Talán már unalmasan hangzik, hogy amikor nagy ritkán a kezünkbe kerül egy kombi, amiben ráadásul nem valami hibrid, vagy elektromos boszorkányság van, hanem egy egyszerű, még csak nem is túlzottan erős dízelmotor, akkor folyton kiderül, hogy az autóipar már réges rég feltalálta a mindenre jó autót: igen, a kombit. A dízelmotorral pedig a takarékos autózást is kipipálhatjuk. A Skoda Superb 2001-es bemutatkozásakor a Volkswagen Passat olcsóbb, de tágasabb, praktikusabb unokatestvéreként érkezett.
Óriási hátsó helykínálata luxusautókkal vetekedett. A tágasság a második, harmadik és a legújabb 2023-ban bemutatott – Magyarországra most megérkező – negyedik generációnál is alaptétel, de időközben sokkal erősebb lett az autó önálló identitása. Olyannyira, hogy az új Volkswagen Passat, amely immár csak kombiként létezik (Superbből van szedán is), a Škoda fejlesztésében született meg.
Külső
Ránézésre az új Skoda Superb nem sokban különbözik az Octavia-tól, csak egy kicsit termetesebb. A forma alapjaiban változatlan maradt a 2015-2023 között gyártott harmadik generációhoz képest, de a cseh kristályiparra utaló fényszórók – a második generációs mátrix LED-fényszórókban darabonként 36 dióda dolgozik – szigorúbbak lettek és a függőleges rácsokkal szabdalt első lökhárító is megnőtt. Elegáns az újratervezett külső tükör, a megvilágított kilincs, a tetőből pedig apró légterelő nyúlik hátra, és az egész autó harmonikus formájú, a tekintélyes külső méretei ellenére is.
Persze a növekedést egy modell még akkor is nehezen ússza meg, ha már eleve mindenkinél nagyobb, így az új Superb kasztnija 4902 milliméter hosszú lett, – itt 4 cm-t kapott pluszba az autó – szélessége 1849 mm, magassága 1482 mm, tengelytávja pedig változatlanul 2841 mm-es.
Belső
Az ötajtós változat nemrég megejtett menetpróbája után azt írtam, hogy a Škodánál láthatóan olyan emberek terveznek autóbelsőt, akik már ültek autóban, értik, mire van szükség vezetés közben és ezt képesek úgy megálmodni, hogy tényleg élvezet legyen használni az autót. És ez sikerült is az új Superb belsejében, függetlenül a karosszériaváltozattól és hajtástól.
Biztos régimódi vagyok, de én menet közben sem beszélgetni nem szeretek az autóval, sem egy érintőképernyőn bogarászni a megfelelő funkció ikonja után. Hogy nem én vagyok a hülye, azt már több kutatás is igazolta, amelyekből kiderül, hogy kifejezetten balesetveszélyes az autókba szerelt egyre nagyobb monitorokat bámulni, nyomkodni vezetés közben.
Olyannyira komoly probléma ez, hogy várhatóan 2026-tól nem is kaphatja meg a legmagasabb biztonsági minősítést egy autótípus az EuroNCAP-től, ha nincsenek benne igazi gombok, csak érintőképernyő. Pláne, hogy a legtöbb, gyakran használt funkció saját, de dedikált gombbal, kapcsolóval is vezérelhető. Amihez nem kell levenni a tekintetet az útról, csak odanyúlni, ahol a gomb található.
A Superb ebben is hibátlant ad, a középkonzolon három akkora tekerőgomb trónol, amit lehetetlen eltéveszteni. Ezek közül a szélsők a klímát, ülésfűtést, ülésszellőztetést, a középső pedig akár ötféle funkciót is elvégezhet egymaga. Az aktuális mód a forgógomb megnyomásával váltogatható és az is személyre szabható, hogy hányféle funkciója legyen. A feleslegesnek ítélteket ki lehet iktatni.
Mivel csak automatikus váltóval rendelhető a Škoda óriása, a fokozatválasztót átköltöztették a kormány mögé, egy vastagabb bajuszkapcsolóra. Kéznél van, gyorsan lehet vele irányt váltani, és az eredeti helyét is be lehetett építeni újabb rakodóhellyel, pohártartóval. A kormány mögötti műszerfal 10 colos képernyő csupán, természetesen változtatható dizájnnal, ötféle tartalommal de ha ez nem lenne elég, head up display is rendelhető bele.
Ülései kényelmesek, állítható rajtuk az ülőlap hosszúsága, és masszázsfunkciójuk is van. Állítható a hangulatvilágítás színe, helye és intenzitása, megvan az ajtóba rejtett esernyő, – és a tanksapka mellé rejtett jégkaparó – és az egész bútorozás minőségi, jó tapintású, ízléses is. Mindez lelkiismeretesen összeépítve, egy akkora utastérben, amiben egy kosárcsapat is csak lötyögne.
190 centis sofőr mögött bő tenyérnyi lábhelye marad a szintén ekkorára nőtt utasnak, messze van a plafon, és nagyjából minden más is. A gigászi tér mellett rengeteg apró okosság teszi még élvezetesebbé a Superb-bel töltött időt, hátul saját klímavezérlés, USB-C töltőpontok, – ebből elöl is van egy pár, plusz vezeték nélküli, indukciós telefontöltőfelületet is lehet használni – kismillió zseb, telefontartó várja az utasokat.
Ha már kombi, akkor a csomagtartó sem lehet átlagos, a negyedik generációs Superb csomagtere 30 literrel lett nagyobb, a lehajtható hátsó üléstámlával a 690 literes hely 1920 literre bővíthető. Az üléseket a csomagtartóban lévő fülekkel lehet ledönteni, és hátul a szatyorakasztótól a 12 voltos töltőpontig, a 190 centis magasság mellett is fejbiztos magasságba nyíló csomagtérajtón lévő világításig minden megvan, amitől jó egy csomagtartó.
Viszont az ülések mögötti ötcentis bukógátért kár, ettől nem lehet nagyobb, síkfenekű dolgokat rendesen bepakolni. Gyári megoldás nincs erre, neked kell valamivel kiszintezni, ha megőrülsz tőle. Így aludni is macerás benne, pedig hosszban, szélességben is megvan hozzá a megfelelő méret.
Technika
Meglepően széles a Škoda Superb negyedik generációjának motorkínálata. A hagyományos dízel mellett sima benzines, benzines lágyhibrid, és PHEV változatban is rendelhető a továbbfejlesztett MQB Evo padlólemezre épülő autó, teljesítményben pedig 150 és 265 lóerő közötti változatok érhetők el. Az összes Superb duplakuplungos DSG váltót kap, manuális nincs is, de a váltó lehet hat- és hétfokozatú is, ami a motortól függ. Az alábbi táblázatban jól látszik a választék:
Motor | Hajtás | Teljesítmény | Váltó |
1,5 TSI Plug-in hibrid (kombi) | elsőkerék-hajtás | 150 kW (204 LE) | hatfokozatú DSG |
1,5 TSI mHEV (benzines lágyhibrid) | elsőkerék-hajtás | 110 kW (150 LE) | hétfokozatú DSG |
2,0 TSI (benzines) | elsőkerék-hajtás | 150 kW (204 LE) | hétfokozatú DSG |
2,0 TSI (benzines) | összkerékhajtás | 195 kW (265 LE) | hétfokozatú DSG |
2,0 TDI (dízel) | elsőkerék-hajtás | 110 kW (150 LE) | hétfokozatú DSG |
2,0 TDI (dízel) | összkerékhajtás | 142 kW (193 LE) | hétfokozatú DSG |
Vezetés
Amit elvárhatsz egy hatalmas, mindössze 150 lóerős dízelmotorral hajtott behemóttól, azt mind megadja a dízel Superb. A 150 lóerő nem kiemelkedően sok, sőt, akár kevésnek is tűnhet egy ekkora testben de vezetés közben viszont már egész jó kompromisszumnak tűnik. Nem érezni kínzó hiányát sokkal több erőnek, a legtöbb helyzethez elég ennyi is, pláne, hogy nyomatékos, csendes működésű a kétliteres turbódízel motor.
Ami viszont még ennél is szerethetőbbé teszi, az a varázslatos, 5,5 literes átlagfogyasztás. Egy 1700 kilogrammos testtel. A teszthétben rengeteg tempós autópályás menet – nem priusos módjára 90-nel szüttyögve valami kamion mögött – és jó adag városi út is volt, és ami a legérdekesebb, hajszálpontosan annyit mutatott a fedélzeti rendszer is a két tankolás közötti fogyasztási adatnál, mint amennyi a mért fogyasztás lett. Vicces, amikor tankolás után – villanyautósok most nézzenek máshová – 1230 kilométeres hatótávot mutat a rendszer. (A Budapest Düsseldorf táv egy levegővel leautózható vele, ha valaki kibírja anyagcsere nélkül 13 órán keresztül)
Jól, komfortosan működik a duplakuplungos automatikus váltó, semmi darabosság, lomhaság nem érezhető a munkájában. Sőt, igazából azt se érezni, hogy bármit is csinálna. Az autó csak szép kényelmesen halad. Nincs sem motor-, sem szélzaj, jó a kasztni hangszigetelése és a futómű is komfortos, ami nem kap sokkot a rosszabb minőségű útburkolattól sem.
Kellemes a kormányzás is, nem lett túl könnyű, és nem is nehéz a gombokkal kapcsolókkal rendesen telepakolt kormányt forgatni, visszajelzést is kapunk, még ha nem is sokat. Bár nem hinném, hogy egy dízel kombiban ezt bárki hiányolná.
Fedélzeti rendszerének menüje logikus, használata magától értetődő, bár elképesztő mélységekbe lehet benne túrni. A 13 colos képernyőjű rendszer sebességére sem lehet panasz, tétovázás nélkül teszi, amit kérnek tőle. Egyszerűen és gyorsan deaktiválható a sebességtúllépésre figyelmeztető folytonos pittyegés, ha a műszerfal megfelelő állásban van, akkor a kormányon lévő jobboldali görgethető kapcsolóval két mozdulat megszabadulni a figyelmeztetéstől. Műszerfala a hagyományos, kerek órás elrendezés mellett teljesen letisztult, csak a sebességet mutatóra is átváltható, de igény szerint a térkép is megjeleníthető rajta, vagy a vezetéstámogató rendszer információi.
A követési távolság nagyságára viszont kényes az autó, városban nem bírja a stresszt, és ha lámpához közelítve a rendszer kevésnek ítéli a biztonságos távolságot a másik autó mögött, akkor úgy beleáll a fékbe, hogy leszakad a fejed. Közben aggódhatsz, hogy a mögötted lévő képes lesz-e kezelni a helyzetet, és csak reménykedhetsz, hogy a túlbuzgó fedélzeti rendszer miatt nem kerülsz fel egy büntetőfékezéses szégyenfalra. Miközben semmi közöd a történtekhez.
A különféle helyzetekben vészfékező rendszereken kívül a holttérfigyelő, keresztirányú forgalmat figyelő, kiparkolássegítő, és mindenféle elágazás-, kanyarodási- és kikerülési asszisztens is óvja az autóban ülőket.
Költségek
A beugró Škoda Superb kombi 14 801 650 forintba kerül, ennyi pénzért az 1.5 TSI változatot lehet hazavinni, 150 lóerős teljesítménnyel. Szintén 150 lóerős a kétliteres dízelmotoros belépő Superb, ami 15 688 690 forintba kerül. Ugyanez erősebb 193 lóerős dízellel és 4×4-es hajtással már 17 441 290 forintos beruházást jelent.
A Škoda Superb Combi és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mazda6 Wagon G165 aut. (165 LE) | 14 409 900 |
Peugeot 508 SW BlueHDi aut. (130 LE) BlueHDi 1499 cm3 130LE | 16 320 000 |
Škoda Superb 2.0 TDI DSG (150 LE) | 16 457 040 |
Passat Variant Business 2.0 TDI DSG (150 LE) | 17 725 777 |
Fényezésből az Atlanti kék a nullaforintos tétel, a többi, még a fehér is feláras. 168 és 250 ezer forintot kérnek érte. A legdrágább felni 545 ezer forint, extra kárpitra pedig attól függően, hogy textil, vagy bőralapút választ-e valaki, 780 ezer vagy 1,4 millió forintot lehet elkölteni. A króm dizájncsomag 165 ezer forintos extra, a panoráma üvegtető újabb 610 ezer forintos kiadást jelent és rendelhető bele szükségpótkerék is, 65 ezer forintért.
Értékelés
Finoman átdolgozott, friss és éles megjelenésével, az előző generációnál kívül belül egyaránt nagyobb méreteivel a Škoda Superb a kategória egyik legjobb választása lehet. Utastere nem csak hatalmas, tágas, hanem használni is remekül lehet, teletömték apró figyelmességekkel, és hasznos extrákkal lehet még klasszabbá tenni. Aki a dinamikus vezetést nem siratja különösebben, az a gyengébb dízelmotorral pedig még elképesztő fogyasztási adatokat is össze tud hozni a negyedik generációs Superb-bel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|