Idén 20 éves a Hyundai Tucson – amit 2010-ben megpróbáltak ix35-re átnevezni, de szerencsére az utódja újból Tucson lett –, és mára a márka legkelendőbb modellje lett, világszerte több mint 7 millió darabot adtak el belőle 2004-es megjelenése óta. A 2020-ban bemutatott, jelenleg is futó változat 2023 év végén kapott egy alaposabb frissítést, ami finom külső változtatások mellett alaposan átrendezett, praktikusabb, használhatóbb belsőt is hozott.
Nálunk a különösen széles motorválasztékú modell 1,6-os benzinmotorra épülő, full hibrid változata járt, a szokás szerint mindenféle érdekes és hasznos extrával megtömve.
Külső
Ahogy a ráncfelvarrásoknál, félidei modellfrissítéseknél megszokhattuk, a forma alapjaiban most sem változott meg, az új Tucson is ugyanazokból a lemezekből épül fel, mint a 2020-as változat. Mégis kicsit másképp néz ki.
Változott az autó orra, de élőben látva nehezen lehet kiszúrni, hogy mostantól egy párral kevesebb darabból áll a fényszóró és a nappalifény, illetve valamelyest átalakult a hűtőrács mintája is. A dizájn karcosabb, szögletesebb, férfiasabb, mint volt, és ez egész jól áll a Tucsonnak.
Ha nincs az új mellett a régi, akkor szinte észrevehetetlen a változás. Így kicsit jobban látszik a különbség, a zöld az új:
Ajtólemezeken mindenhol izgalmas élek, vasalások találhatók, a C-oszlop környékén már el is lehet veszteni a fonalat, hogy melyik ív pontosan merre tart. Harsány az autó feneke is, de mégsem érezni azt, hogy túltolták volna a dizájnt. Csinosak az elsőkhöz hasonlóan itt is sok darabból álló, LED-es hátsó lámpák, amik között egybefüggő fénycsík húzódik végig.
Került rá diffúzor, és a hátsó ablaktörlőt is elegánsan fentre, a tetőlégterelő mögé rejtették el, hogy ne rontsa az összképet. A dupla kipufogót viszont látványosra rajzolták, és hiába hibrid, nem dugták el szégyenlősen.
Felniből 17-18 19 colos méretek választhatók, ezek között feltűnnek újak is, és mint ahogy ilyenkor lenni szokott, új színekkel is bővült a kínálat. A karosszéria mérete nem változott, az autó hossza 4510 milliméter – a Kona 4215 mm, a Santa Fé pedig 4830 mm-es –, szélessége 1865 mm, magassága 1653 mm. Tengelytávja 2680 mm, szabad hasmagassága pedig 170 mm.
Belső
Könnyebben tetten érhető a modellfrissítés az autó belsejében, amit teljesen átrendeztek az eredeti, 2020-ban bemutatott Tucsonhoz képest. Megváltozott a műszerfal, a középkonzol, a kormánykerék és a középső könyöklő is. A fedélzeti rendszer és a műszerfal monitora egyformán 12,3 col méretű. Mivel közös alapra építették őket és a borításuk is közös, egy nagy, kissé ívelt, a vezető felé forduló kijelzőnek tűnnek. Akinek nem elég a kijelző, az még a 12 colos képet vetítő head-up display által mutatott információkat is nézheti.
Sajnos a zongoralakk felületet valamiért csak nem akarja elengedni az autóipar, itt is van fényes, fekete, könnyen karcolódó felület bőven. És persze pont ott, ahol a legtöbbet nyúlkálsz az autóhoz, az ajtón, az ablakemelőkapcsolók környékén. A berendezés minősége meggyőző, a kormány jó fogású, az üléskárpitok kellemes tapintásúak, jók az ülések, bár az ülőlap egy kicsit lehetne hosszabb.
Jópofa megoldás, hogy a vezetőülésből, vagy éppen hátulról, az ülés háttámlájának oldalára szerelt gombokkal is állítható az anyósülés pozíciója. Sokat javít a sötét belső hangulatán a középkonzolon, kormányon, üléseken feltűnő piros cérnás díszvarrás.
A kormány gombjai igaziak, és sikerült őket olyanra tervezni, hogy némi ismerkedés után vakon is használhatók legyenek. Van nyomógomb, görgetőgomb, minden, ami csak kell. Sőt, az egyiknek programozható a funkciója, erre érdemes a vezetőtámogató rendszereket menüpontot tenni, így pár lépéssel lerövidíthető az a soklépcsős út, ami a táblafelismerő rendszer hatástalanításáig vezet.
Gombok, kapcsolók
Az új klímakonzol már egy furcsa hibrid, a hőmérsékletet praktikus tekerős gombbal lehet beállítani, viszont a többi funkciónak is van saját, közvetlen gombja, csak ezeket egy érintésérzékeny felület mögé száműzték. Klassz, hogy van saját gombja minden szellőzéssel, klímával kapcsolatos funkciónak, így nem is érdemes sokat nyafogni amiatt, hogy ezek nem igazi gombok.
Működnek, nem kell menüben keresgélni, legyen elég ennyi. Felette úgyis ott a fontosabb menüpontokhoz tartozó gombsor és van rendes hangerőszabályzó is.
USB-C töltőpontokból is van pár, amelyek egyikénél kiválasztható, hogy adatkapcsolat is történjek csatlakoztatáskor, vagy csak töltőpontként funkcionáljon az aljzat. Emellett 12 voltos szivargyújtó és vezeték nélküli, indukciós töltőfelület is található a könyöklő tetején.
A fokozatválasztó a kormány mögött található, teljesen jó helyen. Nem véletlen, hogy egyre több márka dönt úgy, hogy ide helyezi át a mechanikus kapcsolat nélkül dolgozó irányváltót.
Második sor, csomagtartó
Hátul állítható a háttámlák dőlésszöge, és tágas, kényelmes környezetben utazhat, akinek ide szól a jegye. A lábtér 190 centis magassággal is bőven elég, marad is néhány ujjnyi hely a térd és az első ülés háttámlája között.
A feláras panorámatető miatt sem zsugorodik le annyira a fejtér, hogy kellemetlenséget okozzon. Emellett van saját klímavezérlő panel, – igaz, csak a hőmérsékletet lehet rajta állítani – felhúzható árnyékoló az oldalablakokon, USB-C töltőpontok és három fokozatban állítható ülésfűtés. Mi kellhet még?
Csomagtartója normál, ötajtós kivitelben is egész nagy, 616 literes, amit a háttámlák ledöntésével 1795 literesre bővíthető. Ilyenkor sík felületre lehet felhalmozni a csomagokat, amelyek rögzítésére kis fülek állnak rendelkezésre. A padló alatt újabb rekesz található, ide lehet elpakolni a ritkábban használt apróságokat. A csomagtartó jól használható, könnyű telerámolni és akár elektromos hűtőtáskát is lehet benne használni a 180 wattos 12 voltos csatlakozó használatával.
Technika
Váratlanul széles a Hyundai Tucson motorválasztéka, a dízelmotoros, vagy a sima turbós benzinestől a mild hibriden, és öntöltő hibriden át a külső áramforrásból is tölthető – PHEV – hibridig mindenféle hajtás megtalálható a kínálatban. Teljesítményben 136 lóerőtől 253 lóerőig tart a választék, és első- illetve hátsókerék-hajtású kivitel is rendelhető belőle. Váltóból hatfokozatú kézi, hatfokozatú automatikus és hétfokozatú, dupla kuplungos automata is létezik hozzá. Persze itt motorhoz, hajtáshoz kötöttek a variációk, nem lehet mindent mindennel variálni.
A hibridben 59 lóerős, 265 Nm maximális forgatónyomatékú állandó mágneses szinkron villanymotor segíti a benzinmotort abban, hogy minél környezetbarátabb legyen. A rendszer valamivel bonyolultabb, mint a japán konkurensek jellemzően szívó benzinmotorra épülő változatai, – van turbó és váltó is – itt a hatfokozatú automatikus váltó házában kapott helyett a villanymotor.
A lítium-polimer akkumulátor 270 voltos, és 1,49 kWh kapacitású, amit a padlóba, a hátsó ülések alá építettek be. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, az autó fordulóköre 11 méteres.
Vezetés
Bár a frissítéskor a korábbi 230 lóerős hibrid Tucson rendszerteljesítménye valamelyest csökkent, de a jelenlegi 215 lóerő sem tűnik kevésnek az üresen 1,7 tonnás autó mozgatásához. Ezzel 8,2 másodperc alatt futja az autó a 0–100-as sprintet, ami ha nem is kiemelkedő, de teljesen korrekt érték, és a hibrid-hajtás menetdinamikájára sem lehet panaszunk. A motor normál használat mellett csendes, hangja csak padlóig nyomott gázpedálnál van.
Roppant élvezhető a Hyundai hibridje, a működése teljesen emberközeli, a hibridhajtás minden bosszantó részletétől mentes. Egy híján 60 lóerős villanymotor segít be a benzinmotornak, ami a váltóban lakik és képes egymaga is mozgatni, megindítani az autót, ha az akkumulátorban van elég energia.
Teljesen észrevétlenül kezd el dolgozni és szintén vajpuhán kapcsolódik be a közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor is a hajtásba. Jól kezeli a lassítást is, nem biztos, hogy tetten éred, hogy mikor szűnik meg a villanymotorral történő visszatáplálós fékezés és veszi át a lassítás feladatát az üzemi fék. A pedálérzet kifejezetten jó, ami a hibrideknél nem annyira jellemző. Komfortosan működik a hatfokozatú hidrodinamikus automata is, érzéssel, de fürgén pakolja az éppen szükséges fokozatokat.
Nem okoz meglepetést a futómű hangolása sem, ez is tökéletesen passzol az autó többi részletéhez, hangulatához. Remek kompromisszum lett, a 19 colos kerékkel is nagyobb megrázkódtatás nélkül kel át az úthibákon. Kanyarban sem ingatag, de ne ezt az autót válaszd, ha a Stelvio-hágón kívánsz randalírozni.
Ezeken kívül sokat hozzátesz a vezetési élményhez, hogy a Tucson kezelőszervei, gombjai logikusan elrendezettek, és ami a legfontosabb, hogy vannak. Nem pedig egy kijelzőn, menüben turkálva kell vadászni utánuk.
Elektronikus segédek
Vezetőtámogató rendszerből komoly arzenállal rendelkezik a megújult Tucson. Az adaptív tempomattól a vezető éberségét figyelő, ráfutásos balesetet megelőző rendszeren át az autópálya-asszisztensig, mögöttes keresztirányúforgalom-felügyeletig az égvilágon mindenféle elérhető hozzá. A működésük sem bosszantó, de a táblafelismerőt és a sebességtúllépésre figyelmeztetőt érdemes indulás előtt hatástalanítani.
Ha nem akarsz belebolondulni a folytonos csilingeléstől. Fogyasztás vegyes, autópályás utakat és városi szakaszokat is tartalmazó felhasználás mellett 6,9 literre jött ki a teszthét végére.
Költségek
11 799 000 forinttól indulnak a Hyundai Tucson árai, a belépő szintet az 1.6-os, 160 lóerős benzines jelenti, kézi váltóval, elsőkerék-hajtással. Egy felszereltségi szinttel feljebb már a 1.6 T-GDi MHEV változata található az árlista alján, már hétfokozatú dupla kuplungos, automatikus váltóval, szintén 160 lóerős teljesítménnyel, 13 699 000 forintos listaáron.
Ugyanez összkerékhajtással már 14 399 000 forintba kerül, és a legolcsóbb full hibridhez, hatfokozatú automatával, elsőkerék-hajtással, 215 lóerős teljesítménnyel 15 499 000 forintért lehet hozzájutni. Az összkerekes változat 16 199 000 forintba kerül a hibridből.
A PHEV Tucson – 253 LE – 17 499 000, illetve 18 199 000 forintba kerül, attól függően, hogy 2WD vagy 4WD kivitelt választ-e a vevő. Dízelmotorral – 1.6 CRDi MHEV 136 LE – 14 899 000, illetve 15 599 000 forintos árat kérnek az autóért, a drágább itt is a négykerék-hajtású kivitel árát jelöli. Jelenleg a kevésbé gazdag felszereltségű változatok 500, míg a magasabb felszereltségi szintűek 800 ezer forintos kedvezménnyel vásárolhatók meg.
Fényezések közül az Atlas White 100 ezer extra forintba kerül, a metál / gyöngyház és Shadow Gray fényezés 250 ezer, a fényes fekete tető 300 ezer forintba kerül. A panoráma üvegtető 450 ezer forint, és különféle csomagokkal is fel lehet még dobni az autót.
A Hyundai Tucson 1.6 T-GDi hybrid és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi hybrid (215 LE) | 15 499 000 |
Toyota Rav4 2.5 Hybrid e-CVT (218 LE) | 15 840 000 |
Kia Sportage hybrid (210 LE) | 14 649 000 |
Renault Austral E-Tech full hybrid (200 LE) | 16 599 000 |
Honda HRV (107+131 LE) | 13 470 000 |
Értékelés
A megújult Hyundai Tucson valószínűleg nem a világ legszebb autója. Nem a legerősebb, és nem s a legtakarékosabb, és fejedelmi luxust sem nyújt. Ellenben amit ma elvárhatsz egy autótól, azt mind remekül csinálja. Izgalmas, egyedi formája van, tágas, otthonos az utastere, okos extrák rendelhetők hozzá, és 2024-ben az autó belsejét is sikerült úgy megtervezni, hogy idegösszeomlás nélkül, könnyedén lehessen kezelni benne mindent. Ráadásul vezetni is pihentető, stresszmentes. Pont olyan autó, amit úgy lehet nagyon lehet szeretni, hogy közben nem tudod miért is kedveled.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|