Ha azt kérdeznéd, hogy van-e rendes motor a legnagyobb Škodában, akkor már az elején érdemes megjegyezni, hogy a Kodiaqban bizony van. Kétliteres benzines és dízelmotor is kerülhet az orrába, a plug-in hibrid már csak a ráadás. Mindegyik automata váltós, az erősebbekhez összkerékhajtás is jár, ha pedig körbenézel benne, te is azt fogod kérdezni először; mégis miért vennék Volkswagent, ha egy Škoda is ennyire jó minőségű?

2016-ban jelent meg először a Škoda óriása, a Kodiaq, a márka első modern SUV-jaként. 865 000 darabot adtak el belőle azóta, siker sztori, nem kérdés. Hogyan lehet ezt megismételni, mivel lehet ma lenyűgözni a vásárlókat, vagy megtartani? Úgy, hogy a modell semmit nem veszít az értékeiből, nem akarnak kompromisszumra késztetni senkit, és egy olyan autót tesznek eléjük, amiben egyszerűen lehetetlennek tűnik csalódni.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 1

Külső

Látszólag rengeteget változott az új Kodiaq, új karakter, mégis határozottan skodás. A 3-as Octavia ráncfelvarrásának bakiján kívül az osztott fényszórókat meghagyják az SUV modelleknek, az új Kodiaq is ilyennel érkezett. A Bi-LED technológiás lámpatestekben felül a nappali menetfény és a tompított világít, alul pedig egyenként 36 szegmensből álló mátrix LED fényszóró, ami kitakarásra képes, így nem vakítja a szembe jövőt. Ez a fényszóró alapvetően feláras, egyedül a Sportline-hoz alapfelszereltség.

A két első fényszórót LED csík közi össze a hűtőmaszkon keresztül, ezzel kicsit az Enyaq-ot idézi, de itt a teljes maszk nem világít. Hátul is LED lámpatestek világítanak a Kodiaqon, és egy közös átkötő ledes elemmel párosították őket. A D oszlop szürke trükkje miatt egészen mást mutat oldalról, mint a korábbi Kodiaq, ez a játék élőben jól működik minden színnel.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 51

Aktív futómű dolgozhat alatta, az úttartása kiváló

0,282-es légellenállási együtthatója az óriási homlokfelülethez és testhez képest kimondottan jó, úgy, hogy a Kodiaqnak nincs úgy leburkolva az alja, mint egy villanyautónak. 17-20 colos felnikkel lesz kérhető, a színek közül pedig az új metál bronz a leglátványosabb. Méreteit tekintve is tisztességes, 4758x1864x1659 milliméteres teret foglal el a világból, a tengelytávolsága pedig hatalmas, 2791 milliméter.

Belső

Egységes és már ránézése is összetett, részletgazdag utastér fogad, ha kinyitjuk a Kodiaq bármelyik ajtaját. A műszerfal dizájnjában egyedi, a részletek korábbról ismerősek, de ezt úgy hivják, hogy evolúció vagy fejlődés. Felismerhető, de új. Nem túlzó, mégis mutatós, pláne akkor, ha a konyak barna bőr ülések és a hozzá passzoló, vastagon varrott műszerfal szerepel benne. Meg lehet kívánni, na!

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 52

Mind a dizájn, részletek, kidolgozás és a minőség is több mint jó a Kodiaqban

A műszerfal közepén a tesztautóban 13 colos érintőképernyő feszít, a menü rendszer ismerős, pedig az is teljesen új. Ha nem tudnánk megérteni, vagy nem találnánk benne valamilyen beállítást, a Laura névre hallgató fedélzeti asszisztens (a Laurin&Klementből ered a név) majd segít, érti az angol kiejtést és tanulni is tud, mivel ChatGPT modult is építettek a virtuális agyába. Ehhez a 13 colos kijelzőhöz jár az egyik különös új extra, a törlő hasáb, ami azért kell, mivel folyton tapogatjuk a kijelzőt. Egy korábbi bemutatón ez még egy alkoholos tisztítószerrel megtöltött spricni volt, a széria autókban egy műanyag hasábbá redukálódott puha törlő bevonattal, a szert nekünk kell hozni.

Ha Škoda, akkor Simply Clever (egyszerűen okos), és ez már egybe olvadt az autóipar legpraktikusabb extráival. Mindenkinek eszébe jut az ajtókba rejtette esernyő, a tanksapkafedélbe rejtett  jégkapató – itt már újrahasznosított műanyagból – vagy a szemetes az ajtókban. Mostantól a képernyő törlő és a nyitáskor kiugró ajtóél védő is ide tartozik, de a tárolórekeszek is különösen jól működnek a Kodiaqban.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 53

13 colos a nagyobbik kijelző, ehhez törlő is jár

Középkonzolja teljesen zárható két rolóval, alattuk rekeszt és duplázható pohártartót találunk. Ha kéne kettőnek a tartó, akkor csak ki kell hajtani, majd összecsukni, ha nincs rá szükség. A rekesz első végében a törlő hasábon túl egy mély rekeszben fekszik a két indukciós telefontöltő pad egymás mellett – ilyet eddig csak kínai autóban láttunk – amik 15 wattos teljesítménnyel tudnak tölteni két telefont egyszerre. Az USB csatlakozók teljesítménye is emelt a korábbihoz képest, 45 wattot tudnak.

A középső kijelző és a középkonzol között egy kis gomb sziget várja a fizikai kapcsolókra izgulókat három egész nagy tekerő kapcsolóval. Ez a Smart Dials névre hallgató megoldás egyenként több funkciót is ellát. A szélsők a kétzónás klíma hőmérséklet állítói és az ülésfűtés –hűtés kapcsolói is egyben. A középső kezeli a hangerőt, a menetmódokat és még a térképen is lehet vele nagyítani. A funkciók váltásához meg kell nyomni, ekkor vált a bennük lévő kijelző is.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 54

Mindhárom tekerő többfunkciós, nyomni kell hozzá, hogy váltson a lehetőségek közül

Minőségre talán épp ez a leggyengébb pont, a funkciók jól működnek, de a tekerők lötyögnek a helyükön, talán az ügyfélautókban már minden rendben lesz. 10 colos a műszeregység digitális kijelzője, ami fölött, a szélvédő tövében még head-up kijelző is lehet, Kodiaqban most először.

Hűtés, fűtés, szellőztetés és sokpontos pneumatikus masszázs is lehet az első ülésekben, a középső sorban csak fűtés, a harmadikban nincs ilyen extra de jól formázott plusz két ülésre számíthatunk. Csak szükség esetén száműzzünk ide felnőtteket, gyerekeknek való a helykínálat. Hétüléses kivitelben 340 literes a csomagtartó, lehajtott harmadik sorral viszont 845 liternyi helyre lehet pakolni. Ha még több kell, a harmadik üléssor nélküli ötüléses változatban 910 literes a csomagtartó.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 55

A márkához és modellhez hűen hangár méretű lehet a raktér

Újrahasznosított anyagokból készül az utastér nagy része, minden szövetkárpit az alap változatok üléshuzataitól kezdve a szőnyegen és a tetőkárpiton át. A Suite felszereltségek fekete és konyak árnyalatú bőr huzatait speciális eljárással, kávébab őrleménnyel cserzik, a többi bőrkárpitnak tűnő borítás pedig vegán, növényi alapanyagokból készült műbőr. Dupla oldalüvegezéssel növelték a zajkomfortot a korábbi modellhez képest.

Töltés, parkolás, fűtés egy applikációból

Elkészült a My Škoda applikáció is az új Kodiaq mellé, ami minden eddigi hasonló szoftvernél összetettebb. Az autóval párosítható alkalmazásban olyan alap lehetőségek szerepelnek, mint a helymeghatározás, távoli nyitás-zárás, szervizinformációk lekérdezése és előklimatizálás indítása, de emellett sokkal több funkciót is egyesít.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 56

Applikáción keresztül mehet a töltés és a tankolás fizetése is bizonyos automata kutaknál

A konnektorról tölthető iV modellek esetében a teljes töltés menedzsment és maga a töltés is integrált. Az applikáción keresztül kereshetünk töltőoszlopot és fizethetünk is, emellett a Pay to Fuel funkcióval a benzines és dízel autók tankolása is lehet automatizált fizetésű bizonyos kutaknál. Ez a funkció már több országban is működik, akárcsak a parkolás, mert azt is beépítették az appba. Parkolóházakban mutatja az elérhető helyek számát, és kihajtáskor intézi a fizetést.

Ezekre a funkciókra mind létezik telefonos applikáció, de a Škoda saját ügyfelei számára egybe rendezte őket, és ez hasonló Simply Clever gondolkodás, mint az autóikban található különlegesen hasznos extrák.

Technika

Szokatlanul széles motorkínálattal érkezett a 2024-es Škoda Kodiaq. Kétféle benzines motorja mellett a 2,0 literes TDI 150 vagy 193 lóerős kivitelben is elérhető, utóbbihoz jár az összkerékhajtás is alapáron. Benzines fronton az 1,5 literes, hengerlekapcsolásra képes és 48 voltos hibrid rendszerrel üzemelő TSI a belépő motor 150 lóerővel, de még 2,0 literes TSI is rendelhető belőle 204 lóerős teljesítménnyel és összkerékhajtással.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 57

Mindenképpen automata váltós a Kodiaq

Motorkínálatának talán legfontosabb tagja a plug-in hibrid iV kivitel, melyben az 1,5 literes TSI benzinest egy villanymotor egészíti ki a hajtásban. A rendszerteljesítmény 204 lóerő, a rendszer lítium-ion akkumulátora pedig 25,7 kilowattóra kapacitású, amivel a gyártó szerint több mint 100 kilométeres elektromos hatótávolságra képes a nagy szabadidő-autó (pontos adatot nem közöltek).

Az akkumulátor töltésére nem csak a 11 kilowattos maximális váltóáramú csatlakozó szolgál, hanem 50 kilowattra képes egyenáramú (DC) bemenet is. Ezzel 10-ről 80 %-ra 25 perc alatt feltolható az akkumulátor töltöttsége, de a 11 kilowattos töltéssel is megvan 2,5 óra alatt a 100%.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 58

11 kilowattos AC, 50 kilowattos DC töltésre képes a Kodiaq

Vélhetően elvétve vettek kézi váltó Kodiaqot korábban, mert ezentúl minden Kodiaq duplakuplungos automata váltót kap – a legtöbb hétsebességest, az iV hatfokozatút – és az erősebb változatok mellé összkerékhajtást. Most először érhető el a Kodiaqhoz olyan fejlett futómű technológia, mint a DCC Plus. Ez a rendszer lengéscsillapítónként két szeleppel szabályozza a kerekek és az autó mozgását, így hiába a nagy test, a Kodiaq sokkal stabilabb, mint valaha volt, hamarabb reagál a mozgásokra, gyorsabban stabilizál, mint az analóg rendszer.

Magától parkol, benne sem kell ülnöd

Hosszabb a vezetéstámogató rendszerek listája az új Kodiaqban, mint a heti bevásárlásodé, ezért csak kiemelünk párat a fontosabbakból a már megszokott funkciók felett. Ilyen például az új, továbbfejlesztett ütközés megelőző rendszer, ami nano radar szenzorokat használ az autó orrán. Ezzel még precízebben ismeri fel a közeledő járműveket, tereptárgyakat.

Felismeri a gyalogátkelőhelyet, és a kamerák valamint ultrahangos szenzorok által jelez, ha gyalogost észlel. Szintén jelez és meg is áll, ha fordulás közben másik jármű közeledését észleli, de vontatáskor is tud segíteni az utánfutó, lakókocsi pozicionálásában.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 59

Úgy parkolhat magától, hogy benne sem kell ülni

Ezeken túl a Kodiaq képes magától parkolni, az új rendszer kezeli a féket, a kormányzást és az irányváltásokat is, már tényleg semmi dolgunk nincsen vele. Olyannyira, hogy akár ki is szállhatunk, és a MySkoda applikáción keresztül, maximum négyméteres távolságból beparkoltathatjuk az autót egy szűk parkolóhelyre.

Vezetés

Spanyolország gyönyörű, Barcelona környékére pedig számtalan bemutatót szerveznek, most a Škoda Kodiaqnak is. Kanyargós útvonalak, hegyi szakaszok, part menti hegyi szerpentinek. Tényleg a legjobb hely arra, hogy egy hétüléses családi autót próbáljunk ki? Több szempontból is igen, egyrészt az erőtejes motorkínálat miatt, másrészt az új futómű technológia képességeit is ki lehet próbálni a folyton kanyargó Montserrat körüli hegyi utakon.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 60

Óriási ajtóin bejutni könnyű, bepakolni is

Kétliteres dízelmotoros változat kulcsához jutottam hozzá, így a tapasztalatok ebben a körben most erről szólnak. A 150 lóerős TDI egyébként is egy aduász, 360 Nm nyomatékával egy ekkora autót is jól mozgat, még akkor is megfelelőek a menetképességei, ha csak elsőkerék-hajtású. A dízelmotor hangja pedig ma már messze nem rossz, megkockáztatom, hogy az 1,5 TSI kihúzatva rosszabbul szól, mint a TDI.

A motor csendes, az erő mindig jelen van, amikor lepöccintem a gázpedált, a DSG váltó pedig most újra jónak tűnik. Mintha összeszedték volna a szoftverét, nem botladozik induláskor és az irányváltás is döccenés mentes. Talán csak Sport módban, tényleg forszírozva kezd el döcögni gázelvételkor, de odáig egy átlagfelhasználó úgy sem jut el, ameddig mi hajtjuk ezeket az autókat a próbakörökön.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 61

Osztott lámpákat már csak az SUV-k kapnak a Skodánál

Egészségesen húz, nyomatékból kimozogja a szűk, lassú kanyarokat, és amikor rálépek a gázra, azonnali az erő. Fogyasztása? A szerpentinig országúton és autópályán kereken 6,0 liter, a forszírozás után 6,8. Ha valaki hozzászokik, megkockáztatom, hogy az 5,5 liter sem lehetetlen vele vegyesben.

Kormányzása pontos, a vezetési pozíció pedig sokkal jobb, mint korábban volt, de még mindig egy kicsit magasról kell néznünk lefelé. A helyzet viszont elfogadható, ergonómiailag ez hibátlan, a sofőrök 99%-át nem fogja itt zavarni semmi. Talán csak a fékpedál, ami szokatlanul szivacsos érzetű, kicsit mindig visszarugózik lenyomáskor.

Csalódásoktól mentes a legnagyobb Škoda 62

Az ötüléses kivitel csomagtere 910 literes

Kiváló az úttartása ennek a Kodiaqnak, akárhogy cibálom, olyan feszesen egyenesen tartja a karosszériát, amilyet messze nem néznénk ki belőle. Hirtelen jobbra-balra váltásokat is tűri, az autó masszív, a tapadás is remek, minden szélsőséges helyzetben ez tökéletesen ki fogja elégíteni az igényeket. Autópályán is biztos a sávváltás, kamionok mellett elhaladva sem löki meg a menetszél, és ilyen stabilitással már azt lehet mondani, hogy ezt a Škodát jó vezetni, bármennyire óriási is.

Költségek

15,8 millió forintról indul az új Kodiaq 1,5-ös TSI-vel, a TDI 17,1 millióról indul a PHEV-nek még nincs ára. Egészen változatos felszereltségi szintekkel lehet teljesen egyedivé tenni egy Kodiaqot. A Design Selection csomagokból négy közül választhatunk, és mindegyikben alap az ülésfűtés elöl valamint a hangulatvilágítás. A Loft még szövet kárpitozású, de a Lounge már gyapjú és műbőr huzatú üléseket kap, a Suite Black és Cognac viszont valódi perforált bőrt, utóbbi a fotókon is szereplő gyönyörű barna árnyalat.

Egyelőre a Sportline felszereltség a leggazdagabb szint az új Kodiaq kínálatában. Bármelyik motor variánshoz elérhető, és olyan alapfelszereltségeket ad, mint a Bi-LED fényszórók, elektromos csomagtér nyitás, kulcs nélküli nyitás-indítás. Ahogy a neve is adja, főként sportos kiegészítőket tartalmaz, ezért rengeteg a fekete és sötétszürke elem, a kárpitok is, viszont ezekben az autókban sportülés szerepel és a többi változattól eltérően háromküllős kormánnyal.

A Skoda Kodiaq és vetélytársai – Listaár, forint
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG (150 LE) 15 854 480
Nissan X-Trail 1.5 VC-T Mild-Hybrid XtronicCVT 2WD (163 LE) 15 899 000
Honda CR-V E:HEV (184 LE) 19 620 000
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (218 LE) 16 640 000

Értékelés

Első látásra és próbára a Kodiaq tűnik jelen pillanatban a Volkswagen csoport leginkább összeszedett autójának. Kiszolgálja az igényeket, megadja a lehetőséget azoknak is, akik hosszú távokra keresnek hagyományos autót. Családi vagy üzleti célok? Mindkettőt látjuk benne, egy kiválóan sokoldalú és minőségi autó szinte kérdések nélkül, amilyennel egyre ritkábban találkozunk az új autók között.

Szavazás

Hogy tetszik az új Skoda kodiaq?
átlag
8.44
szavazat
1217
Hogy tetszik az új Skoda kodiaq?