Mikor hallottál először a BYD-ről? Ha jól sejtem, 1-2 éves távlatokra gondoltok most, pedig egy kicsit azért komolyabb időről van szó, de valóban, nem sokkal. Viszont az utóbbi évben úgy beindult az európai és ezzel együtt a magyarországi kommunikáció is, hogy már tényleg mindenhonnan hallani a kínai gyáróriásról. Ez már szinte nem is terjeszkedés, hanem offenzíva.

Ha a plug-in hibrid autókat is belevesszük, a BYD gyártja a világ legtöbb konnektorról tölthető autóját, de már csak pár lépésre vannak attól, hogy külön az elektromos autókban utolérjék a Teslát. Rövid idő alatt jelentős résztvevő lett Európában, még a foci Európa Bajnokság fő támogatójaként is sikerült leváltaniuk a Volkswagent. Mondok jobbat, valószínűleg évek óta a zsebedben hordod a technikájukat, mivel a legtöbb iPhone és iPad is BYD akkumulátort használ.

Minden szükséges kéznél van. Világelsők az akkumulátor-technológiában, házon belül fejlesztett és gyártott villanymotor egységet használnak, hardver és szoftver szinten sem függnek senkitől, ennyi mindent senki más nem mondhat el magáról. Nem mellesleg a dizájnért felelős főtervező, Wolfgang Egger korábban az Audinál és a Lamborghininél is igazgatta a tervezést. Ez egy olyan komplett csomag, amivel bármit meg tudnak adni, amit mindenki más is, de inkább többet.

Külső

Végtelen rohanások közepette sokszor csak napokkal a tesztautó átvétele után jut időm mély levegőt venni és tiszta fejjel körbejárni, milyen is élőben. A BYD Seal viszont elérte, hogy az első benzinkúton megálljak miatta és két hot dog mellett vagy 20 percig csak sétálgassak körülötte. Ez a forma bitang jó! Nem is a forma, hiszen a csepp alak már elég jellemző, inkább a karakter, a részletek, a kidolgozás meg a színe.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 51

0,219 a légellenállási együtthatója

0,219 a légellenállási együtthatója, ez szögre ugyanannyi, mint a Tesla Model 3 friss változatának. Arányaiban egy széles, hosszú autónak tűnik, a tetőív lapos, tökéletes áramvonalas forma a BYD Seal. Kereken 4,8 méter hosszú, 1875 mm széles és 1460 magas, felnijei 19 colosak, és a légellenállásba ezek is beledolgoznak. A kialakításuk majdnem teli, alig akad meg bennük a levegő menet közben.

Behúzódó kilincsek és sok-sok világító elem teszi nagyon érdekessé a megjelenést. Nappali menetfénye semmihez nem hasonlítható és a hátsó lámpa is elég látványos, persze, az egy LED csíkkal összekötött két oldalt már sokan használják. A dizájn irány neve Ocean – ezért is kapnak tengeri állat neveket a BYD modellek – amiből nagyjából azt érdemes leszűrni, hogy ezeket az íveket a víz hullámzása ihlette, és mivel organikus formák, ezért a szemnek is általánosan szép, könnyű befogadni.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 52

Egy csíkkal kötötték össze a két hátsó lámpát, sötétben ritka látványos

Belső

Masszív a nyitáskor kipattanó kilincs érzete, és vaskos ajtót nyit fel, aminek a zárása is prémiumautókat idéz. Nem is csoda, ha végignézzük az ajtóéleket, mindenfelé gumitömítést találunk, ezektől lesz jó a hangszigetelés is menet közben. Ez az autó teljesen fekete belül, ennél látványosabb összeállítás is létezik, de azért vannak ennek is jó trükkjei.

Például az ülések rombuszmintás varrása, és maga a fotelek formája önmagában is remek. Formavilágában itt talán még inkább kicsúcsosodnak az organikus vonások, mindenfelé csúcsíves, uszonyszerű idomokon fut végig a szemünk. Ez egyrészről szerencsés, hiszen otthonos tőle a belső, másrészt szépen össze lehet dolgozni a felületeket, például, ahogy az ajtókról átfut az Alcantara hatású betét a műszerfalra az egészen mesteri.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 53

Hullámzó formákkal dolgoztak az utastérben is

Változatos anyaghasználata miatt jó itt körbenézni. Remek tapintású bőr az ajtókárpit borítása és a könyöklő, a középső kartámasz is szép, de a közepére égetett NFC jelzés azért elcsúfítja a képet. (Ide kell érinteni a telefont, hogy elindítsuk az autót, ha digitális kulcsot használunk.) Középkonzolja egy jókora darab műanyag ebben az autóban matt felülettel, ami szerencsésebb, mintha fényes lenne. Erre került az irányváltó pöcök és köré néhány kapcsoló, elé pedig kettő darab telefon töltőpad.

Olyan ez a középső sziget, mint egy híd, alatta jókora tároló rekeszbe tehetünk nagyobb dolgokat, amik mondjuk a könyöklő alatt nem fértek már el. Az ajtózsebek elnyelik a literes palackokat és az apróságokat, ennél több trükk nincs, a dizájn kicsit fontosabb, mint a praktikum. Passzol a képbe, de főként másokhoz hasonlítva gyenge a kormány dizájnja, fogása és használata is. A jókora középrészbe fényes burkolat alá rejtett márkajelzés nem szerencsés, cserébe a volán mérete és fogása, pláne a bőr tapintása remek.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 54

Lehet álló is a kijelző, gombnyomásra hangtalanul elfordul

Kijelzőből óriásit ad a Seal, és egyelőre figyeljünk csak középre. Ez a 15,4 colos monitor több, mint túlzás, ami abból is látható, hogy a kormány már simán betakar a bal szélébe, már ha vízszintesre van állítva. Mert ezt a kijelzőt el lehet forgatni, méghozzá gombnyomással, pár másodperc alatt vertikálisba vágja magát, és onnantól nincs ilyen gond. Más kérdés, hogy a függőleges kijelző még mindig szokatlan, ha használni kell, ilyenkor megváltozik rajta a kiosztás is. Szokás dönti majd el, hogy kinek fog bejönni.

Android alapú a rendszer, ezáltal futnak rajta megszokott programok, mint a Spotify, amibe az online kapcsolat révén be tudunk jelentkezni a saját fiókunkkal, így egyenesen lehet zenét hallgatni az autóról, nem kell Apple CarPlay-jel vagy Android Autóval fárasztani a telefonunkat. Mivel a kijelző befed minden helyet középen, klíma konzol sincs, menüből kell irányítani. Pár gyors gomb fixen kikerült a főképernyőre, de például ülésfűtésért bele kell mászni a menübe.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 55

Szép és minőségi hatást kelt az Alcantara hatású betét

Félni nem kell igazán tőle mert legalább jól működik. A rendszer gyors, pörög, reagál, felismerhetők az ikonok, használhatóak az akciógombok és a telefon is pillanatok alatt csatlakozik. Osztott képernyőt is lehet használni rajta, egyszerre két applikációt tudunk így kezelni. A másik kijelző a kormány mögött egy kis tablet, amin minden szükséges infót megkapunk, a grafikája passzol a nagyéhoz. Beépítése egyszerű, csak úgy oda állították, de ma már az a meglepő, ha nem így van.

Összeszerelési minőségre remekel az utastér. Se a kijelzők, se a középkonzol hídja, se a kapcsolók nem recsegnek vagy mocorognak, de a teljes üvegtető is csöndben viseli ritka rossz úthálózatunkat. Hátul utazni sem igazán kihívás, bár a padló kicsit magas, a lábtér cserébe hosszú és az első ülés alá befér a lábfej, így a combunk is éri az ülőlapot. széltében és hosszában is tágas, 180 centimmel a magassággal sem volt gondom, simán ajánlható felnőtteknek is az utazás.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 56

53 liternyi csomagtartót ad elöl is

A BYD Seal egy szedán, Kínában nem dívik az ötajtósoknak, vagy limuzin, vagy SUV a divat. Ezáltal a Seal pakolhatósága sem túl praktikus, de így is 400 literes tér nyeli el a poggyászokat, ami kisebb egy Tesla Model 3-énál, de bőven használható méret. Ezt még a kábelek sem csökkentik, hiszen azoknak van hely az orrban, pontosan 53 liter.

Technika

Saját fejlesztésű padlólemez és akkumulátor-technika lapul a Seal csinos karosszériája alatt. A BYD Blade akkumulátor csomagja szerkezeti elemként vesz részt a padló merevítésében. A 82,5 kilowattórás csomagban vékony, de hosszú lemezekként, egymás mellé állítva dolgoznak a cellák, amik alapanyaga lítium-vasfoszfát. Ezek jóval strapabíróbbak, mint a legtöbb ma használt akkumulátor, ha a cella sérül, vagy átszúrja egy éles tárgy, akkor sem gyullad ki. Ez a teszt ma a sztenderd, így vizsgálják az akkumulátorok biztonságát.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 57

Egymotoros és kétmotoros kivitelben készül

Kétféle változatban készül a Seal, hátsó villanymotoros, vagy első és hátsó villanymotoros összkerékhajtású kivitelben. Mindkét esetben a BYD 12 az egyben hajtóművét használják, vagyis a töltő egység, az inverter, a villanymotor és a többi kiegészítő berendezés egy alkatrész, így helytakarékos a hajtáslánc és a gyártása is gyorsabb.

Az egymotoros kivitel 313 lóerős és 360 Nm nyomatékú, a kétmotoros Excellence változat már 530 lóerőt és 670 Nm nyomatékot tesz le az aszfaltra. Az autó hátulján olvasható 3.8s felirat lehet megtévesztő is, aki lökettérfogatra gondol, valójában ez jelzi az erősebb változat gyorsulási értékét. Kínában divat mindenfélét kiírni az autókra, akkor is, ha ez nálunk nem logikus.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 58

Majdnem teli felnik mögött elöl négydugattyús féknyergek dolgoznak

MacPherson első és multilink hátsó futóművet alkalmaznak, az autó súlya pedig egy motorral 2055 kiló, kettővel már 2185. Tölthetősége váltóáramról (AC) 11 kilowatt, egyenáramról (DC) 150 kilowatt maximum, amivel 10-80%-ra 37 perc alatt tölthető fel a Seal akkumulátora. Nem csak befelé, kifelé is lehet táplálni az egységből, 3 kilowattal lehet üzemelni róla bármilyen gépet, és ehhez még saját elosztót is gyárt a BYD.

Még 2023-ban végeztek töréstesztet az Euro NCAP-nál, ahol 5 csillagot ért el a Seal elég magas értékekkel az egyes szekciókat illetően. Vezetéstámogató biztonsági berendezései is 76%-ot értek, gyalogosfelismerője 2,8 pontot kapott a 3-ból, ami elég jónak számít, de sávtartója és távolságtartója is hasonlóan jó értékeket ért el. Felnőtt, gyermek, illetve gyalogosvédelemben is 80% felett teljesített.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 59

A C alakú nappali menetfény kicsit renault-s

Vezetés

Ellentétben sok európai gyártóval, a Sealben olyan érzés  fogott el, mintha itt mindenből a jó példákat vették volna. Maradtak gombok a kormányon, két töltőpadot tettek egymás mellé a telefonoknak, az USB csatlakozók meg 60 wattal küldik fel az eszközöket árammal, ami talán a leggyorsabb, amit eddig autóba szereltek. Jók az anyagok, az Alcantara vagy annak utánzata mindig jó választás, de talán a leginkább fontos, hogy van váltó kar!

Rendben, legyen csak pöcök, de középre került, billenteni kell, szóval természetesen használható. Nem kell benyúlni egy kis résbe a pöcökért, mint egy PSA-ban, nem a kormány mögött kell tekergetni, mint egy Kiában vagy mostmár Skodában, ez itt a leghasználhatóbb megoldás.

Kimondottan vastag érzete van az egész autónak, így hívom, amikor nem csak az akkumulátor miatt érzet a súlyt, hanem az alkatrészekben, az összeszerelésben. Ahogy magamra zárom az ajtót, tökéletesen kizárja a külső zajokat, a kijelző teljesen hangtalanul forog el egy gombnyomásra és mindennek elég jó a minőségérzete. Körbenyomkodom a műszerfalat, az ajtókárpitokat, a kijelzőket, hogy megszólal-e valahol, de semmi. A Sealben minden tökéletesen viseli a helyét.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 60

Mindenképp üvegtetős, de erősen sötétített

Kormányzásában van súlyosság, de nem gumis vagy nyúlós. Feszes, mint egy bármilyen ismert és nagyobbra tartott márkánál. Ez a feszesség pedig átjárja az egész Sealt, ahogy rugózik, ahogy fordul, ahogy csillapít és ahogy a gázpedálra reagál. Ez egy összkerékhajtású, kétmotoros kivitel, ami érződik kanyarban és kihajtáskor is, pontosabban teljesen semleges, stabil, mintha sínen húznák.

Bármennyire forszírozom sem hajlandó megcsúszni, amitől egyrészt steril, amilyennek egy hétköznapi autónak lennie kell, másrészt elég kiszámítható. Nincs megcsúszás, sem bizonytalanság és egy véletlenül adott nagyobb gázra sem fog kitörni a feneke. Bolond biztos a hangolása, annak ellenére, hogy 530 lóerő és 670 Nm a csúcsnyomaték, vagyis bivalyerős egy átlagautóhoz képest.

Hogy hol van benne az erő? Sokáig kerestem, de sem rajtnál, sem padlógázas gyorsításnál nem érzem benne ezt az erőt. Semmi drámai hátba vágás vagy irgalmatlan vágta, nem döbbent meg úgy, mint egy Tesla, de még egy KIA EV6 GT is vérmesebb. A Seal egy elég nyugodt, kiegyensúlyozott, de nyilván gyors autó. 190-ig teper, ha arról van szó, de ez nem úgy több mint 500 ló, mint egy sportos autónál várnád.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 61

3,8 másodperc alatt gyorsul fel 0–100-ra

Ennek megfelelően tud normálisan is fogyasztani, ha sikerül hatékonyan közlekedni vele. A gyári fogyasztási értéke 18,2 kWh/100 kilométer, ami valóban jól hangzik, a teszthét alatt azonban, javában városban használva 21-22 kWh/100 kilométerre sikerült az átlagfogyasztása. A gyári adatokkal 450 kilométert kéne elmennie egy töltéssel, nálam 375 volt a maximum, amivel már azért együtt lehet élni. Ha így használnám, egy héten egyszer elég lenne feltöltenem.

Remek a fékezési érzet is, egészen harmonikusra sikerült alakítaniuk a szoftvert, ami lassításkor először a villanymotorokkal, határozottabb erőnél viszont az elöl négydugattyús nyergekre bízza a lassítást. Gázelvételre a visszatermelése nem feltűnően erős, ez persze változtatható, de az alap beállítás tökéletes lesz azoknak, akik nem szeretik, ha gázelvételre nagyot lassul egy villanyautó.

Vigyázzba állítja Európát ez a kínai autó 62

Build Your Dreams

Költségek

Kettő féle felszereltségi szinten érhető el a BYD Seal Magyarországon,  amik között a hajtás a legfontosabb különbség. A Design 18 114 900 forintért egy villanymotoros, 313 lóerős, az Excellence  AWD pedig 19 212 900 forintért kétmotoros és 530 lóerős. Az akkumulátor mindkettőben ugyanakkora, 82,5 kilowattórás, a felszereltség pedig azonos, egyedül head-up kijelzővel ad többet az Excellence, minden más felszereltség alapból jár a Sealhez.

Így mindegyik Seal teljes üvegtetővel érkezik, bőr belsővel, ami lehet a tesztautóban látható fekete, vagy egy világos, szürkés kék árnyalat, amihez az ajtókárpitok és a műszerfal is passzol. Kétrétegű oldalablakokat kap a jobb hő- és hangszigetelés érdekében, és még az elektromos állítású ülésekbe kerülő szellőztetés és fűtés is alapáras.

Vezetéstámogató rendszerei között vészfékasszisztens, gyalogosfelismerő, holttérfigyelő, 360 fokos kamerarendszer, adaptív tempomat és sávtartó is szerepel. Technikai oldalon a 150 kilowattos töltőegység, a hőszivattyú és az első négydugattyús féknyergek is alapból járnak.

A BYD Seal és vetélytársai – Listaár, forint
BYD Seal Design (313 LE, 82,5 kW) 18 114 900
Tesla Model 3 (283 LE, 60 kWh) 17 056 900
BMW i4 eDrive35 (286 LE, 67 kWh) 21 530 000
KIA EV6 e170 AWD (170 LE, 77,4 kWh) 21 890 000

Értékelés

Ismeretlen szereplő a piacon, de nem jelenti azt, hogy nem komoly. A BYD termékei minőségben mindenképp versenyképesek, technikai oldalon pedig még komolyabbnak is mondható, mint a legtöbb szereplő autói. Egy ilyen Seallel még meg is néznek, ha megérkezel, a látvány rendben van, a tartalom szintén, amit kapunk, az teljes mértékben versenyképes. Ebben a kategóriában ne számítsunk arra, hogy egy kínai autó olcsó lesz. Nézzünk a lemezek mögé, a tartalom megéri a pénzt.

Mellette – Ellene
 
  • Összeszerelési minőség
  • Kidolgozás, anyaghasználat
  • Felszereltség
  • Akkumulátor és hajtástechnológia
  • Dizájn
 
  • Kormány dizájnja
  • Fogyasztása magasabb volt a teszthéten, mint számítottuk

Szavazás

Hogy tetszik az új kínai BYD Seal?
átlag
7.89
szavazat
894
Hogy tetszik az új kínai BYD Seal?