Áprilisban a Vezess is ott volt, amikor lerántották a leplet a Nissan Qashqairól. Akkor még csak kívülről nézhettük meg a japánok sikermodelljének legújabb verzióját, azt a négykerekűt, amellyel megint szeretnének kitűnni az egyre nagyobbra növő tömegből. Nemrég ismét találkoztunk a Qashqaijal, a nemzetközi sajtó képviselőivel együtt Dél-Portugáliában próbálhattuk ki a zászlóshajónak tekinthető e-Power erőforrással szerelt crossovert.
Külső
Európában készül, európaiaknak – fontos üzenete volt ez a Nissannak azon a prezentáción, ahol kiemelték a legfontosabbnak vélt tulajdonságokat. A gyártás az általunk is nemrég meglátogatott sunderlandi üzemben zajlik, ahol láthattak már a dolgozók 2007 óta több különböző arcú Qashqait is, azonban talán egyik sem volt annyira merész külsejű az előző négymillióból, melyek ezt követően hagyják el a gyár területét.
Elsőre megosztó lehet a fekete, vessző alakú elemek tucatjaiból összeálló hűtőmaszk, komoly változás ez a korábbi frontrészekhez képest. A szemlélőt a hagyományos szamuráj páncélzatokra emlékeztethetik a látottak. A Nissan-ismertetőjegynek számító V alak is megvan, a szárak teteje egészen kiér a fényszórókig. Jópofa megoldás, hogy a vesszők is nappali menetfény részévé alakulnak. A megújult lámpatest megörökölte az előző Qashqai világító „szemöldökét”, de elszakították azt a lámpatest többi részétől. Ez az elszakított rész alakul futófényes irányjelzővé az indexkar elmozdításával.
Újultak a hátsó lámpák is. Erre leginkább azért büszkék a Nissannál, mert annyira vibrálóan piros és nem narancssárgás az OLED izzása, hogy az már a prémiumkategória képviselőit idézi – tény, hogy OLED technológiát eddig csak az Audi használta széleskörűen.
Méreteit tekintve nincs eltérés a facelift előtti állapotokhoz képest (4425 mm hosszú, 1838 /tükrökkel 2084/ mm széles és 1635 mm magas az autó). Oldalról figyelve a felnik lehetnek még figyelemfelkeltőek a Qashqaion: alapfelszereltségként 18 colosak kerülnek az autóra, de van 19 és 20 colos is a kínálatban. Utóbbi látható a képeken is az N-Design felszereltségi szint részeként, melynek sajátossága még, hogy az ajtók küszöbelemét és a kerékjárati ívek borítását is a karosszéria színére fújták. Ezek a részletmegoldások kimondottan a prémiumérzet növelését szolgálják, ahogy a gyorsan karcolódó zongoralakk-betétek is elszórva az autó külső részein.
Ha már színek, ezekből három újnak mondott is van, bár a gyöngyházfehér és -fekete csak újrakeverés. Ami valóban új, az az Ocean Deep fantázianevű zöldeskék árnyalat.
Belső
A sokat emlegetett prémiumirányba történő elmozdulás leginkább a beltérben látszik. Megjelent az alcantara, nem kis mennyiségben: a műszerfalon, az ajtón, a könyöklőn, de még az ülések betétjeiben is megjelent az anyag. Megújult a sebességváltó körüli terület borítása is. A színvilág ugyan egyhangú, de az összkép jó, a 64 színű hangulatvilágítással pedig az egyhangúság is változtatható. Egyedül a zongoralakk jelenléte zavaró, mely nem csak port és ujjlenyomatot gyűjt a műszerfal közepén, hanem pont olyan szögben áll, hogy bizonyos napszakokban vakítóan veri vissza a fényt.
Itt-ott picit átrajzolták az enteriőrt, de pár részletet leszámítva a lényeg változatlan maradt. Jó oldaltartásúak az új kárpitozású bőrülések, a sofőroldalon elektromos állítási lehetőségekkel.
Kijelzőből hármat is figyelhet a sofőr: a 12,3 colos, TFT-kijelzős digitális műszeregység felépítésére könnyű ráérezni menet közben is, és miközben a menükben kutakodunk (akár a térkép is kitehető ide), a head-up displayről minden lényeges infót leolvashatunk. 12,5 colosra nőtt a középső érintőkijelző, a rendszer pedig megkapta a Nissan Connect Google-szolgáltatásokkal felturbózott változatát.
Alap lett ezzel a Google Térkép, melynél nem kérdés a naprakészség, de hasznos eleme a csomagnak a Google Asszisztens is, melynek köszönhetően ugyanúgy adhatóak hangutasítások a Qashqainak, mint a telefonunknak. Alkalmazások is tölthetőek le az áruházból, így pl. a kedvenc zeneappot, sőt, magát a gyári térképet is lecserélhetjük pl. Waze-re, ha akarjuk.
Praktikusságát illetően nincs változás a korábbiakhoz képest a crossoverben. Kisebb ajtózsebekkel és belső rekeszekkel, tárolókkal operál a Qashqai, bár ezek jó kialakításúak. Furcsa, hogy egyes gyártók még mindig nem figyelnek arra, hogy a könyöklőbe rejtett USB-C aljzatoknál hagyjanak egy kábelkivezetést, de szerencsére a Nissan nem tartozik közéjük. Ilyesfajta telefontöltési lehetőségből a hátsó sornak is jut kettő: ide egyébként még mindig játszi könnyedségű bejutni a 85 fokban nyíló ajtóknak köszönhetően. Magamra állított (178 cm) sofőrülés mögött tisztességes fej- és lábterem is maradt.
Technika
Tesztünk elején már megemlítettük az e-Power kulcsszót. Jelenleg ez az erőforrás a Nissan aduásza, ami gyakorlatilag az utolsó lépcsőfokuk az elektromos átállás felé vezető úton. 2022 szeptembere óta szerelik a rendszert Qashqaiokba, és már több mint 140 ezer fut belőle Európa útjain. Két világ legjobb tulajdonságai egyesülnek ezen autók gépházteteje alatt. A 1,5 literes, háromhengeres turbós benzinmotor garantálja a közel 900 kilométeres hatótávot, de a motor nincs kapcsolatban a kerekekkel.
Csupán az áramfejlesztés a feladata a rendszerben, melyet az első kerekeket hajtó villanymotor használ el, de azért érdemes tudni róla, hogy nem csak változó szelepvezérléssel, de változó sűrítési aránnyal működik. Utóbbihoz változtatni tudja a löketek hosszát, így működés közben a motor lökettérfogata is változik 1477 és 1497 köbcenti között, optimalizálva a terheléshez.
Az elektromotor teljesítménye 190 lóerő, melyhez 330 Nm azonnali nyomaték társul. Az akkumulátor 1,8 kWh kapacitású, azaz ennyi az az elektromosenergia-mennyiség, melyet egyfajta pufferként fel tud halmozni a motor extra járatásával vagy fékezéssel. Mindez egyébként befér az első ülés alá, ennek köszönhetően nem veszített kiviteltől függően 455-504 literes csomagterének méretéből a Qashqai.
Kevesebb hangsúlyt kapott, de az e-Power mellett megmaradtak a hagyományos választási lehetőségek is a motorkínálatban. Van 140 és 158 lóerős, kézi és automata váltós, illetve összkerékhajtású Qashqai-opció is, mind 12 V-os mild hibrid. Alapjuk az 1,33-as négyhengeres turbós benzinmotor, melyet a Renault–Nissan–Mitsubishi cégcsoport a Daimlerrel közösen fejlesztett.
Technológiai szempontból több téren is előrelépett a Qashqai. Felülnézeti 360 fokos kamerarendszere bővült, és már nyolc külső kameranézetből is figyelhetjük a kocsi környezetét. A szűk helyeken történő manőverezést teszi könnyebbé a láthatatlan motorháztető nevű funkció, mely a kameraképekből egy olyan ábrát rak össze, ahol úgy látni az első kerekek helyzetét, mintha csak hátulról néznénk azokat. Kereszteződésekbe érve az automatikusan bekapcsoló kamera szintén segít az oldalra történő kilátásban.
Telefonos alkalmazáson keresztül távolról is figyelhető az autó állapota. Nyitható, zárható, sőt, lopás esetén még nyomon is követhető a Qashqai, mely mobilon keresztül figyelmeztet is egy perccel a zárás után, ha pl. lehúzva maradt az ablak. Egy érintés a mobilon ezt is megoldja. Akinek arra van igénye, olyan okoseszközzel is összekötheti autóját, mint az Amazon Alexa, így akár egy okosotthon különböző funkcióit is lehet hangvezérelni távolról.
A vezetéstámogató rendszerekből szintén kapott egy csokorral az autó. Az olyan alapnak mondható segédrendszerek, mint a vészhelyzeti sávtartó, a tolatóradar, az intelligens sebességasszisztens, a vészfékező vagy a fáradtságérzékelő mellé megjött például az EU-s előírások által megkövetelt eseményrögzítő. A legérdekesebb talán mégis az, hogy a számtalan, sok esetben már zavaró pittyegést és beleszólást hogyan lehet kiiktatni. Az EU-s előírások miatt ez is egyre nehezebb, bonyolultabb, ráadásul számos rendszer az újraindítás után visszaáll alapállapotba. A Nissan erre is talált megoldást: egy felhasználói profilba el lehet menteni, hogy az adott sofőr milyen támogatásból kér többet vagy kevesebbet, ezeket a felhasználói profilokat pedig mindössze két gombnyomással aktiválni lehet.
Vezetés
Mesés utakra látogattunk el a Qashqai volánja mögött Dél-Portugáliában. Algarve tartomány tengerparthoz közeli részén a városoktól az autópályán át a hegyi kanyarokig minden megtalálható, jelentős többségükben kifogástalan minőségben. Az aszfalt keresztborda- és kátyúmentes, leginkább a belvárosok régi, kockaköves utcái rázósak.
Minden terepen remekül teljesített a crossover futóműve, a felfüggesztés a lendületesebben vett hegyi fordulókban is stabilan, megbicsaklás nélkül tartotta a kocsiszekrényt, melynek legalacsonyabb pontja 18 centivel a föld felett suhan. Tartok attól, hogy a hazai teszteken már nem leszünk ennyire elalélva, de ez sokkal inkább a magyar utak általános állapotának tudható be. Pedig annál tényleg nem kell több egy Nissan Qashqai futóművétől, amit ilyen körülmények között tud és meg is mutat. Megadja a jó alapot a komfortos utazáshoz, erre épül rá minden más, ami miatt a vásárlók zömének bejöhet az autó.
A kedvelt tulajdonságok egyike lehet például az elképesztő csendesség. 2022 novemberében, a facelift előtt vezettem már e-Power motoros Qashqait, és az ugyan megvolt, hogy csendes (a leghangosabb zaj az esőben a kerékjáratokban felcsapódó víz és kavicsok voltak), de az már nem, hogy ennyire. Nem túlzok, amikor azt írom, hogy ez az egyik legcsendesebb hibridrendszer jelenleg a piacon: nagyobb terhelésnél, autópályán kicsit hallani ugyan a háromhengerest dolgozni, de azt egy halk rádió vagy egy beszélgetés simán elnyomja. A zajszintek csökkentésére egyébként komoly figyelmet fordított a Nissan, az ajtókat például újraszigetelték, és 3,6-ról 4,6 mm-re nőtt az üvegek vastagsága.
Vékonynak érződik a Qashqai kormányának karimája, és ehhez mérten könnyű is irányítani az autót. Alig kell erő a forgatásához, kicsi az ellenállása, mégis precíz és pontos a kezelhetőség. Szűk helyen történő manőverezésnél ez kiválóan jön, ám amikor a hegyekben kanyar kanyart követ, nem feltétlenül bánja az ember, ha több ellenállást tanúsít a volán. Ezt a vezetési módok változtatásával, illetve személyre szabásával lehet állítani, ami jó dolog, bár a különbség nem jelentős sportmódban sem. Összességében azért jó a benyomás: élményben nem nyújt sokat, hozza a kategóriaátlagot, de tökéletesen kielégíti a hétköznapi igényeket.
Szintén pozitívak a tapasztalataim az e-Pedalról, a Qashqai egypedálos vezetési rendszeréről. Alapvetően nem kedvelem ezeket a módokat, de korábbi tapasztalataimmal ellentétben itt nem olyan éles és pontszerű a gyorsítási és a lassítási fázis közötti határvonal, könnyű ráérezni a kezelésére.
Talán egyedül a 190 lóerős teljesítmény az, amit nem feltétlenül érezni az autóban. A kigyorsítási szakaszok első fázisában megvan a villanyautós dinamizmus, ám ez egy idő után elhalványul. Összességében lendületesebbnek is érződik városi körülmények között a Qashqai, de azért aggódni nem kell, emelkedőn is tud előzni, ha azt kérik tőle. Álló helyzetből 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az autó, végsebessége 170 km/óra.
A rövid vezetésekből mérvadó fogyasztási adatokat nem lehet leszűrni, bár a megfigyelt adatok alapján a 6,5 liter/100 km körüli érték reális lehet. Ennyit produkált alattam másfél éve a facelift előtti e-Power is. Kis odafigyeléssel egyébként kihozható 900-nál is több kilométer egy tank üzemanyagból.
Költségek
Cikkünk megjelenésekor a Nissan Qashqai magyarországi árai még nem voltak nyilvánosak, de tekintettel arra, hogy a hazai kereskedésekbe legkésőbb július elején megérkeznek az új autók, sokat már nem kell várni ezekre az információra. A felszereltségi szintek száma az eddigi négyről ötre nő az N-Design érkezésével, ez a csomag mondható a kínálat közepének, bár inkább közelebb áll már a magasabb Tekna szinthez, mint az N-Connecta árához.
Ahhoz, hogy a Qashqai erős tényező legyen a piacon, az árának is megfelelőnek kell lennie. A lélektani tízmillió alatti alapár jó cél lehet a Nissannak, de az árak meredek emelkedésnek indulhatnak az extrák és az erősebb motorok bekerülésével. Másfél éve legalább 16 milliót kértek az e-Power erőforrással szerelt crossoverért, ennél olcsóbb aligha lesz a megújult modell ezzel az erőforrással.
A Nissan Qashqai és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild-Hybrid (140 LE) (kifutó változat) | 9 849 000 |
Citroën C5 Aircross 1,2 L PureTech (130 LE) | 8 500 000 |
Opel Grandland 1.2 Turbo Start/Stop (130 LE) | 9 990 000 |
Kia Niro Hybrid (129 LE) | 10 999 000 |
Mazda CX-30 2.0L e-SKYACTIV G (122 LE) | 11 099 900 |
Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid 2WD (140 LE) | 12 415 000 |
Értékelés
Habár tágas mezőnnyé bővült a crossoverek családja azóta, hogy a Nissan letette ennek alapköveit, mindig az élre tudott ugrani a Qashqai, amikor generációt váltottak. Most ugyan csak frissült a modell, ám a változások mértéke abszolút új életet lehelt az autóba.
Egyedi hibridrendszere már önmagában is vonzóvá teheti, hiszen a hagyományos üzemanyag miatt adott a nagy hatótáv és a gyors újratöltés, viszont a közvetlen villanyhajtás hozza az extra dinamizmust, különösen alacsonyabb sebességnél. Mutatott tulajdonságai alapján újabb virágzásnak nézhetnek elébe a japánok, egyedül az árazáson múlhat, boldog vagy szomorú lesz-e a szamuráj.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|