Jól nézzétek meg ezt a kabriót. Az A5/S5 egy filigrán, lapos, stílusos, elképesztően vonzó autó. Menőségfaktora az egekben, birtoklási vágyat ébreszt azonnal, ahogy megjelenik és lerí, hogy neked, aki a kormánya mögött ülsz, van fogalmad a stílusról. Élvezed az autózást, a közlekedést, úgy passzol hozzád az autód, mint a csuklódon feszítő jól kiválasztott Patek Philippe.
33 évet éltek meg az Audi kabriói. 1991-ben érkezett meg a stílus a 80-asból épült, szimplán csak Cabriolet-nek hívott modellel és 2024-ben ennek itt a vége. Az SUV-k, crossoverek kombik és főként az elektromos modellek elviszik a pénzt és gyártási kapacitást. A világnak 2-2,5 tonnás dömperek kellenek mintsem a stílus és jó ízlés. Ezt az S5 kabriót éppen azért állította tesztflottába a hazai képviselet, hogy még utoljára újként beszélhessünk róla, mert ezzel itt vége.
Külső
Tökéletes színválasztás a sötétkék metál és hozzá a polírozott alumínium szélvédő keret, az utastér krómozott szegése és a rikítóan fényes single frame. Már az 1991-es Cabriolet-n is így szerepelt, így mutathatja a forma a legszebb oldalát. Lenyitott tetővel csak a karcsú karosszéria marad a feszesen hullámzó pengeéles övvonallal, a hosszan elnyúló élekkel és a négy ágaskodó fejtámlával.
Beleborzongok ebbe a formába, annyira könnyed és légies, fekszik az úton és anélkül pompás, hogy megbotránkoztató vagy furcsa lenne. Egy nagy hosszú és lapos tepsi elnyújtott kabinnal, amiben négyen is elférnek kényelmesen. Egy ilyen formához nem szeretem felhúzni az ablakokat vagy a hátsó szélterelő hálót, mert így a legszebb, hogy csak az alumínium keretbe foglalt szélvédő borul az utastér fölé.
70 km/h-ig így is bírható a menetszél, felnyitott hálóval és felhúzott ablakokkal pedig 130 felett is. Bár ez a generáció először 2017-ben jelen meg a piacon, 2019-ben frissült, ekkor kapta meg az új lézertechnológiás LED fényszórókat is, amikben egy-egy lézervágott alumínium keresztet láthatunk. Ha közelről megnézzük, ez a részlet önmagában is gyönyörű. Négy tisztességes és valódi kipufogóval végződik az S5, a kettő között 4692 milliméternyi remek technikát találunk.
Belső
Régimódi a maga legjobb nemében. Mivel az S5 övvonala alacsony és a karosszéria széles, bőven elfért benne egy tisztességes kabin, amiben a hátsó két ülés is majdnem teljes értékű, így 2+2 ülésesnek bőven nevezhető. Hátul még 180 centis testemre beállított vezetőülés mögött is elférnek a lábaim és nem merev háttal kell ülnöm, ami nagy szó egy ilyen kabrióban.
Ez persze csak akkor működik, ha nincs bent a szélfogó háló, amit manuálisan kell beépíteni. Ha itt ülnek, akkor gyakorlatilag nincs szélvédelmünk, míg például a Mercedes már az előző C és E kabriónál is megoldotta ezt. Ez viszont messze nem olyan fontos pont egy ilyen modellnél, épp azért hívjuk 2+2-nek nem pedig négyülésesnek, mivel alapvetően az első két helyről szól ez a történet, a hátsó hely csak szükségülés.
Elöl két kiváló tartású elektromos állítású egybe fejtámlás sportülés fogadja a két legszerencsésebbet. Oldal és deréktámasz egyaránt állítható, de az ülőlap hossza is változtatható. Még a hátul ülő is előrébb tudja tolni őket a fejtámlán lévő gombbal, a döntésre szolgáló bőr fogantyú pedig váratlanul klasszikus megoldás az audisan merev beltérben.
Van itt fizikai kapcsolókkal, tekerőkkel és érintésérzékeny, de nyomni való billenőkapcsolókkal kezelhető klímakonzol és alatta egy dedikált gombsor is. Klasszikus megoldások ezek, amiknél jobb nincs, és azóta szívunk minden egyes autóban, mióta ezeknek a funkcióknak a menü rendszerben találtak helyet az érintőképernyőn.
Bent nincs króm, csak kevés alumínium, és egy kicsit több karbonszálas betét, ami az S5 modell miatt itt teljesen elfogadható. A dizájn minden irányban kiváló, az Alcantara üléskárpitok mintázatára is jó ránézni, egyedül a sok-sok fekete és sötétszürke slankítja a belteret. Ez lenne a legjobb hely egy világos szürke vagy barna kárpitozású beltérnek, rengeteget dobna a hangulatán és passzolna a kabrióhoz.
Sötétben kicsit látványosabb, minden oldalkárpitot, a hátsókat is LED fény világítja meg egy pontról, ami bederíti az egész Alcantara elemet, fölötte pedig változtatható hangulatfény is játszik. Kijelzőből kettőt kap az S5, a műszerblokk 12,3 colos monitorja már klasszikus, dizájnban elég slampos, a kezelhetősége furcsa, például az üzemanyag szintet is külön kell előhalászni a menüből, ami elég szokatlan megoldás.
Multimédiája a legutóbbi frissítéssel 12 colosra nőtt és persze érintőkijelzős. Jól kezelhető az Audi MMI-je, gyors, tűéles a kép és vezeték nélkül tudja az okostelefon tükrözést – iPhone-nal – , de az S5 kabrióban ez csak sokadrangú szórakoztató elem. Ott a 15 másodperc alatt teljesen hangtalanul nyíló és záródó tető, ami elviszi a show-t, de a minőséget nem tudja feledtetni ez sem.
Nyugalom, az S5-ben ezzel sincs gond, igaz, sok a műanyag, de mellette rengeteg a bőrözött, kárpitozott elem és minden pontjához jó hozzá érni. Kimondottan a kapcsolókhoz, ezek viszik főként a minőséget a hátukon. Egy kattanás sokat elárul és az audis fémesen élesen kattanó gombokhoz nincs hasonló. A bőrözött váltógomb, a formázott kormány, a bajuszkapcsolók reagálása mind-mind szinte tökéletes.
Csomagtartója 375 literes, ha a tető zárt állapotban van, ennyi bőven elég két főnek egy nagyobb túrázáshoz, de nyitott tetővel is marad 320 liter, csak kicsit laposabb a raktér.
Technika
Hosszmotoros platformra épül az S5 Cabriolet, de mégsem hátsókerék-hajtású alapvetően, ahogy tradicionálisan a legtöbb Audi. Ebben a modellben is az első tengely előtt helyezkedik el a motor nagy része, ami az S5-ben a 3,0 literes TFSI motorcsalád (EA839) CWGD jelölésű legerősebb változata. 2016-óta gyártja az Audi és a legerősebb változat egy turbóval, ennél erősebb csak az azonos alapokra épülő, de 2,9 literes hengerűrtartalmú és már duplaturbós változat létezik az RS5-ben és különböző Porschékban 450 lóerővel.
A V6-os motor egy darab kettős megfúvású turbóját a hengersorok közé építették, így jut el a legrövidebb úton a friss levegő az égésterekhez. 354 lóerejét 5400-6400-as fordulatszám között teljesíti, csúcsnyomatéka pedig 500 Nm, amit 1370-től egészen 4500-as főtengely fordulatszámig lehet kihasználni.
Váltója nyolcfokozatú Tiptronic, vagyis hagyományos hidrodinamikus bolygóműves, a ZF-től érkezik. Összkerékhajtása Torsen rendszerű központi differenciálművet használ és állandó. Alapvetően 40%-ban hajt elöl és 60%-ban hátul, de a rendszer képes 70%-ot előre, vagy 85%-ot hátra irányítani. Ezzel az S5 Cabrio 4,9 másodperc alatt gyorsítható álló helyzetből 100 km/h-ra és egészen tovább a 250-es elektronikus leszabályzásig.
Duplalengőkaros első futóművében és multilink rendszerű hátsójában alumínium alkatrészek és adaptív lengéscsillapítók dolgoznak. Az első tengelyen hatdugattyús nagyteljesítményű féknyergek harapnak 13,8 colos féktárcsákra és hátul sem kisebb, 13 colos tárcsák dolgoznak. Tapadása miatt az S5-re 20 colos felniket szerelnek 265 milliméter széles abroncsokkal. A Cabrio súlya 1850 kilogramm, ami nem kevés, de ma már szinte minden 2 tonna felett kezdődik.
Egyből két nagy hatótávolságú LiDAR figyel az S5 orrán előre – kétoldalt az alsó fészkekben – így van távolságtartó tempomat, vészfék asszisztens, holttérfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő, a kamera jóvoltából pedig táblafelismerő is. Jó pont, hogy az S5 annyira „régi” modell, hogy a mai sztenderdeknek már nem kell megfelelnie, így ebben még kikapcsolhatóak a rendszerek, és úgy is maradnak újraindításkor is.
Vezetés
Csodás mérnöki fejlesztés és kiváló dizájner munka az S5 kabrió. Olyan jó ránézni, mint már nagyon régen bármilyen új autóra. Ezért hosszasan csak kerülgettem, mielőtt elindultam volna vele először, persze a tetőt már lenyitottam, hiszen úgy az igazi. Ez a forma nagyon penge, ilyen karcsú autóból kéne több, nem a benga SUV-kból, de ahogy látszik, ezzel egyre kevesebben értünk egyet.
Tűzijátékot várok, amikor megnyomom az S5 motorindító kapcsolóját, ehelyett egy kiváló fémes kattanás után csak halk surrogás jelzi, hogy megkezdte a munkát a hat henger előttem. Szinte semmi hangja alapjáraton, a hűtőventilátor hangosabb a motornál, ami kiváló mérnöki munkára utal. Megpiszkálom a gázpedált, hogy felébresszem a TFSI-t, mire az belepurrog az éterbe a négy kipufogójával.
Finom szerkezet, egyből érzem. Semmi csattogás a magas nyomású befecskendezés miatt, vagy drámai hanghatás a hangszórókból, esetleg művi visszadurrogás. Egy precíz gép ébred fel minden indításkor, amire oda kell figyelni, hogy meghalljuk, mit beszél. Megnyugtat ebben az őrült mindennapi hangzavarban, csak ülök a kormány mögött és fülelek, hogyan lehet így eltüntetni három liternyi motort, egy 500 Nm nyomatékot termelő gépet.
Menet közben sem drámázik túl sokat, tisztességesen húz a 354 lóerő, és szinte minden pillanatban ugyanolyan erős a karaktere. Könnyedén indul meg, a nyolcfokozatú váltó kiválóan vezényli a jobb lábammal adott parancsokat és indítja meg a csinos karosszériát. Utazunk, megyünk bele a világba közösen és semmi nem zavar. Mennyire rég volt már ilyen!
Hogy jól működik a váltó, tűpontos és kiváló a kormányzás és még a motor is erősen dolgozik. 354 lóerő soknak hangzik és gyors is vele az S5, amennyire kell. Lehet, hogy a sima karaktere vagy a lapos hanghatások miatt, de magasabb tempónál már nem érzem annyira izmosnak. A Corolla simán tartja mögöttem a tempót az M3-on, ami egy kicsit kiábrándító, innen már nem gyorsul elég nagyot az S5, hogy ne lássam a tükörben azt a maszkot, de talán mindegy is.
Kit érdekel, mi történik körülöttem? Az S5 kabrió maga a kikapcsolódás, fent a háló és az ablakok, a szél nem csapkod az arcomba, hazafelé pedig a jobbik felem mellettem még a Perseidákat is számolgathatja, amíg én a lézerlámpákkal égetem magam előtt az aszfaltot. 20 colos felnijeihez képest nagyrészt kényelmes, az úthibákat persze nem viseli jól, de még így is bőven vállalható a rugózás, hosszú távra is bármikor vállalnám.
Könnyedén teszi magát egyik kanyarból a másikba, a tapadás kiváló, a kormányzás pontos, ahogy az autó egyensúlya is. Sosem értettem, hogy lehet jó úgy egy autó, ha a motorja nagy része az első tengely előtt lóg, mint egy Dutra traktornak, az Audi mégis művészi szintre emelte ezt a felépítést. Tökéletesen fordul az S5, pedig próbálom kihozni a sodrából, de nem lehet.
Néha már túl tökéletes is, kicsit vágyom arra, hogy az 500 Nm megmozdítsa alattam a karosszériát valamerre, de ilyet úgy sem tud, ha a körforgalomban cibálom a bajszát. Csak gyorsul, mindegy, merre áll a kormány és hamarabb éri el a gumik határait, minthogy a technika kicsit megmutassa a vadabb arcát.
Kiváló sportos túrakabrió, ezzel lehet gyorsan menni, vadászni a kanyarokat és élvezni a precíz mechanikát, de érezni azt is, mennyivel többet tud egy RS5. Mindemellett viszont könnyed, kényelmes, pontos és gépszerű, pont annyira, hogy érezni lehessen minden percben, mégsem túl karcos. Kemény vagy vászontetővel bármikor igent mondanék egy ilyen S5-re, mert mindent egybe véve kiváló élményt ad.
Költségek
A5 és S5 néven ma már nem ezt a modellt találjuk a konfigurátorban, nem is lehet már személyre szabni ilyen autót. A második generációs A5/S5 páros gyártása 2024 végén kifut, már csak azokat autókat gyártják le, amiket megrendeltek az ügyfelek, vagy a kereskedések készletre. Így nem lesz lehetetlen még jövőre is találni újonnan ilyen S5 Cabriolet-t.
A tesztautó is eladó, 25 990 000 forint az ára, ami elsőre soknak tűnhet, a kategóriában viszont ez a jellemző. A Mercedesnél CLE 450 kabriót hathengeres motorral 31 millió forinttól lehet konfigurálni, a BMW-nél M440i kabriót pedig 27,4 milliótól. Az S5 persze ebben a formában már futott kilométerrel kedvezményes áron várja gazdáját, újkori ára passzolt a kategória többi résztvevőjéhez.
Az Audi S5 Cabrio és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi S5 Cabrio 3.0 TFSI (354 LE, használt) | 25 990 000 |
Mercedes-Benz CLE 450 4Matic Cabrio (381+23 LE) | 30 949 000 |
BMW M440i xDrive Cabrio (374 LE) | 27 390 000 |
Értékelés
Időtálló és egyben modern klasszikus autót látok az Audi S5-ben. Az autózni vágyónak, egy autóimádonak, aki szeret utazni, vezetni, értékeli a finoman és pontosan kivitelezett műszaki megoldásokat kell az S5, akár kupé akár kabrió. Élményautó és közben remekül elvégzett mérnöki munka is egyben, ez a kettő pedig egyre ritkábban jár együtt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|