Szinte generációnként változtatja kupé és kabrió modelljeinek nevét a Mercedes-Benz. Hívták először Coupénak, majd volt CE, CLK, majd megint simán csak Coupe és Cabriolet elnevezésű, most pedig a CLE-t kell megtanulnunk. Míg a C a Coupéra utal, az LE jelentés nélkül került a modell nevébe, de talán senki nem kövez meg érte, ha a C és E betűbe belelátom a két vonatkozó Mercedes modellt, hiszen a CLE a C-osztály és E-osztály kupék és kabriók közös utódjaként érkezett.

Kombinálhatósága a márkához hűen széleskörű, stílusa utánozhatatlan és kupéként elég meggyőző volt. Visszahozta azt a csillogást, amit az elektromos modellek elvettek a márkától a szememben, a kabrió pedig egyenesen beragyogja a környéket, bármerre jár. 450-es jelölésénél hathengeres motort takar a gépháztető, amit alig vártunk, hogy kipróbálhassunk.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 1

Külső

Képtelen visszaadni a formavilág szépségét ez a mély matt szürke fényezés, amit a Mercedes-Benz a vonatkozó árnyalat mellett magnónak hív. Ezért én más összeállítást választanék, ha tehetném hiszen a CLE formája remek. A korábbi C és E modellek formavilágából építkezik, de továbbgondolva. Mindkét végén nagyobb lámpákat rajzoltak rá, így optikailag is szélesebbnek tűnik elődeinél, ami remekül áll neki.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 60

Így tökéletes a sziluett, a formájáért Filtzer Balázs felelt

El tudok képzelni szebbeket a sokküllős kéttónusú felniknél is, de a piros vászontetőért minden pénzt megadnék én is, szerencsére nem drága, 74 000 forint felár. Ötrétegű a vászon tető, a külső vastag vászon alatt több hang és hőszigetelő réteget használtak, valamint a belső kárpitozás is beleszámít. Tisztességes a krómfelhasználás elöl és hátul, de a komplett utasteret is vastagon szegték a fényes bevonattal, ahogy az ablakkeretet is. Bátran elhagyhatták volna a kamu kipufogókat, amik messziről rendben vannak, épp csak közelről kiábrándító, pláne, hogy ebben az autóban rendes motor dolgozik, ami megérdemelne két szépen formázott véget.

Csillagból sosem lehet elég, a Gorden Wagener iskola viszont már kezd zavaró lenni, nem csak a teljes hűtőmaszk, de a lejjebb fröccsöntött fekete műanyag kitöltő betét is ilyen, csak épp nem túl minőségi a hatása. 4851 milliméteres hosszával a CLE a korábbi E-kabrió méreteihez van közel. Az autó szélessége 1861 mm, magassága 1424 mm és 2865 mm a tengelytávolság.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 61

Kamu mindkét kipufogó, ez elég kiábrándító

AMG csomagja még a sötét megjelenés ellenére is feltűnő, az első lökhárítók nagyobbra rajzolt -ennél a motorváltozatnál csak látszat – légbeömlőkkel játszanak, míg hátul szintén sportosra imitált a lökhárító. A CLE kabrióról ezért minden fotó olyan, mint egy népszerű influenszer insta oldala, tökéletes arcot mutat minden szögből, a megjelenésben nem lehet hiba, a póz mindig tökéletes.

Belső

Merész választás a rikító piros bőrkárpit, pont ez az összeállítás mutatja jól, mennyire a végletekig el lehet menni az egyéniség megjelenítésében a  Mercedes konfigurátorában. Inkább sportos, mint stílusos az összkép, a piros belsőt könnyebben el tudnám képzelni egy magasfényű ezüst fényezéssel és világos fabetéttel, de talán a karbon betét könnyebben eladható még ebben a csilli-villi műfajban is, mint amiben a CLE szerepel.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 62

Klasszikus és modern egyben a megjelenés

Iparművészek dolgoznak a Mercedes-Benz formatervező részlegénél, mintsem dizájnerek, a CLE formájáért pedig magyar kezet, Filtzer Balázsét dicsérhetjük, igaz, főként a külsőért. Odabent is utánozhatatlanok a formák, az ülések varrásai hullámoznak, a légbeömlők kerek idomai elbűvölően tükrözik a beléjük épített hangulatfényt és a Burmester hifi hangszóróinak borítása is még mindig vonzza a tekintetet. Szinte mindent bőrbe varrtak az ajtókárpitoktól kezdve a hátsó üléstámlák köztes részéig és az oldalkárpitokig, ezért jellegzetes illat terjeng a CLE-ben, keveredve a fedélzeti parfüm aromájával.

Egyszerre érzem modernnek és régimódinak a CLE belsőt. Precízen összerakott, részletgazdag, de közben ugyanazt a kétkijelzős műszerfalat kapjuk, mint évek óta a Mercedes összes modelljében. A műszeregység 12 colos, változtatható grafikával és kiváló megjelenítéssel, a központi pedig 15 colos négyzet alakú a legfrissebb MB OS szoftverrel. Élőadatos online navigáció, beszédvezérléses fedélzeti asszisztens és megannyi aprólékos beállítási lehetőséget is kínál, amikre nem is gondolnánk.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 63

Szellőzik, fűt és masszíroz mindkét első ülés

Még mindig kicsit szokatlan, hogy az üléseket  fura, nem mozgó, hanem érintésérzékeny gombokkal lehet állítani, az ajtókról, miközben bizonyos funkciókat pedig a kijelzőről érünk el, mint az oldaltámasz, a deréktámasz vagy a masszázs. Jól működik a központi kijelző, gyors és a Mercedes logika megtanulása után könnyen is használható. Szomorú probléma, hogy a tesztautóban egyszer fél napig nem lehetett használni, mert nem érzékelt semmit, így a klímapanelt sem, pech, hogy a légkondi éppen kikapcsolva maradt.

Üléseiben masszázsfunkció is lehet, de furcsa, hogy két különböző, az összes funkciót csak a vezetőülés tudja, az utasé spórolósabb, csak a programok felét lehet indítani rajta, vajon mi lehetett itt a logika? Hátsó ülései annyira teljesértékűek, hogy a lábtér nem rosszabb egy C-osztályhoz képest és a támla sem teljesen függőleges. Emellett a CLE trükkje – korábban a C és E is tudta ezt- hogy négyülésesként is kinyitható egy szélterelő háló hátul, vagyis négyen használva sem lesz túlzottan szeles az utastér.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 64

Az első szélterelőt csak a Mercedes használja kabriókon, hatásos, de nem néz ki jól

A CLE-ben is megvan az opció a hátsó ülések fölé beszúrható komolyabb szélterelő hálóra, aminek a hatása határozottan érezhető elöl. A kinyitható hátsó légterelők mellett a szélvédő keret felső éléből is kiemelhető gombnyomásra egy további háló, amelynek a hatása már 70 km/h-nál érezhető. A csak a Mercedes által használt megoldás hátránya, hogy elcsúfítja az autó megjelenését, ami alapvetően nyitott tetővel, lehúzott ablakokkal csodálni való, a szélterelőkkel viszont olyan, mint egy változásnak indult Transformers.

Jellegzetes helyeken reccsennek a belső alkatrészek, mint az ajtóburkolatokra szerelt fekete ülésállító panel, vagy a szélvédő feletti lámpa sziget. Így félig szomorúan ugyan, de a minőség minden értelemben véve mercedeses. Hátsó ülései mögött zárt tetővel 385, nyitott tetővel 295 liternyi raktér marad, ha kell, üléshajtással ez bővíthető az utastér felé.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 65

A helyzethez képest komfortos, van lábtér is, döntéssel bővíthető a csomagtartó

Technika

Többféle motorváltozattal készül a Mercedes-Benz CLE kabrió kezdve a 180-as benzinessel (170+23 LE), majd a 200-as (204+23 LE), 300-as (258+23 LE), 450-essel (381+23 LE), és még dízel is készül, a 220d 197+23 lóerős. A 450-es – mint a tesztautó – 3,0 literes soros hathengeres motor, míg a többi 2,0 literes négyhengeres. A hathengres motorra épül a AMG CLE 53 4Matic+ változat is, melyben 449 lóerős és szintén 23 lóerős 48 voltos kiegészítő rendszerrel megtámogatott.

A váltó mindegyikben – az AMG-n kívül – kilencfokozatú bolygóműves , hidrodinamikus automata, a 48 voltos hibrid rendszer 23 lóerős villanymotorját is ebben találjuk. Az AMG váltója 9 MCT névre hallgat, melyben szintén 9 fokozat dolgozik, de nyomatékváltó helyett dupla tárcsás, olajban futó kuplungszerkezet végzi a tengelykapcsolást.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 66

3,0 literes soros hathengeres benzinmotor kis villanyos rásegítéssel

Futóműve minden esetben tekercsrugós, elöl dupla lengőkaros, hátul multilink rendszerű a felfüggesztés, légrugó nem, csak elektronikusan vezérelt lengécsillapítás kérhető hozzá. A 450-es kupé súlyához képest a kabrió 210 kilogrammal nyom többet a plusz merevítések és a nyitható tetőszerkezet miatt. 20 másodperc alatt képes nyitni a többrétegű vászontetőt és egész magas sebességig, 60 km/h-ig mozgás közben.

Temérdek vezetéstámogató rendszerei között az alap biztonsági rendszereken túl sávváltás asszisztens is megtalálható, egy irányjelzésre automatikusan sávot vált. Emellett nagy segítség a sofőrnek a Digital Light fényszóró, melyek külön-külön 1,3 millió mikrotükör segítségével vetítik a fényt az autó elé. Olyan részletességgel képesek kitakarni egy autót, vagy gyalogost, hogy utóbbinál például az arcán kívül mindent megvilágít. Képes ikonokat, rajzokat, animációkat vetíteni az autó elé, és még az előttünk húzódó sávot is ki tudja emelni anélkül, hogy az úttest vagy más közlekedő számára zavaró lenne a fényerő.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 67

20 másodperc a tető nyitása, 60 km/h-ig működik

Vezetéstámogató rendszerei között számos, az európai szabályozások által kötelezővé vált elem szerepel, mint a tolatókamera, a sávtartó, a tempomat (távolságtartó), sávtartó és táblafelismerő rendszer. A CLE-ben ezek mellett sávváltás asszisztens is dolgozik, melyhez csak a kívánt irányba kell indexelni és fogni a kormányt, az autó megcsinálja automatikusan.

Vezetés

Nehéz és irdatlanul hosszú ajtót nyitok fel, hogy bemásszak a vörös bendőbe. Mivel messze lenne az övcsat, hogy hátranyúljak érte, a CLE előrenyújtja nekem. Ez már tradíció, a második CLK is tudta több mint 20 évvel ezelőtt, igazán kényelmes megoldás. Teljesen hangtalanul elkezdem lenyitni a tetőt a középkonzolon lévő gombbal, egy ilyen szerkezetnek ma már semmilyen nyösszenése nincs, pedig robusztus darab. Az ablakokat át lehet kapcsolni úgy, hogy egy gombbal az összeset lehúzza, így indulok neki a Mercedes-Benz CLE-vel a kabriózásnak.

Már jár a motor, amikor beleülök, mégis rányomok a gombra zavaromban, mert nem hallom vagy érzem, hogy menne a hathengeres benzines. Aztán újra beindítom és feltűnik, hogy nem tűnik fel semmi. A sorhatos jár, mégsem hallani, ez valami mágia. Merci módjára kicsorgok a parkolóból, a CLE mozgása annyira fennséges, mint az igazi klasszikus Mercedeseké. A sorhatos még mindig nincs jelen, olyan finomak jár, mint egy Rolls-Royce V12-ese és nyitott tetővel sincs hangja.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 68

Krómmal szegélyezték az utasteret, felfut a szélvédő keretre is

Pedig ma már a magas befecskendezési nyomás miatt az alapjárati csattogás a jellemző, mint a 300-as kupénál, de nem itt. Ez a méltó motor egy CLE-hez, a finomsága utánozhatatlan, bizsergése nincs, jó mérnöki munkának tűnik. Elsőre meg nem mondanám, hogy majd’ 400 lóerő feszül a motorháztető alatt. Ebben az autóban nincs igazán menni akarás, vagy hergelés arra, hogy told neki, itt a hathengeres finomsága van előtérben.

Váltójával azonban nem tökéletese, a kilencfokozatú automata indulásoknál, lassításoknál és főként lassításból újra gázadásnál teljesen véletlenszerűen megakasztja a hajtást. Béna bakkecskézéssel piszkít bele a fennkölt hömpölygésbe, és ez nem szép tőle. Hogy ez miért lehet? Nem tudtam rájönni és elkerülni sem, olykor működik, néha pedig teljesen váratlanul csinál ilyen bénaságokat. Olyan ez, mint a beltér, alapvetően minőségi, aztán mégis reccsen itt-ott.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 69

Fantasztikusan szól a Burmester hifi

Úgy ringat végig a városon a futómű, mint egy E-osztályban, a hosszú orr előttem hullámzik, a CLE mozgása pont ideális, érzésre közel ülök a hátsó tengelyhez, és ez remek. Kormányzása lágy, minél gyorsabban megyek, annál inkább feszesedik, érezhetően pontosabb lesz, de nem  sportos. Gyönyörűen szól a Burmester hifi még úgy is, hogy nem Apple Musicról megy a zene, így a Dolby Atmost nem is élvezhetem. Ezzel az összképpel nem is vágyom arra, hogy sportosan tegyem jobbra-balra a CLE kabriót.

Hullámzik végig a Káli-medencével együtt, a rugózása még mindig fennséges, de most már érdekel, mit tud a hathengeres motor, ha meghajtják. Erős, de semmi hátbavágó élmény, főleg a digitális számok ugrásán veszem észre a gyorsulást, élményben nem igazán. Még nyitott tetővel is teljesen elszigetel a mechanikai élményektől. Erősen hajtva a motor és a váltó reakciója is remek, viselkedésre kezd kiteljesedni.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 70

70 felett már nagy a szél odabent, a szélterelők sokat segítenek rajta

Komolyabb kanyarodáskor az első gumik nyikkannak, 50-50%-os állandó összkerékhajtásnál nem is várom, hogy játékos legyen a hátulja, de legalább az orrát se tolja, itt viszont utóbbi jön elő a CLE-ből. Várom a motor hangjának csúcspontját, kicsit kergetem, egyre szélesebbre pulzál a Sport kijelzőre állított műszerblokk fordulatszám jelzése, de a technikai katarzist nem adják a CLE-vel. Halvány motorhang mellett hiányérzetem marad a sportosságot illetően, talán nem is kell keresni benne, más áll jól neki.

90 km/óra felett a kisebbik hátsó légterelő háló nem sokat ér, a bepattintható nagyobb viszont egész jól teszi a dolgát. Országúton simán beszélgetős a menetszél odabent és a zenét sem húzza ki a vörös utastérből. Este a Digital Light fényszórók teljesítménye a lenyűgöző, a legjobb vezetéstámogató rendszer, ha sötétben is ugyanúgy látunk előre, mint nappal.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 71

Mindenhol csillag, kicsit sok lesz ez már

Majdnem 400 lóerő – a 48 voltos rendszer teljesítményét nem lehet arányosan hozzáadni a motoréhoz – mégis kiváló fogyasztást hozott a teszthéten. Átlagosan 8 litert evett 100 kilométerenként tankolás szerint, ebben sok város, országút és autópálya is szerepelt. Az országúti része külön 7 literre sikerült, és ez egy ekkora motortól kiváló teljesítmény, egy túrakabriónál főleg.

Költségek

Bevezetésekor a 200-as volt a kezdőmodell, most viszont már CLE 180 is elérhető 23,3 millió forinttól. Kicsivel 31 millió forint alatt indul a 450-es legerősebb kivitel listaára, persze az AMG 53 alatt. A 450 4Matichoz mindenképp jár az AMG külső csomag és az összkerékhajtás, így ezeken nem is kell gondolkodnia a megrendelőnek, minden máson persze igen. Négyféle csomaggal kezdődik a konfigurátor, amikben okosan összeválogatták a legnépszerűbb főbb opciókat, a legbővebben pedig 1,8 millió forintért rögtön bele kerül a Burmester hifi, head-up kijelző és a vezetéskor aranyat érő Digital Light fényszórók a részletes vetítéseket és animációkat tudó szoftverrel.

Utánozhatatlanul Mercedes a CLE kabrió 72

A sportos összeállítás nem tükrözi a CLE kabrió valódi karakterét

A grafitszürke magno fényezés felára 2,1 millió forint és amennyire drága, annyira nem passzol a CLE karakteréhez, szívesebben megnézném az „olcsóbb” 738 000 forintos metál fehérben, vagy a csupán 136 000 forintért kapható Napsárgában. Korábban az E-hez és a C-hez volt kék tető, a CLE-hez már csak fekete, szürke és piros érhető el, 74 000 forint a felára, ami már nem nagy tétel a többi mellett. Ülésklimatizálás, plusz hátsó szélterelő háló, karbon díszítőelemek félmillióért és hamar ott tartunk, hogy a tesztautó 38 millió forintba kerül.

A Mercedes-Benz CLE Cabriolet és vetélytársai – Listaár, forint
Mercedes-Benz CLE 450 4Matic Cabriolet (381+23 LE) 30 949 000
Audi A5 45 TFSI S-Line Quattro S Tronic (265 LE, 4 henger) 22 025 410
BMW 840i Cabrio (333 LE) 41 660 000
Mercedes-AMG SL 43 (381+13 LE) 42 503 150

Értékelés

Több ponton is hiányosnak tűnik a minőség a lefagyó kijelzővel, rendetlenkedő váltóval és a rakoncátlan ablakokkal – változó volt, mikor melyiket engedte le-, felhúzni. Ezek mellett viszont az anyaghasználat, a kényelem és a sorhatos motor finomságai utánozhatatlanul Mercedesnek mutatják a CLE kabriót. Utazóautó, amiben az ülések masszírozó funkciója és a Burmester hifi fantasztikus hangzása dominál a vezethetőség felett. Ha sportos kabriót keresel, nem ez lesz a te autót, ha olyat, amit mindenhol megnéznek és királynak/királynőnek érezheted benne magad, akkor a Mercedes-Benz CLE  Cabrio lesz a jó választás.

Mellette – Ellene
 
  • 60 km/h-ig nyitható a tető
  • Négy felnőtt tökéletesen elfér benne
  • Szélterelők hatékonyak
  • Precízen működik a sorhatos motor
  • Gyönyörűen szól a Burmester hifi
 
  • Kanyarban orrtolós
  • Kijelző néha nem működött
  • Váltó furcsán viselkedett
  • Ablakokat néha nem lehetett le-, felhúzni

Szavazás

Hogy tetszik a pirostetős kabrió MErcedes-Benz CLE 450?
átlag
6.76
szavazat
173
Hogy tetszik a pirostetős kabrió MErcedes-Benz CLE 450?