Dugulásig vagyunk más crossoverből meg SUV-ból a piacon, a történet pedig folyamatosan csak ismétlődik, újabb és újabb ugyanolyan modelleket tesznek le elénk a gyártók. Mind szinte ugyanolyan a pozitív és negatív oldalukkal együtt. Lehet ebben a szegmensben újat mutatni? Iszonyatosan nehéz és az már biztos, hogy nem a formával, hanem a minőséggel és a használhatósággal kell kitűnni, ezzel pedig kevesen törődnek igazán.
Látszólag a kínaiak tökéletesen felmérték az európai piacot, ezzel pedig több lépést is könnyen kihagyhattak. Feltűnően modern autókkal jelentkeztek az utóbbi 10-15 év terméséhez képest, a BYD pedig közöttük a leghangosabb, komolyak a szándékaik, ami minden lépésükön látszik. A Seal U-val egyszerre hoztak komoly ellenfelet a B szegmens SUV-jainak és az elektromos autók piacán.
Külső
Tipikusan olyan forma, hogy bármilyen emblémát elviselne. Betesszük a forgalom kellős közepére, és senkinek nem fog feltűnni. Ez lehet jó és rossz is, de szerintem inkább az előbbi felé dől a mérleg, nem ordít róla, hogy az ázsiai piacról érkezett. Ez főként azért is lehet, mert a BYD dizájnrészlegének vezetője, Wolfgang Egger, egy német úr, aki korábban az Alfa Romeónál és a Lamborghininél is rajzolt, és ahogy látszik, szinte teljesen sikerült európai dizájnnyelvet összeraknia a BYD számára.
Ez már egy ráncfelvarrott modell, 2020 óta készül a Seal U más néven, más emblémákkal az ázsiai piac számára, 2023-as Európába érkezésére kapott új arcot. Ezt a formanyelvet Ocean dizájnnak hívja a gyártó, főként a hullámzó vonalvezetés miatt, amikkel nagyrészt nem lehet mellélőni, a Seal U-ról is elmondható, hogy általánosan szép a szemnek.
4785 mm hosszú, 1890 mm széles és 1668 mm magas, tengelytávolsága 2765 milliméter, felnijei 19 colosak. A forma alaktényezőjén lehetne még javítani, 0,32 nem a legjobb a piacon, a konkurensek szinte mindegyike 0,30 alattit tud, ez pedig fontos a megfelelő hatékonyság elérésében, vagyis a hatótáv teljesítéséhez.
Teljesen LED-es fényszórókat látunk mind a négy sarkán, a hátsókat pedig vékony LED-csíkkal kötötték össze, ezzel is a divatosabb modellek közé sorolva a BYD közepes SUV-ját. Van a márkának van ennél nagyobb is, Tangnek hívják a hétszemélyes modelljüket. Várható annak érkezése is.
Belső
Hasonlóan a külsőhöz, ha beülve letakarom a kormány közepét, meg nem mondanám, hogy ez most épp melyik gyártó terméke. Még arra sem tippelnék, hogy ázsiai, miután a szagok vagy illatok is teljesen általánosan új autósak. Minőség terén ez egy kulcspont, nagyban meghatározza a jó érzést és az autó befogadhatóságát. Remek anyagokat tapogatok végig a kezemmel, a könyöklők tömése puha, az ülés háttámlája és oldaltámasza egészen körbeölel, talán csak az ülőlap túl vízszintes, és az én ízlésemhez képest magasan ülök, de ezt igazán nem rónám fel egy SUV-nak.
Ergonómiából ez egy ötös dolgozat. Kimondottan szép a kormány, szebb, mint a Sealben, és fizikai gombokkal oldották meg a kezelést róla, ami újabb jó pont. A kormány fogása remek, egészen jól be is állítható a testmagasságomhoz képest (180 centi) és mindent tökéletesen látok körülötte. Egy dologba takar csak bele, méghozzá a középső 15,6 colos kijelzőbe, amiről ezzel egyből ki is derül, hogy fölöslegesen nagy, nem csak ide, bárhová. Alapból 12,8 colos monitorral szerelik, az tökéleseten elég lehet méretügyileg.
Elforgatható a központi kijelző, de őszintén, ennek sok hasznát nem látom, leszámítva, hogy mindenki el tudja dönteni, függőleges vagy vízszintes képernyőt akar kezelni. Ha már kijelző, a kezelését szokni kell, egyrészt mert óriási a felület, másrészt kicsit más a logikája, mint amihez hozzászoktunk, de ma már egy BMW sem annyira egyszerű, mint régen volt. A rendszer Android-alapú és piszkosul gyors, nem lehet megakasztani, bármennyire próbáltam, és ez dicséretes. Engem zavart, hogy a klímapanelt menüből kell elővarázsolni, ha ülésfűtést kapcsoltam volna, ahhoz több kattintáson keresztül vezetett az út.
Ezen túl viszont a rendszer tényleg jól működött, ha lett volna benne SIM-kártya, még a Spotify-fiókomba is bejelentkezhettem volna, és úgy a CarPlay-jel sem kellett volna fárasztanom a telefonomat. A CarPlay és az Android Auto persze vezeték nélkül működik. Egyszerre két telefont lehet tölteni a kijelző alatti indukciós padon, külön-külön ki is kapcsolhatóak, de a legfontosabb, hogy nagyon gyorsak és azonnal észleli a telefont, ahogy letettük a padra.
A kormány mögötti képernyő 12,3 colos, éles képpel dolgozik, de a grafika kicsit egyszerű, lehetne benne egy kis érdekesség, ez persze a használhatóságából nem vesz le, és különben is, ott a vetített kijelző is, így sokat nem fogjuk nézni a kormány mögöttit.
Kimondottan szép megoldás a középkonzol szigete annak ellenére, hogy fényes fekete gombokat kell nyomkodnunk. Főleg a váltókapcsoló használhatósága tetszik, egy hagyományos, de apró joystick valamilyen átlátszó műanyagból kifaragva. Furcsán hangszik, de még ebbe a visszafogott beltérbe is egész ízlésesen passzol. Azt mondjuk fel lehet róni, hogy ez a rész olyan, mintha a Volvo és a Mercedes-Benz szerelemgyereke lenne. Átvették, ami jól működik és szépen beépítették.
Hátul magam mögött bőven elfértem, a hosszú lábtér nem kifejezés, igaz, a padló kicsit magas, de a beltér magassága miatt ez nem annyira zavaró. A komplett utastér fölött üvegtetőn keresztül süt be a nap alapáron, az első fele, úgy egy méternyi nyitható is, az egészre pedig roló húzható. Pluszpont, hogy az autó zárásakor behúzza a tetőt és a rolót is automatikusan, így nem hagyjuk a napon forrósodni az utasteret.
552 literes a csomagtartó, a hátsó üléssor ledöntésével (60:40 arányban) akár 1440 literre bővíthető. Pótkerék helyett defektjavító készletet találunk a padló alatt. A raktér ajtaja persze motorosan nyílik.
Technika
A BYD tudását a lemezek alatt érdemes keresni, miután a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója és a legtöbb konnektorról tölthető autót is ők gyártják, ha a plug-in hibrideket is beleszámoljuk. Egyedi felépítésű lítium-vasfoszfát akkumulátort használnak, a Seal U-ban ebből kétféle szerepelhet, 71,8 vagy 87 kWh kapacitású. Mindkét esetben teherviselő elemként vesz részt a karosszéria felépítésében az akkupakk.
11 kilowattal lehet tölteni váltóáramról mindkét akkumulátort, egyenáramról pedig 115 és 140 kilowatt lehet a teljesítmény, a nagyobbé a magasabb érték. Leggyorsabban 30-80% között képes töltést felvenni, így a kisebbik 27, a nagyobbik 28 perc alatt feltölthető, 80% felett lelassul a töltés, mint minden villanyautónál. A rendszer érdekessége, hogy kifelé is tud táplálni 3,6 kilowattal, ehhez speciális töltőátalakító és még egy elosztó is kérhető a BYD-nél dedikáltan az autóhoz készítve.
Hajtástechnológiában is az élen jár a BYD, helytakarékosság és a gyártás egyszerűsítése érdekében a hajtó 218 lóerős villanymotort, a töltőegységet, a DC/DC konvertert, az akkumulátormenedzsment-rendszert és a teljesítményszabályzó elektronikát is egy egységben építik bele az autóba. Az akkumulátorhoz tartozik hőszivattyú is alapáron.
A Design és Comfort nevű, illetve ehhez kapcsolódó felszereltségekkel jelzett modellek választhatók a BYD Seal U-ból. Közöttük az akkumulátor mérete és így a súlya is változik, ezzel a gyorsulás sem azonos. A könnyebb 9,3, a nehezebb 9,6 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra álló helyzetből, miután a motor erejében nem, csak nyomatékukban van különbség, 310 és 330 Nm. A modell futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, rugózása hagyományos tekercsrugós.
Számos vezetőtámogató rendszer segítheti a vezetőt, ezek négy radar és egy kamera jelei alapján dolgoznak. Van itt automata vészfék, adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, hátsó ütközésfigyelő, sávváltást segítő rendszer, táblafelismerő és holttérfigyelő is. Euro NCAP töréstesztje ötcsillagos, 90%-os felnőtt-utasvédelemmel és 83%-os gyalogosvédelemmel, mindkettő kimondottan jó értéknek számít.
Vezetés
Húzok egy D-t a kis átlátszó pöcökkel középen, és már ez megad egy egész jó minőségérzetet a BYD Seal U-ban. Hagyományos, egyszerű, könnyen, ösztönösen kezelhető, és ez jó. Mivel tisztán elektromosan közlekedünk, semmi hang nem jön a mechanikai elemek felől, de még halk zümmögés se, csak a kötelező külső hanggenerátor zaja. Könnyed kormányzásával egyszerűen kiterelem a metálkék testet a parkolóból és úszok vele a forgalomban.
Elsőre is érezhetően nagyokat hullámzik a karosszéria, ahogy haladok előre, pedig nem is megyek gyorsan. Futóműve lágy, amit pontosan itt, náluk a legjobb használni. Úgy libben át az Astoria kereszteződésében a villamossíneken, mintha ott sem lennének. Hirtelen el is gondolkozom rajta, mikor javították ki a krátereket, de egy órával korábban még biztosan ott voltak.
Rugózása egyszerűen jobbá teszi a budapesti utakat, egyre több helyen vakarom a fejemet, hogy nem szakad ki alóla a futómű, ahol minden más már letérdelt volna. Az Állatkerti körúton már ez is felsír, de ott egyszerűen nincs, ami nem szakad össze, ahhoz képest még áldásosan tűri. Ezzel szívesen közlekednék bárhol, egyszerűen jólesik. Puhasága persze nem mindenhol áldás, például tempós kanyaroknál nagyot dől miatta a karosszéria, de még mindig nem mondanám rossznak ezt sem. Inkább a pihe-puha rugózás legyen egy ilyen SUV-ban, mint penge fordulás.
218 lóerejével és alaphangon 2 tonnájával a Seal U mozgékonysága inkább egy kipattintott rozmáréhoz hasonló, mint könnyed fókáéhoz. Megindul, de semmi igazán drámai, csak gyorsít, de 130 felett is ugyanolyan erővel, mint 0-50-re, szóval azért rugalmas, amennyire kell.
Csöndben suhanunk mindenhol, a kerekek pattogását hallani csak messziről a gyatra útburkolaton, semmi igazán zavaró. Itt-ott csörren a belső burkolatokból némelyik a nagyobb keresztbordákon, és mintha a tető is többet nyiszogott volna a kelleténél, némi merevség jól állna a karosszériának. Élvezem az óriásira nyitott tetőt, európai autókon nem hagyják ekkorára nyitni.
Minden, amit tapogat a kezem, jó minőségű, legalábbis semmi nem rosszabb, mint mondjuk egy Opelben vagy Kiában, de egy Volkswagenhez is bármikor szívesen hasonlítom. Kényelmesek az ülései és a könyöklők is jó helyre kerültek, túl sokat nem kellett szokni a belterét, az ergonómiát és a használhatóságát, mert egészen könnyen megtaláltam benne a helyemet.
Gyárilag ígért hatótávolsága Design felszereltséggel, vagyis a nagyobb akkumulátorral 500 kilométer, amivel nem vállalják túl magukat. Ehhez 16-17 kWh/100 km-es átlagfogyasztást kéne elérnie, ami a teszten ugyan nem sikerült, de a nagy átlag sok várossal, kevés autópályával és országúttal kerek 20 kWh/100 kilométerre sikerült, amivel 435 kilométerre volt képes egy töltéssel a Seal U, ezt már nézhetjük jó eredménynek is.
Költségek
Egészen egyszerű a BYD Seal U árlistája, két felszereltségi szint közül lehet választani, a Comfort 16,3 millió forint a kisebb akkumulátorral, a Design 17,5 millió forintba kerül a nagyobbikkal. Ha mindenképp metálbordót szeretnénk, annak felára 389 000 forint, minden további szín (fekete, ezüst, világoskék…) alapáras, akárcsak a fekete vagy világos vegán bőr belső kárpit.
Némi eltérés van a felszereltségek között, kisebb kijelző jár a Comforthoz középre, 9 hangszórós hifi (a Designhoz 10), valamint head-up kijelző is csak a drágábbikhoz jár, és a kétszer 15 wattos telefontöltőpad is. Aki viszont ezek nélkül tud élni és a színes hangulatvilágításra sincs szüksége, minden technikai felszereltséget a vezetéstámogató rendszerekkel együtt megkap Design felszereltségnél is.
A BYD Seal U és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Kia EV6 e228 RWD (228 LE – 77,4 kWh) | 23 190 000 |
Tesla Model Y (347 LE – 62 kWh) | 17 094 900 |
Ford Mustang Mach-e (269 LE – 73 kWh) | 24 200 000 |
Škoda Enyaq 60 (179 LE – 62 kWh) | 21 139 031 |
BYD Seal U (218 LE – 71.8 kWh) | 16 334 110 |
Értékelés
Minden téren kellemes csalódás a BYD nálunk kapható legnagyobb modellje, a Seal U. Minőség, felszereltség és összeszereltség terén is kimondottan jól teljesít, a kijelző használatát szokni kell, és nem is biztos, hogy van szükség a nagyobbra – a kisebbik is elforgatható. Kényelmes utazóautó, amit a hatótávolsága is támogat, így minden tekintetben erős versenyzőnek számít a piacon.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|