Új autóit látva, vezetve a Renault ígéretes korszakot él, és végre megint vannak nagyobb autói is. A Rafale a hétüléses terepjáróval leváltott Espace-nál valamivel rövidebb autó a Tiguan, a RAV4 vagy épp a Ssangyong Torres méretében. Egy francia márkától évtizedeken át elképzelhetetlen módon ehhez sincs dízelmotor, de a legtöbb új fejlesztésű autóval hasonló a helyzet. A kupésra rajzolt aszfaltterepjárót Spanyolország déli részén vezettük.

Külső

Ez az első szériaautó, amely Gilles Vidal elcsábítása óta, a korábban a Peugeot-t erősítő főtervező igazgatásával készült. Hangulatra van is benne némi Peugeot, főleg az orrban és a hűtőmaszk szögében, de ez szinte óhatatlan. Édesapám a Clio V-re hátulról ránézve kérdezte meg, hogy ez mitől olyan mazdás, pedig Laurens van den Acker jó régen jött át a Mazdától és a Volvókban is sokáig láttuk a Škodák kerékjáratait és ablakvonalát Thomas Ingenlath csatlakozása után. Mindenesetre a Rafale csinos és mutatós autó.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 1

Méretei alapján is a márkán belüli kínálat felső karéjába érkezik a Rafale. Hosszúsága 4710, szélessége 1866 mm, magassága 1613 milliméter, tengelytávolsága pedig 2738 milliméter, amennyi az Espace-é.

Van egy nagy ötlet a hűtőmaszkban. Az autó színétől függetlenül a Renault-rombuszok felső oldala feketére fényezett, alsó része viszont a Techno esetében szürke, az Esprit Alpine modellen kék. Az alsó rombuszok kontrasztszíne szemből nem látszik, oldalról nézve igen.

Széria a 20-as felni, a hibridhez nem is rendelhető másmilyen, a konnektoros hibridhez van 21-es is. Hátul hiába keressük az ablaktörlőt, sajnos nem a légterelő alól töröl, felső forgásponttal, hanem egyáltalán nincs. A tetőn sima spoiler helyett valódi szárny van, amely alsó és felső élével is megdolgoztatja az áramló levegőt. Elegáns a kézírásszerű felirat a csomagtérfedélen az autó nevével.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 177

Hossza 4710, szélessége 1866, magassága 1613, tengelytávolsága 2738 mm

Bár a bemutatón bennünket segítő derék spanyol emberek következetesen a ráfále ejtést preferálták, a francia anyanyelvű gyári szakemberek mind ráfálnak ejtették a kocsi nevét, ez tekinthető a helyesnek. A név nem a sortűzből jön, hanem egy sebességi rekordokat döntő repülőgép ihlette.

Belső tér

Egy francia márkának különösen fontos odafigyelnie a jó minőségérzetre, amiben a Rafale ki is tesz magáért a felhasznált anyagokkal, a 12,3” képátlójú digitális óracsoport és a 12 hüvelykes középső érintőképernyő képminőségével.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 178

A Google-alapú fedélzeti rendszer logikus, gyors és 50 alkalmazást támogat, a kijelzők grafikája is szép

Szépek az anyagok, érkezéskor szerethető fényjáték fogad az üléskárpitban lévő Alpine-logó megvilágításával. Az egész belső tér gusztusos, elegáns, és tágas. 273,8 centis tengelytávval van mit beosztani, de itt tényleg rengeteg hely van belül. A kényelmes hátsó lábtérnél meglepőbb a fejtér bősége.

880 mm a gyári adat a fejtérre, amit elsőre talán nehéz hová tenni. A tapasztalati érték alapján 190 centisen kényelmesen elfértem az elektrokromatikusan árnyékolható napfénytető alatt. A panorámatető nem nyitható, nincs napvédő hálója sem, amit kihúzhatnánk, így három centivel több fejtér marad. Az üvegtető fényszűrése váratlanul jó volt a kasztíliai verőfényben. A Saint Gobain nevű autóüveg-beszállítóval közösen fejlesztett tető szegmensenként tejüvegszerűen elsötétíthető. Az elektromos Scenic bemutatójában találtok róla videót.

Hátul a villany Scenic okosított kartámaszát vette át a Rafale, amiből telefon- és táblagéptartót hajthatunk ki. A hátsó légbefúvás mellett lévő két USB-C aljzatot megtoldja még két USB-C-s töltővel a kartámla és igényesen kárpitozott felület akadályozza meg a kartámaszba tett filctollak, egyebek zörgését. A Rafale ajtótárolóinak kiugróan szép a kárpitozása, az Esprit Alpine modellen sötétkék szövet borítja a rakodóhelyeket az ajtóban.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 180

Jól jön a villany Scenic kartámasza a telefon- és tablettartókkal. A tárolóhely belseje kárpitozott

Nagyon megkönnyíti az autó használatát, hogy a klímavezérlés valódi kapcsolókkal működik. A billentyűk kivitele igazán szép, egy Mercedes utasterében is helyük volna, nagyon odatették a kezelőfelületet. Az igényesség mellé jár a franciás hangulat, a trikolórt idéző kék-fehér-piros díszvarrás a kormányon és az ajtókon.

Francia autógyártók hajlamosak víztérfogatban megadni a csomagtér űrtartalmát, ami 630 literrel sokkal jobb értékeket hoz, mint a német autóipari szabvány téglatestekkel mért adata.

A mérvadó szám az 528 liter, ami az ülések lehajtásával 1600 literre nőhet. Ez defektjavító készlettel érvényes, de rendelhető szükségpótkerék 70 000 forintért, ami egyre ritkább opció.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 181

Repülős matrica emlékeztet a dicső névadóra

Technika

Hamvas Tamás közel egy éve részletesen bemutatta már az autót, nemrég Svékus Gergő gondosan összeszedte a konnektoros hibrid paramétereit. Ezekből a cikkekből sok olyan részletet megtudtok az autóról, amit felesleges lenne megismételnem.

Körülbelül 2,5 évig tartott a Renault Rafale kifejlesztése, ami azért valósulhatott meg ilyen rövid idő alatt, mert adott volt kiindulási alapként a CMF-CD modulcsaládból a CD3 padlólemez. Akárcsak a hatodik generációs Espace, műszaki szempontból a Rafale is egy megnyújtott Austral, de mindig öt üléssel.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 182

Ilyen a plug-in Rafale: jobbra a 7,4 kW-os akkutöltő, balra a benzincső, középen a hátsó hajtásegység a 136 lóerős villanymotorral

Ebben a típusban is egyediek a rugók, a lengéscsillapítók és eltér a keresztsatabilizátorok átmérője az Espace-szal összevetve. Oldalanként 20-20, tehát összesen 40 milliméterrel szélesebb a nyomtáv elöl és hátul is, mint az Espace-é. A futómű elöl MacPherson konstrukció könnyűfémötvözet alsó keresztlengőkarral, hátul négylengőkaros.

Benzines oldalról sokat fakult a Renault nagyautóinak technikája, ami az egész iparágra jellemző. A hathengeres Safrane Biturbo Baccara vagy a 3,5 literes és szintén V6-os Vel Satis hengerszámának felével működik az új Renault Rafale, mármint a kétféle hajtáslánc benzines oldala.

Mert a teljes hibrid és a konnektorról tölthető akkus hibrid is egy soros háromhengeres, 1,2 literes, 12 szelepes turbós benzinesre épül, amit két villamos gép, két mechanikus sebességváltó és persze a nagyfeszültségű lítiumion akkumulátor egészít ki full hibriddé. A telep 2 kilowattórás, a zöld rendszámosé 22 kWh kapacitású és mindkét esetben 400 voltos.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 184

Ez a villanymotorral forgatott hátsó kormánymű, innen fordítják el a kormányösszekötők a hátsó kerekeket, maximum 5 fokig elfordítva őket az elsőkkel szemben és kisebb mértékben velük párhuzamosan

Az új turbófeltöltővel szerelt 1199 köbcentis, háromhengeres benzinmotor 130 lóerős a sima hibridben és 150 lóerős a plug-inben, nyomatéki csúcs 205 illetve 230 Nm. Mivel a villamos gép is 205 Nm-t ad le és a Toyota soros-párhuzamos hibridjeivel szemben a Renault konstrukciójában összeadható a kétféle hajtómotor nyomatéka, így a 198 lóerős Renault Rafale nyomatékmaximuma 410 Nm, tekintélyes érték.

Így fordulnak el a Rafale hátsó kerekei az elsőkkel szemben, Clio méretűre csökkentve a fordulókört

a videó a hirdetés után indul

Az első tengelyen dolgozó villanymotor a sima hibridben és a plug-inben is 50 kW-ot (68 lóerőt) ad le. Utóbbiban viszont van hátsó villanymotor is 100 kW vagy 136 LE csúcsteljesítménnyel, amely a hátsó tengely hajtásával összkerekessé teszi a zöld rendszámos Rafale-t. A nyomatékelosztás folyamatosan változik.

Külön 25 kW-os villanymotor gondoskodik a benzinmotor beindításáról és a fékenergia visszanyeréséről. Ugyanez a villanymotor végzi el a speciális sebességváltó kapcsolását is. 4+2 fokozatú az automatikus sebességváltó, négyet használ a benzines, kettőt a villanymotor. Az erősebbik villamos gép hajtja az autót, a másik a váltó fogaskerekeinek felpörgetését végzi, a szinkronizálással megteremtve a reccsenésmentes kapcsolás feltételeit a kuplung és szinkrongyűrűk nélküli hajtásrendszerben.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 185

Teleszkóp emeli fel a motorházfedelet. 1199 köbcentis és 130 lóerős a benzines turbómotor, a hajtó villamos gép 68 lóerős

Őszre várható a 300 lóerős, konnektorról tölthető akkus hibrid. A Rafale csúcsmodellje az 55 literes tankkal és a bruttó 22 kilowattórás akkumulátorral 1000+100 km megtételére képes a gyári adatok szerint. A WLTP-átlagfogyasztás 0,7 l/100 km, mivel itt villanymotorral működik az autó, lemerült akkuval a gyártó 5,8 literes átlagfogyasztást ad meg.

Rekordrepülőből autónév

Mit keres egy repülő egy autó-bemutatón? A válasz a márkát alapító Louis Renault szenvedélyében keresendő, ami a repülés és a versenyzés iránt lobogott benne. A nagyiparos 1933-ban felvásárolta a Caudron nevű repülőgépgyártót, az akvizíció után a vállalat új neve Caudron-Renault lett (e: kodron rönó).

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 186

510 kilós a Caudron-Renault C460 Rafale. 1934-ben 505,85 km/órás rekordsebességgel repült

Mivel a szél a repülés döntő tényezője és az új tulajnak nem tetszettek névként a különféle kódjelek, a készülő gépeket szelekről nevezték el, például a ciklonról és a tájfunról. A névadó szelek közt volt a simoun (e: szimun) vagy az eredeti arab névhez közelebbi írásmóddal semoum (e: szemum), ami egy Észak-Afrikában és a Földközi-tenger keleti medencéjében süvítő forró, száraz, vad szél, valamint a rafale is.

Eredetileg a rafale helyi szélerősödésből fakadó brutális széllökést, szélrohamot jelent, amit a légköri labilitás okoz. A rafale névnek van katonai vonatkozása is, sortüzet jelent, de ebben korrigáljon bátran, aki ért ehhez és a ravaszt elsütőbillentyűnek hívja.

Mindenesetre az autó bemutatóján replikaként jelen volt a névadó, amely az 1934-es eredeti repülőgép gondos mása. 6,75 méter a szárnyak fesztávolsága, a gép hossza 7,12 méter, a fából és vászonból konstruált repülőgép alig nyom többet 500 kilogrammnál.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 187

Soros hathengeres motorját a Renault szállította. Hatalmas hengerek dolgoznak benne, a lökettérfogat 7,95 liter, a csúcsteljesítmény 330 lóerő

A repülőgép soros hathengeres motorját a Renault szállította. a 433 kódjelű motorban hatalmas hengerek dolgoznak, a lökettérfogat 7,95 liter, a motor csúcsteljesítménye 330 lóerő. A futóművet sűrített levegős rendszer engedi ki leszálláshoz és húzza vissza felszállás után. A Caudron-Renault C460 Rafale sebességrekordjairól és technikájáról Hamvas Tamás cikkében találtok részleteket.

Míg a full hibrid 8,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára, a konnektoros verziónak ehhez elég 6,4 mp. A kézzel is kapcsolható elektromos üzemben 135 km/óra a végsebesség. A PHEV a széria összkerékkormányzás mellé kameravezérlésű adaptív lengéscsillapítást is kap, ami a Mercedes S-osztályból illetve a DS néhány autójából lehet ismerős. A kamera figyeli az útfelületet és ha egyenetlenséget észlel, felkészíti, lágyabbra veszi a lengéscsillapítást.

A zöld rendszámos hibrid Rafale-ban adott lesz egy mind ritkább funkció is: a benzines motorral is tölthetjük a nagyfeszültségű akkumulátort, hogy a belső égésű motorral be nem járható városi útszakaszokra biztosan legyen elegendő energia az akkumulátorban. A környezetszennyezés mérséklésére ez a funkció csak az akkutöltöttség 25 százalékáig működik.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 188

Összkerékkormányzás a sima hibridhez is elérhető, a hátsó kerekeket csak a konnektoros hibrid Rafale hajtja

Konnektorról csak váltóárammal tölthető az akku, legfeljebb 7,4 kW-os töltési teljesítménnyel, ez kerekítve 3 órás feltöltési időt jelent.

Daniel Dos Santos, aki a fejlesztésen belül platform engineering vezetője és akivel vacsora közben beszélgettem, elmesélte a plug-in hajtásláncról, hogy elektromos üzemmódban kis sebességnél az első, gyorsabban vezetve a hátsó villamos gép hajtja az autót, mert az egyik itt, a másik ott dolgozik hatékonyabban. A műszaki szakember 1995 óta dolgozik a Renault-nál, kezdetben a Clio I és az első Twingo gyártásának minőségbiztosításában vett részt. Tőle tudom azt is, hogy az összkerékkormányzás beszállítója maradt a japán Aisin, amely a Laguna II idejében is a Renault partnere volt.

Palencia a gyártás helyszíne, a cég a közös padlólemezre épülő Espace, az Austral és a Rafale gyártását koncentrálta a Spanyolország középső sávjában fekvő üzembe.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 189

2 kWh a full hibrid, bruttó 22 kilowattóra a zöld rendszámos PHEV akkukapacitása. A telep feszültsége 400V

Méreteihez képest a Rafale nem nehéz. Az 1653-1714 kilós gyári adatból le kell vonni a vezető és csomagja 75 kilogrammját, tehát az autó 1578 kilóról indul az egyszerűbb hibridhajtással.

Vezetés

Mindkét napon a 200 lóerős hibriddel autóztunk, a 300 lóerős plug-in modell nem volt elérhető az Andalúziába https://hu.wikipedia.org/wiki/Andal%C3%BAzia, Sevilla környékére szervezett bemutatón. A kocsiból érkezéskor és távozáskor hallható köszöntőhangokat Jean-Michel Jarre komponálta, akárcsak a márka villanyautóinak hangzásvilágát.

Rossz ötlet a kormány mögött három kezelőszervet telepíteni egymás fölé a jobb kezedhez. A fokozatválasztó kar könnyen összekeverhető az ablaktörlővel, alatta a rádióvezérlés hasáb alakú konzolja sokkal rosszabb eresztés, mint a márka korábbi megoldása.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 190

Andalúziában vezettük, a színe miatt Rio Tinto azaz Vörös-folyó nevű vízfolyás mentén. A háttérben a környék legnagyobb ércbányája, a folyó vas- és nehézfémtartalma vörösre színezi a vízét

Elég gyorsan rálelhetünk a menüben a 9,3” képátlójú szélvédőre vetített kijelző beállítására, ami a navigációs utasítások és más infók befogadását is nagyon megkönnyíti. A Google-alapú fedélzeti rendszer logikus, gyors és 50 alkalmazást támogat, a kijelzők grafikája is szép.

A bal térded felett két gombnyomással aktiválható a vezetőtámogató biztonsági rendszerek jól elviselhető működésmódját aktiváló állás. A Safety Perso révén nem kell külön-külön minden motorindítás után kiiktatni a menüből az agyadra menő asszisztenseket, elsősorban a sebességtúllépésre hangjelzéssel figyelmeztető sorscsapást.

Sokszor megírtuk, hogy nem a gyorshajtás támogatása miatt fontos a sebességérzékelés könnyű deaktiválása, hanem azért, mert a sebességhatár-felismerés félreértelmezett számokhoz igazodik.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 191

Útfekvése és vezethetősége sokkal jobb annál, amire az 1578 kilóról induló SUV-tól számítottam

Vezetés közben az volt az érzésem, hogy az új Renault-k megkapják a fejlesztőktől az RS sportverzióknak kijutó ráfordítást és színvonalat. A ráncfelvarrás utáni Clio, a Scenic E-Tech és a Rafale is nagyon igényesen megcsinált autónak bizonyult. Pedig a kamerás útfelület-leolvasásra épülő adaptív lengéscsillapítás-szabályozás és az összkerékhajtás éppúgy a plug-in sajátja, mint a 300 lóerős teljesítmény.

Jó vezetni a Rafale-t, és ezt nem kell rögtön azzal visszanyesni, hogy súlyához és méretéhez képest, mert amit az összkerékkormányzással ez az autó tudott a kanyargós hegyi utakon, az meghökkentő. Ez egyben azt is jelenti, hogy ez a sok jó a 4Controllal szerelt verzióra igaz, a csak elöl kormányozott Techno modellről nem tudok mit mondani, mert azt nem vezettük.

Hozzá kell szokni, hogy a hátsó kerekek elfordítása miatt az autó kicsit másképp viselkedik, mint az elöl kormányozhatók. Amikor nagy sebességgel ívre teszed, egy pillanatig könnyűnek érződik a hátulja. El kell hinni, hogy elfordul, mert tényleg elfordul, olyan, mintha a 4,7 méteres SUV sínen futna.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 192

Hozzá kell szokni, hogy a hátsó kerekek elfordítása miatt kicsit másképp viselkedik, mint a csak elöl kormányozhatók. Ha nagy sebességgel ívre teszed, egy pillanatig könnyűnek érződik a hátulja, de elfordul

Amikor megálltunk fotózni és elkezdtem ide-oda átparkolni az autóval, érvényesült a hátsó kerekek legfeljebb 5-5 fokos elfordításával 11,6-ról 10,4 méterre csökkenő fordulókör-átmérő. 2,33-at fordul a kormánykerék a két végpont között, az áttételezés kellően direkt és tetszettek a kormányerők is a különféle üzemmódokban.

8,9 mp a gyorsulás 100-ra. Az autó tisztességesen megy, de nagy dolgokat ne várjatok tőle. Benzines és elektromos motorjainak erejével a Rafale nincs alárendelt helyzetben, könnyű vele előzni, de a hajtáslánc fő erénye a takarékosság. Nem spórolt egyikünk sem a menetpróbán, ahol 5,3 és 7,4 liter/100 km közötti átlagfogyasztást kalkulált a fedélzeti számítógép attól függően, mennyi emelkedő volt az útban és mennyire mentünk gyorsan.

Mozgásban a repülő és a négykerekű Rafale

a videó a hirdetés után indul

Időnként jön egy-egy kisebb rántás a hajtásláncból, amely nem hozza a Toyota hibridrendszereinek abszolút kifinomultságát, de a Yaris kivételével ott a benzines sem háromhengeres. A hajtó villamos gép elég sokszor mozgatta önállóan az autót lágy suhanással, legtöbbször harmonikus gurulássá állt össze a hajtásrendszer működése.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 193

Elegáns és jól működik a belső tere. Jó az arány az érintőképernyős és a valódi kapcsolós kezelőszervek, funkciók között

Elég sokat mentünk a mezőket övező, sokadrendű mellékutakon, ahol a rugózási komfort közepesnek bizonyult. Az ülések elegáns Alcantara-kárpitozásához illik a kényelmük. Nagy kár viszont, hogy az első utas oldalán nem lehet billenteni az ülést, ezért ott rosszabb üléshelyzet jut, mint a vezetőnek.

Összességében nagyon jó utazóautó a Rafale, az üvegtető alatt centik maradnak a fejem felett, a hátsó ülés nincs túl alacsonyan, ezért viszonylag kényelmes lábtartásban utazhatnak a második sorban ülők. A békebeli hangulatot nem írja felül pár beköszönő úthiba és az időnként morgósabbra váltó, érezhető rezgéseket produkáló háromhengeres.

Költségek

Úgy tudjuk, hogy a legelső országok között érkezik hazánkba a Renault Rafale, a júniusra ígért bevezetés egybeesik a franciaországi premierrel. Ismert az árlista, a Techno 16 999 000 forintba kerül, az Esprit Alpine listaára 1,5 millió forinttal magasabb, 18 499 000 Ft.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 194

Csak öt színben kapható, ez a lángvörös, a többi fotón az Alpine-kék és a palaszürke szerepel

 

A Renault Rafale és vetélytársai – Listaár, forint
BMW X4 xDrive 20i (184 LE) 21 820 000
Mercedes GLC 200 4Matic Coupé (mild hibrid, 224 LE) 24 529 000
Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 215 Platinum (215 LE) 15 399 000
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 Techno (200 LE) 16 999 000

Mivel az Esprit Alpine alapfelszerelése az összkerékkormányzás, a motoros csomagtérfedél-mozgatás és a biztonsági csomag, ami Techno szinten 650 ezres illetve 200+200 ezer forintos extra, az Esprit Alpine felára bőven méltányos a sikkesebb külsőért és az Alcantara-ülésborítással feldobott belsőért.

Öt év/100 000 km a garancia, ami kiterjeszthető időben hét évre, megtett távolságban 150 vagy 200 000 kilométerig 420 ezer és 890 ezer Ft közötti ráfordítással. A nagyfeszültségű hibridakkumulátorra 8 év/160 000 km a jótállás.

A kötelező karbantartásokat fedező szervizcsomagok 100 000 kilométeres futásteljesítményig és 5-6-7 éves időkorláttal választhatók 595 és 980 ezer forint közötti áron.

Mire megyünk itthon dízelmotor nélkül? 195

Otthonos és szép belső terű autó, dízeles fogyasztást produkáló hibridhajtással

Értékelés

Otthonos és szép belső terű autó lett a Renault Rafale, de a Scenic E-Tech vagy az Austral ismeretében ez nem meglepő. Vezethetősége volt váratlanul jó. A háromhengeres motor rezgésein és hangján is érezni, hogy nem az 1,33 literes sornégyes dolgozik össze a hibrid hajtásrendszer elektromos tagjaival, de összességben hajtáslánc kellően kulturált, igazán takarékos és ereje is elegendő ahhoz, hogy az összkerékkormányzásnak és a dinamikus futóműhangolásnak köszönhetően jókat autózzunk egy kevés jót ígérő aszfaltterepjáróval.

Mellette – Ellene
 
  • Sikkes külső, igényes részletekkel
  • Nívós utastér
  • Bő fejtér és tágas lábhely hátul
  • Könnyen domesztikálható vezetőtámogató rendszerek
  • Jó útfekvés és agilis viselkedés
  • Átgondolt kezelőszervek
  • Praktikus Google-menü és alkalmazások
  • Kényelmes Alcantara-sportülések (csak Esprit Alpine)
 
  • Közepes rugózás
  • Szűk hajtásláncválaszték
  • Enyhe rántások, kisebb morgások a hibrid hajtásrendszerből
  • Megszokást igénylő fékpedálérzet
Hogy tetszik a Renault Rafale?
átlag
7.20
szavazat
443
Hogy tetszik a Renault Rafale?