejtér kompromisszumos lehet a magasabbaknak a második sorban. Cuccainkat nemigen tudjuk elszórni az utastérben: a kesztyűtartó és az ajtózsebek sem túl nagyok, így marad az 525, illetve 560 literes csomagtér, mely 1400/1470 literig bővíthető (a kisebbek az iX2 értékei).
Technika
Benzines, dízel és elektromos erőforrásokkal is kapható az új BMW X2 a 2024 márciusi bevezetéskor, mindegyikből két-két változattal, első- és összkerékhajtással. A benzinesből a gyengébb, háromhengeres motort 48V-os hibridrendszer segíti, míg a dízeleknél egyetlen négyhengeres alapmotor van, a lágyhibrid hozzáadásával született kétféle specifikáció. Minden belsőégésű erőforrás alapfelszereltségként a hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic automataváltóval dolgozik együtt.
sDrive20i | M35i xDrive | sDrive18d | xDrive20d | |
Erőforrás típusa | háromhegeres benzinmotor, 48 V-os hibridrendszer | négyhengeres benzinmotor | négyhengeres dízelmotor | négyhengeres dízelmotor, 48 V-os hibridrendszer |
Belsőégésű motor adatai | 115 kW/156 LE, 240 Nm | 221 kW/300 LE, 400 Nm | 110 kW/150 LE, 360 Nm | 110 kW/150 LE, 360 Nm |
Villanymotor adatai | 14 kW/19 LE, 55 Nm | – | – | 15 kW/20 LE, 55 Nm |
Rendszerteljesítmény | 125 kW/170 LE, 280 Nm | – | – | 120 kW/163 LE, 400 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/óra) | 8,3 mp | 5,4 mp | 8,9 mp | 8,6 mp |
Végsebesség (km/óra) | 213 | 250 | 210 | 207 |
Az iX2-ből létezik egy- és két villanymotoros verzió is, de mindkét változatnál fix, 64,8 kWh nettó kapacitású az akkumulátorcsomag. 11 kW-os töltőről 6,5 óra alatt telítődik a telep, de ha van három fázisunk és 22kW-os töltőnk, elég ehhez 3 óra 45 perc is. A nyilvános DC-töltőkről 130 kW-ot is fel tud venni a kocsi, ilyenkor fél óra alatt felugrik a töltöttség 10-ről 80 százalékra.
xDrive 30 | eDrive 20 | |
Erőforrás típusa | összkerékhajtás két villanymotorral (elöl és hátul is) | elsőkerék-hajtás egy villanymotorral |
Villanymotor adatai | 230 kW/313 LE, 494 Nm | 150 kW/204 LE, 250 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/óra) | 5,6 mp | 8,6 mp |
Végsebesség (km/óra) | 180 | 170 |
Elöl szimpla ágyazású lengőkaros, hátul multilink (háromkaros) futómű dolgozik az X2 alatt. A nem elektromos változatok kérhetőek adaptív M futóművel, folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítókkal és 15 milliméteres hasmagasság-csökkenéssel.
Számos biztonsági és vezetéstámogató rendszer alapfelszereltség az X2-családban. Ilyen a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer legújabb verziója, a sebességkorlátozásokra, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, mely korrigál is, valamint a tolatókamerával és tolatási segédlettel dolgozó parkolóasszisztens.
Opcióként elérhető a kormányzási- és sávtartó asszisztens, a dugókban hasznos aktív tempomat, mely megállítja és el is indítja az autót, vagy épp a kiszállásfigyelmeztető. Szélvédőre vetítő kijelző is kérhető. A beépített kamerák rögzíthetik a vezetést, a balesetet megelőző pillanatokat, illetve adott esetben az autólopási kísérletekről is képi bizonyítékokat gyűjthet a BMW.
Vezetés
A hazai menetpróba során az iX2 xDrive30 és az X2 sDrive18d volánjai mögött tölthettem el rövidebb időt, főként autópályán és kanyargósabb országutakon. Részletes megismerkedésre ilyenkor természetesen nincs lehetőség, arra ott lesz a teszt, de azért a bemutatkozó körből számos tanulság leszűrhető.
Először a duplamotoros iX2 került a kezeim közé, melyről a számok alapján azt gondolhatja az ember, hogy vezetése után remek élményekkel gazdagodik. Tény, hogy lehet vele vadulni, de lánctépő vadságig mégsem jutottam el vele. A pedálokon keresztül közvetített utasításokat parancsszóra teljesíti, késlekedés nélkül gyorsul és határozottan lassul az autó.
Minden nagyon szuper, az első kanyarig. Kormányzása könnyedebb annál, mint amit vártam az előzmények után. Távol áll az érzés a rossztól, jól kezelhető az autó. De mégsem az igazi, hiányzik a közvetlenség, így pedig a buli is kisebb. Különböző vezetési módokban csak a menetpedálnál érzékelhető változás, a kormányzás nem válik sportosabbá.
Ebből a szempontból egy fokkal jobb a helyzet a család leggyengébb tagjánál, az X2 sDrive18d-ben. Direktebbnek érződik a kormány, viszont élményeket keresni nehéz az elsőkerék-hajtású autóval. Nem akarom az almát a körtével összehasonlítani, de az elektromos és a dízel erőforrás sajátosságainak figyelembe vételével is hiányzik az a dinamikusság, az élet, ami megvolt az iX2-ben. Kérdéses, hogy erről mennyiben tehet önmagában az erő hiánya (150 LE, 360 Nm), de az leszögezhető, hogy a váltó sem a legjobb partner az élményszerzésben.
A két világ legjavát talán az összkerekes X2 M35i xDrive kombinálhatná, azonban ez csak feltételezés, kipróbálására nem nyílt alkalmam.
Az iX2-nél meglévő extra játéktér ellenére sokkal inkább az utazóautó jelleg érvényesült mindkét BMW-nél. Minden adott ahhoz, hogy boldogan faljuk vele a kilométereket. Dőljünk hátra, masszíroztassuk magunkat és szél-, illetve a dízelnél is gépzajtól mentesen szóljon valami kellemes a Harman Kardon hifin. Ennyi pont elég a vásárlók jelentős részének.
A kellemes utazáshoz adott a futómű is, ami a 2095 kilós elektromos SUV-kupét is stablian tartja a kanyarokban. Egyedül a keresztbordákat nem veszi jól, ezekre érzékeny ez a BMW.
A rövidke vezetések miatt lehetetlen objektív képet alkotni a fogyasztásról, de kiindulóalapként vehetjük a nap végén megjelenő 5,5-6 liter gázolajat és 23-24 kWh áramot száz kilométerre vetítve. Utóbbinál kb. 300 kilométerre jött ki a hatótáv a fedélzeti rendszer szerint.
Költségek
16,12 millió forinttal indul a BMW X2 árazása, a legkisebb bruttó listaár az sDrive20i mellett található. Az általam is vezetett dízel 16,255 millióról indul, az összkerekes verzió 17,595 millió forintról rajtol. A benzines csúcsverzió, az M35i xDrive más kategóriát képvisel 22,698 milliós listaárával.
Az elektromos iX2-k 19,025, valamint 23,675 millió forintba kerülnek, függően attól, hogy egy- vagy kétmotoros variánsról van szó.
Az X2-család legfőbb ellenfele a német prémiumok között az Audi Q3 Sportback és a Q4 Sportback. Az árelőny a benzineseknél négykarikások mellett szól, de csomagtérből a BMW pl. többet kínál. Az elektromos verzióknál az árkülönbség eltűnik és teljesítménytöbbletté alakul.
A Mercedes-Benz legkisebb SUV-kupéja, a GLC Coupé eggyel nagyobb méretosztályban játszik, a GLA és az EQA szabadidőjárműveket nem kupésították. Az alábbi árösszehasonlító táblázatba bevettük még a fél mérettel kisebb Volvo C40-et és a Volkswagen ID.5-öt is.
A BMW X2 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X2 sDrive20i (170 LE) | 16 120 000 |
BMW iX2 eDrive20 (204 LE) | 19 025 000 |
Audi Q3 Sportback 35 TFSI (150 LE) | 14 371 000 |
Audi Q4 Sportback e-tron (286 LE) | 19 748 000 |
Volvo C40 Recharge (238 LE) | 22 090 000 |
Volkswagen ID.5 (286 LE) | 22 427 000* |
*euróban megadott ár (56 628 EUR)
Értékelés
Egészen más karakter tud lenni a BMW legkisebb terepkupéja, ha dízelmotor vagy ha elektromos erőforrás dolgozik benne. A két verzió közül egyértelműen az iX2 került hozzám közelebb, de az X2 a leggyengébb motorral szerelve is kifogástalanul ellátja legfontosabb feladatait.
Számos észérv szól amellett, miért válasszák az X2-család valamelyik tagját a vásárlók, de ezen a szinten legalább akkora szerepet kapnak a kinézet vagy épp a prémiummárka által kiváltott érzelmi hatások is, mint a jó kezelhetőség vagy a komfort. Egy biztos: rosszul nem jár egy ilyen autó tulajdonosa.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|