Az úgy történt, hogy tesóm szólt, van egy pluszjegyük a Németország-Magyarország Eb-mérkőzésre, van-e kedvem menni? A válaszom egyértelmű volt, de nemcsak kedvem volt, hanem célszerszámom is: ekkor volt nálam az új Audi Q8, szóval bepakoltam a kis csapatot és az ország keleti régiójából megindultunk, mint a talajvíz Stuttgart felé. Bő háromezer kilométert csavartam a faceliftes Q8 órájába, szóval alaposan megismertem az Audi friss coupé bálnáját. Nem is választhattunk volna alkalmasabb verdát négy fővel ilyen távolságra; de haladjunk szép sorjában.
Külső
Hat évvel az eredeti bemutatása után az Audi felső kategóriás terepkupéja, a Q8, visszafogott modellfrissítésen esett át. Az ötméteres jármű elsősorban megjelenésében újult meg. Újrarajzolták a hűtőmaszkot, új (IGAZI!) kipufogóvégeket kapott és megtisztították a felesleges króm díszítőelemektől az autót, valamint megkapta az Audi új, síkba simuló logóját. Karosszériájának hossza 4,99 méter, szélessége 1,99, magassága pedig 1,71, tengelytávja 2,99 méter, csakúgy, mint kezdetben, szóval a modellfrissítés a méreteken nem változtatott.
Valahogy az Audi és a Porsche ízlésesebben nyílt a coupé SUV-formához, mint a konkurensek – a BMW vagy a Mercedes-Benz -, ízlésesebb, sportosabb a dizájn, nem tolakodóan tankszerű és nem kelt zsigerből ellenszenvet a többi autósnál.
Ugyan minden Audi Q8-as LED-fényszóróval vásárolható, nem mind egyforma, tudásban és megjelenésben is vannak különbségek. Tesztautónkban a fényszórók Rolls-Royce-a csücsült, a különböző animációk vetítésére is alkalmas HD Matrix LED. Már az autó kinyitása is igazi fényshow, de éjszaka látható igazán a varázslat. Mivel a Stuttgart felé vezető utunk jó részét sötétben tettük meg, volt alkalmunk megcsodálni, ahogy ez a LED-es rendszer figyeli a szemből érkezőket (vagy éppen az előttünk haladót) és ahogy egyre közelednek, a megfelelő LED-eket kapcsolja ki, hogy ne vakítsuk el az érkezőket.
A modellfrissítéssel érkeztek új színek is, méghozzá izgalmas színek: autónk az egyik ilyenben, a Sakhir Gold homokszínben pompázott (aztán van még Ascari Blue és Chili Red is). Nagyon kellenek ezek az üdítő színek az utak fekte-ezüst-fehér tengerébe. A homokszínhez remekül passzoltak a sokküllős, teljesen fekete felnik, amelyek 22 colos mérete a Q8 alatt teljesen normálisnak tűnik.
Modellfrissítés előtt és után:
Belső
Tudod, mi fogad, amikor beülsz egy új Audiba? Technokratizmus! Gombokat maximum a kormányon találsz, azon kívül minden érintésérzékeny, vagy kijelzőről vezérelhető. Hatalmas kijelzők, amerre a szem ellát. Akinek ez a stílus bejön, imádni fogja, én köszönöm, de maradnék a klímavezérlők manuális nyomkodásánál. Főleg akkor, amikor lefagy a rendszer és mindkét központi kijelző elsötétül. Sajnos kétszer is előfordult, de 10-15 perc múlva újraindult magától minden – menet közben – és helybillent a világ rendje. Nem nagy dolog, de 40 millió forintért, mindössze 11 ezer kilométer után a torkát biztosan megköszörüli a tulajdonos…
Az utastérben elhelyezett burkolatok túlnyomó része zongoralakkal borított, ami ebben a kategóriában nem hat idegenül, de továbbra is nagyon kényes, minden rajta hagyott ujjlenyomat és porszem azonnal látszik. De legalább van a könyöklőben gyári, puha törlőrongy, ami hasznos segédeszköz az ujjlenyomatok eltávolításában. És mi van még a könyöklőben? Vezeték nélküli, indukciós telefontöltési lehetőség. Csak végszükség esetében használd! Olyan szinten forrósítja fel a telefont, ha közben még rá is van kapcsolódva az Apple Carplay a kocsira, hogy 5 percenként állt meg a töltés a telefonon túlmelegedés miatt. Ez nem Audi-sajátosság, én eddig az összes ilyen indukciós autós töltőnél ugyanezt tapasztaltam. Valahogy mindig olyan zárt, szellőzésmentes helyre rakják ezeket a felületeket, hogy nem lehet egészségesen használni.
Bizton állíthatom, hogy az ülések elöl-hátul bitang kényelmesek hosszú távon is. A bő ezer kilométeres távon egyszer sem kellett azért megállni, mert a négy fő közül valakinek már nagyon fájt valahol, pedig jól megtermett, szabolcsi gyerekek utaztak a Q8-ban, de sem a lábtérrel, sem a fejtérrel nem volt gond, a coupé tetővonal ellenére sem. Egy piros pontot szépen be is lehet vésni az Audi ellenőrzőjébe ezért, hiszen mi lenne a legfontosabb egy ilyen autóban, mint a kényelmes utazás? Erre találták ki, mi pedig pontosan ezt tettük próbára.
Viszont a tesztautó nem kapott ülésszellőztetést, ami a nyári hőségben a fekete bőrkárpiton igencsak jól jött volna. Viszont cserébe volt 4 zónás klíma és nyitható napfénytető, amit maximum éjszaka nyitottunk ki lakott területen belül. Hátul még a komfortot szolgálták az elektromosan mozgatható oldalsó árnyékolók, USB-C-s töltőpontok és a középső könyöklő.
A 3D hangzású, 23 hangszórós, 1920 W összteljesítményű, 23 csatornás BeoCore erősítővel működő Bang & Olufsen hangrendszerről ódákat lehetne írni, de amíg azt nem hallja valaki saját fülével, teljesen felesleges. Ha ilyen autót veszel, kérd bele, ne ez legyen, amin spórolni akarsz 3 milliót.
Csomagtartója maximum 1755 literesre bővíthető, a hátsó ülések támlái egyesével dönthetők, ha mégis inkább több csomagot vinne magával valaki utasok helyett. Mi négyen három napra simán befértünk a puttonyba, amely két csomaghatárolóval (csomagrögzítővel) is el van látva; ezek síneken csúsztathatók, nagyon praktikus megoldás. Ha pedig nem kellenek, két mozdulattal ki lehet őket venni és összecsukva nagyon kis helyet foglalnak.
Technika
Az 50 TDI quattro 286 lóerővel, 600 Nm nyomatékkal és 6,3 másodperces gyorsulással nem borzolja fel az idegeket, de szégyenben sem hagy az égvilágon sehol. Mindig volt elég erőtartalék, a német autópályán pedig a 200-220 km/óra olyan természetesnek tűnt, mint itthon a 130. Még a szélzaj és az abroncsok gördülése sem volt tolakodó, szinte észre sem vettem, hogy kettessel kezdődik a sebességünk, tényleg csak ha ránéztem az órára. Megint csak ismételni tudom magam, ezek az autók erre a közegre lettek tervezve, és az Audi Q8 szépen hozta a kötelezőt.
FONTOS! Akármilyen természetesnek és könnyednek is tűnik egy luxusautóban a 200 km/óra, mindig légy észnél és fokozott figyelemmel vezess. Ilyen tempónál „észre sem veszed, és közelbe kerül a távol”!
Az alap acélrugós futóművön felül elektronikusan vezérelt légrugózással és adaptív lengéscsillapító rendszerrel is rendelhető a Q8-as, sőt a tesztautóba összkerékkormányzás is került. Lassú tempónál a hátsó kerekek akár 5 fokkal is elfordulhatnak az elsőkkel ellentétes irányba, amitől durván egy méter is lefaragható a fordulókörből. Őszintén? Fogalmam nincs, hogy ez mekkora előnyt jelentett, egy bő 5 méteres busszal járok a hétköznapokban, összkerékkormányzás nélkül, szóval igen, kisebb íven fordult a Q8. Nagyobb sebességnél pedig pont fordítva működik a rendszer, amikor egy irányba fordulnak a kerekek, akkor az autó stabilitása nő. De tempósan szerpentinezni vagy versenypályára vinni egy 2250 kilogrammos monstrumot van bármi értelme?
Az adaptív lengéscsillapítónak bizony volt dolga bőven, hogy a 22 colos, /40-es abroncsokkal kirugózza a csodás magyar úthálózat kisebb-nagyobb hibáit. Ausztriában és Németországban azonban teljesen olyan volt, mintha mágnesvasúton utaznánk. Műteni is lehetett volna az utastérben.
Azt mondtam már, hogy az ajtókat elöl-hátul finoman szervómotorok zárják? Igen, azok, szóval nem kell becsapni őket, azt úgyis utálja minden autótulajdonos.
Vezetés
Ha élménynek lehet nevezni a kicsit sem megterhelő, fáradtság nélküli vezetést, akkor az Audi Q8 élen jár vezetési élmény tekintetében. Sávelhagyás-figyelmeztetés, sávban tartás, távolságtartó (akár nullára fékező, majd újra elinduló) tempomat, holttérfigyelő, éjjellátó hőkamera, 3D tolatókamera. Ezek mind-mind a barátaid, használd őket (persze ésszel, ez még közel sem önvezetés!), azért vannak, hogy kényelmed és biztonságod szolgálják. Néhány torlódásba beleszaladtunk út közben, és dugóban araszolva csak azzal foglalkozni, hogy fogjuk a kormányt, az elég uras. A Q8 megáll és újra el is indul, ha érzékeli, hogy a sor elkezd haladni, aztán szépen fel is veszi a forgalom tempóját.
A háromliteres, V6-os dízel hangja nagyon mélyről jön, diszkrét, de öblös is egyben, kellemes az autókedvelő fülnek. A 8 fokozatú automata teszi a dolgát, észrevétlenül. Sport fokozatban később vált és gyorsabban, de kb. ennyiben ki is merül a sportosság. Ja és még annyiban, hogy ilyenkor az autó lentebb ereszkedik néhány centivel az adaptív felfüggesztésnek köszönhetően, hiszen a leszorítóerő nagyon fontos, főleg akkor, ha az ember a Nürburgringen akar nagyot menni… egy dízel SUV-vel.
Ha pedig egy ilyen monstrummal megy túrázni az ember, mindig sarkalatos kérdés a fogyasztás. Ezen a ponton pedig szintén jár a taps a Q8-nak, hiszen még 200 km/órás tempónál sem fogyasztott 9 liternél többet. És egyébként ez volt jellemző az egész teszt alatt is, 8-9 liter közötti gázolajmennyiség simán elég volt neki 100 kilométeren, ha nem városozott az ember. Városban már kicsit más a helyzet, ott megkéri a magáét, ami olyan 13 liter környékén van, de inkább kicsivel felette.
Költségek
A Q8 50 TDI alapára 32,8 millió forint (ez a legolcsóbb változat), a tesztautóra azonban még rálocsoltak néhány milliót. Csak a homokszínű fényezés 850 ezer forint, a 22 colos felnik 2 millióba kerülnek, az állóhelyzeti fűtés 780 ezerrel növeli az árat, a Valcona bőr S line ülés 550 ezres tétel, és akkor még ott az új LED-fényszoró, amelynek az ára nincs a konfigurátorban és a 3 milliós hangrendszer.
Az Audi Q8 50 TDI és vetélytársai – Alapár, forint | |
---|---|
Audi Q8 50 TDI quattro Tiptronic (286 LE) | 32 887 720 |
BMW X6 xDrive30d (298 LE) | 34 913 000 |
GLE 300 d 4MATIC Coupé (289 LE) | 36 322 000 |
Értékelés
A facelifttel az autó megjelenése letisztultabbá és modernebbé vált, a belső tér továbbra is futurisztikus luxusminőségű. Ebben a kategóriában nem nagyon szoktak hibázni a gyártók, itt is csak apróságokba lehet belekötni. Végül a magyarok sajnos 2:0-ra kikaptak a németektől, de ez nem az autón múlt, az Audi Q8 minden porcikája hozzájárult ahhoz, hogy gond nélkül teljesítsük az utat.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|