Egy évvel ezelőtt, 2023-ban érkezett meg a legutóbb 2020-ban felfrissített generációt váltó új Transit. A Ford életében fontos fejezet a jövőre 60 éves modell, illetve annak különféle variációi. Többek között a Tourneo Custom névre hallgató kisbusz is, amivel szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt találkoztunk első ízben. Akkor a furgontól a kisbuszig mindent egy nap alatt kellett kipróbálnunk, most viszont egy hetet töltöttünk együtt a legerősebb dízelmotorral felszerelt, hosszú karosszériás, nyolcüléses kisbusszal.
Külső
Nem lehet könnyű dolga a dizájnernek, amikor egy furgont, vagy éppen kisbuszt kell csinosabbra, jobbra faragni az elődjénél. A formával sokat nem lehet játszani, itt a szögletes, téglaforma az, ami a legjobban megfelel, legfeljebb a jármű elejével és végével, illetve az apróbb részletekkel lehet játszani. Nagyjából ezt tették a Ford haszonjárműveinek tavalyi generációváltásakor is.
Az újonnan érkező modell arányai is megváltoztak, szélesebbnek tűnnek, mint elődjeik voltak. Fontos újdonság, hogy a korábbinál alacsonyabb karosszéria – a rövid tengelytávú változaté – a két méter alatti értékével már a legtöbb mélygarázsba is behajthat a skalpolás veszélye nélkül. Emellett az alacsonyabb kasztni a vezető dolgát is megkönnyíti, így munka közben kevesebbet kell fel le lépegetnie a ki és beszállásoknál.
Ugyan kevésbé látványos, inkább praktikus változtatás, hogy a tengelytáv is nőtt, ami kiviteltől függően – kétféle hosszban vásárolható meg a Tourneo Custom – akár 20 centiméternyi plusz teret is jelenthet. A karosszéria hossza 5050 illetve a hosszabb változatnál 5450 milliméter, szélessége 2275 mm – tükrök nélkül 2032 mm – magassága pedig 1959, illetve 2017 mm.
A tengelytávolság a rövidebb kivitelnél 3100, a hosszabbnál 3500 mm. Hosszához képest egyáltalán nem vészes a kisbusz fordulóköre sem, ez 10,9 és 12,1 méter, és szintén a tengelytávtól függ. Felniből 16, 17 és 19 colos méretekből lehet választani.
Belső
Szerencsés esetben egy modell külső méretnövekedése a belsőben is érezhető. A Fordnál is így van, végre a bal lábnak is több helye van, mint korábban és a nagyobb tengelytáv is érezhető bent. Nem mintha a hosszú tengelytávú kisbuszban ne lenne mindenre is elég hely.
A hatalmas ajtón beszállva már nem kell olyan magasra hágni a lépcsőkön, mint korábban. Szintén a beszállást könnyíti meg a szinte négyszögletű kormány is azzal, hogy az alja szinte teljesen le van csapva. Igaz, a teteje is, ami pedig nem lóg bele a lábtérbe. Egy ideig eltart mire megszokod, hogy egy képkeret formájú dologgal kormányzol, de végülis működik, és amúgy meg láttunk ennél már extrémebb formájú kormányt is autóban.
Ha már kormány: ide, illetve mögé került az automatikus váltó fokozatválasztója, egy bajuszkapcsoló formájában. Kifejezetten kényelmes a használata, és nagyon könnyű rákattanni. Pár nap után már nem is érted, miért nem ilyen váltó van minden autóban. Persze ezzel együtt a baloldali bajuszkapcsolóra került ablaktörlőre is át kell szokni, de megéri.
Nyolcszemélyes nappali
A tesztbusz nyolcszemélyes kivitele kifejezetten praktikus, elöl csak kettő, a második és harmadik sorban három-három teljesértékű ülés található. Elöl kényelmes, állítható ülőlaphosszúságú, duplakarfás, komfortos ülésekben pöffeszkedhetsz, de igazából a további üléssorok székei is messze kényelmesebbak az átlagnál. Lehet őket tologatni, összecsukni, és 190 centivel mindegyik sorban van elég hely. Bőven elég. Mindezt úgy, hogy közben a csomagtartóban két mosógép is kacagva elfér.
Hátul saját, a tetőbe épített klímavezérléssel állítható be a kívánt hőmérséklet, és akad pár USB-C töltőpont is a második sorban. A tesztautóban a vezetőülés talapzatán még egy 230 voltos konnektor is volt, így akár egy elosztóval, és gyári töltőkkel is megoldható az utasok összes mobileszközének töltése. Elöl akár vezeték nélkül is tölthető a telefon és a telefontükrözés vezeték nélkül is működik.
Kisbuszhoz mérten nincs szégyenkeznivalója az autónak az anyagminőség terén sem, ugyan sok a kemény műanyag, de az üléskárpitok, berendezési tárgyak világos színe egész otthonossá teszi a belsőt. Rakodóhelyből elképesztő a választék, csak az első ajtókba elfér egy hétre való hideg élelem, és van dupla kesztyűtartó – az utasoldali légzsák a tetőben van – valamint a hátsó ülések alatti fiókokat is púposra lehet rámolni.
A digitális, nem túl izgalmas grafikájú, de jól látható, éles képű műszerfal alapáras, emellett középre nagy, 13 colos érintésérzékeny képernyő is került. A menürendszer könnyen áttekinthető, logikus, és rengeteg ponton lehet személyre szabni az autó tulajdonságait, működését. Kár, hogy a klíma is ezen a felületen állítható, fizikai gomb erre nincs.
Technika
Egész széles a Tourneo Custom hajtásláncválasztéka, a klasszikus dízel megoldástól az Atkinson-ciklusú benzinmotorra épülő, villanymotorral megtámogatott PHEV-en át tisztán elektromosig minden létezik belőle. A dízel alapja az átdolgozott, a korábbinál 6 százalékkal takarékosabb 2.0 TDCi motor, ami 136, 150 és 170 lóerős – 310, 360, 390 Nm-es csúcsnyomatékkal – változatban is megvásárolható. Alapból hatfokozatú kézi, illetve a két erősebb motorhoz nyolcfokozatú automatikus váltó is választható.
A PHEV alapja a 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, ami a villanymotorral együtt 232 lóerőt képes összehozni. A 11,8 kWh-s akkumulátorral 56 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással. A tisztán elektromos változat 74 kWh-s akkumulátort kap, ami 370 kilométerre elegendő. Itthon viszont jelen pillanatban csak dízelmotorral vásárolható meg a Tourneo Custom.
A teljesen új padlólemezzel 100 kilogrammot faragtak le a tömegből, miközben merevebb is lett a karosszéria. Szintén új a független hátsó felfüggesztés is.
Vezetés
Mindig van egy varázsa annak, amikor olyan autót vezetsz, amiben úgy fél méterrel magasabban ülsz, mint azt megszoktad. Ráadásul a Ford Tourneo orra is kurta, így hiába jóval nagyobb a kasztnija egy átlagautónál, mégis egész könnyen irányítható. A vezetőülésből minden sarkát jól látni, óriási, holttérfigyelő betéttel ellátott külső tükrei mindent megmutatnak, mai az autó körül van. Parkoláskor pedig kamerák segítenek, hogy az utolsó centit is kihasználd az amúgy óriási helyet foglaló autóval.
Kormánya könnyen fordul, igaz, kell is tekerni sokat. Ez is inkább kényelmes, nem a vezetési élmény volt a cél a hangolásakor, hanem hogy az egész napos munka alatt ne legyen megterhelő.
Futóműve egyedül, és fél családdal, hátul telepakolva is kényelmes. Nem pattog, kifejezetten jól bírja a fekvőrendőröket is, de a kormányzáshoz hasonlóan ez is inkább munkára optimalizált, nem élményautózásra. Nyolcfokozatú automatikus váltója a háttérbe vonulva dolgozik, fürge, jól és ügyesen dolgozik, miközben a motor fordulatszámát is alacsonyan tartja. Hacsak nem váltasz Sport módba, aminek nem igazán van értelme. Erősebb nem lesz tőle az autó, csak hangos lesz az amúgy csak hidegen karcos hangú, utána gyorsan elcsendesülő motor.
Csend és béke
Menet közben viszont csendes a Tourneo utastere, legfeljebb azért kell felemelni a hangod beszélgetés közben, mert légvonalban már jelentős a távolság a vezető és a leghátsó utas között.
Jól működnek benne a vezetőtámogató rendszerek is, amelyek közül az intelligens tempomat, az első-hátsó parkolószenzor, a tolatókamera, a sávtartót és a táblafelismerő-rendszer is alapáras. Felárért a 360 fokos kamerarendszer, okosabb adaptív tempomat, keresztirányú forgalmat figyelő rendszer és gyalogosra figyelmeztető berendezés is kerülhet bele.
Az okos adaptív tempomat az M3-as autópályán, rémes, végtelen torlódásban mentett meg az őrülettől, ahogy szépen, civilizáltan követte az elöl menő autót. Ha kellett megállt, majd elindult, gyorsított, fékezett. Finoman, érzéssel. Nem nagyon találkoztam még olyan táblafelismerő rendszerrel, ami nem tévedett volna, így nem meglepő, hogy a Fordé sem hibátlan.
Cserébe a sebességtúllépésre figyelmeztető hang annyira szolid, hogy a második naptól már ki sem kapcsoltam, simán figyelmen kívül lehet hagyni.Fogyasztása városi és autópályás használat mellett 9,2 liter lett, ami a gyári 6,8-11,3 liter közötti, elég tágra belőtt ígéretbe bőven belefér.
Költségek
20 034 250 forint a legolcsóbb változat a Ford Tourneo Custom-ból. Ez a rövid tengelytávú kivitel, 136 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval. Ennél alig kerül többe a nyújtott változat, amiért legalább 20 186 650 forintot kérnek el. A 150 lóerős dízel 22 028 150 forinttól indul, a 170 lóerős pedig 22 917 150 forinttól, bár itt már alap az automatikus váltó is.
Nagyvonalúan bánik a Ford a színekkel, hiszen a megszokottól eltérőn nem csak egy, hanem három alapáras szín is van a választékban, ezek a fehér, kék és a piros. A többi – ezüst, fekete, metálkék – már az autó árán felül további 140 ezer forintos kiadást jelent. A sötétített hátsó ablakokért 12 700, az integrált, kihajtható tetőcsomagtartóért 215 900, a teljes értékű pótkerékért 69850, a fűthető kormányért 88900 forintot kérnek el.
A Ford Tourneo Custom és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi (136 LE) | 20 034 250 |
Toyota Proace Verso 2.0l D-4D (145 LE) | 18 045 000 |
Renault Trafic Combi Blue dCi 110 (110 LE) | 15 100 000 |
Opel Vibvaro 2.0 Dízel aut. (180 LE) | 14 290 000 |
Értékelés
A Ford Tourneo Custom vonzó, személyautós megjelenésével, kulturált, roppant tágas, kényelmes és okosan variálható utastérével, igazi nagycsaládos álomautó. Pláne, mióta a Ford választékából eltűnt azS-?ax és a Galaxy is. De kisebb turnébuszként, céges autóként, taxiként, bármiként hibátlan választás. Ráadásul papíron – itthon csak dízel kapható belőle jelenleg – lehetne választani dízelt, konnektorból is tölthető hibridet és tisztán elektromos hajtásút is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|