Megváltoztatta a Dacia helyzetét, jövőjét a 2010-ben bemutatott Duster. Addig a román márka egyet jelentett az olcsó, praktikus, de azért nem túl menő autókkal. A Duster azonban a legdivatosabb kategóriába érkezett, és megtartva a márka említett alapértékeit, azonnal siker lett. Nem volt egyszerű dolguk a tervezőknek, amikor 2017-re el kellett készíteniük a modell második generációját. Több komfortot, jobb szolgáltatásokat adtak a Duster-vásárlók életébe, a külsőn alig változtatva. Jutalmuk újabb elégedett ügyfelek.

Mostanáig – 14 év alatt – 2,4 millió Duster fogyott el, Európa legkelendőbb SUV-ja lett. Sőt, a második legnépszerűbb modell volt 2023-ban, a Tesla Model 3 végzett előtte tavaly. Pitestiben minden percben elkészül egy-egy Duster. Magyarországon is igazán népszerű, negyvenezer darab fogyott belőle 2010 óta. tavaly 2487 kelt el belőle, amivel a harmadik legnépszerűbb SUV, a Suzuki S-Cross és a Vitara mögött.

2023-ban bemutatkozott, 2024-re pedig a piacra is megérkezett a harmadik generációs Dacia Duster, amelynek a korábbinál is sűrűbb SUV-mezőnyben, nehezebb környezetben kell helytállnia. Európában az elmúlt években az infláció csökkentette a vásárlóerőt, miközben gyártók az említett gazdasági többlet mellett az új technológiák fejlesztési költségeit is igyekeznek áremeléssel ledolgozni. Vajon a Dacia lépést tud tartani a vevői igényekkel, a konkurensekkel, úgy, hogy az ára is jó maradjon?

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 1

Külső

Gondolhatunk bármit a Dacia brandről, de a harmadik generációs Duster remekül néz ki. Bármelyik gyártó kínálatában helyet kaphatna. Modern, fiatalos a külső, de hangsúlyosan robusztus maszkulin vonalakkal, amelyek erősítik a terepjárósság és tartósság érzését.

Míg elődei túlfújt kockára hasonlítottak, az új modellről sokkal inkább a laposság, a keskenység, a szögletesség jut eszünkbe. Akár szemből a hűtőmaszk és a lámpák együttesét nézzük, akár oldalról az üveg- vagy a fémfelületeket vizsgáljuk. Ez dicséri igazán a tervezők munkáját, hiszen az új Dacia Duster 4,34 méter hosszú, 1,81 m széles és 1,66 m magas, vagyis a szélessége és hosszúsága szinte teljesen ugyanaz, a magassága csökkent 3 centit.

Az autó terepképességét segíti, hogy a 4×4-es modell hasmagassága – az eltérő lökhárító miatt – nagyobb, mint az elsőkerék-hajtású változaté. 217 mm szemben 209 mm-rel. A 4×4-es változat terepszögei elöl 31°, hátul 36°, míg a hasa alatt 24°.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 87

A 4×4-es modellnek nagyobb a hasmagassága, mint az elsőkerék-hajtású kivitelnek

Mindez valamelyest könnyebbnek, dinamikusabbnak mutatja az autót, amire a „felcsapodó” ablakvonal és a rejtett kilincs is rájátszik. Utóbbi nyilván a formatervnek jót tehet, de egy családi autó használhatóságát rontja, hiszen kisebbek (gyerekek), nehezebben nyitják ki az ajtót.

Persze nem rajzoltak sportautót a Dacia tervezői, sőt az említett jegyek mellé határozottan érkeznek meg a terepjárós részletek. Így színezetlen sárvédő-szélesítések, amelyek jól kiegészítik a valódi fém sárvédők látványos szélesítéseit. Ugyanakkor a lökhárítók is kellően vaskosak, ahogy a tetősín is azt sugallja, bármit felpakolhatunk. Az új formanyelv motívuma az Y, amely megjelenik a nappali menetfényben és a hátsó lámpákban, de a felniken is visszaköszön.

Láthatóan igyekeztek az aerodinamikával is többet foglalkozni, hiszen az első kerekekhez légfüggönyt alakítottak ki a lökhárítóban bevezetett levegővel, míg hátul az ablakot körbeölelik a spoilerek, segítve az örvények leválását.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 88

A fehér pettyek jelzik, hogy újrahasznosított műanyagból készült a sárvédő-szélesítés

Az első és hátsó védőelemek anyagukban színezett műanyagok, azaz már fröccsöntés előtt elnyerték azt, így a karcolások, kisebb sérülések jóval kevésbé látványosak. Fényezetlenek, ami azt jelenti, hogy a gyártási folyamat szén-dioxid-kibocsátása kisebb.

Az autót védő további részek, pl. az oldalsó alsó pajzsok, a kerékjárati ívek burkolatai, a háromszögek az első lökhárítón a Dacia és a LyondellBasell által kidolgozott a Starkle®-ből készültek, amelyekben 20%-ban újrahasznosított polipropilén van. felületén a fehér foltok ennek jelei, hogy hangsúlyozzák a környezetkímélő megoldást, nem is kapnak fényezést az elemek. Nem csak ezek az említett részek, de a Duster összes műanyagának 20 százaléka újrahasznosított műanyagból készül.

Csomagtartója 472 literes (korábban 445 l). Sajnos a csomagtérajtó kialakításakor nem gondoltak a balkezesekre, így csak jobboldalt alakítottak ki kapaszkodót, amellyel lehúzhatjuk az ajtót.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 89

472 literre nőtt az új Duster csomagtartója

Belső

Míg a külsőnél talán visszafogottan, az utastérben hangsúlyosan megjelenik az egyenes vonalak és harántvonalak által rajzolt Y motívum. És bár határozott élekből építkezik a formanyelv, könnyednek érződik a belső.

Az összeszelés rendben van, az anyagminőségen azonban érezni, hogy az olcsóságra törekedtek. Látványra is kemény a legtöbb műanyag, és tapintásra is ezt kapjuk. Ugyanakkor ez nem teszi bántóvá az utasteret, kicsit ugyan komor, de nem barátságtalan a belső.

A magasan felszerelt változatok külső – bronz vagy ezüst – díszítése (külső tükörház, márkanév a csomagtérajtón) feltűnik a szellőzőkön és az ülések varrásán. Ezen túlmenően az ülések egyes részei és az utas előtti műanyag panel is lehet színezett, mi kék és zöld kialakítással is találkoztunk.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 90

Esztétikus a 2024-es Dacia Duster utastere

Ülései középutasok a komfort és sportosság között, amely valahogy abból áll össze, hogy az ülőlap és a háttámla inkább puhább tömésű, az oldaltámaszok kicsit feszesebbek. Így gyors kanyarban sem kell a kormányba kapaszkodnunk. Az javítana az ülésen, ha az ülőlap hosszabb lenne.

Ugyanígy egy kissé nagyobb tengelyirányú állíthatóság jól jönne a kormánynál. Amelynél talán nagyobb gond, hogy túl nagyra szabták, igyekeztek a felső és az alsó rész lecsapásával ezen javítani, de így is nagy.

Az utastérben is folytatódik a környezetkímélőbb anyagok felhasználása, így nincs állati eredetű bőr és nincs krómdíszítés sem az autó(n)/-ban. Ugyanakkor minimalizálták a használati útmutató méretét, a részletes leírás már csak online érhető el.

Meglepően tágas az új Dacia Duster. Az elöl ülők egymástól és az ajtóktól is kellően távol ülnek és két felnőtt is kényelmesen elfér egymás mögött. A lábhely mellett a fejtér is kellően tágas.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 91

Kényelmesek az első ülések, hosszabb ülőlap tenné jobbá

Gyorsan tanulható a Duster működtetése, amely részben abból fakad, hogy észszerű a menübe költöztetett rendszerek és a valódi gombok aránya. Így a légkondicionálás szabályozása fix gombokat kapott, és hangerőt is elsősorban így állíthatjuk, igaz, csak a kormány mögötti bajuszkapcsolóról.

Különálló tabletnek hat a magasabb felszereltségű modellekben szereplő, 10,1 hüvelykes központi kijelző. A kissé a vezető felé forduló elemen futó menü néhány használata után kiismerhető. A telefon gyorsan csatlakoztatható, a hifije normálisan szól.  

Háromféle alapmegjelenítést kínál a vezető előtti 7,0 képernyő, amely abból áll, hogy a kijelző melyik részére (milyen magasra) kerüljön a sebesség-adat digitális számokkal. Ez meghatározza, mennyi szabad terület marad, és oda mondjuk a fordulatszám is kikerülhet. Mellette pedig kitehetjük még az energiaáramlás, a fogyasztásra, a hatékonyságra vonatkozó adatokat is.  

Akad elég rakodórekesz a Dusterben alapból is, de ebben a modellben is megjelenik a Dacia által korábban kitalált YouClip rögzítési rendszer, amely az utastér és a csomagtartó több pontján ad lehetőséget megfelelő tartók (telefon, tablet, pohár) gyors rögzítésére.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 92

178 centis önmagam mögött bőven van hely a térdek előtt. A fejtér is nagy

Technika

Arra a CMF-B LS platformra épül a Duster, amelyet a Logan és Jogger is használ a Daciánál. Ezzel sikerült megvalósítani, hogy a szinte azonos külső karosszériaméret mellett több helyet kapjanak az utasok és a csomagok. Az elődjéhez képest nagyobb szilárdságú padlólemez csökkenti a rezgéseket is, ennél azonban fontosabb, hogy ez alkalmas a villamosított hajtásláncok fogadására.

Így a Duster is megkaphatta a Joggerben már megjelent full hibrid hajtásláncot. Ebben az 1,6 literes szívó benzinmotor (94 LE) mellé két villanymotor és 1,2 kWh-s lítiumion-akkumulátor kapcsolódik. A nagyobb (35 kW/49 LE, 205 Nm) villanymotor támogatja/végzi az autó mozgatását, illetve lassításkor tölti az akkumulátort. A kisebb villanymotor (15 kW) a benzinmotor indítását végzi és összehangolja a motor és a váltó fordulatszámát, mert abban sem szinkrongyűrűk, sem kuplung sincs. A négyfokozatú, automata váltó mellett a hajtó villanymotorhoz is tartozik egy sebességváltó két fokozattal, így 15-féle hajtáskombináció közül választhat a rendszer. A csomag teljesítménye 140 lóerő. (Részletesen itt mutattuk be korábban.)

Ezt a motort ajánlja a gyártó azoknak, akik korábban dízelt választottak. A Duster-vásárlók 46 százaléka volt ilyen, szóval van kockázat a dologban. De a flottaemissziós bírság nyilván nagyobb a dízelek után, így mennie kellett.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 93A kínálatban szerepel egy mild hibrid kivitel is, ebből fogy majd várhatóan a legtöbb. Ebben háromhengeres, 1,2 literes, turbós benzinmotor szerepel, amely Miller-ciklus szerint üzemel és 48 voltos indítómotor-generátor és 0,8 kWh-s aksi alkotja a hibrid rendszert. A TCe 130 néven futó modellhez hatfokozatú, kézi váltó csatlakozik, elsőkerék-hajtással és 4×4-es kivitelben is elérhető.

Aki igazán olcsón szeretne autózni, annak a Duster ECO-G 100 változat lehet jó. Ennél a 999 köbcentis, háromhengeres turbós motor nemcsak benzinnel, de LPG-vel is üzemelhet. 50 liter benzin mellett 50 liter gázt is magával tud vinni (a csomagtartó alatt lévő tartályban), így a hatótávja 1300 km is lehet. Míg benzinnel 90 lóerős a motor, LPG-vel 100 lóerőt tud.

Futóműve elöl MacPherson rendszerű, míg hátul új fejlesztésű multilink megoldást használnak. Állítólag ez kerül majd az új Renault 5-ösbe is.  

A négykerék-hajtású modellekben a két ülés közötti tárcsa forgatásával állítható be az erőátvitel működése, 5 vezetési mód közül választva. Az Auto módban a maximális tapadás érdekében osztja el a nyomatékot a két tengely között, az Ecóban viszont az üzemanyag-fogyasztás az elsődleges, van még Snow, illetve Sár/homok beállítás, illetve Off-road is, amely igyekszik zárást megvalósítani.

Követve a legújabb európai biztonsági előírásokat, számos vezetéstámogató rendszer kerül be a Dusterbe is. Így felszerelik automatikus vészfékező rendszerrel (gyalogosokat és kerékpárosokat is érzékel), közlekedésitábla-felismerővel, hátsó parkolóasszisztenssel, sávelhagyásjelzővel, sávtartóasszisztenssel, segélyhívóval is.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 94

Hatfokozatú váltó jár a 130 lóerős turbómotorhoz. Könnyen kapcsolható

Vezetés

Háromféle modellt is vezettünk az Andalúziában, Spanyolország délkeleti részén tartott nemzetközi menetpróbán. Két változatot országúton, míg a 4×4-es variánst terepen tettük próbára. A rövidke szakasz elsősorban az erőátvitel képességeit mutatta be. Így például, hogy laza talajú erős lejtőn, emelkedőn is jól boldogul a modell, a hajtás mellett a sofőrnek segít a visszagurulás-gátló és a – 0–30 km/óra között működő – lejtmenetvezérlő is.

A továbbfejlesztett hajtás akkor sem jön zavarba, ha az autó egyes kerekei a levegőbe emelkednek: off-road módba kapcsolva nemcsak oldalirányban, de az első és a hátsó tengely között is okosan osztja meg a nyomatékot.

Ezen túlmenően városban, országúton, autópályán, sőt földúton is vezettük a Duster elsőkerék-hajtású modelljeit, az 1,2-es turbós motorral és az 1,6-os full hibriddel is. Nagyjából hasonló dinamikára képesek. Egyikkel sem érezni sportosnak az autót, józan teljesítményű modellek. A turbós háromhengeres adott kicsit több izgalmat, két dolog miatt: szélesebb tartományban tűnt erősnek a motorja és azt manuális váltóval szerelték. Azzal, hogy magam tudtam szabályozni a szükséges fokozatot, izgalmasabbnak tűnt a vezetése.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 95

Az off-road módban az sem gond, ha a levegőben van az egyik kerék, a hajtás a tapadó kerekekkel továbbviszi az autót

A sebességváltó könnyen kapcsolható, közepesen hosszú utakon mozog a kar. Az ötödik fokozatból hatosba váltásnál nem volt tökéletes a vezetés, igyekezett volna inkább negyedikbe becsúszni a kar.  

Könnyed hétköznapi felhasználáshoz ideális a kormányzása, vagyis kissé túlszervózott, így a vezetési élmény helyett a könnyű parkolás az erőssége. A kormánymű direktsége megfelelő. Féke jól adagolható.

A mechanikai részeket tekintve egyértelműen a futómű az autó erőssége, nagyon jól bánik az úthibákkal, nemigen lehet zavarba hozni. Földúton is bizonyított. A meglepetés viszont akkor jött, amikor szerpentinen hajtottuk meg az autót, rendkívül barátságos a viselkedése. Még, amikor szándékosan szerettük volna kibillenteni, akkor is semlegesen viselkedett. Nagy sebességnél kissé bedől a kasztni, és csak tényleg nagyon elrontott helyzetben tolja az orrát, a hátulja pedig nem mozdul el.  Nagyon kiszámítható és kiegyensúlyozott a viselkedése.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 96

Az előd gömbölyded formáival szemben az új sokkal élesebb jegyekből épül

Érezhetően merev a karosszéria, ami jót tesz a zaj csökkentésének, ami a kerekek felől nem is volt igazán érzékelhető. Nem úgy a szélzaj, az 120 felett felerősödik a tükröknél.

A keskeny ablakok izgalmasabbá teszik a Duster külsejét, de hátrányuk, hogy nehezebb a kilátás az autóból, ami szűk városi helyen, illetve terepen jelenthet gondot. De szerintünk megéri. Főként mert a 360 fokos kameraképet adó fedélzeti rendszerrel ezen a gondon már át is lehet lépni.

Fogyasztásáról egyelőre nehéz mit mondani, váltva vezettünk, de úgy tűnt, hogy visszafogott vezetéssel könnyedén lehetett öt liter közelébe vinni a hibrid variáns értékét.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 97

Akár összecsukható ágy is rendelhető kiegészítőként az autóhoz

Költségek

Már rendelhető az új Dacia Duster, a kereskedésekbe májusban kerülnek az első autók. 7,199 millió forint lesz a modell indulóára. Ezzel igazán versenyképes lesz, még úgy is, hogy a konkurensek komoly akciókat hirdetnek. Jelenleg a Suzuki Vitara 8,5 millió forintos listaár mellett szerezhető meg, az S-Crosst 9 millióért kínálják, a Ssangyong Tivoli 8,2 millióba, az MG ZS 6,9 millióba kerül. Mindegyik esetében nagy, több százezres, akár milliós nagyságrendű akció van az említett árakból. A készletről kínált előző Duster 6,4 milliótól vehető még meg. Az importőr szerint nem az alapmodellnél jelenik majd meg a Duster igazi árelőnye, hanem a jobban felszerelt modelleknél, illetve a 4×4-es változatnál. A legdrágább Duster 10,4 millióba kerül.

Nem lesz igazán fapados Dacia Duster, hiszen a lemezfelniken érkező Essential kivitelben is szerepel a légkondicionáló, tempomat, sávtartó, tolatóradar, elektromos ablakemelők elöl. Rádió nincs benne, a telefonunkkal csatlakozva használhatjuk a négy hangszórót. Ebben a változatban hagyományos mutatós műszereket találunk, szemben a jobban felszereltekkel, ahol 7 colos képernyőt nézhet a vezető. Utóbbi mellé jár a praktikusabb középkonzol, ami abból fakad, hogy automata légkondicionálót alkalmaznak, kisebb gombokkal.

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 98

2,4 millió Duster kelt el 2010 óta

A közepes Expression kivitelben többek között megjelenik már a tolatókamera, az automata ablaktörlő, a multimédia-rendszerhez tartozó, 10,1 colos képernyő okostelefon-tükrözéssel és navigációval.

Ezen felül a csúcskivitel, az Extreme – mások mellett – kap behajtható elektromos tükröket, kulcs nélküli ajtónyitást és indítást, automata fényszóróvezérlést, és fedélzeti rendszere is okosabb. Extraként kérhetők például ülés-, kormány- és szélvédőfűtés, 18 colos felnik, indukciós töltő, elektromos parkolófék, 360 fokos kamera, első parkolóradarok, holttérfigyelő is.

Öt év/100 000 kilométer garancia jár a Dacia Duster mellé, és a vevőknek itt is van lehetőségük a kopóalkatrészekre is kiterjedő szervizcsomagot előre megváltani az autó mellé. Öt évre ez például 525 000 forint.

A 2024-es Dacia Duster ára a cikk megjelenésekor:

Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 99

Dacia Duster és vetélytársai – Listaár, forint
Ssangyong Tivoli 1.5 GDI – Turbo (163 LE) 8 199 000
Suzuki Vitara 1.4 lágy hibrid 6MT 2WD GL (129 LE) 8 490 000
Suzuki S-Cross 1.4L lágy hibrid 6MT 2WD GL (129 LE) 9 000 000
MG ZS COMFORT 1.5L MANUÁLIS (106 LE) 6 899 000
Dacia Duster Eco-G 100 ( 90/100 LE) 7 199 000
Megjött az új Dacia Duster. Jó az ára! 100

A Dacia-vásárlók 70 százaléka nem alapmodellt, hanem magasabb felszereltséget választ

Értékelés

Nem jelent lemondást az új Dacia Duster. Látványos külseje mellé modern, kissé olcsó utastér társul, amely ugyanakkor tágas, ahogy a csomagtartó is elég nagy. A jobban felszerelt modellek nyújtanak annyi szolgáltatást, különösen a telefoncsatlakozással, hogy fedélzeti rendszerével is frissnek hat az autó. Nincs hozzá száguldásra termett motor, pedig a futómű bírná a hajtást. Takarékoskodni viszont lehet vele. Ára vonzóvá teheti, sőt döntő érv lehet.

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas külső
  • Tágas utastér
  • Hibridként takarékos üzemet kínál
  • LPG-vel is választható
  • Elérhető 4×4-es hajtással
  • Várhatóan jó ár
 
  • Nincs dízelmotor hozzá
  • Túl nagy kormány

Szavazás

Hány pontot adsz az új Dacia Dusternek?
átlag
7.61
szavazat
1864
Hány pontot adsz az új Dacia Dusternek?