Idén 20 éves a Hyundai Tucson – amit 2010-ben megpróbáltak ix35-re átnevezni, de szerencsére az utódja újból Tucson lett –, és mára a márka legkelendőbb modellje lett, világszerte több mint 7 millió darabot adtak el belőle 2004-es megjelenése óta. A 2020-ban bemutatott, jelenleg is futó változat 2023 év végén kapott egy alaposabb frissítést, ami finom külső változtatások mellett alaposan átrendezett, praktikusabb, használhatóbb belsőt is hozott.

Nálunk a különösen széles motorválasztékú modell 1,6-os benzinmotorra épülő, full hibrid változata járt, a szokás szerint mindenféle érdekes és hasznos extrával megtömve.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 1

Külső

Ahogy a ráncfelvarrásoknál, félidei modellfrissítéseknél megszokhattuk, a forma alapjaiban most sem változott meg, az új Tucson is ugyanazokból a lemezekből épül fel, mint a 2020-as változat. Mégis kicsit másképp néz ki. 

Változott az autó orra, de élőben látva nehezen lehet kiszúrni, hogy mostantól egy párral kevesebb darabból áll a fényszóró és a nappalifény, illetve valamelyest átalakult a hűtőrács mintája is. A dizájn karcosabb, szögletesebb, férfiasabb, mint volt, és ez egész jól áll a Tucsonnak. 

Ha nincs az új mellett a régi, akkor szinte észrevehetetlen a változás. Így kicsit jobban látszik a különbség, a zöld az új:

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 95
Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 96

Ajtólemezeken mindenhol izgalmas élek, vasalások találhatók, a C-oszlop környékén már el is lehet veszteni a fonalat, hogy melyik ív pontosan merre tart. Harsány az autó feneke is, de mégsem érezni azt, hogy túltolták volna a dizájnt. Csinosak az elsőkhöz hasonlóan itt is sok darabból álló, LED-es hátsó lámpák, amik között egybefüggő fénycsík húzódik végig.

Került rá diffúzor, és a hátsó ablaktörlőt is elegánsan fentre, a tetőlégterelő mögé rejtették el, hogy ne rontsa az összképet. A dupla kipufogót viszont látványosra rajzolták, és hiába hibrid, nem dugták el szégyenlősen. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 97

Fényezett műanyagelemek és rengeteg él az autó oldalán

Felniből 17-18 19 colos méretek választhatók, ezek között feltűnnek újak is, és mint ahogy ilyenkor lenni szokott, új színekkel is bővült a kínálat. A karosszéria mérete nem változott, az autó hossza 4510 milliméter – a Kona 4215 mm, a Santa Fé pedig 4830 mm-es –, szélessége 1865 mm, magassága 1653 mm. Tengelytávja 2680 mm, szabad hasmagassága pedig 170 mm. 

Belső

Könnyebben tetten érhető a modellfrissítés az autó belsejében, amit teljesen átrendeztek az eredeti, 2020-ban bemutatott Tucsonhoz képest. Megváltozott a műszerfal, a középkonzol, a kormánykerék és a középső könyöklő is. A fedélzeti rendszer és a műszerfal monitora egyformán 12,3 col méretű. Mivel közös alapra építették őket és a borításuk is közös, egy nagy, kissé ívelt, a vezető felé forduló kijelzőnek tűnnek. Akinek nem elég a kijelző, az még a 12 colos képet vetítő head-up display által mutatott információkat is nézheti. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 98

Kényelmes ülések, kellemes tapintású kárpitba burkolva

Sajnos a zongoralakk felületet valamiért csak nem akarja elengedni az autóipar, itt is van fényes, fekete, könnyen karcolódó felület bőven. És persze pont ott, ahol a legtöbbet nyúlkálsz az autóhoz, az ajtón, az ablakemelőkapcsolók környékén. A berendezés minősége meggyőző, a kormány jó fogású, az üléskárpitok kellemes tapintásúak, jók az ülések, bár az ülőlap egy kicsit lehetne hosszabb.

Jópofa megoldás, hogy a vezetőülésből, vagy éppen hátulról, az ülés háttámlájának oldalára szerelt gombokkal is állítható az anyósülés pozíciója. Sokat javít a sötét belső hangulatán a középkonzolon, kormányon, üléseken feltűnő piros cérnás díszvarrás. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 99

A belsőt alaposan átrendezték

A kormány gombjai igaziak, és sikerült őket olyanra tervezni, hogy némi ismerkedés után vakon is használhatók legyenek. Van nyomógomb, görgetőgomb, minden, ami csak kell. Sőt, az egyiknek programozható a funkciója, erre érdemes a vezetőtámogató rendszereket menüpontot tenni, így pár lépéssel lerövidíthető az a soklépcsős út, ami a táblafelismerő rendszer hatástalanításáig vezet. 

Gombok, kapcsolók

Az új klímakonzol már egy furcsa hibrid, a hőmérsékletet praktikus tekerős gombbal lehet beállítani, viszont a többi funkciónak is van saját, közvetlen gombja, csak ezeket egy érintésérzékeny felület mögé száműzték. Klassz, hogy van saját gombja minden szellőzéssel, klímával kapcsolatos funkciónak, így nem is érdemes sokat nyafogni amiatt, hogy ezek nem igazi gombok.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 100

Új a klímakonzol

Működnek, nem kell menüben keresgélni, legyen elég ennyi. Felette úgyis ott a fontosabb menüpontokhoz tartozó gombsor és van rendes hangerőszabályzó is. 

USB-C töltőpontokból is van pár, amelyek egyikénél kiválasztható, hogy adatkapcsolat is történjek csatlakoztatáskor, vagy csak töltőpontként funkcionáljon az aljzat. Emellett 12 voltos szivargyújtó és vezeték nélküli, indukciós töltőfelület is található a könyöklő tetején. 

A fokozatválasztó a kormány mögött található, teljesen jó helyen. Nem véletlen, hogy egyre több márka dönt úgy, hogy ide helyezi át a mechanikus kapcsolat nélkül dolgozó irányváltót. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 101

A fokozatválasztó bajuszkapcsolóvá változott

Második sor, csomagtartó

Hátul állítható a háttámlák dőlésszöge, és tágas, kényelmes környezetben utazhat, akinek ide szól a jegye. A lábtér 190 centis magassággal is bőven elég, marad is néhány ujjnyi hely a térd és az első ülés háttámlája között.

A feláras panorámatető miatt sem zsugorodik le annyira a fejtér, hogy kellemetlenséget okozzon. Emellett van saját klímavezérlő panel, – igaz, csak a hőmérsékletet lehet rajta állítani – felhúzható árnyékoló az oldalablakokon, USB-C töltőpontok és három fokozatban állítható ülésfűtés. Mi kellhet még? 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 102

A láb- és fejtér is nagy

Csomagtartója normál, ötajtós kivitelben is egész nagy, 616 literes, amit a háttámlák ledöntésével 1795 literesre bővíthető. Ilyenkor sík felületre lehet felhalmozni a csomagokat, amelyek rögzítésére kis fülek állnak rendelkezésre. A padló alatt újabb rekesz található, ide lehet elpakolni a ritkábban használt apróságokat. A csomagtartó jól használható, könnyű telerámolni és akár elektromos hűtőtáskát is lehet benne használni a 180 wattos 12 voltos csatlakozó használatával.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 103

Alapból is tisztességes méretű a Tucson csomagtartója

 

Technika

Váratlanul széles a Hyundai Tucson motorválasztéka, a dízelmotoros, vagy a sima turbós benzinestől a mild hibriden, és öntöltő hibriden át a külső áramforrásból is tölthető – PHEV – hibridig mindenféle hajtás megtalálható a kínálatban. Teljesítményben 136 lóerőtől 253 lóerőig tart a választék, és első- illetve hátsókerék-hajtású kivitel is rendelhető belőle. Váltóból hatfokozatú kézi, hatfokozatú automatikus és hétfokozatú, dupla kuplungos automata is létezik hozzá. Persze itt motorhoz, hajtáshoz kötöttek a variációk, nem lehet mindent mindennel variálni. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 104

A ráncfelvarrás után valamivel gyengébb lett a hibrid hajtás

A hibridben 59 lóerős, 265 Nm maximális forgatónyomatékú állandó mágneses szinkron villanymotor segíti a benzinmotort abban, hogy minél környezetbarátabb legyen. A rendszer valamivel bonyolultabb, mint a japán konkurensek jellemzően szívó benzinmotorra épülő változatai, – van turbó és váltó is – itt a hatfokozatú automatikus váltó házában kapott helyett a villanymotor. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 105

12,3 colos a műszerfal

A lítium-polimer akkumulátor 270 voltos, és 1,49 kWh kapacitású, amit a padlóba, a hátsó ülések alá építettek be. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, az autó fordulóköre 11 méteres. 

Vezetés

Bár a frissítéskor a korábbi 230 lóerős hibrid Tucson rendszerteljesítménye valamelyest csökkent, de a jelenlegi 215 lóerő sem tűnik kevésnek az üresen 1,7 tonnás autó mozgatásához. Ezzel 8,2 másodperc alatt futja az autó a 0–100-as sprintet, ami ha nem is kiemelkedő, de teljesen korrekt érték, és a hibrid-hajtás menetdinamikájára sem lehet panaszunk. A motor normál használat mellett csendes, hangja csak padlóig nyomott gázpedálnál van.

Roppant élvezhető a Hyundai hibridje, a működése teljesen emberközeli, a hibridhajtás minden bosszantó részletétől mentes. Egy híján 60 lóerős villanymotor segít be a benzinmotornak, ami a váltóban lakik és képes egymaga is mozgatni, megindítani az autót, ha az akkumulátorban van elég energia.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 106

A kulcs elég szerencsétlen formájú

Teljesen észrevétlenül kezd el dolgozni és szintén vajpuhán kapcsolódik be a közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor is a hajtásba. Jól kezeli a lassítást is, nem biztos, hogy tetten éred, hogy mikor szűnik meg a villanymotorral történő visszatáplálós fékezés és veszi át a lassítás feladatát az üzemi fék. A pedálérzet kifejezetten jó, ami a hibrideknél nem annyira jellemző. Komfortosan működik a hatfokozatú hidrodinamikus automata is, érzéssel, de fürgén pakolja az éppen szükséges fokozatokat.

Nem okoz meglepetést a futómű hangolása sem, ez is tökéletesen passzol az autó többi részletéhez, hangulatához. Remek kompromisszum lett, a 19 colos kerékkel is nagyobb megrázkódtatás nélkül kel át az úthibákon. Kanyarban sem ingatag, de ne ezt az autót válaszd, ha a Stelvio-hágón kívánsz randalírozni. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 107

19 colos keréken sem kényelmetlen a futómű

 

Ezeken kívül sokat hozzátesz a vezetési élményhez, hogy a Tucson kezelőszervei, gombjai logikusan elrendezettek, és ami a legfontosabb, hogy vannak. Nem pedig egy kijelzőn, menüben turkálva kell vadászni utánuk. 

Elektronikus segédek

Vezetőtámogató rendszerből komoly arzenállal rendelkezik a megújult Tucson. Az adaptív tempomattól a vezető éberségét figyelő, ráfutásos balesetet megelőző rendszeren át az autópálya-asszisztensig, mögöttes keresztirányúforgalom-felügyeletig az égvilágon mindenféle elérhető hozzá. A működésük sem bosszantó, de a táblafelismerőt és a sebességtúllépésre figyelmeztetőt érdemes indulás előtt hatástalanítani.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 108

Jól használható gombok kerültek a kormányra

Ha nem akarsz belebolondulni a folytonos csilingeléstől. Fogyasztás vegyes, autópályás utakat és városi szakaszokat is tartalmazó felhasználás mellett 6,9 literre jött ki a teszthét végére. 

Költségek

11 799 000 forinttól indulnak a Hyundai Tucson árai, a belépő szintet az 1.6-os, 160 lóerős benzines jelenti, kézi váltóval, elsőkerék-hajtással. Egy felszereltségi szinttel feljebb már a 1.6 T-GDi MHEV változata található az árlista alján, már hétfokozatú dupla kuplungos, automatikus váltóval, szintén 160 lóerős teljesítménnyel, 13 699 000 forintos listaáron.

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 109

Új színek és felnik is érkeztek a ráncfelvarrással

Ugyanez összkerékhajtással már 14 399 000 forintba kerül, és a legolcsóbb full hibridhez, hatfokozatú automatával, elsőkerék-hajtással, 215 lóerős teljesítménnyel 15 499 000 forintért lehet hozzájutni. Az összkerekes változat 16 199 000 forintba kerül a hibridből. 

A PHEV Tucson – 253 LE – 17 499 000, illetve 18 199 000 forintba kerül, attól függően, hogy 2WD vagy 4WD kivitelt választ-e a vevő. Dízelmotorral – 1.6 CRDi MHEV 136 LE – 14 899 000, illetve 15 599 000 forintos árat kérnek az autóért, a drágább itt is a négykerék-hajtású kivitel árát jelöli. Jelenleg a kevésbé gazdag felszereltségű változatok 500, míg a magasabb felszereltségi szintűek 800 ezer forintos kedvezménnyel vásárolhatók meg. 

Az autó, amit nem is tudod, miért szeretsz 110

Izgalmas az autó feneke

Fényezések közül az Atlas White 100 ezer extra forintba kerül, a metál / gyöngyház és Shadow Gray fényezés 250 ezer, a fényes fekete tető 300 ezer forintba kerül. A panoráma üvegtető 450 ezer forint, és különféle csomagokkal is fel lehet még dobni az autót. 

A Hyundai Tucson 1.6 T-GDi hybrid és vetélytársai – Listaár, forint
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi hybrid (215 LE) 15 499 000
Toyota Rav4 2.5 Hybrid e-CVT (218 LE) 15 840 000
Kia Sportage hybrid (210 LE) 14 649 000
Renault Austral E-Tech full hybrid (200 LE) 16 599 000
Honda HRV (107+131 LE) 13 470 000

Értékelés

A megújult Hyundai Tucson valószínűleg nem a világ legszebb autója. Nem a legerősebb, és nem s a legtakarékosabb, és fejedelmi luxust sem nyújt. Ellenben amit ma elvárhatsz egy autótól, azt mind remekül csinálja. Izgalmas, egyedi formája van, tágas, otthonos az utastere, okos extrák rendelhetők hozzá, és 2024-ben az autó belsejét is sikerült úgy megtervezni, hogy idegösszeomlás nélkül, könnyedén lehessen kezelni benne mindent. Ráadásul vezetni is pihentető, stresszmentes. Pont olyan autó, amit úgy lehet nagyon lehet szeretni, hogy közben nem tudod miért is kedveled. 

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas forma
  • Széles motorválaszték
  • Komfortos hajtás
  • Ergonomikus kezelőszervek
  • Nagy csomagtartó
 
  • Kényes zongoralak az utastérben

Szavazás

Hány pontosra értékeled a Hyundai Tucson hibridjét?
átlag
7.86
szavazat
833
Hány pontosra értékeled a Hyundai Tucson hibridjét?