Felnőtt a MINI Countryman, méretében, küllemében és kisugárzásában is. A 2023-ban érkezett harmadik generációs modell megtartotta egyediségét, de kevesebb a játékosság benne, talán épp a még szorosabb BMW-kötelék miatt. Kidolgozott prémiumtermék, amely minden téren igyekszik jó eredményt hozni. Villanymotorral is elérhető, de mi most a belépőszintű háromhengeres benzinmotorral próbáltuk ki. Lássuk, mire elég ez egy a vezetési élményt hangsúlyozó márkánál.
Külső
Kezdjük rögtön a második dologgal, amit mindenki mond az autóról: ez nagy! Igen. Nevével ellentétben ez a MINI, nem kicsi. A Countryman mindig is a kínálat legtágasabb, legpraktikusabb darabja volt, és a harmadik generáció még tovább nőtt. 4433 milliméter hosszú, 1843 milliméter széles és 1656 milliméter magas. Ezzel az új MINI Countryman 13 centiméterrel hosszabb, 8 centiméterrel magasabb, 2 centivel szélesebb, mint elődje. Viszont a tengelytávolsága nem nőtt jelentősen, mindössze 22 milliméterrel, 2692-re.
Így már nemcsak a márka többi értékeivel szerezhet vevőket, de méretében is versenyre kelhet az egyik legfontosabb szegmensben, a kompakt méretű szabadidő-autók között. Ahol több tucat ellenfél fogadja.
Érdekesség, hogy a csomagtartója nem nagyobb, az ugyanúgy 450 literes alapállapotban, mint korábban. A hátsó ülések lehajtásával viszont már 1460 literig bővíthető. A motorosan – akár láblendítéssel is – nyitható csomagtartó padlója alatt találunk egy plusz rekeszt, illetve oldalt kisebb hálóval leválasztott zsebeket is. A hűtőládához vagy más elektromos eszközhöz jól jöhet a 12 voltos csatlakozó is.
Terepen lehet rá elsősorban szüksége, de városban padkáknál, fekvőrendőrnél is hasznos, hogy elődje 165 mm-es hasmagasságával szemben az új modell 202 mm-t kínál. A nagyobb homlokfelület ellenére javítottak az autó légellenállásán, amelyben szerepe van az olyan megoldásoknak, mint a hátsó ablakot körbeölelő légterelő. A korábban 0,31-es alaktényező (cw-érték) 0,26-ra csökkent.
Na de mi is az első dolog, ami feltűnik az embereknek az új MINI Countrymannel kapcsolatban? Persze, hogy az, hogy jól néz ki. Nyilvánvalóan a tesztautó bátor színválasztása, a kékes-zöldes-szürke fő szín a matt arany tetővel, betétekkel, felnikkel (a képen 20”-os) és a fekete díszítésekkel olyan összeállítás, ami nem mindennap jön szembe. Feltűnő, nagyon mutatós, megragadja a tekintetet. Teljesen fekete kivitelben és 17 colos kerekekkel vélhetően nem lógna ki a forgalomból az autó.
Nem hagyományos szabadidő-autós a MINI Countryman formája, inkább mintha egy magasra emelt kombit látnánk. Miután az üvegfelületek keskenyek, így az „oldalra lehajtott”, így vastagnak látszó tető, olyan, mintha alacsonyan futna az övmagassághoz képest. A Range Rover Evoque és Velar hozza ugyanezt az érzést. A tető látványával is játszottak, hiszen az eltérő szín, a sötétített oszlopok és hátsó ablakok olyan érzést adnak, mintha lebegne a felső rész.
Míg a háromajtós MINI igyekszik megtartani az első újkori generáció báját, a Countryman elődeihez hasonlóan különutas. A magasan futó lapos motorháztetővel a szögletes fényszórókkal, a kerékjárati ívek hangsúlyozásával, a karosszériát alul lezáró betétekkel ügyesen hozza a terepes vonalat. Ugyanakkor a már említett tetőforma, a meredek első szélvédő, a nyolcszögletű hűtőmaszk, a fényjátékával a brit zászlót idéző – MINI-sen függőleges elrendezésű – hátsó lámpák egyértelműen a MINI családhoz kapcsolják.
Belső
Ha a külsőt feltűnőnek mondtuk, akkor az utastérre pláne illik ez a jelző – legalábbis az itt látható összeállításban. Nyilván a barna bőrhuzat az üléseken sem hétköznapi választás, de a kékkel (dark Petrol) kombinált kötött szövetbetétek dobják fel igazán a belsőt. Míg hátul a barna szín a domináns, elöl a kék. A szövetborítással (ilyet láthatunk egyébként a Peugeot-nál, a Volvónál) nemcsak valami az általánostól eltérőt hoznak a tervezők, de elfedtetik az olcsóbb műanyagokat. Az anyaghasználat és az összeszerelés egyébként általánosan jó.
Ha ez nem lenne elég, a külsőhöz hasonlóan belül is visszaköszönnek az aranyszínű betétek. Többek között a pohártartón, a kormányon, a szellőzőkön, a kilincseken.
Míg az előző MINI Countryman utasterében mindent a körnek rendeltek alá – bármerre néztünk, azt láttuk –, az új generációban hagyományosabb a formai kép. Vannak különleges megoldások, így a függőleges szellőzők és a kilincsek egészen egyediek.
Egy kör viszont nem tűnt el, sőt, sokkal hangsúlyosabbá vált: mégpedig a központi képernyő. A 240 milliméter átmérőjű OLED kijelző tovább viszi a klasszikus Miniben is használt, újkori testvéreiben is alkalmazott középre beépített kerek sebességjelzőt. Persze itt sokkal többet tud, hiszen gyakorlatilag minden funkciót ide költöztettek. Így például a klímának sincsenek már saját kapcsolói, de szerencsére állandóan elérhetőek a képernyőről, ahogy a telefon, navigáció és média is.
Sokféle funkciót ismer az Android alapú rendszer, de a fentieken túl nincsenek súlyozva, így bármit szeretnénk állítani, egy erdőben próbálunk utat találni. Olyan funkciónál például, hogy az adaptív tempomat helyett a sima sebességtartó automatikát használnánk, vagy épp az adaptív tempomatnál mekkora legyen a követési távolság, azokat a menüből kell kikeresni, nyilván vezetés közben, ami baromira veszélyes. Ezt kb. 2006 óta még sikerült a tempomat kapcsolói mellé telepíteni a BMW-nek, itt nem.
Szerencsére számunkra fontos funkciókat a MINI applikáció letöltése után feltehetünk egy gyorselérésű egyéni gombra. Lehet, hogy majd a hangvezérlés is segít majd, a tesztautóban nemhogy magyarul, de angolul sem tudott. Több más, általam nem beszélt nyelv mellett pl. a portugált ajánlotta az autó.
Bár nyilvánvalóan egy alomból való a BMW-s rendszerekkel, a MINI 9.0 néven futó menü nem hozza a bajoroknál megszokott szintet. Gyakorlatilag minden második alkalommal fekete képernyővel autóztam az indítás után 1-2 percig, mire összeszedte magát és használhatóvá vált. Ugyanígy a komfortülés is – amely kiszálláshoz hátracsúszik, majd indítás után (elvileg) előre – néha már egy utcával arrébb autózva állította vissza a korábbi pozícióba az ülést. Az Android Auto-t (vezeték nélkül kezeli) a csatlakoztatott telefonom esetében hol felajánlotta, hol be kellett lépnem a menübe, kikeresni és kattintani, amikor ráeszmélt, hogy tényleg össze van kötve a telefonommal. (Frissités: a márka importőrének tájékoztatása szerint a My MINI applikációval csatlakozva gyorsabb a rendszer)
Maga a képernyő tűéles képet mutat, rendkívül részletgazdag megjelenítést ad. Ez nem elsősorban a grafikáknál hasznos, hanem a kameraképek esetében. A háttérképből van többféle, akár oldtimer, akár gokartnak nevezett sportosabb megjelenés is, ezekhez igazodnak éjszaka az utastér fényei is. A MINI applikációt használva továbbiakat is választhatunk.
Száműzte a vezető előtti hagyományos műszerfalat a gyár, felárért kérhetünk műanyag lapkára vetítő képernyőt. Ez elég is, hiszen a sebesség mellett a vezető száméra fontos információk megjeleníthetők rajta, így a navigáció, a vezetőtámogató rendszerek adatai is könnyen leolvashatóak.
Egyre több autóban keresnek új helyet az irányváltó karnak, automatikus váltó esetén, hiszen az már nem több egy mikrokapcsolónál. Gyakran nem sikerül ezt jól megugrani, a MINI viszont talán a legjobbat választotta. Nagyjából hasonló kézmozdulattal érjük el, azaz a sofőrtől jobbra lent keressük, de, ami fontos, közvetlenül a motorindító gomb mellett, azaz nem kell sokfelé nyúlkálni. Másrészről a váltókar eredeti helyén végig praktikus rekeszeket találunk, kiváló helyen van az indukciós töltő a telefonnak, de e felette és mögötte is újabb helyek várják az apróságainkat, akár a pohártartóban, akár MINI-s dobozban.
Eddig a MINI-k egyik leglátványosabb része volt a középkonzolon lévő kapcsolósor. Ezt részben tovább vitték azzal, hogy az említett motorindítás, váltó mellett a hifi hangerőgombja és az autó hangulatát befolyásoló kapcsoló egy csokorba jelenik meg. Mivel fekete platformon átlátszó/fekete karokat látunk, így kevésbé mutatós, ám mivel az EU-ban betiltják a krómot, így a régi sem maradhatott.
Kifejezetten tágas az új MINI Countryman. Az elöl ülők is komfortos távolságban lehetnek egymástól és az ajtóktól. A fejtér a nyitható üvegtető ellenére kellően nagy. Hátul ülve is tágas a lábtér, ebből leadhatunk a csomagtartó javára, a 13 centis úton tologatható ülésekkel, amelyek háttámlájának dőlésszöge is változtatható. Nemcsak ezzel kedveskedik a hátul utazóknak a MINI, de szellőző rostély és USB C-s töltő-csatlakozó (elöl is van kettő) jut nekik.
A vezetőülés alapvetően sportos jellegű, jól tartja a testet, az ülőlapja lehetne kissé hosszabb. A legalsó állásában személyautósabb a vezetési pozíció, de ekkor is szabadidőd-autós marad, mindvégig láthatjuk az előttünk futó motorháztetőt. Jó fogású a kormánykerék, amely extrém vastag karimát kapott, szerencsére, ahol kell – 3 és 9 óránál – vékonyabb.
Összességében elismerő szavakkal lehet illetni a belsőt, modern, otthonos, komfortos: jó benne lenni.
Technika
Az új MINI Countryman a BMW UKL2 (Untere Klasse) elnevezésű padlómezére épül, ahogy elődje is, illetve olyan mai modellekkel osztozik a technikán, mint a BMW X1, X2 és 2 Active Tourer, 2-es Gran Coupé. Utóbbiakkal egy gyártósoron készül Németországban, Lipcsében.
Alapvetően tehát orrmotoros, elsőkerék-hajtású, de elérhető összkerékhajtással is. Meglepően sokféle hajtáslánccal választható, amelyek közül kettő tisztán elektromos. A hajtásláncok a szokásoknak megfelelően nem egyediek, az anyacég BMW-től származnak. A 66,45 kWh-s akksival szerelt villanyváltozat 204 LE-s E és 313 lóerős SE ALL4 (ez utóbbi 4×4-es) változatokban választható. Elérhető még dízelként is (163 LE), illetve háromféle benzines turbómotorral 170, 218 és 300 lóerős kivitelekben. Utóbbi kettő 2,0 literes négyhengeres motort rejt, a tesztautóban a leggyengébb (B38 kódjelű) motor szerepelt. A MINI Countryman mindenképpen automata sebességváltót kap, manuális nem választható.
Az általunk próbált autóban 1,5 literes benzinmotor 48 V-s mild-hibrid kiegészítéssel szerepel. A háromhengeres turbós motornak 14 kW-t (19 LE) teljesítményű villanymotor segít be, amely a rendszerteljesítményt nagyjából 14 lóerővel növeli, a benzinessel összedolgozva, 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményt elérve. A maximális rendszernyomaték 280 Nm. A lágy hibrid rendszerhez kapcsolódó lítium-ion akkumulátor kapacitása 0,9 kWh. Ezzel a hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelt modell 8,3 másodperc alatt gyorsulhat fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 212 km/óra.
Kerékfelfüggesztése elöl-hátul független, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul négylengőkaros megoldással épül fel. Felárért kérhető adaptív futómű, változó csillapítású lengéscsillapítókkal illetve 15 mm-es ültetéssel.
Számos vezetőtámogató rendszer érhető el a modellhez, így táblafelismerő, adaptív tempomat, kormányzás és sávtartó asszisztens, automata parkolórendszer is kerülhet bele. Sőt, gyorsforgalmi utakon 60 km/óráig képes félautonóm vezetésre, azaz a kormányzást is átveszi az autó. Tud önállóan parkolni is, de ha valaki azt szeretné, nemcsak az autóban ülve, de telefonról is elvégezhető így a parkolás. Ha magunk parkolunk, az is könnyű, mert jól láthatóak a karosszéria végpontjai, de a 360 fokos kameraképe egészen kiválóan mutatja meg akár külső nézetből is az autó helyzetét.
Vezetés
Ahogy elődeinél és a többi újkori MINI esetében, itt is hangsúlyos a vezethetőség. Szó sincs arról, hogy az autó nagyon sportos lenne, de kanyarban több izgalmat nyújt, mint vetélytársai. A merev kasztni, a feszes hangolású futómű és a széles abroncsok gyors kanyarvételt engedélyeznek, izgalmassá téve az országúti autózást. Ha igazán meghajtjuk, akkor viszont kiderül, hogy kissé orrnehéz a súlyelosztása, bebillen a kasztni és orrtolóssá válik a show.
A futómű egészen jól elbánik az úthibákkal is, amelyek legtöbbje tompa puffanásként jut el csak vezetőhöz. Érdekes módon a hátsó futómű a buckákkal jól bánik, a kátyúkkal akad csak gondja, berezonál kissé ilyen helyzetben.
Kormányzása nem a kisebb MINI-k gokartos közvetlenséget hozza, de a szabadidő-autók között a sportos vonalat képviseli. Jók a visszajelzései is. Fokozza a vezetési élményt, ha Gokart módba kapcsolunk, amivel a kormányrásegítés csökken, a gázreakció pedig javul.
Kell is ez, ha vezetési élményt hajtjuk ebben a Countrymanben, mert amúgy a dinamika nem túl sok tüzet ad. Bőven elég a hétköznapokon, amit tud, de ha intenzívebben hajtanánk, darabossá válik a műsor. Egyfelől ilyenkor felerősödik a háromhengeres motor hangja, beletrombitálva az addigi csendbe, de ami nagyobb gond, a váltó nem tud igazán a helyzettel mit kezdeni. Egy padlógázas gyorsításnál hosszan gondolkodik, majd visszavált és hirtelen igyekszik behozni az addigi tétlenséget. Sokkal jobb kisebb gázzal a motor nyomatékát használva, lendületből autózni. A takarékosság jegyében a sebességváltót kapcsolhatjuk L módba is, ilyenkor fokozza az energia-visszatáplálást az akkumulátorba.
Fékeit sokkal erősebb motorhoz tervezhették, mert azonnal nagyot fognak. Ez versenypályán vagy valóban intenzív használatkor jól jön, de hétköznapokon a gyenge adagolhatóság az utasok ok nélkül bólintgatásához vezet.
Bár SUV, az üléspozíció támogatja a vezetőt abban, hogy vezesse az autót és ne csak eljusson A-ból B-be. Ugyanakkor nyújt annyi komfortot, ami hosszú utakon jól jön. Kifejezetten kedves gesztus a modelltől, hogy hűvös időben automatikusan bekapcsolja az ülésfűtést és a kormányfűtést. Parádés a Harman Kardon hifi a Countrymanben, mivel egészen jó a zajszigetelése, már halkan is részletgazdag a hangzás, nagyobb hangerőnél pedig addig talán nem hallott részletek is feltűnnek a zenében. Egészen klassz.
Nyilván nagyon jó a telefon navigációját tükrözni az autó rendszerére, de a gyári navigációnak van olyan tudása, ami segíthet, különösen a kevésbé rutinos vezetőknek. Például országúton tempomatot használva a kanyarhoz közeledve magától lassít az autó. Ha pedig mondjuk autópályáról szeretnénk kihajtani, akkor is felveszi a szükséges sebességet, hogy könnyebben tudjunk besorolni az ott autózók közé.
A MINI 6,1-6,5 literes WLTP szerinti fogyasztást ígér az 1,5-ös motorral szerelt Countryman mellé, ezt megközelíteni sem tudtam a nagyjából 60 százalékban autópályás, 20-20 százalékban országutas és városi használat mellett. Normál autózással használva fedélzeti számítógép 7,8 litert ígért, a mért fogyasztás pedig 8,17 literre alakult.
Költségek
13 490 000 Forint a MINI Countryman alapára, annak a változatnak, amely a tesztünkben is szerepelt. A négyhengeres benzines indulóára 15,9 millió, a dízelé 14,7 millió forint. A legolcsóbb elektromos változat 17,1 millió forintba kerül, az erősebb elektromos hajtással 19,6 millióba forintba. Létezik John Cooper Works, azaz sportváltozat is, amelyek listaára 20,4 millió Ft.
Számos különleges karosszéria és tetőszínnel, valamint felnivel tehető egyedivé a MINI Countryman. Különböző a ruhaméretekhez hasonlóan elnevezett (S, M, L, XL) csomagokba rendezve bővíthetjük az autó tudását. Így kerülhet bele kulcsnélküli ajtónyitás, a hátsó ülések tologathatósága, a nyitható üvegtető, a vezetéknélküli töltés, a head-up, display, memóriás, elektromos ülés, parkoló asszisztens vonóhorog stb. Így alakult ki a Favorued kivitelű, Smoke Green alapszínű (+ 301 ezer Ft), ezüstnek hívott, de aranynak látszó tetővel (+75 ezer Ft), 20 colos Windmill Spoke, kétszínű felnikkel ellátott (+622 ezer), XL csomaggal (+ kb. 4 millió) szerelt tesztautó 19,5 milliós ára.
MINI Countryman C és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X1 sDrive 18i (170 LE) | 15 995 000 |
Volvo XC40 (197 LE) | 14 500 000 |
Lexus UX 250h (184 LE) | 17 720 000 |
Audi Q3 35 TFSI S tronic (150 LE) | 15 053 220 |
DS4 Bastille (130 LE) | 12 350 000 |
Mercedes-Benz GLA 200 (163 + 14 LE) | 16 701 000 |
CUPRA Formentor 1.5 TSI DSG Limited (150 LE) | 11 218 400 |
MINI Countryman C (156+14 LE) | 13 490 000 |
Értékelés
Jó vezetni a harmadik generációs MINI Countrymant, de ezzel a hajtáslánccal egyáltalán nem ez az erőssége. Sokkal inkább a tágas, komfortos, praktikus utastere, használható csomagtartója teszi jó társsá. Ráadásul izgalmas színfolt a MINI Countryman, ha valaki az itt is látható kombinációban vagy valami hasonlóan feltűnőben állítja össze autóját. Fiatalos, energikus, feldobja az embert. Jó az autóra ránézni, jó benne utazni, különösen, ha bekapcsoljuk a hifit.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|