Valószínűleg kevés praktikusabb családi autó van egy magas építésű, tolóajtós, tágas kockánál, valamiért már mégsem annyira népszerű ez a kategória, mint például egy tetszőleges méretű SUV. Így nincs is belőle túl nagy választék, alig néhány márka kínál hasonlót, amilyen a Ford Tourneo Courierje. Igaz, a Ford sem kényeztet el hatalmas választékkal, a modellből mindössze egyetlen, benzinmotoros változat létezik.
Egyedül a felszereltségi szintekből lehet választani, és a vásárló dönthet kézi- és automatikus váltó között. Nálunk a választék csúcsának számító, 11 748 050 forinttól induló Active kivitel járt, hétfokozatú, dupla kuplungos váltóval. Pontosan úgy próbáltuk ki, ahol igazán meg kell mutatni mit tud, három gyerekkel és sok csomaggal indultunk külföldi túrára vele.
Külső
Amit ki lehetett hozni a kockaforma, inkább áruszállítónak ideális formából, azt a Ford hiba nélkül meg is csinálta. A Tourneo Courier második generációja kifejezetten vonzó, jól kinéző valami, karakteres orr-résszel, jól adagolt mennyiségű műanyag betéttel, oldalt végigfutó, sötétített ablakokkal.
A szögletes, kockaforma ha nem is az autótervezés legizgalmasabb kasztnija, élni benne ideális, és vezetésnél, parkolásnál is jól jön egy kiszámítható helyen lévő, függőleges falban végződő fenék. Bár a tolatókamerák korában ez már nem akkora plusz.
Apróság, de fontos szempont is lehet, hogy valódi színekben is rendelhető az autó, élénkpiros, kék és zöld fényezés is szerepel a listán a kötelező fekete-fehér-szürke mellett. Igaz, itt a szürke sem unalmas, hanem kaktuszszínű, mint ami a képeken is látható. Ráadásul utóbbi épp alapáras is.
Nem úgy, mint a fekete vagy fehér kontraszttető, ami ugyan 150 ezres extra, de kifejezetten sokat javít az autó megjelenésén. Pláne, hogy a fehér még hasznos is, nyáron kevésbé melegszik fel az autó belseje. A tolóajtós kocka hosszban 4337, széltében – tükrökkel – 2076, felfelé 1817 millimétert foglal el a világból, tengelytávja pedig 2692 mm.
Belső
Kifejezetten munkaautós a Tourneo Courier belseje, a berendezési tárgyak többsége strapabíró, látszólag elpusztíthatatlan műanyagból készült, de mégsem lelombozó a belső hangulata. Vannak színek, kerültek bele érdekes anyagok, különleges textúrájú felületek is. És sajnos egy jókora adag fényes fekete zongoralakkszerű felület is, pont az automatikus váltó fokozatválasztója köré.
A divathoz igazodva teljesen digitális a műszerfal, és a középkonzol tetején ott trónol a fedélzeti rendszer 8 colos kijelzője is. Gombot nem sokat találni a középkonzolon, a multimédiás rendszer kijelzője alatt ugyan fut egy gombsor, de itt főként a további funkciók hívhatók elő. Saját gombot kapott az első, illetve a hátsó ablak fűtése, páramentesítése, és az itt kéznél levő gyorsgombbal érhető el a klímavezérlés menüje is.
Hangerőszabályzóból viszont van igazi kézzelfogható is, nem is kicsi. Kormánya jó fogású, a rajta lévő gombok probléma nélkül kezelhetők, és rövid idő alatt megtanulható, melyiknek mi a funkciója. Ülései kényelmesek, napi több száz kilométer levezetése után is, és az autó hőkomfortja is jó, annak ellenére, hogy hátra nem jutott szellőzőnyílás.
Kényelem
Az üléspozíció jó, bár a kormány szerény távon mozgatható csak, de könnyen, gyorsan beállítható komfortosra. Rakodóhelyből kismillió van az utastérben, a műszerfal mögött, az anyósülés előtt, a középkonzolon egyaránt találhatók kisebb-nagyobb rekeszek, üregek.
Sőt, az irgalmatlan nagy belmagasság miatt az első utasok feje fölé is került egy galéria, ide is bepakolható bármi. Ezt azok értékelik majd, akik sáskarajhoz hasonló étvágyú kamaszokkal utaznak nagyobb távokat, mert ide egy rakás, könnyen elérhető úti ropogtatnivaló felhalmozható.
A mobileszközök USB-A és C típusú aljzatról is tölthetők, van 12 voltos csatlakozó és vezeték nélküli töltőfelület is. A fedélzeti rendszer képes vezeték nélküli telefontükrözésre, de a Ford hagyományaihoz híven a gyári menü 2024-ben sem tud magyarul.
Második üléssora a nagyra nyíló tolóajtónak köszönhetően könnyen megközelíthető, a fejtér itt is hatalmas. A lábtér szerényebb, de ez még mindig bőven elég felnőtteknek is. A második sorban, a tolóajtóban is leengedhetők az ablakok, és hátra is jutott töltőpont.
Csomagtartója alapfelállásban 1188 literes, ha pedig a második üléssort előrebillentjük, akkor akár 2162 liternyi rakománnyal is megtölthető az autó hátulja. A csomagtérben van világítás, szatyorakasztó, rakományrögzítő fül, 12 voltos aljzat, és oldalt kisebb nagyobb rekeszek, nyitható üregek is.
Technika
Nem nevezném zavarba ejtőnek a Tourneo Courier motorválasztékát, mert összesen egyféle motorral kapható itthon. Ez pedig a 998 köbcentis, háromhengeres, fix geometriájú turbóval ellátott, közvetlen befecskendezéses benzines EcoBoost. Ennyi. A 125 lóerős motor csúcsnyomatéka 170 Nm, gyári fogyasztása pedig 6,6 – 7,3 liter / 100 km a VW Caddy testvérmodelljében. Váltóból hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus kerülhet a motor mellé, és csak elsőkerék-hajtású változat létezik az autóból.
Vezetés
Nem árulok el nagy titkot, ha azzal kezdem, hogy ebben az autóban nem a vezetési élmény volt a legfontosabb a tervezésnél. A 125 lóerős motor , városban akár fürgének is érezhető, amikor egyedül autózunk, res csomagtartóval, de autópályán, öt emberrel és csomagokkal már meg kell gondolni vele egy előzést. Nem reménytelen a feladat, de rá kell készülni. A háromhengeres motor hangja ilyenkor már átlépi az ingerküszöböt, de civilizált autózásnál nincs vele baj, teljesen emészthető szinten marad.
Jól, finoman és fürgén kapcsolgat a hét fokozat között a dupla kuplungos, automata váltó, egy pillanatra sem bizonytalankodik, vagy rángat. Kormányzása steril, de könnyed, igazából a hosszú, soha véget nem érő utakhoz teljesen jól passzol. Ezzel az autóval amúgy sem fogsz határon kanyarodni, mert irgalmatlan magas. Pont ezért a futóműve az ideálisnál valamivel feszesebb, ami pont arra elég, hogy rosszabb úton megérezd az úthibákat, viszont kanyarban még így is billenni fog a kasztni.
Fékje kifejezetten jó, bár ez is igényel egy kis összeszokást, mert óvatosan nyomva a fékpedált is könnyű vele hirtelen nagyot lassítani. Manőverezni könnyű vele, a karosszéria őszinte, minden irányban ott van vége az autónak, ahol azt érezni. Jó belőle a kilátás is, ha pedig problémás egy parkolás, akkor a tolatóradarok és kamera is besegít a vezetőnek. Fordulóköre 10,7 méteres.
Elektronikus segítség
Vezetőtámogató rendszerei nem mind hibátlanok. Menüből kiválasztható, hogy a tempomat hagyományos, vagy távolságtartó üzemmódban működjön-e, nálam az adaptív tempomat volt kicsit fura, városban, dugóban hibátlanul működött, de a hegyi úton, a maximális követési távolságnál folyamatosan nyafogott valamiért. Ha már nyafogás, akkor érdemes megemlíteni a szokásos, a sebességtúllépés miatt jajgató rendszert is, amit itt csak rengeteg kattintással lehet elhallgattatni.
És muszáj kikapcsolni, mert kifejezetten kellemetlen hanggal csipog, ha akár 1 km/órával is gyorsabban mész, mint ahogy az autó szerint kellene. A sávtartó stabilan a két felfestés között tartja az autót, és kifejezetten küzdelmes, ha mégis azt szeretnéd, hogy a te akaratod érvényesüljön. Magyarul egész erősen tartja a kormányt, úgy kell vele szkanderozni.
Költségek
Már 10 millió forint alatt is megkaparintható a Ford dobozos családi autója, ami egészen pontosan 9 906 550 forintot jelent. A dupla kuplungos automata felára 571 ezer forint minden felszereltségi szintnél. A csúcsot az Active változat jelenti, ez már 11 176 550 forinttól indul.
Fényezések közül a fehér és a kaktuszszürke alapáras, a többi egységesen 177 800 forintba kerül, a kontraszttető – ez lehet fekete vagy fehér is –, felára 152 400 forint. Emellett különféle összetételű vezetőtámogató, parkoló- és téli csomagok is rendelhetők az autóhoz.
A gyári 6,6–7,3 literes fogyasztást nem lehetetlen vele összehozni, mi bő 1700 kilométert autóztunk együtt, főleg autópályán, szabályos tempóval, ami mellé 20 százaléknyi országút és város is belefért. A tankolások átlaga 7,1 liter lett, ami 5 emberrel, tetőig rámolt csomagtartóval, folyamatos klímahasználattal nem tűnik vészesnek. Viszont a 45 literes tank lehetne nagyobb, hogy ritkábban kelljen megállni tankolni.
A Ford Tourneo Courier és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Caddy DSG (115 LE) | 13 562 240 |
Toyota Proace City Verso 1.2T (110 LE) | 10 610 000 |
Mercedes-Benz T-osztály (131 LE) | 12 626 696 |
Ford Tourneo Courier 1.0L EcoBoost DCT (125 LE) | 10 478 050 |
Értékelés
Érdekes formájával, praktikus tolóajtajával és óriási csomagtartójával, a Ford Tourneo Courier ideális családi autó sokat és sok cuccal utazó népesebb családoknak. Automata váltóval kényelmes, stresszmentes vele az utazás, kicsit odafigyelve pedig még takarékosan is vezethető. Egy nagyobb tank azért még elférne alatta, hogy ne kelljen 4-500 kilométerenként megállni a benzinkúton.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|